تبانی عمدی رئیس جمهور و رئیس پارلمان؟!
تاکنون ده وزیر از جامعه هزاره و هفت وزیر از جامعه ازبک و ترکمن بدون دلیل از پارلمان رد صلاحیت و قربانی موضع گیریهای خصمانه نژادی گردیده است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۳    ۱۳۸۹/۴/۸ کد خبر: 11753 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پس از رد صلاحیت دو نامزد وزیر از سوی پارلمان، استاد حاجی محمد محقق، مسئول حزب وحدت اسلامی و رییس كمیسیون امور دینی، فرهنگی و تحصیلات عالی مجلس نمایندگان با صدور پیامی این عمل مجلس نمایندگان را محكوم نموده و آن را ناشی از غلبه گرایش های قومی در پارلمان دانسته است.

در این پیام گفته شده است رد شدن دو نامزد وزیر هزاره معیارهای عقلانی نداشت و بدین ترتیب دیگر در کابینه افغانستان وزیری از جامعه هزاره وجود ندارد و تاکنون ده وزیر از جامعه هزاره و هفت وزیر از جامعه ازبک و ترکمن بدون دلیل از پارلمان رد صلاحیت و قربانی موضع گیریهای خصمانه نژادی گردیده است.

به گفته وی، از یک سو این کار خلاف صریح قانون اساسی افغانستان بوده و از سوی دیگر نشان دهنده تبانی مغرضانه و خلاف معیارهای قانونی میان رئیس جمهور و رئیس پارلمان است.

در این پیام، تبانی غیرقانونی فوق عامل تفرقه ملی و تضعیف روند دموکراسی و مردم سالاری در کشور دانسته و از بابت به وجود آمدن یک فاجعه ملی اظهار نگرانی شدید شده است.

وی تأكید کرده است که این تصفیه قومی تکرار همان تجربه ناکام دهه هفتاد است که راه به جایی نخواهد برد و تنها موجب خرابی بیشتر کشور و شکست ملت سازی خواهد شد.

در پایان نیز، وی بار دیگر این تبانی غیر قانونی به ملت افغانستان و خصوصا جامعه هزاره تسلیت گفته است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   محقق ! تو را خدا که به گفتار ات اينبار صادق هستی ؟
اگر صادق هستی و از کرده ات پشيمان ، اين صداقت و ندامت اترا به ملت هزاره تبريک ميگويم و اطمنان ميدهم که آيندۀ درخشان ما از همين امروز شروع شد . نداشتن يک دو وزير مهم نيست اينکه با اين عمل تصفيوی قومی از طرف متعصبين تاريخ ، ما ملت مظلوم بيدار ميشويم خيلی ارزنده است . واقعآ ريشه تعصب و قوم گرائی در افغانستان خيلی عميق است . من شخصآ تعصب نداشتم ازامروز به بعد ميخواهم داشته باشم ، بايد داشته باشم .
غرجستانی ( از امروز اين تخلص را انتخاب کردم )

>>>   اه بیچاره ها تا حالی د خواب خوش بودید. سفر دنباله دارد
رضا

>>>   این دیدگاه ونظر اقای محقق خود یک طرز فکر فاشیستی است
طرح مسئله ای قومیت وملیت خود حرکت ضد وحدت ملی است .
جناب محقق شخصیت با سواد واهل نظر وبدون پیشینه ای خراب به پارلمان پیشنهاد میشد رای بدست می اورد .
اما این عجیب است که هزاره به تنهائی خود دعوای 25 درصد کند وازبک هم پشتون هم وتاجیک هم وترکمن هم وسایر ملیت ها هم کمتر از 25 درصد راضی نیستند پس بدین حسای باید نصاب فیصدی را به هزار ارتقا داد تا معضل از لحاظ واقعیت های اجتماعی افغانستان قابل حل باشد .
احمد هراتی

>>>   عیف به این دولت که امروز صاحب یک تعداد اعضای پارلمان تفرقه انداز، بی فرهنگ، بیسواد،ملیت گرا، خودناشناخته، وغیره صفات منفی را دارا است جاه داده است و صالون پارلمان را به طویله خانۀ واقعی تبدیل نموده، دولت افغانستان همچواشخاص را مرور زمان از چوکی هایشان پایین نموده از یکی یکی از بین ببرد، باز افغانستان به افغانستان حقیقی و طبیعت و اجتماع زیبائی خود را حاصل خواهد کرد
با احترام
وطن دوست از ایتالیا

>>>   آقای عزیز شما محقیق صاحب بادوستم به حق مردم مسلمان هزاره وازبیک خیانت بزرگرراکردین رای این هردو هم زبانرا به خاطر منافیع شخصی خودتان به جناب کرزای فروختین باید شما هستینکه به این دو برادر که از هیچ حقوق قانونی افغانستان برخوردارنیست جواب بدین .
فردا باید شما هردو خیانتکار به این دو ملتکه ظلمرا به خاطر منافیع شخصی شماتحمل می کندجوابشرابدین .
بجزای اعمال تان برسید.
زنده بادبرادران هزاره وازبیک افغانستان.
بی آبروی باد خیانتکار خونخار وطن فروش مانند دوستم محقیق صاحب.
حقگو از فاریاب :..................

>>>   آقاى محمد محققبايد بداند كه اصول ملت شكنى را ايشان با پيوستن به تيم كرزى در انتخابات به ميراث گذاشتند. از جببه ملى بريدن و به تيم كرزى پيوستن و حالا داد از بيداد سر دادن و طرف را نژاد پرست خطاب كردن مسخره است.
خود را اصلاح كردن شرط ملى بودن است.
قوم گرايى كار دشمنان افغانستان است.

>>>   «ندهد هوشمند روشن رای
بفــــرومایه کـــار هـای خطیر
بوریا باف گرچه بافنده است
نبــرندش بکارگـــاه حـــریر»

>>>   اگرهزاره نباشدكابينه راه نميرود...تاجيك

>>>   نظر به فیصدی کشور ، بودن معاون رئیس جمهور اقای خلیلی کافی است .
هدایت ، واسنگتن

>>>   دست تان خلاص !!!

>>>   سلام خدمت شما عزیزان خوانند سایت افغان
آیا شما باور میکنید که آغای محقق نگران جامعه هزاره افغانستان است من که باور نمیشه تنها ادم بی ابرو و بی عزت سیاسی فعلا همین دوستم و محقق در کشور ما است که بخاطر خواهشات شخصی شان دوملت مظلوم و شلاق خورده افغانستان معامله نموده اند.
دیگر این حرف های مفت بجای نمی رسد انشا الله که بزودی ملت به نسل جدید که هیچ وابستگی سیاسی و اقتصادی به شما معامله گران نداشته باشند رای خواهند داد در غیر آین سال ها باید در فقر و محرومیت زندگی بکنند تا هوشیار شود
بی نام از سر زمین بیگانه

>>>   ملت نجیب هزاره!
وقت آن رسیده که دوباره سلاح ها را از گدام بیرون کشیده و با دشمنان خود با زور سخن بگوییم چرا که این دشمنان قسم خورده (پشتون و تاجیک) منطق نمی دانند
سرباز هزاره

>>>   سلام برادران !! بله شما با فکر خوب نظر خوب دهید ؟آیا این کاری یک انسان است `؟تفرقه گرائی از شما اگر نیست پس نظر خوب و برادری ضروری است .{خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت به آن ملت سرو کاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت}

>>>   افغانستان کشور بی درو پنجره است ومیدان فوتبال جهانی مغرضان خوب بتازند تادگران پایمال گردند.
رنجبرازقم.

