استراتژی آمریکا موجب گسترش تروریزم می شود
آمریکا هیچ وقت در چهارده سال گذشته در زمینه مبارزه با منبع و خاستگاه تروریست سیاست درستی نداشته و تا به حال هم ندارد. آمریکا در کشورهای دیگر نیز این سیاست اشتباه را دنبال کرده و موجب آشفتگی در کشورهای شرق شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۵/۴/۱ کد خبر: 117364 منبع: پرینت

داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شورای امینت، در برنامه «اوج» گفت: رییس جمهور پیشین افغانستان به آمریکا و وعده هایی که می داد باور و اعتماد نداشت. مساله اصلی که در آن زمان وجود داشت جستجوهای خانه ها در شب بود، دستگیری افغان ها بدون در نظرداشت موازین قوانین افغانستان و همچنین زندان هایی که در آن تعداد زیادی ار مردم افغانستان افکنده شده بودند. مساله مهم دیگر نحوه برخورد آمریکا با خاستگاه و پایگاه تروریست یعنی پاکستان بود. رییس جمهور قبلی افغانستان و همچنین خودم براین باور بودیم که بدون مبارزه با پناهگاه و پایگاه و بدون مبارزه با حامیان تروریست از بین بردن تروریست ممکن نیست و این باور تا کنون تغییر نکرده است.

وی در خصوص جریان امضای پیمان امنیتی با آمریکا بیان داشت: ما طرفدار روابط خوب با پاکستان بوده ایم اما هیچگاه نمی توانستیم حق وتو پاکستان را در سیاست خارجی افغانستان بپذیریم. اینها مواردی بودند که شک و تردیدها را در امضای پیمان امنیتی در رییس جمهور قبلی افزایش داد و موجب شد که ایشان قرار داد را امضا نکند اما من طرفدار امضای آن بودم چرا که نیروهای امنیتی به حمایت های مادی و تجهیزات نظامی نیاز داشت و استقلال نیروهای امنیتی مدتی طول می کشید. تا آن زمان ما به این قرار داد نیاز داشتیم.

اسپنتا، در خصوص عملی نشدن پیمان استراتژیک و امنیتی عنوان کرد: من عضو این حکومت نیستم ولی اگر می بودم، توصیه من به حکومت این بود که چانه زنی را با آمریکا باید از نو شروع کنند و این کشور را وادار کنند که به تعهدات خود عمل کند.

مشاور پیشین شورای امینت، کارکرد حکومت را ضعیف ارزیابی کرده و افزود: زمان آن فرا رسیده است که نسل ما قدرت را به نسل نوتری انتقال دهند چرا که نسل نو انرژی و قدرت بیشتری دارند. این نظر، بدین معنا نیست که نسل ما نباید در سیاست باشند اما انرژی تازه برای افغانستان نیاز می باشد و مفیدتر است. علاوه بر این حکومتی که در این دوره ایجاد شده است مشروعیت قانونی و دموکراتیک و حقوقی ندارد. با شناختی که از راس حکومت وحدت ملی دارم، وی فردی دموکراتیک و ترقی خواه و معتقد به برابری همه باشندگان افغانستان و ضد نژادپرستی نیست و این برای افغانستان بسیار مضر خواهد بود.

وی، ادامه داد: من در آغاز طرفدار توافق حکومت وحدت ملی بودم و گمان می کردم چنین حکومتی بحران افغانستان را کم می کند اما چنین نشد. هم اکنون این حکومت در تقابل با قانون قرار گرفته است. با این اوضاع، با افکار و آرای مردم بازی صورت گرفته است و روز به روز حقوق مردم پایمال تر می شود.

اسپنتا، با بیان اینکه، در مورد پروسه صلح، مخالف این روندهایی که در حال اجرا است هستم، افزود: از روند پروسه صلح در دوران کرزی هم ناراضی بودم. تفاوتی که این دو دوره داشت این بود که درزمان کرزی ما، دست پاکستان را در سیاست سازی و پالسی سازی افغانستان کوتاه ساخته بودیم. بسیار آگاهانه و عمداً و قصداً در پی آن بودیم که با همه کشورهای همسایه خود از موضع برابر صحبت کنیم که در حکومت کنونی چنین نیست. پاکستان نقش پررنگی در کشور دارد و کشورهای دیگر کمرگ شده اند که این کار منافع ملی افغانستان را در خطر قرار می دهد.

