با معرفی 400 مقام با فساد مبارزه می شود؟
جامعه جهانی به فساد در افغانستان کمک می کند. برای آنها فرقی ندارد که حکومت افغانستان با فساد مبارزه کند یا نکند. این حرف ها برای نمایش به کشورهای جهان زده می شود 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۲    ۱۳۹۵/۴/۸ کد خبر: 117622 منبع: پرینت

بیش از چهارصد مقام فاسد به زودی به دادگاه معرفی می شوند اما از کجا معلوم که افراد بیچاره و کسانی که بی زر و زور هستند به دادگاه معرفی نشوند. چرا که هنوز چندین وزیر که متهم به فساد گسترده در حکومت گذشته هستند یا مشاور رییس جمهور غنی هستند یا وزیر و یا اپوزیسیون هستند. با این اوصاف حکومت چگونه می خواهد با فساد مبارزه کند؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: نشست بروکسل نزدیک است. رییس جمهور در این نشست اشتراک خواهد کرد و شرط جامعه جهانی این است که حکومت افغانستان در مسایل مختلف که یکی از آنها مبارزه با فساد است حساب ده باشد تا بتواند کمک جامعه جهانی را جذب کند.

وی، دلیل این اقدام یکباره و معرفی چهارصد نفر فاسد را به دادگاه عالی چنین بیان کرد: معرفی این چهارصد نفر به دادگاه عالی که ممکن است همه آنها حتی زنده هم نباشند، برخی مرده باشند، برخی در دولت نباشند و برخی برائت گرفته باشند به خاطر این است که رییس جمهور در نشست بروکسل بگوید ما کار را آغاز کرده ایم و با فساد اداری مبارزه کرده ایم. شما ما را کمک کنید تا ما این آغاز را ادامه دهیم. در حالیکه جامعه جهانی همینگونه هم کمک می کند برای آنها فرقی نمی کند که حکومت افغانستان با فساد مبارزه کنند یا نکنند. این حرف ها برای نمایش برای کشورهای جهان زده می شود.

سعیدی، اقدام رییس جمهور در خصوص فساد را کاری جدی نمی داند و می گوید: دادستانی کل، فرد با صلاحیتی است اما در این نظام و با این کارهایی که در حکومت انجام می شود دست هر کسی برای انجام کار درست بسته است. ارگ ریاست جمهوری باید از درون خود را پاک کند. رییس جمهور برعکس کار می کند و افراد فساد پیشه را در اطراف خود را جمع کرده است و ادعا می کند که با فساد مبارزه می کند. مبارزه با این شرایطی که حکومت دارد امکان پذیر نخواهد بود.

این آگاه سیاسی، با بیان اینکه، این حکومت بر خلاف معیارهای قانون به وجود آمده است و انتظاری هم نمی شود داشت کارهایی که انجام می دهد مطابق با قانون باشد، افزود: اگر این حکومت می خواهد موفق شود باید اعتماد سازی را میان مردم و میان حکومتی ها ایجاد کند. رییس جمهور به معاون خود باور ندارد. رییس جمهور به رییس اجرایی و رییس اجرایی به رییس جمهور و اینها به افراد اطراف خود باور و اعتماد ندارند و این بی اعتمادی میان افراد مختلف در ارگ و دولت جریان دارد. این نوع حکومت از درون تخریب می شوند و مردم را با مشکل مواجه می کنند.

وی، ادامه داد: رییس جمهور افغانستان بر اثر فشار آمریکا رییس جمهور شده است. وگرنه اشرف غنی در رهبری یک کشور بسیار ضعیف است و این توانایی را ندارد. آمریکا هم از روی قصد این فرد را در افغانستان نشانده است تا بتواند پیوسته به وی دیکته کند وبرنامه های خود را به پیش برد.

