امیدوارم کمک نظامی آمریکا به پاکستان تمام شود
حکومت افغانستان نباید این گمان را ببرد که با مرگ ملامنصور، اوضاع بهتر می شود بلکه امکان دارد برای مدتی کوتاه اوضاع بدتر شود، چرا که پاکستان در مقابل این عمل واکنش هایی رانشان خواهد داد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۵/۳/۹ کد خبر: 116399 منبع: پرینت

آمریکا برای اولین بار، چنین قدمی را (کشتن ملامنصور) در پاکستان بر ضد یک رهبر طالبان انجام می دهد. این کار این معنا را می رساند که می تواند قدم های دیگری را هم مانند این قدم در آینده انجام دهد.

این سخنان را زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان گفت و افزود: وعده های پاکستان و عمل نکردن به آنها آمریکا را خشمگین ساخت و حوصله این کشور را سر برد. پاکستان پیوسته وعده می دهد ولی وعده های وی فریبی بیش برای صلح نیست. اگر پاکستان چنین ادامه بدهد، به طرف انزوا پیش می رود. بطوریکه کمک های آمریکا روز به روز کمتر می شود، حتی چین هم که هم پیمان استراتژِیک این کشور بود، کم کم کمک های خود را کم می کند. هم اکنون کلیه کشورها روابط نیکی با پاکستان ندارند و فعلا تنها رابطه ای که دارد با چین است.

خلیلزاد در گفتگو با «تحول»، در خصوص مرگ ملا منصور توسط آمریکا بیان داشت: قدمی که آمریکا برای کشتن ملا منصور انجام داد، قدمی نهایی برای مبارزه با تروریست نیست. بلکه قدم اول است و امیدوارم در روزها و هفته های آینده قدم های دیگری نیز برداشته شود تا برای پاکستان روشن شود که در حال پیش رفتن در راهی است که وی را به طرف انزوا می برد و خطرات زیادی پیش روی این کشور است.

وی، با بیان اینکه، امیدوار هستم که آمریکا در روزهای آِینده اعلام کند که کمک های نظامی به پاکستان قطع می شود، افزود: امیدوار هستم که در روزهای آینده که بر سر تشکیلات بین المللی فشار آورده شود تا تمام کمک های بانک جهانی به پاکستان قطع شود. امیدوارم برای پاکستان روشن شود که وقت عمل به وعده ها رسیده است و طرزالعمل سابق وی برای دنیا قابل قبول نیست. پاکستان دیگر نمی تواند دنیا را فریب دهد که تمویل تروریست ها را انجام نمی دهد.

سفیر پیشین آمریکا در افغانستان در خصوص صحبت های ضد آمریکایی در افغانستان اظهار کرد: اینکه گفته می شود آمریکا هم به افغانستان و هم به القاعده و داعش کمک کرده است، صد درصد سخنی خارج از حقیقت و تبصره ای ضد منفعت افغانستان است و دشمنان افغانستان این حرف ها را می زنند. در این شکی نیست که آمریکا اشتباهاتی در افغانستان کرده اند اما بسیاری از مشکلات افغانستان از این است که در سطح های بالایی افغانستان ستون های پنجمی وجوددارد که با کشوری چون پاکستان همکاری می کنند.

زلمی خلیلزاد در خصوص سیاست های آمریکا در افغانستان عنوان کرد: آمریکا سیاستی بین المللی و جهانی دارد چرا که قوی ترین کشور دنیا است. این کشور برای سیاست های خود استراتژی دارد، به همین دلیل بسیاری ها فکر می کنند که در سیاست های آمریکا تغییر نمی آید اما درمور فشار بر پاکستان، این مساله وجود دارد و در این مورد جدی کار می کند. گرچه در ابتدا درا ین موضوع مرتکب اشتباه هایی شد.

وی، با بیان اینکه رهبران افغانستان باید برای صلح فکر و کار کنند، گفت: آنها باید روابط خود را با رهبران طالبان ایجاد نمایند و آنها را تشویق کنند که زمان جنگ به پایان رسیده است و باید صلح نمود. گروه های مختلفی در میان طالبان وجود دارد، حکومت افغانستان باید با تمام این گروه ها رابطه برقرار کند. حکومت افغانستان نباید این گمان را ببرد که با مرگ ملامنصور، اوضاع بهتر می شود بلکه امکان دارد برای مدتی کوتاه اوضاع بدتر شود، چرا که پاکستان در مقابل این عمل واکنش هایی رانشان خواهد داد. اما با تغییر سیاست آمریکا در دراز مدت اوضاع بهتر خواهد شد و تغییرات مثبتی در حال آمدن است. شانس اینکه افغانستان موفق شود هر روز بیشتر می شود. در این راستا بهتر است سران افغانستان به دنبال اختلافات جزیی و کوچک نگردند و خود را مصروف بازی های خرد و کوچک نکنند.

