آمریکا هیچگاه طرفدار ثبات نبوده و نیست
بسیاری از روشنفکران و تحلیلگران، دچار این تردید شده اند که واقعا آمریکایی ها خواهان ریشه کن کردن تروریسم در منطقه نیستند چرا که اگر بودند یقیناً این کار را می کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۹    ۱۳۹۵/۴/۳ کد خبر: 117449 منبع: پرینت

در اوج بحران داخلی امنیت افغانستان و درگیری های مرزی با سربازان پاکستان، ریچارد السو نماینده خاص آمریکا برای افغانستان و پاکستان یک بار دیگر تجدید تعهد آمریکا را در قبلا تقویت نیروهای نظامی افغانستان و تعهدات حمایتی از حکومت افغانستان ابراز کرد. السو، در یک نشت در واشنگتن گفته است که آمریکا متعهد است که نیروهای امنیتی افغانستان را حمایت کند و تا سال 2020 از کمک سه ملیارد دالری آمریکا برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان و یک میلیارد دالر هم در عرصه اقتصادی ابراز تعهد کرده است.

محمدعلی احمدی، معاون پیشین والی غزنی در برنامه «تحول» گفت: تعهد آمریکا برای حمایت مجدد نیروهای امنیتی افغانستان، حرف جدید و تازه ای نیست. اگر متن توافقنامه میان آمریکا و افغانستان را مطالعه کنیم، تعهدات آمریکا مبنی بر حمایت از نظام افغانستان و حمایت از ارگان های امنتیی افغانستان به شکل دوام دار از مفاد توافقنامه است که وظیفه آنها است که به آن عمل کنند و این بیان های نماینده آمریکا، لطف آنها را نمی رساند.

به باور وی، این اعلام جدید آمریکا از حمایت نیروهای امنیتی افغانستان به این دلیل است که در نشست وارسا که پیش رو داریم، این کشور، سعی دارد به ممالک دنیا نشان دهد که به تعهدات خود در قبال افغانستان پایبند بوده است و پیوسته کمک های مالی و نظامی را به افغانستان روا داشته است.

احمدی، درخصوص نیت اصلی آمریکا در باره تامین امنیت در افغانستان بیان داشت: همه مردم دنیا و منطقه می دانند که اگر آمریکا بخواهد در افغانستان و در منطقه امنیت برقرار شود و نیروهای تروریستی زیر نام القاعده و داعش و طالب از بین برود این توانمندی از طریق چند عملیات هوایی توسط همین طیاره های بی پیلوت به سادگی قابل انجام است اما متاسفانه این کار بنا به دلایل زیادی انجام نمی شود. آمریکا از این طرف به افغانستان کمک می کند و از طرفی هم توفق جنگ و ثبات را در افغانستان نمی خواهد.

معاون پیشین وال غزنی، گفت: اعلام حمایت آمریکا از یک نظام نیم بندی که صرفا بتواند به عنوان نماینده و به عنوان یک کشور تحت الحمایه حضور داشته باشد، پارادکسی است که در سیاست های یک دهه اخیر آمریکا وجود دارد. این موضوع، بسیاری از روشنفکران و تحلیلگران را دچار این تردید ساخته است که واقعا آمریکایی ها خواهان ریشه کن کردن تروریست درمنطقه نیستند چرا که اگر بودند یقیناً این کار را می کردند. همانطور که چند سال قبل عمارت اسلامی را در ظرف کمتر از یک هفته از بین بردند.

وی، ادامه داد: مردم به راحتی می توانند قضاوت کنند که آمریکا در سیاست های خود دوگانگی را پیش گرفته است. چرا که با حمایت چند میلیارد دالری از نیروهای نظامی افغانستان مطمین است که نیروهای نظامی ما در برابر گروه های دهشت افکن دوام نمی آورند. از این طرف هم مطمین است که این گروه های دهشت افکن بدون حمایت و پیشتیبانی پاکستان نمی توانند به فعالیت های خود ادامه دهند. اما بازهم کمک های مالی، اقتصادی و نظامی را به پاکستان انجام می دهند. همه این موضوعات می رساند که آمریکا در افغانستان هیچگاه طرفدار ثبات دوام دار نبوده و نیست.

