متن سخنرانی سرور دانش، نامزد وزیر تحصیلات عالی
دیدگاه ما در تحصیلات عالی عبارت است از ایجاد یک سیستم تحصیلات عالی دولتی و خصوصی با کیفیت که جوابگوی نیازهای رشد و انکشاف افغانستان بوده و باعث بهبود و رفاه عامه گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۸۹/۴/۷ کد خبر: 11703 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
جلالتمآب جناب رییس صاحب، اعضای محترم هیدت اداری ، وکلای محترم ، حاضرین مجلس اسلام علیکم و رحمه الله وبرکات
با عرض احترام و ادب خدمت یکایک نمایندگان مردم افغانستان ؛ برنامه های خود را بصورت بسیار فشرده و فهرست وار خدمت شمار عرض می کنم :
عرصه تعلیم و تحصیل بدون شک یکی از مهمترین و مؤثرترین سکتورها برای انکشاف منابع بشری و ترقی و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشور می باشد و رهبری و مدیریت قوی و بودجه و پشتوانه محکم و مطمئن نیاز دارد در شرایط فعلی ما در صورتی می توانیم برنامه ریزی دقیق داشته باشیم که در ابتدا چالش ها و مشکلات این عرص را درست و واقع بینانه شناسایی و تشخیص دهیم و برای حل آن اولویت های خود را مشخص کنیم .
بر این اساس مطالب خودئ را در دو بخش یکی چالش ها و مشکلات و دوم برنامه ها و اولویت ها به طور مختصر خدمت شما به عرض می کنم .

چالشها و مشکلات :

در این عرصه می توان چالش های موجود را در چند مسأله اصلی خلاصه کرد :
1-مشکل دسترسی مردم افغانستان به تحصیلات عالی : امروزهمه کسانی که در سطح کشور علاقمند و داوطلب تحصیل هشتند به تحصیلات عالی دسترسی ندارند و علی رقم پیشرفت چشمگیری که در این ساحه در مقایسه با 8 سال گذشته صورت گرفته هنوز هم در هر سال بیش از 50 فیصد اشتراک کنندگان کنکور به دلیل نبود ظرفیت در دانشگاهها ، از تحصیلات عالی بی بهره می مانند .

2-مشکل کیفیت در تحصیلات عالی: از نگاه کیفیت نیز از هر جهت از جهت نصاب درسی ، استادان مسلکی با تجربه و از نظر اعتبار سنجی و تضمین کیفیت و دسترسی به وسایل و تجهیرات لازم ضعفهایی وجود دارد.و به همین جهت است که افرادی که از دانشگاهها ی ما فارغ می شوند در بازار کار جذب شده نمی توانند زیرا اکثریت آنها مهارتها و توانایی های لازم را کسب کرده نتوانستند.

3-مشکل انکشاف نامتوازن: چیزی که در کنار دو مشکل یاد شده بر وخامت اوضاع می افزاید نادیده گرفته شدن رشد و انکشاف متوازن در مناطق مختلف افغانستان است . به طور مثال در کنکو.ر امسال از جمع کل کامیاب شدگان از 17 ولایت افغانستان زیر 400 نفر کامیاب داشته ایم و از 8 ولایت افغانستان زیر 100 نفر کامیاب بوده اند.و بعضی از موارد طوری است که واقعها بسیار قابل تأسف و در حد یک فاجعه است . به طور مثال از ولایت نورستان تنها 3 نفر کامیاب داشته ایم از ولایت اروزگان تنها 22 نفر از ولایت زابل 28 نفر ، از نیمروز 14 نفر از بادغیس 80 نفر از پنجشیر 30 نفر از لغمان 85 نفر از کنر 97 نفر و همچنین 8 ولایت دیگر است که کمتر از 200 نفر کامیاب داشته اند از این ارقام نتیجه می گیریم که در نظام آموزشی ما مشکل جدی وجوددارد که باید حل گردد و گرنه با یک نوع بی عدالتی و عدم توازن بحران آفرین در سطح کشور مواجه خواهیم شد.

4-مشکل عدم هماهنگی در پالیسی ها و نیازسنجی های ملی :مشکل عدم هماهنگی لازم و عدم کار مشترک بین وزارتها و ارگانهای متصدی تعلیم و تحصیل که تاکنون حتی هماهنگی ها لازم بین دو وزارت معارف و تحصیلات عالی وجود نداشته استو همچنین بین وزارت تحصیلات عالی و دانشگاهها از یک طرف و وزارتهای متصدی انکشاف اقتصادی و بازار کار مانند وزارتهای اقتصاد ، معادن ، زراعت ،انرژِ و آب ، ترانسپورت، فواید عامه ، صحت عامه ، کار امور اجتماعی از طرف دیگر هیچ نوع ارتباط و هماهنگی در زمینه نیازسنجی ملی و رشته های و تخصص های مورد نیاز کشور وجود ندارد.