خلیلزاد، در خصوص کشورهای منطقه در رابطه با افغانستان اظهار کرد: برخی کشورهای دیگر هستند که نمی خواهند مشکلات افغانستان حل و رفع شود. چرا که جنگ در افغانستان به نفع آنها نیست. برخی از این کشورها سعی می کنند جنگ را در افغانستان نگاه دارند تا بتوانند با آمریکا رقابت کنند. افغانستان نباید از این کشورها کمک بخواهد و از آنها پول بخواهد چرا که آنها فقط به منفعت خود فکر می کنند نه افغانستان.

وی، در خصوص دلیل کشته شدن ملامنصور توسط آریکا گفت: آمریکا طالبان را به این دلیل دشمن خطاب نمی کرد چراکه می خواست آنها را به صلح با افغانستان بیاورد اگر آنها را دشمن و تروریست بین المللی خطاب می کرد صلح با آنها معنایی نداشت و فقط باید جنگ می بود. اما در مورد طالبانی که زیر پرچم ملامنصور بودند یک نوع دلسردی برای آمریکا به وجود آمد. آنها به هیچ عنوان حاضر نبودند به صلح بپیوندند و فقط جنگ می خواستند. به همین دلیل از بین بردن وی تنها راه حل بود.

خلیلزاد در پایان گفت: اگر القاعده نبود و به آمریکا حمله نمی کرد، آمریکا هرگز به افغانستان نمی آمد، کار فعلی آمریکا و ناتو در افغانستان نه کاملاً موفق و نه کاملاً ناکام است. با تغییر این سیاست به آینده طولانی افغانستان امیدوار هستم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با رییس جمهور شدن هیلری کلینتن که شاید بیل کلینتن در امور اقتصادی او را مشوره بدهد، یک سیاست جدید داخلی و خارجی که حاوی تجارب دوران ریاست جمهوری بیل کلینتن و وزارت خارجه هیلری کلینتن است، در امریکا روی دست خواهد گرفته شد. موقعیت پاکستان نیز درین سیاست خارجی کم اهمیت نیست و شاید هم به شکل فعلی اش با تغییرات کمی ادامه پیدا کند.

>>>   بزك بزك نمر كه جو لغمان ميرسد. أمريكا ميتواند بالاي رؤسيه تعزيرات بياورد. چرا بالاي پاكستان كاري نمي كند حتماً زير كاسه كدام نيم كاسه است.
بيخار.

>>>   احسنت.

>>>   هرکس درهرجــــــاومقامی باشد به وطن پــــــدری اش علاقه دارد هرکس به هر دین وآئینی که هست اگر برای مردم وکشورش کوچکترین مفادی دارد یا حتی صرف نظر نیک دارد به آن ضرورت داریم وبیگانه نیست ،
گشورهای همسایه تعدادی از روشنفکران وتحصیل کرده های شان را ماموریت میدهند تابروند ودرانجا درتماس با شخصیت های موثر مانند سناتوران وپارلمانی ها نظر مساعد شانرا درمورد کشورشان جلب کنند لابی گری کننداما از ما بر عکس ظرف شوی نام میگذاریم واهمیت واستعداد شانرا تو هین میکنیم
گیلگمش

>>>   ضمن اينكه داشتن شخصيت هاي همانند خليل زاد درغرب براي افغانستان اهميت خاص دارد ، درختي كه ازريشه كرم گرفته باشد بابريدن شاخه او اصلاح نخواهد شد مهم است كه از ريشه كنده شود پاكستان يك كشوريكه اصلش معلوم نيست وآينده هم اصلاح نمي شود بايد همه كشور ها قطع روابط كند ، آنها هم ميكرد ولي پيش خدمتگاران زياد افوس از كشور مااست كه درمقابل كلدار نه حيثيت را مي شناسند ونه ناموس چيست ميدانند ، گرنه چانس خوب براي حكومت وحشت ملي بوجود آمد اما ايشان هم نوكر پاكستان است بيشتر شان متاسفانه ...
جوزجاني

>>>   سلام ملت افغانستان بر خلیلزاد چرا ایشان دوره قبل رسجمهر نشد؟
خادمی

>>>   زلمي خليلزاد، اصلش لغماني، ناقل مزار، ساكن لبنان، متجنس امريكا، همسر فعلي يهود، بغير از لاف مثل همه افغانها، نه كدام مقام داشت و نه كدام منصبي، با حادثه يازده سبتمبر بخت بسيار مزدور صفتها باز شد، صاحب مليونها دالر بدون زحمت شدند، و امريكاي سيل برده به قف هم دست ميانداخت، باور كنيد كه بعضي مهاجرين ما در دوران زنده گي شان در امريكا هيچ كار نداشتند، بعد از يازده سبتمبر بنام ترجمان عساكر امريكائي، مليونر شدند، حالا خليلزاد در اخر عمر خود را توسط كدام افغان بقتل ميرساند، با لاف هاي كه جنرال دوستم را با بم صوتي ترساندم، عبدالله لق و كيرزي كل به دولت امريكا ضمانت دادند كه وي را با دو جنسيتش به حيث سفير و نماينده بوش قبول دارند، و فلان شخص را چنين، و چنان، اين خواص يك متخصص نيست، خصوصاً كس كه همكار دستگاه هاي استخباراتي كلان باشد، پس چطور راز و پلانهاي انها را فاش ميسازي؟