سعیدی، در مورد معرفی چهارصد نفر از فاسدان به دادگاه عالی و تبعات آن بیان داشت: معرفی این چهارصد نفر فاسد به دادگاه، کاری غیر حرفه ای از جانب رییس جمهور است. چرا که این چهارصد نفر هر کدام مشاور، معاون و افراد دارای سمت در نظام بوده و یا هستند و هر کدام قدرت و حتی سلاح دارند. با این کار رییس جمهور تشنج را در کشور بیشتر می کند. حتی حکومت های بسیار مقتدر و قوی نمی توانند چنین کاری انجام دهند. چرا که این افراد با قدرت خود می توانند برای کشور مشکل ایجاد کنند.

وی، در پایان گفت: رییس جمهور این چهار صد نفر را معرفی کرده است اما دادستانی کل نمی تواند همه آنها را بررسی کند و به پرونده های آنها رسیدگی نماید. اما در بین آنها افرادی هستند که از همه مشخص تر در لیست فاسدها قرار دارند. آنها را معرفی و به پرونده های آنها رسیدگی کنند تا اقدامی واقعا عملی در این خصوص باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کاملآ به این نظر موافقم که این اقدام سطحی - ریایی - دروغ و خاک در چشم زدن جامعه بین المللی است .
درین دو سال چشم کور و گوش کر بود .اگر اشرف غنی صاحب راست است . و مکار نیست زاخیلوال چطور سفیر و فاروق جان وردک مشاور خاص مقرر میشوند و
مثال های دیگر ازین قبیل .
حمیده وطنپال ارزگان

>>>   برادران اقای رئیس جمهور هیچ چیزی کرده نمیتواند این همه لاف است و پتاق است ، خواب است و خیال است و جنون است.

>>>   این چهـــــــارصـــــــــد دزد ازجمله دزد های چپه شـــــاخ است یا درجه دوم وسوم ؟؟؟
ر

>>>   اداره کـــــرزی باید از خـــــود کرزی شروع تا سرمعلم مکتـــب هــمــه چیزیکه اختلاس کرده اند اگر پنجــــاه فیصدش راهم واپس بدهند ملیارد ها دالــــــــــــــر میشود

>>>   اگـــــــــــــردزد های مشهورما لطف کنند صرف بخاطر خدمت بمردم و وطن خود از روی همدردی بیست فیصد دزدی ها خودرا داوطلبانه واپس بدهند مثلا گل آقا شیرزوی ، بسم الله خان ، پاروک وردک ، زاغ خیل وال صاحب ، ومالک تمام مارکیت ها وبلند منزل های بلخ با این پول بیست فروند جت جنگی خریداری شده میتواند
@

>>>   بوجود اوردن مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری در حقیقت فساد گسترده و غیر متمرکز را به فساد متمر کز مبدل میکند . یعنی اینکه حال متهم به فساد مجبور نیست به دل در دق الباب کند حال فقط می تواند به یک در دق الباب کند و مشکل خود را حل کند . مثال ان قبلا ارگان عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر به اثبات رسانده . همه یی دادستان ها قضات و پولیس که درین ارگان وظیفه دار بودند اکنون ضاحب بلند منزل ها و ارگاه و بارگاه اند .
در حقیقت اغای ریس جمهور فساد کوچک را خود به بزرگ تبدیل کرد

>>>   از پول دزدی ها ی ایوب سالنگی صرف ده فیصد را اگر واپس بدهد پتج هلیکوپتر خریداری شده میتواند

>>>   بلی کاملأ دقیق است که نباید او را رئیس جمهور نامید هیچ اراده بر از بین بردن فساد ندارد بلکه روز تا روز گسترش پیدا نموده و به اشکال مختلف پول های کلان حیف ومیل میشود من یقین دارم که هیچ انگیزه ئی برای از بین بردن فساد وجود ندارد هنوز هم تعداد زیادی از انجو ها و نهاد ها ی بین المللی UN در تبانی با سکتور های مربوطه دولت علنی مصروف چور و چپاول هستند واین همه هیاهو کوچکترین اثری بر ایشان ( فساد پیشه گان ) نداشته ونخواهد داشت

>>>   تقرر اشخاص پاک چاره مبارزه است نه با اشخاص ګنده اګر فرقه هم باشد. مفسدین رهبران دولت اند که دزدان را بر اساس ٪۵۰ مقرر میکند وبه ناموس ملی حاکم شوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است