طرح راهبردی جلوگیری مردم از خطر گرسنگی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۵/۳/۲۰ کد خبر: 116884 منبع: پرینت

زراعت از دیرباز در ادوار تاریخی انسان ها در راستای ایجاد، توسعه و تکامل تمدن ها تاثیر بسزایی داشته است لذا تشکیل اجتماع انسان ها در واحدهای جغرافیایی شهری و دهات در طول تحول های تاریخی در طی قرن ها وابسته به رونق و توسعه زراعت بوده است به نحوی که تا قرون وسطایی زراعت با ساختار سنتی ساده ای همراه بود که متاسفانه تاکنون از این روش ساده سنتی در این بخش استفاده می شود.

استفاده از سیستم کشت و زرع سنتی و غیر مکانیزه باعث اثرهای منفی همچون فقر 60 درصدی مردم زیر خط فقر و واردات 2 میلیون تن گندم در سال می باشد.

کشورهای همسایه افغانستان نزدیک به یک قرن می شود از شیوه های مدرن زراعت به واسطه تکنولوژی های جدید و زراعت مکانیزه استفاده می کنند که موجب توانمندتر شدن ، توسعه زراعت و گسترش سطح زیر کشت در این کشورها شده است.

در واقع پشت سر گذاشتن زراعت سنتی قرون وسطایی و گام نهادن کشورهای همسایه در مسیر زراعت مدرن و پایدار، خدمات شایانی به توسعه و شکوفایی آنها کرده است.

طی این مسیر برای افغانستان در وهله اول ملزم به داشتن دانش لازم مسلکی و تخصصی در زمینه کشاورزی است که به برخی از موارد آن می پردازیم:
1. دانش هواشناسی زراعت: زون بندی آب و هوا از لحاظ رشته زراعت مساله عمده و اساسی است که با درنظرداشت عناصر مهم اقلیمی در انتخاب زمان مناسب کاشت. همچنین طی مراحل فنولوژی دانه ها از جوانه زنی بذر تا رسیدن محصول مناسب کمک شایانی می کند.

2. آموزش دیدن عملیات اگرو تکنیک آماده سازی زمین برای کشت: عملیات اگروتکنیک مناسب ترین عمق شخم برای نرم و خرد و زیر و رو کردن لایه عمق «25 تا 35 سانتی متری» جهت بر گرداندن و زیر خاک بردن بقایای گیاهی می باشد. برای خرد کردن و نرم کردن کلوخه ها لایه عمیق شخم « 10 تا 15 سانتی متری» برای آماده سازی بستر بذر توصیه شده است.

3. مناسب سازی شرایط زیست و تغذیه گیاهان: زمانی محصول خوب بدست می آید که شرایط زیست و تغذیه گیاه متعادل و سالم باشد و از طرفی روش کود دادن باید به نحوی انتخاب گردد که مقدار کود بصورت قابل جذب در خاک باقیمانده، بماند و همچنین تلفات کود بصورت شستشو، تثبیت و تجزیه در حداقل ممکن باشد.

4. دانش آبیاری: تامین 100 تا 70 درصد نیاز آبی گیاه از توصیه های متخصصان مهندس آبیاری و استفاده از اصول صحیح رژیم آبیاری با در نظر گرفتن ارقام عناصر مهم اقلیمی از استیشن های هایدرولوژی موجب حداکثر برداشت میزان محصول در هر هکتار می شود.

توجه شود آبیاری بموقع، در زمان مناسب و با توجه به نوبت های آبیاری و بخصوص در صورت احتمال وزش بادهای گرم و افزایش درجه حرارت در زمان دانه بندی و همچنان بمنظور جلوگیری از چروک و لاغر شدن و ضیعف شدن دانه ها تدابیر لازم اتخاذ گردد. آبیاری غیر تخصصی و بدون در نظر گرفتن و مراعات درجه حرارت، رطوبت و بارندگی باعث کاهش محصول می شود.

5. دانش سیستم های آبیاری مکانیزه زراعت: تجربه نشان داده است پشت سر گذاشتن سیستم سنتی آبیاری غرق آبی به سیستم های آبیاری جدید و پیشرفته مانند بارانی، آبیاری تحت فشار و موضعی، می توان محصول خوب و کافی بدست آورد.

در کشورهای توسعه یافته نیز زراعت پیشگان با کمک کارشناسان و متخصصان در کنار تجربه های خویش از دانش زراعت روز بهره می برند.

منابع و ماخذ:
ــ یادداشت های تحقیقاتی من در مورد رژیم آبیاری از دوره « ماستری_داکتری طی سالهای 1980 تا 1995»
ــ سایت اینترنتی در امور عملیات اگرو تکنیک و رشد کشت غله جات در زون ها ی زراعتی کشور سویدن.

یار محمد حیدر زاده
داکتر علوم محیط زیست


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب داکتر صاحب:
در پهلوی زراعت دامداری نیز ضروری است و همانطوری که زراعت امروزی به شکل مدرنیزه آن سبب فراوانی کیفی و کتلوی مواد زراعتی میشود، دامداری مدرنیزه نیز سبب بلند رفتن کتلوی و کمیتی دام ها در کشور شده و در نتیجه سبب بلند رفتن کمیت و ارزانی در نرخ آن خواهد شد. حیوانات نه تنها به علوفه ضرورت دارند،بلکه به مواد خوراکی حاوی انرژی و پروتین بالا نیز ضرورت دارند، تا از نگاه کمیت و کیفیت ،بازدهی خوب داشته باشند.