5-مشکل ریفورم اداری:عدم تطبیق اصلاحات در وزات تحصیلات عالی ، پایین بودن معاشات ، تشکیل و ساختار نامناسب و ناکافی ، طولانی بودن مراحل اداری و بروکراسی ها و وجود زمینه های فساد و تخطیب ها از مشکلات دیگر این اداره می باشد.


برنامه ها و اولویتهای کاری :
اولویتها و برنامه کاری من بر اساس مشکلات یاد شده و بر مبنای استراتژی است که در تحصیلات عالی داریم .دیدگاه ما در تحصیلات عالی عبارت است از ایجاد یک سیستم تحصیلات عالی دولتی و خصوصی با کیفیت که جوابگوی نیازهای رشد و انکشاف افغانستان بوده ؛ باعث بهبود و رفاه عامه گردیده و از همه مهمتر با ارزشها و باروهای اسلامی و دینی و سنتهای ملی ما مطابقت داشته و مجهز به دانش پیشرفته و مدیریت عالی بوده و در سطح بین المللی دارای اعتبار باشد و فارغ التحصیلانی را در جامعه تقدیم نماید که توان رقابت در اقتصاد جهانی را داشته و در رشد اقتصادی و انکشاف اجتماعی ،وحدت ملی و ثبات پایدار در افغانستان سهم بگیرد .برای تحقق این دیدگاه 12 برنامه یا اولویت را فهرست وار خدمت شما عرض می کنم :

1-برنامه انکشاف کادر علمی و اداری از طریق اعطام استادان به بورسیه های خرج از کشور در دوره های ماستری و دکترا
2-برنامه انکشاف و بازنگری نصاب ها و مواد درسی در هماهنگی با وزارتها و ادرادات سکتوری و بازار کار و با نیازسنجی ملی
3-راه اندازی برنامه فوق لیسانس اعم از ماستری و دکترا در داخل دانشگاههای کشور برای تربیت کاردهای علمی مورد نیاز
4-برنامه اعتبارسنجی و تضمین کیفیت که امروز یکی از برنامه های عمومی در تمام دانشگاههای دنیا می باشد.
5-برنامه تأسیس و توسعه شبکه ملی اینترنتی در همه دانشگاهها ی کشور برای تحقیقات علمی
6-تأسیس دیپارتمنتها و دانشکده های جدید در تحصیلات روزانه افغانستان و تأسیس تحصیلات عالی شبنه و توسعه ان در تمام دانشگاهها و دانشکده ها
7-تقویت و تشویق سکتور خصوصی برای سرمایه گذاری در تحصیلات عالی مخصوصا با توجه به این که همین اکنون بیش از 30 مؤسسه تحصیلات عالی با 102 استاد دکترا و 513 استاد دارای ماستری در کشور فعال می باشد و بیش از 20هزار محصل در این مؤسسات مشغول تحصیل هستند.
8-برنامه اعزام محصلان به بورسیه های خارج از کشور که هم اکنون سالانه با اعزام صدها محصل به خارج از کشور ادامه دارد.
9-برنامه ریفورم اداره و مدیریت و مبارزه با فساد اداری، شامل استخدام مأمورین از طریق رقابت آزاد، تطبیق سیستم جدید رتب و معاشات ، بازنگری تشکیل و لایحه وظایف ، تأسیس چندین ریاست و آمریتهای جدید، ساده سازی سیستم اداره طی مراحل دیپبم ها و اسناد تحصیلی ، تعیین اولویت ها در امر مبارزه با فساد اداری و همچنین مبارزه جدی با هر نوع تعصب و تبعیض قوی ، سمتی ،لسانی ، مذهبی و جنسیتی
10-برنامه اصلاح سیستم کنکور از نگاه تخنیکی و مدیریت و ایجاد شفافینت بیشتر د راین پروسه مهم ملی
11-برنامه بازنگری، قوانین مقرره ها ، لولیح و طرزالعملهایی که هم اکنون آغاز یافته و بصورت جدی و با کمک شما و وزارت عدلیه افغانستان ادامه خواهد یافت.
12-در محور زیربناها برنامه اعمار تعمیرات جدید دانشکده ها، صنوف درسی ، لیله های ذکرو و اناث ، شفاخانه های کادری و تهیه تجهیزات و لوازم مختلف که یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیر گذار در توسعه کیفی و کمی تحصیلات عالی می باشد.

