رییس جمهور قصد برگزاری انتخابات را ندارد
حکومت در کل و رییس جمهور به طور خاص اراده ای برای برگزاری انتخابات ندارد وگرنه می توانست در مدتی که در اختیار داشت، فرمان تقنینی را صادر کند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۷    ۱۳۹۵/۴/۳ کد خبر: 117448 منبع: پرینت

فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تعدیل قانون تشکیل و وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخابات افغانستان اخیراً به مجلس نمایندگان رسیده است. اعضای مجلس نمایندگان می گویند که تلاش خواهد شد تا سرنوشت فرمان تقنینی رییس جمهور در خصوص اصلاحات انتخاباتی تا دو هفته دیگر روشن شود. آیا این بار فرمان تقنینی رییس جمهور به مرحله اجرا خواهد رسید و از سوی مجلس نمایندگان تایید خواهد شد؟

غلام حسین ناصری عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «نگرش» گفت: این فرمان مطابق با معیارهای کاری که قانون اساسی در ماده هفتادو نهم پیش بینی کرده است و حکومت را موظف ساخته عمل نشده است.

وی، ادامه داد: ترتیب فرمان های تقنینی، مطابق با ماده هفتادونه قانون اساسی، در زمانی که مجلس نمایندگان در تعطیلات به سر می برد در صورت ضرورت عاجل، فرمان های تقنینی به استثنای امور مالی می توانند عملی شوند. این حق حکومت است. این قانون، در بخش دوم می گوید فرمان های تقنینی باید در خلال سی روز از تاریخ انعقاد نخستین جلسه شورای ملی تقدیم شود اما چنین اتفاقی نیفتاده است. پس این فرمان غیر قانونی است.

ناصری، با بیان غیر قانونی بودن فرمان صادر شده از سوی رییس جمهور گفت: درست است که حکومت وحدت ملی بر مبنای قانون اساسی روی کار نیامده اما این دلیل نمی شود که پس از این نیز اجازه دهیم هر کار غیر قانونی دیگری را انجام دهد.

این نماینده مجلس، با انتقاد از رییس جمهور در مورد این فرمان بیان داشت: حکومت زمان کافی در اختیار داشت تا وقتی مجلس نمایندگان در حالت تعطیل به سر می برد فرمان تقنینی مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی یا تشکیل کمیسیون گزینش که به انتخابات برمی گردد را ترتیب کند و بعد از شانزدهم ماه حوت سال گذشته تا پانزدهم ماه حمل سال جاری فرصت داشت تا آن را به مجلس بفرستد اما این کار را نکرد و حالا این فرمان دچار خلا قانونی شده است.

ناصری، ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که حکومت در کل و رییس جمهور به طور خاص اراده ای برای برگزاری انتخابات ندارد وگرنه می توانست در مدت ذکر شده فرمان تقنینی را صادر کند.

وی، در پایان گفت: اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان یک ضرورت است چراکه ما نباید به عقب برگردیم وگرنه با این وضعیت اگر به انتخابات برویم به چاله های گودی می افتیم که در سال 1393 افتادیم و مردم افغانستان به اینجا کشیده شدند اما باید کاملاً مطابق با قانون عمل کنیم و از قانون تعدی ننماییم.هم اکنون شورای ملی حق ندارد این فرمان ناکام و باطل شده را تصویب کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شما نمایندگان با این عمل خیانت خود را پنهان میکنید غافل از اینکه ملت از شمانفرت دارد در بین شما ... زمین و قاچاقیان شراب و ارد و مواد مخدره و رشوت خوران و ستون پنجم هستید که طالبان را .... به پاکستان میبرید شما بیشرمان که از خاطر پول هر کار را میکنید زیرا انسان های بی ,,,, هستید
بصیر نظری

>>>   حکومت خیانت ملی؛
ترکیب قومی در ادارات دولتی استان فراه

>>>   ترکیب اسلامیت و افغانیت باعث فرار بسیاری از شهروندان بی دفاع از کشور می شود!
رسانه های هندی از افزایش چشمگیر مهاجرت هندوها و سیک ها خبر داده اند.

>>>   نمایندگان باید استفا بدهند، وقتی دولت خلا مجلس را احساس کرد بر گزاری انتخابات سرعت می گیرد. در غیر این صورت صدا و سرا فائده ندارد. غنی هم با این همین نمایندگان و وکلا بهرکنار می آید.
ناهید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است