>>>   سلام
خدمت هموطنان عزیز متاسفانه این واقعه که این رورها در وطن در مقابل جامعه هزاره رخ می دهد دلایل مختلف دارد اولا همان تفکر جاهلیت عبد الرحمان در ذهن برادران پشتو وجود دارد که در قرن 21 باعث تاسف است و دوم سیاستهای نادرست و بدون تدبیر رهبران سیاسی مردم هزاره هستند که باعث این مصیبت ها برای مردم هزاره می شود. ماجرای کوچی و عدم رای پارلمان نمادی از جهالت و فقدان تفکر انسانی را در اقوام متعصب نمایان میکند...............جای تاسف است..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   ما مردم هزاره عیب ما این است که زود کینه را فراموش میکنیم. و دیگر قوم ها افغانستان هیچ وقت کینه گذشته خود را فراموش نمیکند. و ما قوم هزاره مطمعین استیم که حق خود را چه به زور و چه به رضا میگریم.

>>>   زنده باد استاد محقق اسطوره مقاومت درمقابل یک تعداد افراد تعصب گرای که درخانه ملت جای گرفت نابود باد دشمنان محقق
هدف مند

>>>   اينست نتيجه ائتلافت با آقای کرزی در انتخابات ریاست جمهوری

>>>   به مصداق ضرب المثل که داریم: "خود کرده را نه درد است نه درمان". طوریکه در یادداشت های قبلی ام یادآور شده بودم، جناب محقق کسی است که جز روی منافع خودش، هیچ چیزی دیگر برایش اهمیت ندارد و ایتلاف مذکور با تیم قبیله گرای کرزی نه بخاطر دفاع از حقوق هزاره ها، بلکه براساس منافع شخصی صورت گرفته بود. من که ازگذشتۀ محقق تاحدی معلومات دارم، این اولین بار نیست که موصوف باسرنوشت هزاره معامله میکند. هرزمانیکه در معاملات خود شکست میخورد بعداً سعی مینماید تا باآن صبغۀ قومی، سمتی و یا هم مذهبی بدهد. امیدوارم ملیت هزاره این حقیقت را درک نمایند و نگذارند که بیشتر ازین با سرنوشت شان بازی شود.
کرکباز از بالتیمور-مریلند

>>>   به هزاره ها نباید اینقدر وقت داد که هرچیز بگویند. خوب شد که هیچ وزیر ندارند.
......به هزاره های فاشیست و قومگرا

>>>   برادران عزیز سلام
به نظر بنده این موضوع رئیس جمهور و رئیس پارلمان نیست ، اصلا موضوع مربوط به رایی اعضایی پارلمان است پس اگر نماینده گان ملت نخواهد یک کس را که به حیث وزیر مقرر گردد در این هیچ کس حق شکایت را ندارد ، وها راستی ضرور هم نیست که یک اقای هزاره وزیر باشد یانی فکر میکنم کافی است یکی از معاونین اقای کرزی هزاره گی است
میلاد خان از کابل

>>>   من به عنوان یک انسان آزاد ومسلمان مربوط همین آب وخاک
ازین تعصب انجام یافته در حق بخش از مردم کشورم بنام هزاره وازبک بسیار متاثرم ، این حرکت جاهلانه دور از علم وایمان وافغانیت را به حضور روشنفکران ، اهل علم ودانش
تسلیت می گویم ،
وعمق زهراگین این گونه حرکت ها ونقش آن در ازهم پاشی
وحدت ملی واخوت اسلامی در افغانستان درک می کنم .
وای برما وای برگذشته وای برحال ووای برآینده ما .
حمید شهرنو کابل

>>>   این حق کشی ها جای تعجب ندارد و برای بار اول هم نیست و قطعا آخری هم نخواهد بود. این بار مردم پاک طینت و میهن دوست هزاره قربانی به اصطلاح دموکراسی و طوطئه سیاسی در جایی شده است که نام (خانه ملت!) را یدک می کشد؛ اما مطالعه¬ی تاریخ سیاسی کشورما نشان می دهد که متاسفانه در تمام دوران های گذشته نیز اقلیت های قومی در این کشور به نحوی قربانی لجاجت های جاهلانه و تعصبات کور و تمامیت خواهی ناعادلانه ی بعضی از سیاستمداران کم تجربه و نادان شده است که اولا حاکی از بی اطلاعی آنان از الفبای کشور داری و اصول اولیه حکومت داری در یک کشوری مثل کشور عزیز ما می باشد و ثانیا غافل از این که قومیت های موجود در یک کشور مثل اعضای یک پیکر، به هم پیوسته و وابسته اند که با آزردن یکی دیگران هم از درد و رنج در امان نیستند؛ با عملکرد های غلط و کوته بینانه¬ی خود موجب بی اعتمادی و شکنندگی وحدت بدنه سیاسی کشور و کم رنگ شدن امنیت اجتماعی و در نتیجه کم سو شدن حس همگرایی و همبستگی ملی و افزایش تنش های قومی گردیده و نهایتا نه تنها به دیگر اقلیت های قومی موجود در کشور که به قوم خود هم دانسته یا ندانسته ظلم نموده و این کشور مظلوم را به جایگاهی در سطح جامعه جهانی رسانده که گویا اکنون ما در قرون وسطی زندگی می کنیم و اصلا تعلقی به این دنیای کنونی نداریم. به نظر می رسد که دموکراسی غربی و حتی دموکراسی اسلامی نیز هنوز به قد وقامت وضعیت فعلی جامعه¬ی سیاسی ما راست نیامده و برخی نمایندگان و دولتمردان ما شاید تا رسیدن به آن فاصله¬ی زیادی داشته باشند!!! لذا ما از شخص رئیس جمهور محترم و همه¬ی خادمان صادق و دلسوز کشور که برای آبادانی و ایجاد و حفظ امنیت و بالا بردن نام و موقعیت این مملکت زحمات و تلاشهای فراوان متحمل می شوند تشکر و قدر دانی می کنیم و این پیام ایشان و اظهار تاسف ایشان از اجحافی که در حق ما روا داشته شده را ارج می نهیم و انتظار داریم که برای حفظ یکپارچگی کشور و نشاندادن صداقت خود و به جا گذاشتن خاطره ی ماندگار و ذهنیت خوبی از خود دربین ما؛ به این وعده ی که داده اند هرچه زود تر جامه عمل پوشانده و با مشارکت دادن نخبگان قوم هزاره در کابینه دولت از هرطریقی که برای ایشان ممکن است به نگرانیهای موجود خاتمه دهند.
نعیم شریعتی

>>>   همه گی یک براریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قهر اوغان رحم ازبک و هزاره یکی است
به ای قصه ها نباشین که پیر میشین هر کدام از این ها که بر چوکی وزارت نشسته باشند یاد شان از ملت نمی اید و ما میت همیشه تا این .......................ها باشند همان طور گرسنه و برهنه خواهیم بود بیائید با هم باشیم و فکری کنیم تا این قدرتمندان را از اریکه قدرت به زیر بیاندازیم زیرا قبلا هزاره و اوغان نبود و این تاجیک نمیدانم از کجا شد اگر ریشه یابی شود این ........و زائیده ی همان اوغان و هزاره می باشد
بهر صورت باید فکر نان کرد که خربوزه اب است

