فروش تسلیحات «سیا» برای معارضان سوری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۵/۴/۸ کد خبر: 117590 منبع: پرینت

تحقیقات دو رسانه نشان می‌دهد تسلیحاتی که «سیا» و عربستان سعودی برای معارضان مسلح سوری ارسال کرده‌اند در بازارهای سیاه اردن فروخته می‌شود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» و شبکه «الجزیره» در گزارشی به نقل از مقام های آمریکایی و اردنی گزارش کردند که تسلیحاتی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و عربستان سعودی برای گروههای مسلح و معارض سوری ارسال می‌کنند به صورت سیستماتیک مورد سرقت عوامل اطلاعاتی اردن قرار می‌گیرد و در بازار سیاه به دلالان سلاح فروخته می‌شود.

برخی منابع اعلام کردند، مأموران دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) بعد از ماهها تحقیق به این باور رسیدند که برخی از تسلیحات ربوده شده در تیراندازی ماه نوامبر که به کشته شدن دو آمریکایی و سه نفر دیگر در مرکز آموزش نیروی پلیس در «امان» منجر شد، مورد استفاده قرار گرفت.

وجود این سرقت تسلیحات برای اولین بار به دنبال تحقیقات مشترک شبکه الجزیره و روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش شده است.

طبق این گزارش، این سرقت شامل میلیون‌ها دالر تسلیحات می‌شود و نمایانگر پیامدهای برنامه‌های آشفته و نامنظم دولت آمریکا در تسلیح و آموزش معارضان مسلح است.

این در حالی است که دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که برنامه آموزش معارضان مسلح سوری در اردن تحت کنترل شدید انجام گیرد.

مقامات اردنی می‌گویند، افسران اردنی که به سرقت این سلاح‌ها متهم هستند، از پولی که از فروش این تسلیحات به دست می‌آوردند، کالاهای گرانقیمتی همچون تلفن‌های هوشمند اپل، خودروهای «اس یو وی» و دیگر اقلام لوکس خریداری می‌کردند.

طبق این گزارش، سرقت و فروش مجدد این تسلیحات که شامل اسلحه کلاشنیکف، خمپاره و «آر پی جی» می‌شدند، موجب شد که سیلی از تسلیحات جدید در بازارهای سیاه تسلیحات موجود شود.

با اینحال، «محمد المؤمنی» وزیر امور اطلاع‌رسانی اردن اعلام کرد که اتهاماتی مبنی بر مشارکت افسران اطلاعاتی اردن در هرگونه سرقت تسلیحات «کاملاً نادرست» است.

نمایندگان سیا و اف بی آی نیز حاضر نشدند در این زمینه اظهارنظر کنند.

وزارت خارجه آمریکا به صورت مستقیم درباره این اتهامات سخنی نگفت اما سخنگوی آن اعلام کرد که روابط آمریکا با اردن همچنان مستحکم باقی می‌ماند.

برنامه آموزش معارضان مسلح سوری از سال 2013 تحت نام رمزی «تیمبر سیکامور»، معارضان سوری را به طور مستقیم تسلیح می‌‌کرد و سیا و چندین سازمان اطلاعاتی کشورهای عربی هدایت آن را برعهده داشتند و هدف آن تقویت نیروهای مخالف «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه بوده است.

طبق این گزارش،‌آمریکا و عربستان بزرگترین سهم را در این برنامه داشتند به طوریکه عربستان هم تسلیحات و هم مقادیر زیادی پول به این برنامه تخصیص می‌داد و عوامل سیا در بخش آموزش استفاده از کلاشنیکف، خمپاره، موشک‌های ضدتانک و دیگر تسلیحات به معارضان مسلح سوری فعالیت داشتند.

این گزارش می‌افزاید، وجود چنین برنامه‌ای محرمانه است و تمامی جزئیات مربوط به بودجه این برنامه نیز محرمانه می‌باشد. مقامات آمریکایی می‌گویند که سیا هزاران معارض مسلح سوری را در سه سال گذشته آموزش داده‌اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است