آنچه از این مناظره تلویزیونی دریافتم
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۱    ۱۳۹۵/۳/۸ کد خبر: 116378 منبع: پرینت

پای تلویزیون نشستم و به دقت متوجه مناظره تلویزیونی شدم.
آنچه که دریافتم:
برادران پشتون مدعی بودند که هزاره ها دست به تبعیض زده اند، بخصوص یک فعال مدنی به نام زازی (همان آریوبی پکتیا) می گفت من از تخنیک چیزی نمی فهمم ولی حرکت هزاره ها یک تبعیض و زیاده خواهی است و مردم افغانستان نباید عدالت و مساوات را ازبین ببرند و مانع انکشاف متوازن باشند که این کار هزاره ها ممانعت از انکشاف متوازن می باشند و می گفت اینها باید به فکر برادران پشتون پکتیا وخوست نیز باشند.

حالا من می پرسم که آیا تبعیض را هزاره ها دامن می زنند یا حکومت و پشتون ها؟

درطول چند سال حکومت قبلی و فعلی از کابل الی خوست، از پکتیا الی آریوب، که ولسوالی های سید کرم، احمد خیل، چمکنی و... را در بر می گیرد و از گردیز الی شرن که ولسوالی های زرمت وکلارگو والی آخرین نقطه پکتیکا سرک پخته دارد وهمانطور از آسمان ستو کندو الی خوست وسلرنو سرک پخته دارد کدام روز مردم هزاره گفتند که شما چرا این سرک ها را پخته می کنید و در بسیاری از نقاط پشتون نشین باز سازی دارند تاهنوز مردم هزاره منتقد این بازسازی ها بودند؟

حالا از کابل الی دایکندی و غور یک سرک عمومی پخته ندارند که هیچ، یک راه عبور و مرور درست تر ندارند کدام روز مردم پکتیا وخوست گفتند که چرا در نقاط برادران هزاره نشین ما بازسازی صورت نمی گیرد؟
نه ولی حالا که برادران هزاره خواستار یک پروژه توتاپ شده دولت فاسد و برادران پشتون میگویند این برادری و برابری نیست که شما خواهان این پروژه از مسیر بامیان هستید.

کجای این عدالت است که شما همگی یک دنده حرکت کردین؟!
چیزی را که بر زبان می اوریم معنی اش تبعیض و تعصب نیست، دادخواهی و عدالت خواهی هست و چیزی را که در عمل می بینیم تعصب و تبعیض است.
مطمئن باشید که این سیاه دلی و کور دلی منجر به تباهی و رسوایی خودتان خواهد شد نه ما، چون عادل باخدا هست و خداوند هم با عدالت.

با احترام
حسین "شفق "


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر من باید والی ولایت بامیان ، دایکندی را مقصر از این کار کنیم نه دولت بخاطریکه برای هر ولایت بودیجه مساوی تعین میشه برای هر ولایت اینکه والی در بامیان و دایکندی و غور کار نمی کنه این کار دولت نیست ریس جمهور میگه ولایت بامیان بودیجه داره باید بودیجه خود را در همو ولایت مصرف کنه .

>>>   به این زازی خان باید گفت که از پول خیرات و مالیات دهنده های غربی شما ها مستی کردید و دزدان کلان در راس دولت برادران تو است و تمام امتیازات به برادران پشتون داده شده . حالا یک برق که حق مسلم است و ان هم نه از جیب شما که از خیرات بانک جهانی است ان وقت بگو که کی زیاده خواه است

>>>   هزاره ها وپشتون ها هردو قوم گرا اند. متعصب اند خودرا میخواهند نه دیگران را. در هر وزارت خانه که دراس قرار گرفتند از قوم خودرا جابجا وتاجیک هارا برکنار کردند .باز هردو به هم روی قدرت باهم نزدیکتر شده اند نسبت به تاجیک ها...روی...
اوبیدی..

>>>   برق تا برق است۰
هدف غنی و تیم قبیلوی او فقط رساندن برق بلند ولتاژ صنعتی به جنوبی است و اگر درین راستا تاجیک ها ویا هزاره ها ویا هرکسی دیگر محروم شود برای غنی بیتفاوت است و فقط برق ۵۰۰ میگا وات صنعتی باید با کمترین ضایع شدن شدت آن به جنوب و جنوب شرق برسد۰
این در حالیست که تولید چهار بند برق عمده کشور قبلن همه در خدمت جنوب و جنوب شرق قرار دارند و مناطق مرکزی روشنی هم ندارند۰

>>>   نظر برادرم که میگوید بودیجه را والی ولایت ویامسئولین ولایتی حیف ومیل کرده یک نظر غیر منطقی است.
زیرا رئیس دولت میتواند ازکار کرد مسئولین نظارت وباز پرسی نمایند که این کار را دولت نکرده اگر بودیجه به جیب مسئولین رفته باشند بازهم دولت مسئول این عملکرد شنیع است.
با احترام
شفق

>>>   عدالت همین است که زازی میداند زازی 3 سال تعویق پروژه برق را حوصله ندارد اما از مردم بامیان میخواهد که برابری را در نظر گفته تا 2030 که14 سال را در بر میگیرد آنهم نه به یقین انتظار بکشد افغانستان بهمین لحاظ نمیتواند آرامش داشته باشد از اینکه فاصله ها بسیار زیاد و اندیشه ها بسیار متفاوت بیا زازی جان این بار به برادران خوردت احترام بگذار ما عبور لین را از بامیان میدهیم شما به خاطر برادری تا 2030 انتظار باشید تا ثبوت شود که شما هم مانند سایر اقوام افغانستان فرهنگ تحمل پذیری و آرامش پذیری را یاد گرفته اید . عدالت میخواهید در غیر آن یک تبعیض آشکار و نا بخشودنی و یک امتیاز طلبی است و بس چیزی را که بخود نمیپسندی به دگران هم مپسند در دوران کودکی در مکتب میخواندیم اگر بخاطر داشته باشید.

>>>   راست گفته به خدا.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است