>>>   تا زمانیکه وزیر از جانب محقق و خلیلی به پارلمان معرفی شود باور کنید که رای به دست نمی ااورد کرزی اگر بخواهد میتواند که هزاره های را انتخاب کند که مورد قبول مردم باشد اما کرزی هم چنین نمیخواهد او میخواهد انقدر ابروی محقق و خلیلی بریزد که دیگر نزدش نییایند و فرمایشی نداشته باشند برادران هزاره نباید که مایوس باشند این سلی های است که به روی محقق و خلیلی از طرف ریس جمهور اگر شما برادز های هزاره بگویید که طرفدارهای داکتر صاحب عبدالله برای انها رای نداده درست است چرا که انها هیچ وقت کمپاین های محقق و خلیلی را به نفع کرزی فراموش نمیکنند و از انها نباید که گله و شکوه داشته باشید فقط محقق و خلیلی باید که از یخن کرزی گرفته حق خود را به زور یا به زاری بگیرند اگر کرزی میخواست بسیار به ساده گی با ترتیب نمودن یک شکم نان به وکلای طرفدارش انها را میتوانست رازی بسازد که به وزرای پیشنهادیش رای بدهند چنانچه بعضی ها چنین کردند
نور از کابل

>>>   چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

>>>   میگویند هرچند که سکندری جهانی بی پیر به خرابه مرو!
شاید مورد فوق را بار ها شنیده باشید اما توجه نکردید.
آیا پشتونها به نفع شما است یا سادات های که شما را از جهل ، بت پرستی و دیگر فجایع ها نجات دادنند. هنوز هم وقت است برای اتحاد و هم دلی ، بیآید اتحاد راسخانه را انجام دهیم با تابشد که حق هزارها شهید شیعه را نه هزاره را از حلقوم مردم بیگریم. محقق
از شبکه اطلاع رسانی میخواهم که این سخن را نشر نماید
سید مهراب الدین هاشمی نژاد

>>>   سلام خدمت تمام دوستان :
محقق اگر راستی در غم ملت هزاره میبود از جنگ بیسود 520 میلون افغانی گرفته از کرزی چی خلیلی باشد ویا محقق هردو به نماینده گی از هزاره ها هستند اما شما بینید که هزاره های بیچاره هنوز در خانه ها ی خود نرفتن اما بعد از پول گرفتن هم خلیلی وهم محقق هر دو خاموش نشسته اند این است سیاست محقق وخلیلی دوستان شما خوب بدانید ؟

>>>   به جواب نويسندهِ چهار فرد شعر !
ندهد هموشمند /////////
ندهند رای متعـــــــصبين پالان پوش **** به زحمت کشان دلسوز و باهوش
از برای آنکه به هر بيراهه که روند **** نباشد کسی که برايشان بگويد اوش
غرجستانی

>>>   جناب محقق اين شما بوديد كه در موقع انتخابات رياست جمهوري از كرزي دالر گرفتيد و ده به ده و قريه به قريه در هزاره جات براي كرزي تبليغ و رأي جمع ميكرديد. وقت دالر گرفتن كرزي خوب است بعدش بد ميشود تاكي دروغ گفته و با دو رويي و مردم فريبي ادامه ميدهيد؟
احساني از ايران

>>>   هزار و اینقدر غیرت که سلاح بردارند

>>>   جای تأسف است، فکر نکنم این کشور هیچ وقت کشور شود و ما هم ملت شویم.
همیشه همینطور زندگی بخور نمیری خواهیم داشت و همیشه در خدمت خارجی ها خواهیم بود.

>>>   سلام خدمت یکایک شما عزیزان.
اگر اقای محقق رهبر نبود و مهم نبود اینقدر نظریات چرا راجع به او نوشته میشد. در دوران صدر اسلام حضرت علی ع نیز دشمن زیاد داشت. انسان تا دشمن نداشته باشد چطور قدری دوستی رامی داند تا سیاهی نباشد سفیدی قابل رویت نیست.
بناءً استاد معظم یگانه کسی است که راه بابه را درست تعقیب می کند شما نگرانی نبودن وزرا را نداشته باشید به ضر ب المثل معروف که میگوید آش مرد ها دیر پخته میشود. حالا حوصله کنید بگذارید و بفهمید که نژاد پرست مخفی که است که دارد آشکار میشود. آفرین بر هممتت استاد محقق که تانستی متعصبین تاریخ را توسط چنین مفکوره ات آشکار نمودید سربلند باد ملت با شجاع افغان.
و السلام
صادقی

>>>   افسوس برشما هزاره ها و رهبران قوم گرای تان شما باید تنها یک سرباز باشید چه برسد که معاون رئیس جمهور باشید
من واقعاً بالای وکلای پارلمان افغانستان افتخار میکنم که در این ارسه یک گام مثبت رابرداشتن واقعا یک پارلمان درست و با اعتماد مردم افغانستان است. وزیری تحصیلات عالی در پنج سال گذشته در وزارت چه کرد که باز هم وکلا عزیز کشور به انها رای میدادند. در اینجا وکلا نشان دادن که اینها به افراد ناکار در جامعه رای نمی دهند و هرگز انها را نمی مانند که در وزارت کار کنند
زنده باد یونس قانونی و وکلای شریف مردم افغانستان با این انتخاب خدا کند که درایندها هم همین طور عمل نمایند
زنده باد وزیر داخله محترم بسم الله محمدی
محمد مرید پنجشیری

>>>   محقق خان! تو هیچ غم مخور، چون تو به قدری کافی پول گرفتی و این وزیرا اگرانتخاب نشد مردم هزاره زیان کرد نه تو چو تو پولت راگرفتی. راستی وکلایی پارلمان هم باید بدانند که چهاروزارت خانه توسط آرایی مردم خریده شده و آنهم حق شان است باید بگرنند.چی بارای شما وچی بی رای شما. حالا اصل شایسته سالاری نیست،اصل قوم گرایی است.
مرزا از بامیان

>>>   دوستان عزیز و ملت بزرگ هزاره!
مشکل اصلی هزاره ها امروز این است که هزاره رهبر ندارد ویژگی های رهبری در محقق و خلیلی نیست شما را به خدا قسم اگرپشت این معامله گران را رها نکنید. تاریخ هزاره و شرایط که امروز هزاره ها دارد مدیون حضرت ستاد مزاری رحمت الله علیه و یاران دلیر آن مرد است نه نتیجه معاملات خلیلی و محقق.
من به جوانان هزاره هوشدار میدهم با این سیاست ضعیف که خلیلی و محقق از آدرس هزاره ها بازی میکنند نتیجه خوبتر ازین نیست.
اگرهزاره ها میخواهند همه چیز داشته باشند اول رهبریت جدید ایجاد کند و دوم از موضع بالا بز علیه فاشیست های ساکن در افغانستان برخورد کند، اگر زمان لازم دید حتی میتوان با مشت آهنین به دهن وطن فروشان و قوم گرایان زد همان طور که در گذشته کردیم.
پیرو مزاری