مشاور پیشین شورای امینت، در خصوص شرایط به نتیجه رسیدن صلح اظهار کرد: به نتیجه رسیدن صلح چند شرط دارد. یک، یکی از طرف ها طرف مقابل را شکست دهد. در چنین صورتی طرف شکست خورده مغلوب می شود همانطور که در سریلانکا این کار صورت گرفت. دوم، جنگ به درازا می کشد و به بن بست می رسد و طرفها به این نتیجه می رسند که بهتر است مصالحه کنیم. سوم اینکه حامیان دو طرف دست از حمایت بر می دارند و دو طرف به این نتیجه می رسند که امیدی به پیروزی نیست. حال، در شرایطی که پاکستان همچنان از طالبان به عنوان ابزار سیاست خارجی، استفاده می کند و در امور افغانستان مداخله می کند و سیاست مبارزه با تروریست آمریکا در افغانستان هم به شکست انجامیده است. درچین حالتی صحبت از اینکه ما می خواهیم صلح کنیم و چانه زنی های بی معنا جز اتلاف وقت نیست.

وی، معتقد است کشورهای خارجی نمی توانند تامین کننده صلح برای ما باشند و گفت: کشورهایی که در گفتگوهای چهارجانبه هستند، دارای استراتژی خود می باشند، آمریکا هیچ وقت در چهارده سال گذشته در زمینه مبارزه با منبع و خاستگاه تروریست سیاست درستی نداشته و تا به حال هم ندارد. آمریکا در کشورهای دیگر نیز این سیاست اشتباه را دنبال کرده و موجب آشفتگی در کشورهای شرق شده است. تجاوز به سوریه و عراق به نام اینکه ما با حکومت های دیکتاتور مبارزه می کنیم از این جمله است. در حالیکه درست است که این حکومت ها دیکتاتور بوده اند اما از لحاظ حقوقی کاملاً مشروع بوده اند. این استراتژی آمریکا بسیار خطرناک است و موجب گستردگی و رشد تروریزم می شود. تروریزم در خلا و ضعف حکومت ها رشد می کند.

اسپنتا، در خصوص حکومت فعلی افغانستان اظهار کرد: حکومت فعلی، فرد گرا و خوکامه است که به دموکراسی و فرهنگ تسامح باور ندارد. اما از جانب دیگر هر دستوری که خارجی ها می دهند انجام می دهد. در حال حاضر، مطابق با همین دستورها پاکستانیزه شدن ارگان های کشور، در افغانستان جریان دارد. با این موضوع باید با بسیج رسانه های منتقد تقابل شود چرا که این کار به ضرر کشور و منفعت مردم است.

وی، در پایان گفت: برخلاف اعتقاد و گفته دو حکومت افغانستان در نظام جدید، طالبان تروریست هستند و باید با آنها تقابل شود. گرچه ما باید گفتگوهای صلح را نیز به پیش بریم و در این مورد نیز تلاش های صحیح صورت بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتـــــی درقــــــدرت بودی چـــــــــرا همین رانگفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   میدانید وجه مشترک صبغت الله مجددی و کرزی و سپنتا و محقق چه است؟
هرسه شان یک نوع گفتار دارند.
صبغت الله مجددی دولت و مردم پاکستان را خوب میگوید،تمام شکایت اش از آی اس،آی است.
کرزی امریکا را و حملات شان را و خانه پالی شان را تقبیح میکرد و در آخر میگفت که ما از کمک های دولت امریکا متشکریم.
سپنتا نیز عین گپ های کرزی را میزند.
محقق نیز در زمان نمایندگی پارلمان اش ،دولت کرزی و کابینه و کار های او را مورد انتقاد قرار میداد و در آخر میگفت که مه همراه آغای کرزی کدام دشمنی ندارم.
از همین خاطر نداشتن دشمنی با کرزی،که یک وقت معاون رییس جمهور بود،ده پایه پایین تر او را به حیث معاون دوم رییس اجراییه مقرر کرد.

>>>   همین تو را بعنوان وابسته به غرب بیش از دو سال بصورت غیرقانونی وزیر خارجه نگاه کردند. آقای اسپنتا همین شما مایویستها ی ماورای چپ چطور توانستید با استعمار و امپریالیسم کنار بیایید!! والله افرین به چشم تان!!!
وقتی در قدرت بودید یکجا با کرزی صبح و شام پابوسی میکردید.

