طالبانِ دولتی یا دولتِ طالبانی؟
در برخی ولایات دولتی ها و زورمندان منطقه برای اینکه توسط طالبان از قدرت عزل نشوند و با هدف ابقا در مقام شان با طالبان صلح کرده و همکاری می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۸    ۱۳۹۵/۳/۲۹ کد خبر: 117227 منبع: پرینت

فعالان مدنی مظاهره کننده قصد دارند پس از این با ادارات امنیتی وارد مذاکره شده و در صورت امکان با طرف طالبانی نیز در مورد تامین امنیت شاهراه ها و دست برداشتن از اختطاف های میان راهی صحبت کنند و در صورتیکه هیچکدام از این راه ها نتیجه نداشت، خودمان لباس نظامی پوشیده و به روش های نظامی و مسلحانه روی می آوریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد نادر شاه احمدزی، فعال جامعه مدنی در برنامه "همگام" در رابطه با علت اصلی تظاهرات و درخواست های مظاهره کنندگان در کابل گفت: صدای اعتراض مردم به این علت بلند شده است که حکومت به اولویت حکومتداری اش که تامین امنیت مردم است توجهی ندارد و در تامین امنیت جان مردم و نیروهای نظامی بسیار ناتوان عمل می کند و در مذاکره با افراد مخالف دولت موضع ضعف دارد.

او ادامه داد: تقریبا شش ماه است که تاکتیک طالبان در جنگ علیه حکومت و مردم تغییر کرده است اما حکومت هنوز روش و موضع خود را نسبت به این گروه تغییر نداده است.

این فعال جامعه مدنی علت موضعگیری ضعیف دولت در قبال طالبان را چنین عنوان کرد: متاسفانه برخی یاران طالبان که در ارگ نفوذ پیدا کردند حلقاتی را تشکیل داده و ذهنیت سران حکومت را نسبت به اینگونه حرکات طالبانی در شمال کشور تعدیل می کنند و بگونه ای با انحراف اذهان برخی ارگ نشینان حاشیه امنی برای طالبان در ولایت های شمالی ایجاد می کنند.

احمدزی گفت: در ارگ همه به نوعی متصل به حلقات نظامی هستند و در این میان اشرف غنی و داکتر عبدالله هم که نه اختیار دارند و نه استدلال سیاسی، مهره های خوبی برای به هدف رسیدن طالبان چه در ارگ و چه در میدان جنگ برشمرده می شوند.

او ادامه داد: توجه داشته باشید برای مثال رییس جمهور غنی هیاتی موظف کرد که به بدخشان برود و به مساله ناامنی آنجا رسیدگی کند اما افراد این هیات بنا به دلایلی هنوز به بدخشان نرفت و جالب که غنی هم پیگیری نکرد و همین مثال ساده نشان می دهد که حتی در میان سران حکومتی هم اراده ای برای جنگ با طالبان یر سر صلح و امنیت وجود ندارد.

احمدزی از حضور برخی عناصر سست در دستگاه های حکومت نیز انتقاد کرد و گفت: حتی در برخی ولایات افرادی هستند که من حیث بزرگ و زورمند منطقه برای اینکه توسط طالبان از قدرت عزل نشوند و با هدف ابقا در مقامشان با طالبان صلح کرده و در حال حاضر با همکاری یکدیگر تمام منطقه را تحت تسلط خود در آورده اند.

این فعال مدنی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد چنین افرادی به نهادهای مدنی و مردمی نفوذ کنند، گفت: نهاد های مدنی باید استقلال خود را حفظ کرد ه و به فرصت طلبان اجازه سواستفاده را ندهند و نباید این اجازه داده شود تا ارگ و شورای ملی و دیگر سیاسیون از چنین حرکات مدنی برای جلب نظر مردم و تبلیغات خود استفاده کنند.

او در خاتمه بحث گفت: فعالان مدنی مظاهره کننده قصد دارند پس از این با ادارات امنیتی وارد مذاکره شده و در صورت امکان با طرف طالبانی نیز در مورد تامین امنیت شاهراه ها و دست برداشتن از اختطاف های میان راهی صحبت کنند و در صورتیکه هیچکدام از این راه ها نتیجه نداشت، خودمان لباس نظامی پوشیده و به روش های نظامی و مسلحانه روی می آوریم.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان غیر دولتی دربدخشان سال قبل کاری کردند که حالا حکومت هند می خواهد برای دفاع از حقوق گاوها وزارت خانه گاو هارا درتشکیل حکومت اضافه کند :
وال ستریت ژورنال دراین باره مینویسد.
درگزارش گفته شده که این ابتکاراز شورای راست جهانی هندو صورت گرفته ،که در حال حاضر پیشنهاد خود را به صدراعظم هند"نارندرا مودی"ارسال کرده اند.
پارلمان ارزیابی این موضوع را در جلسه ماه جولای در نظر دارد. یکی از مقامات که اسمش ذکر نگردیده است گفت:
«گاو نمادی از زندگی ،روح و فرهنگ ما است ،برای او توجه کافی پرداخته نمیشود» به گفته او این ایده ای است که آنها را از مرگ نجات میدهد و تولید شیر درکشورافزایش می یابد
گیلگمش

>>>   زورمندان احمق متوجه نیستن طالبان به هیچکس حتی به اقوام خودش هم رحم نمیکند

>>>   خود این کل مرغ را میشناسم، خودش از تلویزیون قبیلوی ژوندون است، این آدم در تلویزیون دروغ های که میگوید من از خنده گرده درد میشوم، چرا که قصه های که او میکند من از دیر وقت وی را می شناسم، اصلأ در آن جریاناتی که وی از آن سخن میگوید این شخص نه دخیل بوده و نه حتا می داند که چه ها شده. مثلأ سخن میگوید از حرف های شهید احمدشاه مسعود، قسم به خدا که با هر کلمه که وی در مورد او میگوید، من از خنده ضعف میکنم، و یا از تاریخ بعضی موضوعات سخن میزند، قسم میخورم که در مورد آن موضوع بوی نمی برد، اما دروغ دروغ فقط لب میگشاید و حرف میزند، حالا همین جناب آمده و یک موضوع بزرگ دیگر را به تحلیل گرفته، بسیار خنده دار است، اصلأ اصول رسانه ها یک چیز تمسخر آمیز شده که اینگونه اشخاص را دعوت میکنند و از وی جویای تحلیل موضوعات میشوند. بس است شرم است، اگر کمی هم وجدان داری خود را گوشه بگیر.
باور دارم اگر با هم ببینیم، مرا میگوید که چرا اینگونه کامنت گذاشتی، اما من واقعیت را نوشتم.
رحیم الله خوستی.

>>>   مقاله ای که نوشته شده واقعیت محض است اراده دولتی در ارگ وجود ندارد تا طالبان را در شمال از بین ببرند یک برادر در ارگ یکی در پاکستان یکی در جلال آباد، همه با هم در یک هماهنگی بر علیه مردم فقیر و نادار وطن و در جهت منافع پاکستان می جنگند در نتیجه مردم ذلیل، فقیر و ذبون می شوند. ای مردم بخود آئید با همدیگر متحد و برادر باشید خود طالبان را از بین ببرید در غیر آن از کشته ها پشته درست خواهند کرد.
محمد کبیر از کوته سنگی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است