برداشت آزاد 2 : قومندان امنیه کاپیسا و تعصب قومی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۰    ۱۳۹۵/۴/۷ کد خبر: 117578 منبع: پرینت

قومندان امنیه کاپیسا و تعصب قومیت با تعویض تابلوی قومندانی

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201606/201606271019422684.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تعصب را همه کنار گزارید وراه تقوا و پرهیزگاری را در پیش گیرید تا باشد الله متعال جزای نیک نصیب تان در آخرت کند .
عبدالله ریحان

>>>   اینکه همه چیز به زبان مادری من (دری) نوشته می شود و در مکاتب و دانشگاه به زبان دری تدریس می شود، در ادارات زبان نوشتاری دری ست، این تعصب نیست، اما همینکه یک لوحه به زبان پشتو نوشته یا تبدیل شود، تعصب است؟

>>>   ایکاش چیزی را که شخص مینویسد خود به ان پابند باشد این که خود پابند نیست این علامت منافقت است و منافق بد تر از... است .

>>>   بهترین چیزی که به فکرم رسید سکوت است سکوت .
حبیب الله یوسفزی

>>>   صرف یک حرف ( د ) اضافه شده باقی فارسی است ، در زمان صدارت داود خان می خواستند همه لوحه های دکاکین پشتو باشد به همین خاطر کارمندان شاروالی صرف با اضافه نمودن یک دال لوحه دری را پشتو میساختند علی احمد جاوید می نویسد : در ده افغانان یک دکان بنام ( سلمانی نور محمد ) بود که کارمندان شاروالی درابتدایش دال را اضاف کردند این شکلرابخود گرفت(دسلمانی نورمحمد )
گیلگمش

>>>   کاپیسا یک شهر فارسی زبان است این تعصب بسیار خطرناک و موجب خشم مردم خواهد شد.

>>>   در ولایات جنوبی و جنوب شرق هم کمی عادلانه و دور از تعصب قضاوت کنید اگر در افغانستان 2 زبان زبان رسمی دولتی است فلهذا در سرتاسر کشور { آه وفغان} به هر 2 زبان رسمی اداری احترام گذاشته شود تا همچو تعصبات رخ ندهد. مسئول همه این کشیده گی ها وزارت اطلاعات بیفرهنگ و اراکین، بلند پایه ارگنشینان میباشند.

>>>   در هر جای که خود این قوم پشتون هر مرداری کردند آب از آب نجنبید، اما یک شخصی که عاشق فرهنگ و زبان خود است، یک کار خیر کرد باز به وی القاب متعصب، قومگرا و چی چی میدهند، از کابل تا به ارزگان و هلمند سفر کنید، لوحه ها را بخوانید، باز بیآئید قضاوت کنید. من تعصب ندارم، اما از موضع گیری های تعصب بار دلم میگیرد و حقیقت را بیان میکنم.
رحیم الله.

>>>   کجایی این کار تعصب است بلکه تمثیل وحدت ملی است در با لا به دری و در پایین به پشتو کار خوب کرده

>>>   ولا اگر واقعیت باشد که قومندان نیست مصیبت است مصیبت.
غمستانی

>>>   کاری خوبی کرده است. زبان پشتو زبان انسان ساز نیست اگر میبود تا حالا پشتون ها کمی تغیر کرده بودند.

>>>   پشتون ها فقط از این عمل خوشحال هستند بلکه خوش دارند زبان خود را بالای دیگران تحمیل کنند ولی هیچ کس قبولدار نمیشود بلکه موجب خشم مردم میشود.

>>>   کاپیسا همه پشتو زبان هستند برای همین باید تابلو به زبان پشتو باشد , زبان اول افغانستان پشتو است - زبانهای ترکی اوزبکی , ترکمن , بلوچی , فارسی دری زبانهای دیگر هستند زبان اول یک کشور بر اساس جمعیت بیشترین قوم تعیین میشود

>>>   در کاپیسا یک مدت زمان دست خیانتکار ودشمن مردم افغانستان وفادار صادق به پاکستان گلبیدین دست داشت ودر هرجا که پای این جنایتکار رسیده تفرقه و خشونت را بدستور ارباب اش ایاس ای پاکستان دامن زده تا بخاطر بقای خودش واهداف پاکستان براورده گردد تفرقه اندازی در کاپیسا خیانت دیگری از جنایات بیشمار گلبیدین راکتبار وراکتیار است هنوز در موضوع صلح دولت وحدت ملی افغانستان نرسیده مزید بر اخطاریه غلام بچه پاکستانی گلبیدین به هزاره ها سخنگویان اش چه دهان شانرا در ایجاد تفرقه ودشمنی شان در برابر مردم مخالف زبان شان کج و وج نمیکنند و کوشش دارند تا در بین نظام وحدت ملی موفق به تفرقه اندازی وسود جویی به پاکستان ازین طرق گردند .

>>>   حق مسلما هر ولایت است که ادارات دولتی بنام زبان همان ولایت تحریر شود این تعصب نیست بلکه ارزش دادند به زبان یک ساحه میباشد این یک نوع دموکراسی میباشد نه تعصب قومی
هارون

>>>   اقای قایم " فهیم " یک شیرقوماندان است به ولایت غور کلوپ قوماندانی امینه ولایت غور بنام خانه قایم مسمی کرده بود امیدوارم شما بزرگان ولایت کاپیسا خون سرد باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است