>>>   اين نمونه ها هنوز هم مردم را فريب ميدهند يكبار در شروع گفت اولين بار وقتي داكتر عبدالله نام كرزي را براي نماينده ملل متحد ياد كرده بود من نام كرزي را شنيدم و در اخير ميگويد من كرزي را از زمان جهاد ميشناختم و از طريق تيلفون هميشه صحبت ميكرديم اين ديوانه قدرت و نوكر به ثبوت امريكا در انوقت در تيلفون (....) گپ ميزد چون در انوقت در جبهات كسي تيلفون را نمي شناخت او لوده زاد

>>>   اگر امریکاه از همان اول رهبران و قوماندانان ارشد طالبان را درخاک چرکستان و یا افغانستان هدف قرار میداد امروز گپ تا این سرحد نمیرسید . اشتباه امریکاه بود که به حرف های چرب چرکستان فریب خورد و بعد از دادن تلفات جانی ومالی فراوان اکنون دانست که چی باید بکند . و چرکستان درظاهر دوست امریکاه و لی درباطن دشمن درجه یک امریکا است .
فرید اریا از خیرخانه شهرکابل

>>>   آقای خلیلزاد صحبت های شما را در روز کنفرانس خبری ترامپ شنیدم. همه اش چرخه گیری به خاطر اشغال چوکی بود. از تو چه خیری به مردم افغانستان خواهد رسید...هیچ و هیچ!!!!!

>>>   پاکستان یک کشور دین وسنت است دولتش هم قادیر نیست این مردم که از ریشه فاست است جمع کند .ما افغانها باید دین وسنت که از حق نیست دوری کنیم ما انسانها خوبی داریم آقای کرزا وخلیزا ووو کشور های همسایه ما هرگز پشرفت افغانستان را نمی خواهد مادست به دست هم دهیم وافغانستان را آباد کنیم قوم گرایی ودینکرای وسنتکرای را کنار بگزایم
خادمی

>>>   دونفر تنقیط کننده اخیر فکر میکنم خیلی از سواد کم برخوردار هستند.گرچه خلیلزاد نه از قوم من است ونه از کیش من ونه از ملییت من .به خدا قسم که صرف از طریق رسانه ها شناختمش. آقای خلیلزاد از مدت 35 سال وحتی بالاتر از آن در سیاست های جهانی وقضایای افغانستان حتی در وقت تجاوز شوروی در گیر، مدیر مسّول یک روزنامه به زبان دری در امریکا وپسان ها رشد خیلی سریع در وزارت خارجه امریکا حتی در زمان بوش پدر داشت.وبعد از شکست طالبان در سال 2001 انسجام دهنده کنفرانس بُن و در تشکیل حکومت عبوری وانتقالی در زمان کرزئ بود.وحتی اکثریت مشوره های خود را کرزئ از خلیلزاد میگرفت.ویک سیاستمدار کارکُشته در عرصه جهانی است. همین اکنون اشرف غنی وعبدالله در عرصه سیاست بعضی مشوره ها را از خلیلزاد میگیرند.سفیر سابق امریکا در افغانستان،بعداً در عراق ونماینده خاص وفوقالعاده امریکا در ملل متحد بود. از این پُست چه بلندتر بوده میتواند؟ به ناحق یک هموطن تان را بدنام نسازید. افراد کشور های دیگر که در یک کشور دیگر خارجی به یک پُست بالا تقرُر پیدا میکنند،افتخار اما ما مردم افغانستان فقط بدنام کردن،تُهمت زدن،دشنام دادن برای ما یک کلتور گشته است.به لحاظ خدا بس است. در طول همین 40 سال از همین تهمت زدن ها،بدگوئی ها علیه همدیگر کشور ویران وما در سراسر دُنیا آواره ،دربدر وبدبخت شدیم.
ارسالی م.م کابل.

>>>   من هم گفته های برادر دانشمند فرید اریا را کاملا تایید میکنم
زلمی رحمانی

>>>   کرزی و خلیلزی دو عامل منطق قبیلوی بودند که بهترین فرصتی را که کشور برای آباد شدن و مردم سالار شدن بدست آورده بود، فدای اهداف قومی و قبیلوی، و فدای برادران ناراضی خود نمودند۰ این گروه سالها منافع علیای کشور را فدای منافع قوم و قبیله خود کرده اند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است