نمایندگان محترم و گرامی! در صورتی که مورد اعتماد شما قرار گرفته و در سمت وزارت تحصیلات عالی به ادامه کار توظیف شوم تعهد صادقانه می سپارم که با تمام توان در جهت تطبیق 12 برنامه یاد شده و بهبود کمی و کیفی تحصیلات عالی از هیچ کوششی دریغ نورزم .

به نظر من امروز ما برای اعمار کارخ رفیع علم و معرفت و انکشاف منابع بشری تنها توانسته ایم که خشتهای اول را بگذاریم اما برای به ثمر رساندن ان لازم است که باید همگی اعم از حکومت و شورای ملی و همه اقشار ملت عزیز افغانستان دست به دست همدیگر بدهیم و با فداکاری و تلاش و کوشش بی دریغ و برنامه ریزی دقیق و جامع و همه جانبه این آرزو و آرمان ملی را جامعه عمل بپوشانیم . به امید ان روز

والسلام علیکم و رحمت الله و برکات


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دانش صاحب هیچ زحمت نمیکشیدی. چرا که وزیرا پیشاپیش تعین شدن.یکی..
دوم..
پارلمان افغانستان جای قوم پرستی هست. وکیلها به لیاقت اشخاص نمیبینند..فقد به این فکر هستند که شخص وابسته به کدام قوم است....خلاصه طالب ( کرزی) کار خوده کرده...

>>>   با سلام تا این مملکت دست از قو گرایی برندارداین مملکت درست نخواهد شد وقتی که در خانه این ملت قوم گرایی باشد دیگه فاتحه آین ملت را باید خواند این بار سوم است که وزرای پیشنهادی مردم هزاره از پارلمان رای نمی آورد این بار به وضوح دیده شد 7 وزیر پیشنهادی که دو تا هزاره بود 5 وزیر رای می آورد ولی دو وزیر پیشنهادی هزاره رای نمی آورد با اینکه کار آقای دانش برای همه معلوم است دیگه فاتحه این مملکت را خواند
مردم هزاره دیگه به این پارلمان اعتماد ندارد وقتی اسد الله خالد رای می آورد ولی سروردانش رای نمی آورد

>>>   هر کس وزیر شود هزاره نباید وزیر شود.
امرالله پنجشیری

>>>   آقای سرور دانش هیچ شوق وزارت از سرت جدا نمی شود، بازهم تو بیچاره رأی نگرفتی، افسوس افسوس یک ذره .... خو داشته باشید!!
فرهاد بهسودی

>>>   قربانت شوم که پشتیبان قومی نداری وگرنه تو از دگرا چه کم داشتی

>>>   اين بيچاره كه حق گفت به همبن جرم ازدربار رانده شد

>>>   اغاي دانش متن سخن راني شما بالاتر ازفهمي وكلامحترم ملت بود
ازاين خاطر راي اعتماد نكرفتيند
مصر
القاهره
مدنية البعوث اسلامي

>>>   برنامه هایت که خیلی جالب است. خودت هم که آدمی تحصیل کرده و با ظرفیت کاری عالی استی،تعصب قومی ، لسانی و... هم که دروجودت دیده نمی شود ،اما چرا رای نیاوردی ؟ چون هزاره بودی،شکل وقواره ات به طبع وکلای محترم ومحترمه ملت اوغانستو نخورد، اگر شما محترم از قوم پشتون بودی باید کلیدی ترین وزارت را اداره میکردی. غصه نخور ، چون مثل است "روغو طی آش خو نموکونه"
بامیانی

>>>   امرلله بچیم..هزاره لیاقتش را داره که خوده کاندید میکنه..شما چی..؟
فقد ( تلخان) خوردن (قرصک) رقصیدن را یاد دارین..دگه به درد هیچ کار نمیخورین...
دهنت را 120 مرتبه با اب دریای پنجشیر بشور بعد نام هزاره را بگیر..
باچه هزاره دبی......

>>>   افسوس که دراین خراب شده هنوز هم تعصب قومی ونژادی بیداد می کند وگرنه معقول نیست که دو وزیر ازکه سهم مردم هزاره هست رای نیاورند.
دره صوفی

>>>   آقای دانش واقعیتها رادر رابطه با وضعیت دانشگاههای افغانستان گفتند متاسفم که رای نیاوردند
نجف زاده

>>>   آقاي دانش راي آوردن به سخنراني مربوط نيست چون اكثركسانيكه درآنحاهستند توان درك سخنراني را ندارد بلكه آنها به كساني راي ميدهند كه باآنها معامله قبلي داشته باشند.
سيد رضا سادات ازورس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است