آمریکا نمی تواند خود را دوست ما بنامد
آمریکا از این طرف ادعای کمک به ما می کند و از طرفی توسط طالبان اهداف خود را که ضربه زدن به کشورهای آسیای میانه است به پیش می برد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۰    ۱۳۹۵/۴/۵ کد خبر: 117487 منبع: پرینت

با وجود شدت خشونت ها در افغانستان، حکومت افغانستان هنوز هم کنترل بر همه مراکز بزرگ جمعیتی و راه های ارتباطی در افغانستان را حفظ کرده است و مانع تصرف مناطق استراتژیک توسط طالبان شده است. فعالیت های نیروهای امنیتی افغانستان، پس از دسامبر سال 2015 تاکنون مثبت ارزیابی شده است. این موضوعات در گزارش وزارت دفاع آمریکا است که در کنگره آن کشور ارایه کرده است وجود داشته است.

جنرال عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی دربرنامه «نگرش» گفت: از سال 2009 به این طرف، نیروهای افغانستان در تمام جبهات جنگیده اند و دستاوردهایی هم داشته اندو تجاربی هم کسب کرده اند. از این لحاظ این موضوع را مثبت ارزیابی می کنیم چرا که مخالفان تا بحال نتوانسته اند ولایتی را سقوط دهند. قندوز که سال گذشته سقوط کرد، در واقع سقوط نکرده بود، بلکه آن را سقوط داده بودند. اشخاص و افرادی هم در داخل و هم در خارج بودند که بنابر منافع شخصی خود این خیانت را در حق مردم افغانستان کردند وگرنه طالبان آنقدر زیاد نبودند که به قندوز داخل شوند و آنجا را بگیرند.

وی، ادامه داد: اولین هدف طالبان و اصلی ترین هدف از اشغال قندوز این بود که زندان قندوز را بگیرند و اسیرهای خود را از آن آزاد کنند که چنین کاری هم کردند. متاسفانه کسانی که در قندوز بر سر قدرت بودند و با طالبان همکاری می کردند به جای اینکه بدانند آنها به خاطر زندان آمده اند به جای اینکه فقط زندان را در اختیار آنها قرار دهند کل شهر را در اختیارشان قرار دادند.

امرخیل گفت: پس سقوط قندوز در اثر ضعف نیروهای امنیتی نبود بلکه بر اثر ارتباطاتی بود که از داخل با طالبان برقرار کرده بودند.

این آگاه نظامی در خصوص کارکرد طالبان در سال اخیر در افغانستان بیان داشت: کاری که امسال طالبان در افغانستان کرده اند این است که جغرافیای جنگ را از جنوب به شمال برده اند. آنها در شمال مهم ترین شهرها را خانه گزیدند و هدف شان را آسیای میانه قرار داده اند. البته در این شکی نیست که نیروهای امنیتی ما هم تا بحال خوب جنگیده اند.

وی، سقوط قندوز را از ضعف نیروهای امنیتی و سربازان نمی داند بلکه از خواست و اراده رده های بالای حکومت دانسته و گفت: اینکه در شمال قندوز سقوط کرد و دوباره آن را گرفتیم و دوباره سقوط کرد مشکلی است که در میان نوع جنگیدن سربازان وجود ندارد. بلکه مشکل در رهبری ما است. این مشکل از سطح بالای رهبری تا سطوح پایین تر ادامه دارد. در نیروهای امنیتی و دفاعی ما افراد و اشخاصی در راس قرار دارند که دست نشانده های شخصی سطوح بالاتر هستند. این افراد هم برای زیردستان خود دست نشانده های شخصی انتخاب می کنند.

امر خیل، در خصوص نقش آمریکا در امنیت افغانستان اظهار کرد: مساله و مشکل بعدی ما از سوی آمریکا است. آمریکا با ما بازی می کند. افغانستان محل و نقطه بازی های قدرت های بزرگ در منطقه شده است. آمریکا از این طرف ادعای کمک به ما می کند و از طرفی توسط طالبان اهداف خود را که ضرر به زدن به کشورهای آسیای میانه است به پیش می برد. آمریکا همیشه به افغانستان دروغ می گوید و فریب می دهد. یک بار می گوید که نیروهای امنیتی افغانستان ضعیف هستند و نمی توانند از پس خود برآیندو ما نباید نیروهای خود را خارج کنیم و بار دیگر می گویند که نیروهای امنیتی افغانستان قوی شده اند و خود می توانند از پس خود برآیند. آمریکا نمی تواند خود را دوست ما بنامد، چرا که توپ ها و تانک ها و سلاح هایی که در افغانستان بود، را از کشور ما خارج کرد و به پاکستان داد و حالا پاکستان با همان ها ما را زیر آتش گرفته و هدف قرار داده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا مثل یکمار استین برای خودرا عیار ساخته

>>>   اگر نمیتواند پس سالانه چهارونیم هزار ملیون دالرش را نگیرید

>>>   جناب جنرال صاحب تمام حقيقت ها را بيان نموديد. فقط اين را هم اظافه ميكرديد اين پولى را كه بطور جيره به ما ميدهد هم از ذخاير وطن ماست كه غارت ميكنند. وچهار نفر پست فطرت را بنام مشاور ها تعين كرده اند كه فقط تفرقه اندازى ودزدى وظيفه اى شان است.
ح ع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است