>>>   باقی سمندر
سرطان 1389
جون 201029
هرکه نیاموخت از گذشت روز گار
هرگز نیاموزد از هیچ آموز گار
خبررد شدن دو نفر نامزد وزارت از پارلمان افغانستان را خواندیم وشنیدیم. اگر رد شدن این دونفر کاندید و یا نامزد بخاطرتعلق قومی شان یا به عبارت عوامگرایان بخاطر هزاره بودن شان بوده باشد ، حرکتیست تبعیضگرایانه ، تمامیت خواه ، انحصار گرایانه و استبدادی . در خبر خواندیم که دو نامزد وزير يعنى غلام سرور دانش و داکتر على نجفى از طرف پارلمان رد شده اند.
داکتر علی نجفی یکی از گردانندگان کمیسیون انتخابات بود که با تمام شیوه های رنگارنگ وشناخته شده اش برای به ریاست رساندن آقای حامد کرزی در کنار لودین ویاران اش تلاش کرد. مگر غلام سرور دانش کمتر به آقای حامد کرزی وفا دار بوده است ؟
اما این دو کاندید یا نامزد از جانب طرفداران تمامیت خواه و قوم گرای آقای کرزی و شرکای شان در پارلمان چه بدست آوردند ؟
ایا پافشاری به چرخش قومگرایانه و استفاده ابزاری از داود نجفی و سروردانش جز اینکه ماکیاولیسم را میرساند ، چه تعابیر دیگری نیز خواهد داشت ؟
طرفداران حامد کرزی و تمامیت خواهان ای مطق گرا با اسالیب و شیوه های ماکیاولیستی در پارلمان و جامعه سیاسی افغانستان چه در روی پرده و چه در پشت پرده و چه دردرون و چه در بیرون شورا میکوشند تا بجای اعتماد سازی فضای بی اعتمادی را در افغانستان گسترش دهند.
مردم هزاره در افغانستان تا حال مصایب بیشمار را با گوشت و پوست خود حس کرده و کشیده و بازهم مورد تبعیض قرار میگیرند.
اگر از تبعیض و کینه توزی و قتل عام مردم هزاره توسط ا میر عبدالرحمن و کله مینار ساختن هایی که امیر مستبد بر پا داشت ، جوانان این سر زمین تا جایی بیخبر نگهداشته شده باشند ، اسناد تاریخی با برگ های زیادی وجود دارند که جنایات را افشا مینمایند.
اگر خاطره های تبعیض گرایانه محمد گل مومند را جوانان فغان ستان بخاطر نداشته باشند ، حتما کسانی یا فت میشوند که عبد اله امین برادر حفیظ الله امین و لشکر کشی ها به بامیان ودره صوف را بخاطر بیاورند ولو سید لم لم ها را و یا سید جگرن ها را در صف مقاومت گویا از خاطره ها بزدایند. مزه تلاشهای گوناگون برای سرکوب هزاره ها را تا حال هموطنان هزاره ما با گوشت وپوست خود چشیده اند.
نگاهی به تاریخ پرخون افشار و چند اول به ویژه در سی سال اخیر دال بر اینست که بر مردم شیعه و هزاره ستم بیشماری از جوانب گوناگون روا داشته شده است.
اگر مضاف بر این ستم قومگرایانه به ستم مذهبی نیز اشاره گردد ، دیده میشود که پیروان مذاهب دوازده امامی و شیعه اسماعیلیه در این سر زمین فغان ستان دور از رنج نبوده اند.
اگر از مردان چند دهه اخیر که بخاطر تحقق آرمان های خودی و اعتقاد مذهبی و سیاسی وقومی خویش تلاش کردند و جان دادند ،برای برهه هم اگر شده باشد یادی نماییم، میتوان دید که زمامداران فغان ستان هیچگاه حق را به حق دار نداده اند بلکه دیدیم که حق گرفته میشود و این یکی از برازنده ترین برگهای پیکار و مبارزه برای دموکراسی و تامین عدالت اجتماعی است.
مبارزه بر ضد هر نوع ستم و استبداد ، تبعیض و قومگرایی های گوناگون از هر جانبی که با شد یکی از میدانها و پیش شرطهای مبارزه برای دموکراسی است.
از گذشته های دور تا حال از تلاشهای ظهیر الدین فاریابی تا ناصر خسرودر سده های پیشین و در سده گذشته از تلاشهای ملا فیض محمد کاتب غوری "هزاره "در سده بیستم و تلاشهای علامه بلخی در نیم سده پیش واز تلاشهای جامعه شیعه در چند اول مانند تلاشهای
آقای حجت تا بینش و مبلغ و سایر بزرگان جامعه شیعه واز تلاشهای جامعه سیاسی و روشنفکری و نخبگان هزاره از استاد علی محمد زهما , ا کرم یاری جاغوری تا صادق یاری جاغوری و تابش و دها انسان شرافتمندی دیگر که برای تحقق عدالت اجتماعی با ابزار و اشکال و افکار ی گوناگون رزمیدند را مرور نماییم میبینیم که در فغانستان استبداد گوناگون وجود داشته است و دارد. مگر جامعه روشنفکری ما میتواند صحبت های پی در پی آقای حجت رابرای آذان گفتن به شیوه دوازده امامی با ملا ها ومولوی های کابل در حضور محمد هاشم صدر اعظم بخاطر بیاورد و یا از آن با خبر است ؟
همانطوریکه فغانستان بخاطر دارد :
اعمال قدرت و زور چه با ابزار گرم و یاسرد چه دولتی و یا غیر دولتی در افغانستان برضد مخالفین و یا دگر اندیشان تا حال پیامد های ناگواری داشته است.
ما در شرایطی زندگی مینماییم که جامعه افغانستان از درون وبیرون هزار ها مرتبه بیشتر از پیشتر آسیب پذیر بوده و بی اعتمادی مشخصه بحران موجود است.
بحران بی اعتمادی در جامعه بیداد میکند. این بحران در هر سه ارگان دولتی ( اجراییه ، مقننه ، قضاییه ) از بام تا شام عمدن دامن زده میشود.
هنوز وارثین فکری وینستون چرچیل با شعار تفرقه بیانداز و حکومت کن در فغان ستان با طرح ماکیاولی یعنی مقدس شمردن هدف و مشروع شناختن هر وسلیه پاک ونا پاک ، درست ونادرست، اخلاقی و ضد اخلاقی برای رسیدن به اهداف انحصار طلبانه و قوم گرایانه شان همزیستی داشته و نمیدانند که با قومگرایی در قرن بیست ویکم نه میتوان دولت داشت ویا دولت را ساخت و نه میتوان ملت داشت و یا ملت راساخت. این جز الفبای مدرنیته است و افراد پبش مدرن هرچه تلاش ورزند نخواهند توانست جامعه را برای ابد و همیش یا جاویدان در شرایط پیش مدرن نگاه دارند و یا رهبری نمایند.در صورت پافشاری به تلاشهای قومگرایانه وتبعیض طلبانه خواهی نخواهی
منافع ملی افغانستان بازهم برباد میرود و مطق گرایی بازهم به بن بست خواهد رسید.
آنانیکه میخواهند تعصبات قومی ، مذهبی ، منطقوی و سمتی را بیشتر از پبشتر دامن بزنند تا قدرت سیاسی را در انحصار داشته باشند ویا بدست بیاورند ، باید بدانند که در آتش افروزی نفاق افگنان نقش هیزم آوردن را بدوش گرفته اند. اینکه در کمین نشستگان چه گونه تاحالی سود برده اند و خواهند برد، مساله ایست روشن مثل اشعه تابا ن خورشید.
اگر قوم گرایان بکوشند تمام اقوام را تابع یک قوم مشخص بسازند ، به بیراهه روان اند. اگر قبیله گرایان بخواهند همه مردم افغانستان را در یک قبیله بگنجانند ، این امریست نا ممکن.
اگر در افغانستان هزاره و ازبک وپشتون وتاجیک و ترکمن و نورستانی و بلوچ و عرب و اویغور و گجر و همه اقوام همه واقعیت های قومی وملموس اند ، پس با سیاست فرا قومی میتوان بسوی منافع ملی نگریست و در این کوره راه از منافع ملی – دموکراتیک مردم سخن گفت ودفاع کرد نه با عظمت طلبی و یا تنگ نظری.
اگر مردمان همه اقوام افغانستان باهم مانند خواهر وبرادر نگردند و روشنفکران همه اقوام خود را با یک دیگر برابر نسازند و ندانند و نکوشند تا برادری و برابری بوجود بیاید، هر نوع تلاش برای نابرابر ساختن زیر نام برادر کلان و حق کلان وبرادر کوچک و حق کوچک ، برادر اکثریت وحق اکثریت اقلیت وحق اقلیت این جامعه بخاک و خون کشیده را بازهم به پرتگاه خونریزی و استخوان شکنی خواهد کشانید. بر ماست تا از گذشت روز گار بیاموزیم وبدانیم که اگر میخواهیم در سیاست اشتباه نکنیم باید به آینده بنگریم وتمام نیرو را بسیج نماییم تا ناتوانی های خود را به توانایی تبدیل نماییم. آزادی وبرادری وبرابری با عدالت اجتماعی با هم گره خورده اند و نقض هریکی نفی دیموکراسی وتقویه بیداد واستبدا دومطلق گرایی خواهد بود.
یار زنده وصحبت باقی.

