حکومت انتخابات را به گروگان گرفته است
بحث انتخابات بیشتر در گرو ارگ است تا اینکه در پارلمان مشکلی باشد. اگر ارگ واقعا قصد برگزاری انتخابات را می داشت، در مرتبه اول که مجلس نمایندگان به رخصتی رفته بود آنرا مطابق با قانون صادر می کرد تا رد نشود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۵/۳/۳۱ کد خبر: 117315 منبع: پرینت

اصلاحات نظام انتخابات افغانستان برای دومین بار، با دست رد نماینده های مجلس به فرمان تقنینی رییس جمهور غنی به تاخیر افتاد و این روند به عقب زده شد. رد این فرمان از سوی یکصد و بیست و شش نماینده مجلس بسیاری ها را شگفت زده ساخته و نقش حلقه های سیاسی وابسته به ارگ را در این تصمیم گیری پیوند می دهند. این دومین فرمان اصلاح ساختار و ظایف کمیسیون های انتخاباتی است که با مخالفت مجلس نمایندگان رد می شود. اما چرا اعضای مجلس نمایندگان باردیگر مانع آوردن اصلاحات در نظام انتخابات افغانستان شدند؟

فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه «تحول» گفت: دولت خواسته است که بحث انتخابات را به بازی بگیرد. در موافقتنامه سیاسی، مهم ترین موضوع بحث اصلاح انتخاباتی بود که در آن تعهد شده بود تا دو ماه اصلاحات انتخاباتی عملی شود. اما این کار به تاخیر افتاد و زمانگیر شد و به فراموشی سپرده شد. در طول این دو سالی که از عمر حکومت گذشت، بحث انتخابات زمانی روی کار می آمد تا یک نشست مهم بین الملی در پیش داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر، بحث انتخابات بیشتر در گرو ارگ ریاست جمهوری است تا اینکه در پارلمان مشکلی باشد. اگر ارگ ریاست جمهوری واقعا قصد برگزاری انتخابات را می داشت، در مرتبه اول که مجلس نمایندگان به رخصتی رفته بودند آن را مطابق با قانون صادر می کرد تا رد نشود.

معنوی، با بیان اینکه دولت اراده سیاسی برای برگزاری انتخابات را ندارد، افزود: این جنجال ها بازی هایی است که به راه می اندازد و گاه تقصیر را برگردن یکی و گاه بر گردن دیگری می اندازد. به همین دلیل است که مردم هم اکنون گمان می کنند کوتاهی و عدم اراده از جانب پارلمان است. در صورتیکه این عدم اراده از جانب حکومت است.

رییس سابق انتخابات، معتقد است حکومت برای حفظ قدرت خود، انتخابات را برگزار نمی کند و برای صلح برنامه ای ندارد و اضافه کرد: حکومت از روی قصد پارلمان را سرپرست ساخت و مشروعیت آن را کم کرد، فضا را هم طوری ساخت که بتواند آن را از درون ارگ کنترل کند. حکومت اوضاع را طوری ساخته است که مردم بالاجبار این دولت را قبول کنند و نتوانند اعتراض خاصی در مقابل آن کنند. هم اکنون مردم امنیت و آرامش ندارند و در راهها به گروگان گرفته می شوند و کشته می شوند. حکومت با این وضعیت می خواهد به مردم تفهیم کند که اگر وضع موجود را قبول ندارید، وضعیت بدیل همین طالبان و داعش است که هر روز شما را به گروگان می گیرند.

به باور معنوی، با این وضعیتی که هم اکنون دولت و اصلاحات انتخاباتی دارد، اگر انتخاباتی هم برگزار شود، مهره های اصلی انتخابات از درون ارگ خواهد بود و چهره های گزینشی به پارلمان افغانستان آورده می شود و در این سه سال باقی مانده از حکومت، کشور شاهد همسویی پارلمان جدید با حکومت خواهد بود. دولت اگر اراده برای اصلاحات و برگزاری انتخابات اراده می داشت برای رد نشدن این فرمان ده ها راه حل دیگر پیدا می کرد.

وی، در پایان گفت: حکومت همانطور که برای اصلاحات انتخاباتی اراده ای ندارد برای صلح نیز قصد و اراده ای ندارد. باید بدانیم که اگر صلح شود کسانی که در قدرت هستند دیگر باقی نمی مانند. حکومت سوژه های بازی را برای دوام حاکمیت خود بسیار خوب تعیین کرده است. یکی از آنها ترساندن مردم از مخالفین است. چرا صلح نمی شود؟ اگر صلح شود انسانهایی که فعلا در قدرت هستند دیگر باقی نمی مانند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای مداری باز صدایت بالا شد. شرم نداری ؟ یا اینکه اگر درخت هم بروید زیر سایه اش خواهی نشست.

>>>   آغای معنوی!
برای ما یک انتخابات را تا بحال نام ببر که بدون تقلب و یا جنجال به راه انداخته شده باشد؟
همه اش دروغ است.دولت فقط همان اشخاصی را به پارلمان می آورد که خودش خواسته باشد.
یادت رفت که کرزی گفته بود،بخاطری که تنظیم و تنظیم بازی و جنگ آنها خلاص شود،تمام رهبران تنظیم ها را به حیث وکیل پارلمان مقرر کردم.
جالب اینجاست که باز خودش میگفت که خارجی ها در انتخابات تقلب کردند و انتخابات را به بحران کشیدند..

>>>   چند سال پیش فکر می کردم که تو براستی آدم معنوی هستی و لی حال میفهمم که اصلاً معنوی نیستی بلکه تو یک آدم بی معنی هستی بخاطر که تو همیشه از آدم های بی بند و بار فاسد جنگ سالار کوتاه تریق نافهم
حمایت میکنی که این اصلاً برای شما نیست
جوزجانی

>>>   اساس بدبختي را در انتخابات همين معنويي بد بخت آورد ، باآرايي مردم همين معنويي بازي كرد همين پارلمان انتصابي معامله همين خايين است ، امروز كساني كه مردم بخاطر اميد خدمت راي داده بود درخانه است ، كه بايد در پارلمان مي بود ، حتي شكست غرور مجاهدين نيز همين آدم سبب شد خصوصا در ولايت جوزجان ، اندك وجدان ميداشت شرم مي كرد بامظلوم ترين مردم ظلم كرد .
باشنده جوزجان

>>>   آرام درجایت بنشین

>>>   فرد فرد جوزجاني ها واقعا ظلم اين كثيف را فراموش نمي كنند ، بنام ....نكرد بادوستم حتي مشوره كرد وبه ارايي حقيقي مردم خيانت كرد كه امروز جوزجاني ها وكيل منتخب شانرا ني درعوض انتصاب معنوني را بخود دارد !
دعايي غريبان انشالله رسوايت كند معنويي....

>>>   اقای معنوی
به نظر بنده کشمکشها وتقلبات که درزمان ریاست شمابوجود امد سراسر مردوم افغانستان شاهد می باشدتوجناب به کدام شفافیت هر روز ګلون خودرا پاره می کنید که ارګ اراده ندارد به نظر بنده حکومت کوشش می نماید که دیګرانتخابات که پر ازتقلبات مثل دوره شما صورت نګیرد

>>>   ... و شما موترهای کمیسیون انتخابات را گروگان گرفته اید!!!

>>>   یگانه راه نجات از دست این فاشیست های تمامیت خواه تنها و تنها تجزیه کشور است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است