احمدی، با انتقاد از حکومت در راستای تامین امنیت ابراز داشت: در این میان متاسفانه این حکومت نیم بند هم خواهان تامین امنیت در کشور نبوده و یا اینکه توانایی اداره کردن امنیت آن را نداشته است. تا به حال نتوانسته است از کمک های نظامی که به کشور شده است استفاده کنند و کشور را امن نگاه دارند. برعکس از این کمک ها سوء استفاده گردیده و هر کسی که در قدرت بوده است به نفع منافع شخصی خود استفاده کرده است. در حال حاضر ولایت غزنی امنیتی ندارد و از این لحاظ بسیار آشفته است. جاهایی از آن که امن است توسط مردم اداره می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعيت اين است كه كشور را امريكاى ها و حكومت دست نشانده آن رهبرى مى كند و پارلمان هم ديگر مشروعيت ندارد، معناى اين حرف است كه كشور را ساختار هاى غير مشروع اداره مى كنند. اين حكومت غير مشروع با استبداد عمل مى كند و همه ء فعاليت هايش به دور از ديد مردم و ناشفاف است و در راستاى اهداف خارجى ها و تماميت خواهان ء قبيله ى شكل يافته است ، آيا اطاعت از چنين حكومتى با ارزش هاى مردم سالارانه و حتا اسلامى سازگارى دارد؟ اگر اين حكومت نامشروع است ، پس وظيفه مردم و نيروى هاى سياسى چيست ؟ آيا بايد فرهنگ پذيرش حاكميت نامشروع و دست نشانده را بايست حتمن نهادينه كنيم و يا نگذراريم تا به يك فرهنگ مسلط سياسى تبديل شود؟ آيا زمان آن نرسيده است تا اين حكومت را ساقط كرد و جايش حاكميت مردم را استقرار بخشيد ؟ اما پرسش اساسى اين است كه چگونه اين حكومت را از ميان برداشت و با چه توانى ؟ از كجا بايد آغاز كرد تا اين حاكميت را سقوط داد ؟ آيا سقوط اين حاكميت از راه هاى مدنى ميسر است و يا بايد سر انجام دست به ابزار قهر آميز برد، من به خرد جمعى براى كنكاش اين پرسش ها و پاسخ هاى درخور حرمت خواهم گذاشت و اگر روزى بدانم كه روزى رستاخيز فرا رسيده است در آن روز در صف اول قرار خواهم گرفت ، مهم نيست فرايند اين رستاخيز برايم جان دهد و يا جان بگيرد.

>>>   خی، چرا همیشه "کمونیستها" را دشنام میدادید که با گفتن امپریالیسم خونخوار امریکا به "گهواره تمدن" توهین میکنند!!!!!!!!!!!!

>>>   آقای احمدی حرف تکراری نگو حرف جدید اگر دارید قد بکش. شما در زمانی که غزنی بودید کدام کاری از شمار بر نیامد،فقط غلام حلقه بگوش بودید و بس؟ باید اگر می خواهی قد بکشی و یا می خواهی برای نمایندگی بعدی خود را مطرح کنی حرف جدید بگو حرفه ای تکراری به حالتی منفعت ندارد.
احمد

>>>   محترم احمدی در ولایت غزنی در حدود هشت سال معاون والی بود وقتی به دفتر شان میرفتی بدون هزارها کسی دیکری در دفترشان نه بوده روسای هزاره کار های رسمی خویش رانزد وی می بردند ودر چور وچپاول شریک بودند وقتی از حکومت رانده شدید به مقاله نویسی روی اوردید شرم باد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است