>>>   کسانیکه در افغانستان زندگی میکنند و بنام افغان یاد میشوند. باید بدانند هر تبعه این کشور افغان است. نباید اینقدر ملیت پرستی در بین وجود داشته باشد. اگر در پارلمان دو وزیر محترم رای نبردند. شاید که پلان کاری خوب را انتخاب نکرده بوده باشند. به این خاطر مورد تائید مردم نبودند.
تشکر
نذیر صافی

>>>   ایا هنوز هم در خواب هستید برادران هزاره حادثه بهسود و دایمراداد را از یاد برده اید ؟
ایا هنور کرزی را به خوبی نشناخته اید؟
و یا رهبران خود را هنوز به درستی درک نکرده اید که انها معامله گرد هستند.
چند روز بعد ببینید که این اقای محقق باز چی میگوید. به خاطر حفظ موقعیت خود.

>>>   سلام بر همه دوستان عزیز
لطفا کمی شعور و ادب داشته باشید
دوستی بنام محمد مرید پنجشیری که مشخصا آدمی بیسواد و بی نزاکت میباشد به ایراد سخنانی پرداخته که نشأت از نفاق و دورویی در ..... اوست.
این یک بازی سیاسی میان رهبران بی کفایت،کرزی و قانونی میباشد و نه بیشتر.
پس لزومی ندارد که شما به جان هم افتاده و حرفها و پیامهایی ارسال کنید که جز به تفرقه و بدبختی بیشتر نمی انجامد.
السلام علی من التبع الهدی

>>>   سلام به ملت شریف هزارستان
من اکنون به این باورم که یکبار دیگر تصمیم اخیر پارلمان ثابت کرد که اقوام غیر هزاره توانایی و پختگی وحدت ملی را ندارد و اگر گاهی از آدرسی موضوع وحدت ملی مطرح میشود و یا درج قانون اساسی و سایر قوانین نافذه افغانستان شده است فقط و فقط برای سواستفاده و امیتاز حاصل کردن است که در عمل به خاک زدن به چشم مردم افغانستان و جامعه جهانی میماند. بنا به ملت شریف و صبور هزاره پیشنهاد دارم که اولا وحدت بین شان را حفظ نمایند و از هر شخصیت خوب و بد شان حمایت کامل نمایند و در یک چنین باهمی محدوده جغرافیای هزارستان را تعیین نمایند و بیرق هزاره گی شان انتخاب نمایند و در مرز های هزارستان به اهتزاز در آورده و حکومت خودمختار هزارستان را اعلان نمایند
برادر شما
احمد از چنداول

>>>   جزای کردار نجفی
سلام خدمت خوانندگان عزیز
آقای محقق رد دو وزیر قوم هزاره را یک عمل انجام شده از سوی کرزی و رئیس پارلمان میداند اما آنگاه که خود در کنار یک تقلب روشن و مفتضح ریاست جمهوری ایستاد و از حقایق چشم پوشید و در خیال 5وزارت و وهده های دیگر افتاده بود وی در آن روز ها به شدت از کرزی و تقلب گسترده وی دفاع کرد اما امروز که افراد مربوط به قومش که رای نیاوردند که در حقیقت آنان را در طبق معامله با کرزی گذاشته بود امروز سر و صدا میکند و آقای نجفی باید این گونه معامله با وی میشد زیرا خود جرم و جنایت خود را میداند که در حق ملت افغنستان مرتکب شد.
مشکل در قوم هزاره نیست بلکه در رهبران معامله گر آنان است که بالای آنان تجارت میکنند. آقای محقق از دهه هفتاد نام برده که گویا در آن زمان نیز علیه قوم هزاره دشمنی صورت گرفت اما دیدیم که خود وی به عوض قانونی آقای سیاف را در زمان انتخاب رئیس پالمان ترجیح داد در حالیکه اکثر آن جنگ ها علیه هزاره ها از سوی سیاف صورت گرفته بود و دیدیم معامله محقق آن روز را فراموش کرد ولی امروز باز نعره میزند که قوم بازی شده. و فراموش نکنیم که جنگ های دهه هفتاد پاسخ به سر و سینه بریدن ها و رقص مرده ها از سوی نیروهای محقق و خلیلی بود که دولت حق داشت با جنایت کاران و مجرمین که فجیع ترین جنایت را مرتکب شده بودند بخاطر دفاع از ملت افغانستان دفاع و برخورد جدی نماید و این حق مشروع هر دولت است و جنایت کاران وقت باید توقع گل باریدن را نمی داشتند و در آینده هم نداشته باشند.
راشد

>>>   محمد مرید ازهرجایی که باشی به یعین پنجشیری نیستی واین چال شما فاشیست های قبیله پرست که سایر اقوام را به جان هم می اندازید کهنه شده است.
اقای محقق باید بداند که رای نگرفتن وزرای هزاره تبانی ریس پارلمان با ریس جمهور نه بلکه تبانی ناکام وناکارامد وی وخلیلی با کرزی است. این خلیلی ومحقق بودند که در هردو دور انتخابات ریاست جمهوری با رای مردم هزاره کرزی را ریس جمهور ساختند وپاداش انرا با به یغما رفتن مال وجان وناموس خود در دای میرداد وبهسود پرداختند. امروز اگر مردم هزاره زره از عقل وشعور در کله خود داشته باشند باید از ریش محقق وخلیلی بگیرند ودیگر اجازه ندهند که این ..... با حیثیت انها بازی کنند. این گفته های محقق خیلی ها مسخره است. محقق اگر ..... دارد واگر در پی معامله گری های اینده با کرزی نیست چرا مانند این شخص با وجدان در برابر مردم هزاره ایستاده نمیشود ونمیگوید که هی مردم مرا کرزی فریب داد و برایم گفت که من چهار ولایت جدید برای هزاره ها میسازم وبیست فیصد کابینه را از هزاره ها تعین میکنم وتورا ریس پارلمان اینده میسازم ومن بدبخت فریب خوردم وبرای کرزی نتنها اینکه کمپاین کردم بلکه زمینه تقلب را هم برایش مهیا ساختم ولی امروز این ناجوانمرد با ابروی من بازی میکند وبارد وزرای پیشنهادی از قوم هزاره مرا بی اب وبی ابرو میسازد اگرچه برایم نه اب ماند ونه ابرو. دراصل مشکل هزاره ها مشکل محقق وخلیلی است که پارت هرکدام در پارلمان وزیر پارت طرف مقابل را نفی میکنند. اگر خدا خلیلی ومحقق را به برکت خود قبض روح کند بدون شک انروز روز عید برای هزاره ها خواهد بود. ولی تاهنوز هم هزاره های بیعقلی مانند صادقی وجود دارد که محقق را با حضرت علی عله سلام مقایسه میکنند وتا زمانکه یک چنین هزاره های وجود داشته باشند بازهم مردم هزاره ره سعادت نخواهند زد
افغان پیپر: خودت و وجدانت که نظرم را نشر میکنی یا نه؟
رضا علیمحمدی

