انحصار طلبی پاکستان، عقب ماندگی اقتصادی ما بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۳۹۵/۴/۶ کد خبر: 117531 منبع: پرینت

آگاهان معتقد هستند که با گشایش بند سلما، وابستگی ما به پاکستان کم خواهد شد و این به نفع اقتصاد کشور می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، داوود مرادیان، رییس انیستیتود مطالعات راهبردی افغانستان گفت: یک موضوع خطرناک در سیاست، انحصار و وابستگی می باشد و این انحصار در سیاست هم می تواند در سیاست خارجی و هم در سیاست داخلی باشد. مشکلی که ما در افغانستان داشتیم و باعث عقب ماندگی اقتصادی ما شده بود، انحصار پاکستان روی اقتصاد، تجارت و ترانزیت ما بوده است.

وی افزود: نتیجه این انحصار، وابستگی مطلق افغانستان به پاکستان در مسایل اقتصادی بوده است. راه حل انحصار طلبی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی داشتن یک سیاست کثیرالمحور است و این است که ما بتوانیم گزینه های گوناگونی در عرصه های مختلف داشته باشیم.

مرادیان گفت: چابهار از یک طرف و نوعی داشتن رابطه ما با هندوستان از طرف دیگر می تواند کمک کند که انحصار پاکستان روی مسایل افغانستان کاهش پیدا کند و ما بتوانیم یک سیاست اقتصادی کثیرالمحور را داشته باشیم و این آغاز خوبی برای تقویت همکاری های بیشتر میان افغانستان و هندوستان است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دعا میکنیم که سیاست اقتصادی افغانستان انقدر پر قدرت گردد که دیگر از انحصار طلبی پاکستان در مسایل اقتصادی نجات پیدا کنیم و کار وبار تجارتی ما با کشور اسلامی ایران وکشور دوست هندوستان رونق بیشتر وبیشتر گیرد .

>>>   قسمتی از مصاحبه جنرال حمید گل با خبرنگار پاکستانی :
..... ــ جنرال صاحب این را بگوئید که زمانیکه با امریکایی ها گاهی ملاقات میکنید، آیا آنها درزمینهء خروج نیروهای شان ازشما چیزی می پرسند؟
ــ سلیم صاحب یک حرف را بشما میزنم که خدا حاضر وشاهد است که مرا بسیاریها میگویند که تو خیلی حرفهای خطرناک میزنی وچنان وچنین میگویی که به ضررت تمام میشود، ولی من بشما راست میگویم که باورم این است که یگانه ذاتی که مرا درهمه حال ازهرخطر حفظ میکند او ذات باری تعالی است ومن همیشه بر او توکل نموده ام، روزی سفیر چین نزدم آمد وگفت که ما درسازمان ملل متحد یک فیصله نامه را درمورد تو بلاک نمودیم، من برایش گفتم کار خوبی کردید خیلی ممنون، ولی با تمام خطرات وتهدیدهای که متوجه من بوده من هرگز ازین موضوع انکار نکرده ام که : جلال الدین حقانی دوست صمیمی من بوده است، حالا هم میگویم که او دوست من است، او به همان اندازه یک پاکستانی است که من هستم، بهمین ترتیب حکمتیار ....
گیلگمش

>>>   با گشودن بند سلما که 42 میگاوات برق تولید میکند نیمی ازمشکل برق هرات رفع میشود ، هرات چی زمانی از پاکستان برق وارد کرده که حالا سلما هرات را خود کفا ساخته باشد ودیگر ما به برق اسرائیل ضرورت نداشته باشیم؟؟
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است