نهادهای امنیتی در کنترل نامزدان آینده
تقاضا و انتظار شهروندان از متولیان امور سیاسی و حکومت وحدت ملی این است که در اولویت مهم شان که بحث امنیت است، اجماع داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۵/۳/۲۷ کد خبر: 117171 منبع: پرینت

سلسله گروگان گیری ها در کشور به یک روند بدل شده است. باز هم تروریست های جانی، بدین طریق جان عده بسیاری از مردم بیگناه را گرفته اند. چرا اینگونه اتفاقات آنهم در سایه حکومت می افتد و چرا حکومت کمترین تلاش را برای جلوگیری از این جنایت ها انجام نمی دهد؟

مسعود ترشتوال، استاد دانشگاه در برنامه «آماج» گفت: تقاضا و انتظار شهروندان از متولیان امور سیاسی و حکومت وحدت ملی این است که در اولویت مهم شان که بحث امنیت است، اجماع داشته باشند. هنوز وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان مسوول درجه اول ندارد. به این معنا که آن مسیر قانونی که باید برای حضورشان طی شود برای گرفتن سکان مدیریتی ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت دفاع افغانستان، طی نشده است.

وی، ادامه داد: حالا هم که چهره های جدیدی برای این وزارت ها به مجلس نمایندگان معرفی شده اند، به فال نیک گرفته و انتظار داریم که نمایندگان مردم افغانستان با درنظر داشت منافع و مصالح ملک در این رابطه تصمیم بگیرند تا آنها با مدیریتی جدیداوضاع امنیتی کشور را به دست گیرند و کمی از این وضعیت بد امنیتی فاصله بگیریم.

ترشتوال، دلایل ناامنی در افغانستان را اینگونه نام برد: فعلا میان ملت و حکومتی ها مرزی ایجاد شده است و میان آنها آشتی وجود ندارد. این ناهماهنگی می تواند به ضرر امنیت کشور تمام شود. ناهماهنگی دیگر میان هربخش قاعده با راس آن دیده می شود و ناهماهنگی سوم میان تصمیم گیرندگان اصلی حوزه امنیت ملی ملک است. متاسفانه هم اکنون تصمیم گیری کلان امنیتی افغانستان با انتخاباتی که قرار است چهارسال بعد برگزار شود گره خورده است. به این معنا که یک تعداد در تصمیم گیری کلان امنیتی آمده اند که پدرهای آنها از جایگاه اجتماعی بسیار بلند در این کشور برخوردار هستند و جایگاه سیاسی و اقتصادی و یا هم اجتماعی را اینگونه تصاحب کرده اند. چرا که قرار است در آینده برای انتخابات شرکت کنند و باید صاحب نام و جایگاه شوند. در حالیکه باید محل تصمیم گیری های کلان ملک به دست متخصصان امنیتی افغانستان داده شودو ما از آنجا راهبرد امنیتی را بیرون بکشیم.

وی، ادامه داد: هم اکنون جریانی در حکومت وجود دارد که برای آینده افغانستان می تواند بسیار مخرب باشد. شخصیت سازی کاذب جریانی است که عده ای از کسانی که در قدرت هستند در شبکه های اجتماعی به راه انداخته اند. این افراد این کار را با پول دادن به برخی جوانان انجام می دهند و آنها در شبکه های اجتماعی چیزهایی در موردشان می نویسند که از قد و قامت شان بسیار بالاتر وبسیار دور از حقیقت است. حکومت باید از این شخصیت سازی کاذب جلوگیری کند.

ترشتوال، در مورد این مساله که می گویند حکومت در ناامنی های کشور دست دارد بیان داشت: اولین مسوولیت حکومت افغانستان تامین جان و مال شهروندان است. ما انتظار نداریم که بشنویم حکومت به جای تامین امنیت در کشور ناامنی ایجاد کند. انتظار ها این است که حکومت افغانستان در تامین امنیت تلاش خود را مضاعف کند.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه مساله امنیت در افغانستان، اولویت همه ما است، افزود: باید در بحث آوردن امنیت، آوردن صلح، ثبات واستقرار و امنیت پایدار در افغانستان همان مسوولیتی را که نیروهای درون حکومت دارد به صورت مضاعف نیروهای فعال سیاسی بیرون از حکومت هم داشته باشند. البته جای هیچ شکی نیست که مسوولیت حکومت بسیار بیشتر است. متاسفانه حکومت در این موضوع، کوتاهی های بسیاری کرده است که باعث شده اعتماد مردم کاسته شود. به طور مثال، در مساله قندوز این سوال وجود دارد که گزارشی که هیات بررسی از قندوز آورده اند کجا شده است؟ یا مسایلی شبیه این موضوع که حکومت قرار بود بررسی کند چه شد؟

وی در خصوص گروگان گیری های اخیر در کشور گفت: جنایاتی هم که امروز در افغانستان جریان پیدا کرده است. از سطح خشونت های شهروندی بسیار بالاتر است. این جنایت ها در زمره جنایات ضد بشری است. هم اکنون در کشور ما هر روز دسته دسته از مردم به طریق گروگان گیری کشته می شوند این حقوق بشر و سازمان های دفاع از حقوق بشر کجا هستند که هیچ صدایی از آنها بلند نمی شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رویا های اقای مسعود ترشتوال با واقغیت های حاکم در جامعه تطابق ندارد واین ارزوها ونیات غیر قابل تطبیق را ما وترشتوال باخود به گور خواهیم برداین اقا از یک جامعه ای ایده ال صحبت مینمایند وچنین می پندارند که گویا کشور ما اروپا وحکمروایان اینجا اشخاص ازاد وبا عطوفت وبا اختیار اند او اظهاراتی را بیان میداردکه شاید درینجا راستی حکومت است وحکمروا انهای که در راس اهرم قدرت قرار داده شده اند خود نیز مانند ما یک جهان ارزو وامیال دارند که نمیتواند حتی ان را به زبان اورند چه جای که مورد تطبیق قرار ش دهند نماینده ای اصلی خارجی ها در ارگ خانم رولا بوده اوست که از بیرونی ها تمثبل درست مینماید دیگران همه از او الهام وفرمان میگیرند وبه هدایات ودساتیر ایشان گوش میدهند کسی اینجا نیامده تا برای ما امنیت به ارمغان اورد بلکه برعکس برای اجرای برنامه های طویل المدت وپروگرامهای مطول شان بد امنی ونا ارامی لازیم است اگر واقعا انچه اقای ترشتوال فرموده اند ازموده های علمی ودانش فراوردشان باشد دیگر از سیاست مداران و استادان این محیط هم دل برکنیم واگر میدانند ونه گفته اند ویانمیخواهند مطالب اساسی را بازگو کنند امدنشان به میدیا ومغشوش نمودن اذهان عامه جرم است وتاریخ ومادر وطن انها را نخواهد بخشید در گذشته ها هم این اقا سعی نموده تا در گفتار وگردار خود موازنه ایجاد نموده همه طرف ها را یکسان راضی نگهدارداما با این ترفند ها حریف خم به ابرو نیاورده بجز خودی هاشان کسی دیگری را مجال و موقع نمیدهند
تبنگ چی

>>>   آقای ترشتوال یک واقعیت گو بوده چون شخصیت مردمی بوده و ریشه مردمی داشته مانند دیگران آورده شده های استعمار و بیگانگان نیست و سخنان موصوف با سخنان مزدوران بیگانه ها متفاوت است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است