>>>   آو بیادر تو میگویی هزاره رهبر ندارد آیا آقای بشر دوست از یادیت رفته تمام هزاره ها باید به یک دهن پشت او ایستاده شوند

>>>   من خوب به یاد دارم که تقریباً هشت ما پیش از آغاز شدن انتخابات ریاست جمهوری همین آقای محقق طی نشر برنامه ای از طریق تلویزیون خود شان در اجتماعی از مردم هزاره در یکی از تکیه خانه های شهر کابل خطاب به حاضرین میگفت که "ما یک مراتبه فریب خوردیم بار دیگر حساب خود را معلوم کرده رای خودرا میریزیم و یقیناً رای ما پله ترزو را تغیر خواهد داد" باز هم فریب خورد .....باز هم میخورد ...بازهم.......
من فکر میکنم این آدم یک محاسب خوب نیست و یاهم مردم هزاره را فریب میدهد. پس بهتراست رهبری را عوض نمائید تا دوست و دشمن را بشناسد
برادر شما از این سوی مرض ها

>>>   آقای محقق شما در مقابل کدام امتیاز در پهلوی کرزی که می شناختبد استاد شدید و در انتخابات برایش رای دادید . آیا وعدۀ که برای تان کرده بود به آن وفا کرد یعنی قیمت کرامت قوم هزاره را برای تان داد . اگر داده چپ و خاموش بنشین و اگر نداده مردانه وار استعفا بده ما در پهلویت هستیم واگر دو را نمیکنی لعنت خدا و رسول به رویت
هاشم - مزار شریف

>>>   کسانی که منطق ندارند , با زور باید برخورد شوند تا بدانند تبانی یعنی این

>>>   بس بس بس جناب محقق از خدا بترس و سنگ هزاره را بر سینه پر کینه ات مزن غم خود و چوکی ات را بخور بدبخت و یادت را از روزی بیار که با کرزی ساختی و ارای مردمت را فروختی که چوکی بخری!!!!!!!!!!!!!!!!! خدا ازت نگذره
ع-ز-417

>>>   برادر های زحمتگش هزاره ما بهتر است هر کس را به اعمالش
برابری کنید نه اینکه پشتون تاجک و یا از اقوام دیگر هستند.
بدبختی ما از بعوده بودن توهین بیجا کردن به دیگر و ما خود و مردم خود را در جامعه که تفرقه ملی را خود ما هوج میزنیم میبسپاریم و گپهای ...صرف سبب بدبختی و تفرقه ملی دیگر حاصلی ندارد.
برادر اغو تان

>>>   صافی بچیم ما نه افغان هستیم نه افغان خواهیم شد.ما تاجیکیم وبه تاجیک بودن هم افتخار می کنیم اگر شک داری سری بزن به تاریخ تاجیکان بعد هم سری به تاریخ افغانان مطمین استم که گپ ات را پس میگیری!!!! و اما برای هزاره ها!یاد تان هست که می گفتید(هزاره و اوغوو بیراره ..دشمن شورای نیظاره)چی شد بیراری؟؟؟
؟بخشی

>>>   تفرقه اب به اسياب دشمن است از اغاذ تحول اخير تا كنون شاهد حال هستيم كه عده ازرهبران برادرپشتون ما بخاطر كسب قدرت هر گونه غلامي را قبولدار شدند در حاليكه بزرگترين ضربه جاني و مالي برپيكره ملت پشتون وارد امده اگر رهبران موصوف ملت خود را دوست ميداشت حداقل به نجات پشتون خود قدم برميداشت حالا نكه تلاش دارند با رد نامزد وزيران ملت هاي ازبك و هزاره ويا از تاجيك اختلاف قومي را ايجاد نموده اين مناطق را هم مانند برادران پشتون جنوبي خانه ويران كنند به خدا حرف هاي اين وطنفروشان را اعتبار ندهيد هيچ ملتي دشمن ملت ديگر شده نميتواند هميشه اين ملت هاي برادر دوشادوش زندگي كرده اينكه تفرقه را شاه عبدالرحمن خان كرده يا چند رهبر مزدور بيگانه فعلي بخاطر جيب خود يا قدرت كذابي بوده فقط اين خاينين متهم اند نه برادران پشتون يا ساير ملت ها هوشدار اين تفرقه ها بخاطر حكومتداري بيگانه ها سازماندهي ميشود فقط وطنفروش دشمن ما است . اينكه يك يا دو وزير ازبك يا تركمن فاقد نفوذ اجتماعي و مردمي را كه در خدمت مافيا قرار دارد راي اعتماد داده اند نزد مردم اين كار اداي حق مردم دانسته نميشود من كه از ملت ازبك و تركمن هستم يقين كامل دارم سياست خام رهبران ما است پلان شوم محروميت از قدرت دولتي و تفرقه گيرايي جاي پاي پيدا كرده اما عقل در سر خودمان هنوز پابرجاست ما بايد اتحاد خود را حفظ كرده به عوض غمخواري جيب اين يا ان ضرور است باروحيه ازاديخواهانه با بي عدالتي مبارزه نماييم .
بااحترام :تينگداش فاريابي

>>>   زنده باد محقق قهرمان نابود باد دشمنان محقق

>>>   محمد مرید تو پنجشیری نیستی چونکی پنجشیری اینقدر..... نیست!!!

>>>   جای تاسف و تاثر به تمام هزاره های افغانستان است که نتوانستند با این همه درایت و تلاش که در انتخابات برا ی کرزی ......کردند حالا له و نابود شدند
حقشان است با این همه نادانی و بی خبر ی هر کسی در کنجی خزیده و بعد از تحصیل خود را با خود سر گرم ساخته و از آینده که چه بلای به سر او و نسل بعد از وی خواهد امد هیچ خبری ندارد.
محقق باید از همین حالابه کمک نخبگان هزاره برای سالهای آینده پلان طرح کند تا باز هم به این مصیبت و خفت فعلی گرفتار نشوند
شاملو ایران

>>>   دیروز یک مضمون جهت روشن شدن اذهان مردم در خصوص رهبران جهادی تحریر داشتم اما با تاسف که ساید انترنتی افغان پیپر شاید ترسیده باشد که انرا نشر نه نموده است
بااحترام
پرویز از کابل

>>>   سلام!
من دیروز بایک پیر مردی سویدنی هم صحبت شدم از من پرسید چند وقت است در این شهر زندگی میکنی . هدود 6 سال ولی من اصلان از افعانستان هستم .بمن گفت نگو از افعانستان هستم این کوره خاکی یک دایره کوچکی است خانه مشترک ما انسانها که در آن هر کدام بی نوبت خوت مدتی زندگی میکنیم .حال مقایصه کنید به نما ینده های مردم در پارلمان که ادعادارند گلهای سر سبد مردم شان هستند آیا اینها گلهای سر سبد هستند ؟یا........ ترین آدمهای روی زمین؟
که در خانه ملت جمع شدن .ملالی جویا راست گفته بود.