>>>   مجموع کشورهای عربی (بدون استثنا) که چهارده کشور آن عضو کنفرانس کشورهای اسلامی نیز هستند، سالانه 21 هزار عنوان کتاب انتشار میکنند، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران به تنهایی سالانه 65 هزار عنوان کتاب علمی منتشر میکند.
این در حالی است که دو سوم تمام اسلحه تولید شده دنیا را کشورهای عربی خریداری میکنند.
~ ملک فیصل

>>>   اگر راست ميگوئيد، بايد پسر شاه عالم طاهري و كرزي هر دو در مطبوعات جهان با إسناد دست داشته ظاهر شويد، و حقيقت پلانهاي امريكا را به مردم امريكا و مردم جهان بيان نمائيد، و اگر خطر امنيتي متوجه تان است، از روسيه كمك طلب نمائيد، اما اگر ....ميگوئيد، لطفاً دسيسه سازي را بس نموده و ملامتي خود را بالاي ديگران نه اندازيد.

>>>   كساني كه پس از سقوط كندز به خاطر غفلت وظيفوي به ولايت هاي ديگر تبديل شده بودند، برخي از آنها دو باره به وظايف قبلي شان در كندز برگشته اند.
دالر زنده باد!

>>>   آمریکا این سیاستش است نه غلت کرده بلکه با این سیاست هم به میخ می کوبد هم به نعل تا حضورش را حفظ نماید...

>>>   اقای اسپنتا هردو ریس جمهور گذشته وفعلی فردگرا وخود کامه و تقابل با خواست ملت عمل کرده وهنوز هم ادامه دارد اما سوال این است که چرا جناب تان که یس امنیت زمان حکومت کرزی بودید یکروز هم چنین صحبت های را که اکنون میکنید واز قدرت دور شده اید میکنید وزیر سایه حامد کرزی وبا مشوره وخواست کرزی حرف های انتقعادی تانرا بطرف دولت موجود نشانه گرفته اید زمان حکومت کرزی ایا قوی تر از زمان فعلی اشرف غنی است هرگز نه عمل شان یکسان اما با کمی متفاوت تر طالبان هم پاشیده شده فراری به پیش بادار پاکستانی شان باساس لجاجت وحمایت واضح حامد کرزی ازین گروه دوباره زنده شد ودر جنگ با افغانستان به همکاری اشکار کرزی تقویه و رشد داده شد بندی های جنگجویان طالبان را مخفی واشکار از زندانهای کشور بنام های گوناگون گروپ وار رها کرد حملات شبانه را علیه طالبان که به از بین بردن طالبان موثر بود قطع کرد استفاده سلاح سقیله را توسط نیروهای افغان در مقابل طالبان کاملا قطع کرد انتحاری های طالبان را که زنده گیر شده بودند با دادن تحفه رها کرد طالبان را برادر خواند وصد ها خیانت دیگر حامد کرزی که از حوصله این شبکه مردمی بدور است تا گفته شود وجناب شما اسپنتا مشاور ارشد شورای امنیت بودید چرا یکروز هم ازین خیانت کرزی حرف بزبان نیاوردید امر الله صالح بخواست پاکستان از وظیفه اش در ریاست امنیت ملی که جلوگیری از حملات طالبان ودستگیر انها سرعت داده شده بود بواسطه فشار حامد کرزی کنار رفت وعین کار را اشرف غنی در مقابل اقای نبیل انجام داد پس فرق حامد کرزی واشرف غنی که هردو به تقلب کاری بکرسی ریاست جمهور رسیده اند وجود ندارد .

>>>   ابله در جهان باشد ، ، دشمن در نمی ماند......

>>>   اقای اسپندی خودت فوق العاده دراستراتیژی سوپر دروطنفروشی داری خودت دروقت کابینه ات از امریکا وچهلکشورجهان بنام کمک کننده حمایت میکردی با کرزی وکابینه ... چقدرمردم خوشباور مارا فریب دادید حال که ازکابینه دورشدید بازمشوره های ناق وبدون مفهوم
بمردم داده روان استبد کدام افغان ازشما دلخوش دارد درهمان وقت کابینه صرف خوش خدمتی برای همان خارجیها میکردید کدام خدمت تانرا مردم ندیده شما خدمتگذار مذدم نبودید بلکه خدمتگذار خارجیها بودید.
محمدسعیدفاضلی ازاداره امور

>>>   داكتر صاحب قند ما اين موضوع را هارده سال قبل مي دانستم و هل سال قبل ما با پاكستانى ها دشمني داشتيم مي دانستم كه پاكستان با ما كنار نمي ايد
فايق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است