سیاسیون حامی نیروهای امنیتی نیستند
در بسیاری از مسایل حمایتی، نیروهای سیاسی بسیار محافظه کارانه برخورد کرده اند. در چهارده سال گذشته کارشناسان سیاسی همیشه طالبان و کارهای پاکستان را توجیه کرده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۵/۴/۱ کد خبر: 117373 منبع: پرینت

افغانستان و پاکستان از دیرزمان بر سر مرزهای خود تنش های زیادی را تجربه کرده اند اما در این اواخر تنش ها بگونه ای پیش رفته است که باعث شهادت فرزندان و نیروهای امنیتی افغانستان و همچنان کشته شدن برخی از مقام های پاکستانی و سربازان پاکستانی شده است. از این سو سرو صداهای زیادی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و برای دفاع از تمامیت ارضی افغانستان وجود دارد؟ راه حل واقعی برای پایان دادن به این مشکل چیست؟ آیا جنگ است و یا استفاده از نیروهای نظامی و یا راه حل دیپلماتیک می تواند این مشکل را بهتر حل کند؟

شاه گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آماج» گفت: مردم و نیروهای امنیتی افغانستان ناخواسته در این جنگ قرار گرفته اند و این جنگ جنگی ناخواسته و نابرابر است اما این نابرابری باعث نمی شود تا نیروهای ما از انگیزه ای ضعیف تر هم برخوردار باشند. دیدیدم در روزهایی که از این جنگ گذشت، سربازان اردوی ملی نشان دادند که با تمام توان از تمامیت ارضی افغانستان دفاع خواهند کرد. نیروهای امنیتی نه در جنگ علیه نیروهای دهشت افکن و القاعده و نه در جنگ با این متجاوزان و در هیچ مرحله ای کوتاه نیامده اند و تا آخرین مرحله حتی با فدا کردن اساسی ترین عنصر یعنی زندگی شان اقدام کردند. این نشان از این دارد که سربازان امنیتی ما در دفاع از این وطن فداکاری نشان می دهند.

وی، در خصوص وظیفه نیروهای سیاسی افغانستان در مورد این مشکل بیان داشت: سوال اساسی در این جا است که نیروهای سیاسی افغانستان چه خواهند کرد؟ آیا نیروهای سیاسی به توافق رسیده اند که در برابر چنین معضلی چگونه عکس العمل داشته باشند؟ آیا تنها واگذاری چنین صحنه هایی به نیروهای امنیتی و سربازان امنیتی کافی است و یا باید اقدامات دیگری از آدرس نیروهای سیاسی صورت بگیرد؟ برداشت من این است که همانطور که سربازان امنیتی در مقاطع محتلف بسیار صادقانه عملیات کردند و تا آخر پیش رفتند، نیروهای سیاسی افغانستان باید به یک چنین نتیجه برسند و چنین اقدامامی کنند. آنها باید به این سوالات پاسخ دهند که آیا وضعیت فعلی را باید ادامه داد؟ آیا شرایط فعلی افغانستان این اجازه را می دهد که وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؟

رضایی، ادامه داد: در قضیه ای که میان افغانستان و پاکستان رخ داده است، اپوزسیون یا غیر اپوزیسیون در کشور مطرح نیست. همه نیروهای سیاسی افغانستان، چه کسانی که منتقد حکومت هستند و چه کسانی که شامل در حکومت هستند و چه کسانی که در حکومت اپوزیسیون بوده اند و چه کسانی که در سطوح مختلف قوای سه گانه افغانستان قرار دارند به عنوان نیروهای سیاسی و مسوول در قبال افغانستان، باید به یک فیصله برسند و با این فیصله نیروهای امنیتی افغانستان باید مورد حمایت قرار گیرند اما قبل از این فیصله هم حمایت باید صورت بگیرد.

این نماینده مجلس، با انتقاد از نیروهای سیاسی در افغانستان بیان داشت: میان نیروهای امنیتی ما و نیروهای سیاسی ما باید توافق نظر وجود داشته باشد. نیروهای امنیتی افغانستان با تمام شجاعت و وطن دوستی وظیفه خود را که دفاع از وطن است انجام می دهند. اما متاسفانه نیروهای سیاسی در مواقع مشخص و ضروری حمایت های لازم و همه جانبه در عرصه های مختلف را از نیروهای امنتیی که وظیفه آنها به شمار می رود نداشته اند. حمایت بخش ها و جنبه های مختلف دارد و افغانستان در شرایط فعلی در موضعی قرار گرفته است که نیروهای سیاسی آن، باید مسوولانه اقدام کنند و اقدام مسوولانه این است که نیروهای امنیتی افغانستان را حفاظت و پاسداری کنند و در مطابقت به منافع ملی افغانستان سوق داده شوند.

وی، با بیان اینکه حمایت فقط از پشت تریبون میسر نمی شود، افزود: همچنین حمایت فقط صحبت کردن در پشت رسانه و تلویزیون نیست. حمایت این است که راهکارها و ابتکارهایی توسط نیروهای سیاسی سنجیده شود که با استفاده از آن راهکارها نیروهای امنیتی افغانستان با کمترین مشکل بتواند به هدف برسد. فقط الفاظ و اعلامیه های حمایتی نمی تواند پشتیبانی تلقی شود. بلکه به وجود آوردن یک فضا در عرصه بین المللی و داخلی برای تقویت قوی نیروهای بین المللی افغانستان است که نیروهای امنتیی بتوانند در نهایت به پیروزی برسند. تا به حال این حمایت همه جانبه از نیروهای امنیتی وجود نداشته است.

رضایی، در پایان گفت: در بسیاری از مسایل حمایتی، نیروهای سیاسی بسیار محافظه کارانه برخورد کرده اند. در چهارده سال گذشته کارشناسان سیاسی همیشه طالبان و کارهای پاکستان را توجیه کرده اند و به صورت جدی موضعی مشخص در برابر آنها نگرفته اند. در حالیکه مردم و نیروهای امنیتی کاملاً برای مقابله با دشمن آماده هستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شما وکیلان همیشه در تلویزیون های خارجی طلب و ایران پرست ماممن طلوع و یک و ارینای افغانستان میاید و یاوه سرایی میکنید در بین شما قاتلین و غاصبان زمین و قاچاقبران ارد و شراب و مواد مخدر و رشوت خوران ماهر هسید اگر جرت دارید از خیانت های تان یاد کنید که نمیکنید شما خود فروشان و وطن فروشان ملت از شما دزدان نفرت دارند و تاریخ نام شما را و خانه فساد شما را با قلم........ می نویسند
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است