>>>   آقای محقیق شما جناب کرزی تاکی به این بازی های پشتی پرده ادامه مدیهد؟

>>>   سلام دوستان خوانینده های محترم:
تاچه زه مان مامحروم ازحقوقی مسلّم خود باشیم؟
ماهم دلمان خوش است که مسل آقای محقیق و آقای خلیلی رهبرو
سیاست مداروغمخوارداریم
هرسال تعداد ازهم وطننان مان اززنده گی ساده وبی کفایت
خودیشان باازتست دادن عزیزانشان آو اره ودربدر فراری باشد
بنظری من آقای محقیق وآقای خلیلی برای ما هیچ کارنمیکند
بغیراز وعده های دروغین درزه مانیکه قراربود سرنویشت یک جامعه بدست یک سیاست مداری واقیعی قراربیگرد درآّن زه مان
شعارازخوبی های آقای کرزی برای ماپخش میشد
علی اکبری عادلی ازولایت دایکندی

>>>   امروز تمام شهرونداند میداند که آقای کرزی باوزیران خود فهیم وخلیلی جرخواری مکند به کشوران غرب :
سید هاشیم موسوی
ولایت بامیان

>>>   غم نه خوريد بيشتر از اينكه ما پشتون ها را لازم داشته باشيم پشتون ما اقوام ديگر را لازم وتا زمانيكه فكر خام وپوچ تصفيه قومي را پشتونها از كلّه خامش دور نكنند زنده گي براي تك تك افراد اين كشور زهر خواهد بود وخصوصاً براي پشتونها چون اقوام پشتون ادمهاي مظر وبيسواد شان بيشتر وزيادتر از ادمهاي باسواد شان هست واين رويّه هر روز روبه افزايش است.
كميل. لندن 

>>>   آقای احمد جان از چنداول گل گفتی راستی یکی گفتی و پخته گفتی من که از دل و جان میپذیرم و تازه عین فدرالیزم نیزاست ولی آیا هزاره ها این آمادگی را دارند. اگر این طرح عملی شود هزارستان که تو میگویی با این زحمتکشی مردم هزاره به بسیار زودی آباد میشود و آنزمان است که همه محتاجشان خواهد بود مخصوصا که از دو معدن آهن و ذغال سنگ شان استفاده کنند.
راغب از مزار شریف

>>>   کمیل جان یک مطل میگوید که دروغ گویان یاد (فکر) ندارند!
شما دوست کم سواد در ابراز نظر های قبلی خود پشتونها را
فاشیستی و جامعه افغانستان را بی عدالت میخواندن که گویا انها بجز قوم پشتون اقوام دیگر را اجازه تحصیل و اجازه ماموریت در دولت نمیدادن بیسار جالب اینست که فعلا خود تان پشتونها را بیسواد میدانند؟
عوض علی حیدری

>>>   نه افغان ونه ترک وتتاریم
چمنزادیم از یک شاخساریم
تمیزرنگ وبو برماحرام است
که ماپرورده یک نوبهاریم
علامه اقبال.
بیاییددست بدست دهیم خارستان امروزراگلستان فرداکنیم.
رنجبرازقم.

>>>   سلام به همه خوانندگان آزاده :
ازهرقوم وهرملیت که هستی واما به جواب چند برادری که مطالب نوشته بود خواندم وجواب به براردان خود دارم وچند نصیحت به برادران هزاره خود خداکنندکه مجب رضائی خدا قراربیگیرد.واما برادرعزیز که نوشته بودی که هزارها غیرت سلاح برداشتن راندارد راست گفتی بخاطرکه هزاره اگریک جو عقل میداشتن درگام اول پروسه DDR یابه عبارت دیگر( بازگشت به زندگی ملکی) تسلیم نمکردن که هزاره ها این گامی اول اشتباه شان بوداین اولین اشتباه ازیکی ازولایت میدان وردک وبعدمردم هزاره که سلاح داشتن به پروسه تسلیم نمودن وصلح دوستی خودراثابت نمودن که مردم جنگ طلب نبوده بلکی بیشترازهرمردم دیگر به صلح وامنیت رااسقبال نمودن وچوب جانان اش راهم خوردن . وبه جواب برادرمرید که اشاره به جانموده باید گفت کمی صبرداشته باش جان فقط به چند حرکت دیگرنیازاست به فکرمن شماهم مانند ماکش ومات خواهد شد این چوب دوسره هست . ویک برادرکه دراخرمطالب که نوشته بودخودرامعرفی ننموده بود که گفته بود برادران هزاره مافراموش کرده اندکه اقای محقق دردوری اول ریاست جمهوری چگونه رای اش رابه جنانب آقای به سود سیاف واگزارنمود اگرشماکمی عقل ومنطق میداشتی اوراباید به خوبی می شناختید .ودیگراینکه هنوزهم دیرنشده اگردرکله شمامردم عقل است تاافغانستان را دشمنان به پشتونستان تبدیل نموده به فکراین باشد که اولآ رهبرهای آینده خودراانتخاب نماید که درآینده بازهم ازیک سوراخ آدم عقل راچند بارمارنگزد ودیگربه آقایان خلیلی ومحقق دل ندهدکه بازآش همان کاسه همان واگراقایان هزاره وقوم هزاربه این فکرهستید که آقای رمضان بشردوست بهترین گزینی بودوازدست رفت بایدبگویم که هم شما وهم رمضان بشردوست سخت دراشتباه خواهید بود که اگرفکرکنیدکه درآینده انتخاب خواهید شد چراکه اگرخوب به کمی عقب درروزهای انتخابات که جنجال بین اقای عبدالله وکرزی برسرریاست جمهوری ادامه داشت که گویا یک به دیگر اتهم تقلب رامیزید بلاخره یکی ازکارشاناسان مسایل سیاسی به سراحت گفت اگرانتخابات به دوره دوم هم کشانیده شود ماحاضر به نیستیم وبه نتیجه آن راقبول داریم زیرا فهمیدیم که درافغانستان دیمکراسی دیمکراسی افغانی حاکم است واقایان مانند بشردوست به فکراین نباشد که درآینده شاید ملت افغانستان به اشتباه خود پی برده وبه آن رائ خواهد داداقای بشردوست اگر شما 70فیصد مردم یا حتی 80 فیصد به شما مردم رای بدهد باز هم به قول برادران پشتون محال هست که شمارا کسی به ریاست جمهوری بگزارد وقربان این مردم این چنین صادقانه مطلب رارک وپوست کنده به مامیگویند حالاحق دارید که انتخاب نماید مردم افغانستان مردم افغانستان را زهنیت شانرا تاسال آینده آماده کنیدبسازید برای حکومت فدارلی تامردم عام بفهمد که حکومت فدرالی چیست وچگونه حکومت هسید وفکرمیکنم که درنظام فدرالی هیچ کسی نه خود رااقای دیگران وهیچ کس خودرابرده دیگران احساس نمیکند وهرکس نان ازعمل خویش خورد ودریک رقابت سالم وسازنده سهم دارند وهیچ کسی ناراضی نخواهد بود وفرصد برابربرای هم هست که خود رامحک زده وچرخه روشدوتراقی راخواهد پیمود ودیگراینکه درگزاشته هرکسی گناهی رامرتکب شده فکرنکنم که مردمی باشد که درگزشته بتواند بگوید که ما هیچ گناهی نکردیم پس بهتراست که مردم افغانستان که سرمایه اصلی یک حکومت راتشکیل میدهد خوب وعاقلآ فکر کنند تاانتخابات دیگر چیزی بیشترازچهارسال نمانده است وتااین چهارسال آینده کسانی که دلشان به افغانستان میسوزد باید درجهت روشد فکری مردم کارکنند ومردم رابرای حکومت که فدرالی که برای مردم کارمیکند وتوسط مردم انتخاب میشود ازریس دولت گرفته تااخرین قدمه ادارات دولت درصورت یک شخص بی کفایت باشد درهرمقطع زمانی ازفرصدکه برایش داده سبکدوش گردیده ویک شخص دیگرراانتخاب کرده تاچرخه ترقی ازدیگران عقب نماند ویک نصحیت منحیث یک برادرکوچک دارم به تمام برادران ومردم افغانستان بس است دیگرفریب نخورد وبه دشمنان مردم رائ ندهد .
وسلام محمدقاسم ازقندهار
10/4/89