>>>   آقای دکتریار محمدجهانی سپاس از وطندوستی شما!
متاسفانه سیاست بازار آزاددرشرایط ناامنی کمرمردم راشکستاند.
حداقل دوملیون اوزبیک وترکمن مشغول صنعت قالین بودقالین گازی ایران همه رارخصت کرده اکنون مردان این مشاغل درجبهات مخالف موافق یاآواره کشورهای خارج اند یامصروف دزدی ازخانه همسایه و قریه گویابیکارشد . میکانیزه سازی زراعت یاایجادفارم تهیه آب جاری در محلات ماایجاب امنیت رادارد مگرسیاست بازار آزادموقع راغنیمت دانسته عنقریب همه راروانه جنت میکند.
سیاست انحصاری درشرایط زراعت سنتی تاخرده تجاری میدان رافقط به خارجی و یگان شرکای خارجی مهیاساخته آنهم مصروف بخش تجاری و استهلاکی بوده تولیدیکه اسعارآوردتقریباختم است .
ادویه جات طبی تامحصولات مالداری هم درزیر رقابت آزادخارجی مغلوب شده خام ماپخته شده پس بخودمافروخته میشود .نمیدانم به نظرشان این ملت بکدام عاید متاع شانراخرید خواهد کرد ؟ شاید زمین خالی ازسکنه شود مفادبیرونی بیشترازین خواهدشد .
خواستم بااین نوشته چشم دید محلی رااطلاع دهم تادرنظریات بعدی تفهیم فرمایند.
وطندار

>>>   صنعت زراعت , صنعت مادر کشورهای پیشرفته است خیلی از کشورهای پیشرفته جهان بزرگترین صادر کنند محصولات زراعی هستند , امریکا , کانادا , انگلیس , فرانسه , ایتالیا , اسپانیا , آلمان , جاپان بزرگترین صادر کنندگان محصولات زراعی هستند و بیشترین در آمد ارزی را دارند - بها دادن به صنعت زراعت در افغانستان علاوه بر بر طرف شدن مشکل بیکاری موجب درآمد زایی برای کشور هم خواهد شد فقط کافی است که مدیریت مناسب شود

>>>   الهي خير ببيني داکتر صاجب حید راده با این طرح خیلی حیات برای هوطنان گرسن

>>>   ماشاءالله داکتر صاحب حیدر زاده هم وطن عیز یز و دلسوز به مردم گرسنه کشور از خارج طرح علمی شما بگوش رهبران بی گوش و نابینا ما می رسد !
موضوع خیلی عالی و علمی را طرح و ترتیب نموده اید واقعا با تطبیق شدن این طرح عملی از طرف دولت به همکاری خود شما محترم بهیقین که مشکلات زیادی مردم فقر و نادر وطن حل می‌شود.
شما داکتر صاحب صحتمند باشید!

>>>   از معلومات همه جانبه شما داکتر حیدر زاده یک جهان تشکر تحریر موضوعات علمی شما جهت غنامندی هرچی بیشتر رشد محصولات زراعتی کشور بسیار برای رهبری وزارت زراعت خیلی ارزشمند و مفید است خداوند ج شمارا توفیق دهد که همیشه اندوخته های علمی خویش را برای کادر جوانان کشور از راه دور شریگ سازید.

>>>   درود بر شما اگر رهبری دولت وحدت ملی شما را درست در ک کند مثل خود شما فردی دلسوز , آگاه , دارای دانشی مفید و ارزشمند داشته باشد میتوانید به کشوری پیشرفته تبدیل شوید مشروط بر اینکه همدلی و وحدت را سر لوحه کار دولت مردان ما قرار دهید.

>>>   تشکر داکترصاحب مضمون تان خیلی عالی آموزنده برای وزارت زراعت وآبیاری است
مرکز حمایه محیط زیست

>>>   محترم داکتر صاحب خیلی عالی از شما در عرصه مسلکی بودن دل سوزی از را ه های دور از غربت که در خدمت هموطنان تان استید ابراز سپاس موفق باشید

>>>   بسيار عالی داکتر حيدرزاده ! اميدوارم از معلومات مفيدتان ریس اجرائه و اوزارت زراعت و ادارۀ محيط زيست استفاده بکند. چرا این حکومت وحدت ملی به شعار ها انتخاباتی خود عمل نمی کند و کادر های مجرب و مستعد کشور را از خارج دعوت نمی کند .

>>>   احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهوری افغانستان در امور اصلاحات و حکومت داری خوب اگر مناسبات آن با ریس جمهور کما فی سابق می بود داکتر یارمحمد حیدر زاده وزیر زراعت یا ریس اداره ملی حفاظت محیط زیست تقرر می یافت در جای از لیاقت تجربه کاری داکتر یارمحمد حیدر زاده یاد آوری شده است.

>>>   وزرات زراعت خواب و به متخصصین کشاورزی ضرورت دارد. ولی متاسفانه وزیر فرد غیر مسلکی با اسناد جعلی پاکستان به وظیفه گماشته میشود

>>>   کلان ترین اشتبا را احمد ضیاء مسعود در تقرر و زیر زراعت نموده است حق کرسی تاجیک را به پشتون لوگر به اسدالله ضمیر داده است

>>>   این طرح خیلی عالی و علمی است و داکتر حیدر زاده تهیه و ترتیب نموده واقعا با تطبیق شدن و یا جهت عملی آن مشکلات زیادی مردم ما از گرسنگی به یقین که حل خواهد شد.
هموطن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است