>>>   وحید مزاری
وطندارهای که نظریات را مرور کردید! خود میبینید و میدانید که به چه اندازه تبعیض و تعصب از سر و روی برادران تاجک و پشتون ما تراوش میکنه. میگویند "نیاز نیست که از هزاره ها کسی وزیر باشد، یا کافی هست که یک معاون در ریاست جمهوری دارند" وافعا بی عدالتی را ایمان خود ساختند، بلی وکلای پارلمان هم از همین ها اند نه از کسی دیگر. ما ملت هزاره همیشه مثل کوه مقاوم پشت رهبران ما استاده بودیم و ازین بعد هم هستیم.
محقق عزیز، رهبر مقاومت در مقابل متعصبین هزاره ها و شیعیان، ملت هزاره آماده هست و اطمینان کامل دارند که هر تصمیم گرفته ای به خیر خواهی این بوده است و بعد ازین هم همان طور خواهد بود.
کور باد چشم دشمنان و منافقان

>>>   هرتصمیمی را که شما قوم هزاره گرفتید نتیجه ندارد بخاطریکه اقلیت هستید و شما تف نصواری برای اقوام دیگری هم نیستید. لطفا ازاین گپ های بی نتیجه دست بردارشوید . این رهبران به نفع هیچ قومی کارنمیکند . درروز کش مکش این همه رهبران درخارج بسر میبرند وشما قوم را تک تنها رهامیکند.

>>>   مردم شريف هزاره آگاه باشيد که هنوز اين خون آشامان چون محقق بنام قوم ، مليت ونژاد ميخواهند کريدت بگيرند وقت انتخابات پارلمانی نزديک شده باز ميخواهند به اين بهانه وتحريک نمودن احساسات پاک مردم هزاره سو استفاده نمايند ديگر فريب اين خود فروخته هارا نخوريد اگر واقعاً ايشان ميخواستند که وزير هزاره رای ببرد حد اقل در داخل پارلمان به نفع ايشان کار ميکردند همه نامزد وزيران به نحوی در داخل پارلمان به نفع شان کار شده است بس است ديگر محقق ، وخليلی
جاويد از هرات

>>>   آقای وحید جان مزاری تو و امثالت و رهبرتان محقق و خلیلی این همه تعصبات را دامن میزنید و در آخر هم ناله سر میدهید که دیگران با شما تعصب دارد. چون شما و محقق فکر میکنید که غیر از شما کسی دیگر مستحق نیست شما پشتون نمیخواهید شما تاجیک نمیخواهید شما سید نمیخواهید شما قزلباش نمیخواهید شما با ازبک و بلوچ هم چشمی دارید. عرب و هندو را که بیگانه میخوانید. و بلاخره از دیگران چه توقع دارید که با رهبرت و نماینده اش چه نوع بر خورد شود؟
فکر کنم از پول های که محقق بنام حق هزاره میگیرد به شما به اندازه کافی میدهد چون خیلی از خود راضی معلوم میشوی
عزیز بروید کسی دیگری را جویا شوید مردم ستم دیده هزاره دلسوز میخواهد نه دلال مانند محقق و خلیلی.

>>>   ازمحقق بیچاره چی گناه! هرکی هزاره وشیعه اثناعشری است ، بایدوباید - حتمآ وحتمآ - به زور یا به رضایت ، پیرو شیخ الرئیس البابه العبدالعلی المزاری باشند! دراینصورت ادامه راهی او وعمل نمودن به آنچه اوانجام داده وعمل نموده ازمسلمات وواجبات دینی - سیاسی وقومی هر هزاره شیعه میباشد. اگربخاطر مبارک خود داشته باشید ! البابه .... به منظور انتقام گرفتن ازدشمنان تاریخی ملت هزاره وبدست آوردن حقوق سیاسی آنها ، باجرأت وشهامت بطور عالمانه درحال ذکاء عقل وسلامت بدن باگلب الدین الحکمتیار ( دوست تاریخی وهمیشگی!! ) مردم هزاره پیمان سیاسی- نظامی نمود تا اگرخدابخواهد همه ای بشریت را بخاک سیه نشانند. ودرواپسین روزهای زنده گی خردمندانه ورهبرمنشانه ای خود ، باطالبان کرام بیعت نمود تا اگرخدا میخواست هم هزاره ها بحقوق سیاسی خود میرسید وهم امام زمان ازته ای چاه جمکران ظهور نموده ودوشادوش مصباح یزدی - احمدی نژاد- گلب الدین - اسامه - الظواهری - عبدالعلی مزاری - محقق و....... دنیا را پرازعدل وداد مینمود.
باتقدیم احترام ( کمیته امربه معروف ونهی ازمنکر ) ازاسترالیا

>>>   خون بچه ........ پادشا شهید پاک راه حق و آزادی و حافظ قرآن را
از پشتونها و ّهزاره ها میګریم .و مارشال صاحب که این همه عمر
ګرانبهایش را صرف درس و تحصیل نموده و دکترای خودرا از نزد
ملای مسجد ( اومرز پنجشیر ) طوری قانونی و با مهر و تاپه
سران پنجشیر و هتا امظای ( غلام بچه ) و امظای جانباز خان
کاکا هم دیده میشود. دریافت نموده و شایسته ریاست جمهوری را دارد .و انشاالله ما هم از روشنی علم و دانش
مارشال صاحب بهره مند میشویم .راه تان ادامه داره
بچه سقو شهید پاک و حافظ قرآن . مسعود شهید راه آزادی
تا که یک لقمه تلخان هم در خانه ما باشه میرزمیم در راه خدا.
زنده باد تاجیک ها چی او طرف مرز است و یا چی ای طرف مرز .
فیض مد کاکا ( قلته ) از اومرز پنجشیر

>>>   اين دليل نمشه كه....... بيايه وزير بشه واگر رد شد سروصدا براه بيندازند كه مسئله قومي بوده.

>>>   سخنان آقای محقق که چندروز قبل ازبرگزاری انتخابات ریاست جمهوری این بود که ما ه اقوام هزاره 5 تا وزیر درساختار حکومت میخواهیم 5 وزیر ، آقای محقق خاک بزن ومحکم بگیر
حمیدالله غوری

>>>   نمی فهمم که چه کینه ای در دل اقوام دیگر نسبت به قوم هزاره است!!؟؟
ما ملیت پرست نیستیم و هم ملیت پرستی نمی کنیم ما فقط حق خود را می خواهیم. آیا حق خواستن جرم است!!؟؟
و در مقابل دوستان و هموطنان عزیز دیگرم که با لحن تند سخن میگویند، لطفا کمی واقعبین باشید و ببینیدکه کی در اینجه قومگرایی میکند، ما یا شما!!؟؟ ببینید که چی نظرات پوچ و خالی میدهید.
همین قسم است که افغانستان هیچ از این بدبختی ها خلاصی ندارد.
اسمم محمد حسن است و از کارته 3 این نظر را دادم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است