باری جهانی وزیر فرهنگ فرار کرده است
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۵/۴/۲۰ کد خبر: 118005 منبع: پرینت

وزیر اطلاعات و فرهنگ که تابعیت آمریکایی دارد، چند صباحی است که کشور را ترک کرده و به موطن دوم اش یعنی آمریکا پناه برده است.

باری جهانی وزیر فرهنگ از نارضایتی ارگ ریاست جمهوری از عملکرد اش آگاه شده و عطای وزارت را به لقایش بخشیده و قبل از آنکه فرد یا افرادی در پی محاکمه اش برآیند، خود چوکی وزارت رها کرده و آمریکا فرار کرده است.

پس از آنکه چندین سند از فساد گسترده وی در شبکه های جتماعی و از جمله این سایت، نشر گردید، جناب وزیر متوجه شد که دیگر جایی در وزارت ندارد.

وی که فعلا به بهانه معالجه وزارت را ترک کرده و به آمریکا رفته است، دیگر به افغانستان باز نخواهد گشت.

شنیده می شود که رییس جمهور اشرف غنی در غیاب آقای جهانی برای معرفی وزیر جدید فرهنگ با مشاوران اش رایزنی می کند.

در میان چهره های سیاسی متعلق به تیم ارگ، آنهم از قوم پشتون و مورد تایید آمریکا، اسم عبدالله پویان جنرال کنسول افغانستان در خیبر پشتونخواه بعنوان گزینه مناسب مطرح شده است.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است.)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرابایدوزیرفرهنگ ازقوم پشتون باشددرجالیکه بی فرهنگ ترین قوم همین قوم است.
صوفی

>>>   چرا زلمی هیواد مل را معرفی نمیکند اقلا شناخته شده هست بار اول است نلم پویان را دیدم، اصلا ارگ می خواهد همه عبدالله باشند رئیس اجرائیه ع وزیردفاع ع وزیر فرهنگ ع

>>>   خدا کند فرار آن حقیقت داشته باشد . اگر این فاشیست در راس وزارت ادامه بدهد یقین داشته باشید که افغانستان به اپارتاید ترین و بی فرهنگترین جهان مبدل خواهد شد . نفاق افگنی ملیتی و زبانی آقای جهانی این کشور را 100 % به تجزیه سوق میدهد.

>>>   ....ها کجا فرهنگ دارند که نماینده وزیر فرهنگ را معرفی کنند، بهتر است که یک نفر از قوم .... معرفی شود.

>>>   صوفی اغا معلوم میشود که از جمله نادان ترین قشر جامعه هستی این را هم نه میدانی که اغاز فرهنگ و تعلیم را چه کسی کرده است. اول از تعصب و جهالت بیرون شو بعد بنویس حتی ایران شما هم از علم و فرهنگ غازی امان الله خان یاد گرفته است.

>>>   صوفی مواظب حرف زدنت باش بااین قسم حرف زدن سرت رابربادخواهی داد همانطورکه ضرب المثل داریم که می گوید زبان سرخ سرسبز رابربادمی دهد. مگرپشتونها چی کارکرده اندکه دیگران انجام نداده اند؟

>>>   هیوادمل خاین در دوران خود چه کرد که حالا خواهند کرد . وی از جهانی بدتر وخاین تر است . اگرپشتون مطلب باشد باید کسی باشد که حد اقل فارسی را بفهمد . متاسفانه که نه هیوادمل این خوبی را داشت و نی هم جهانی امریکایی و نه رهین زیرا ایشان پشتو نمیدانست. به نظرمن گزینه خوبی برای این مقام دانشمند خوب کشور و مرد فرهنگی استاد پوهنتون نهرو پروفیسور رشید است که می تواند نمایندگی یک فرهنگی افغانستانی را بکند . زیرا نسل جوان ما ایشانرا وکارکردهای اش را درهردو زبان ملی کشور می ستاید.
ظفر بارز دانشجوی بخش ماستری دریکی از دانشگاه های هند

>>>   صـــــــــــوفی !
توباید نظریات صوفیانه بدهی ، اگر نظر صوفی اینست نظر دیگران چی باشد؟ اینرا خودت هم میدانی که هیچ قوم دسته جمعی خوب نسیت وهیچ قوم دسته جمعی بد نیست ، همه خوب وبد را مخلوط دارند !
( ر )

>>>   دوستان عزیز: جهانی وزیر فرهنگ فرار نمود برایتان به جرعت میگویم که بعد از او وزیر خارجه صلاح الدین جان نوبت را گرفت که فرار نمایند.یکی پشت دیگر در فرار است اشخاص اخیر اشرف غنی و عبدالا جان است.

>>>   خواهش من از دوستان گرامی نظر دهند اینست که در نظریات شان نباید نما یگ قوم گرفته شود خصوصا که کرد نفر مورد نظر اش نقد وانتقعاد میگردد وهستند بعضی که میخواهند تفرقه اندازی قومی و زبانی را دامن بزنند به چنین کاری دست میزنند ما نباید حرف های انرا جدی بگیریم و احساساتی با ان برخورد کنیم باید دقت بخرچ داد وبادرنظر داشت عواقب موضوع فکر کرده نظر خود را ارایه دهیم پاکستان وجاسوسان ان در صدد تفرقه اندازی و کشیدگی های قومی وزبانی است تا خودشان از ان نفع برند .

>>>   بنده حقیرباجناب صوفــــــــــــــــــــــــــــــــــی صاحب کاملاًموافقم:
بلی بجزازفرهنگ انتحاروانفجارادعای خلافت درقرن 21 دیگرچیزی یادندارد این قوم جاهل.
اجمل پنجشیری

>>>   در این وزارت یک شخصی باشد باید که خودش هم اهل فرهنگ باشد، متأسفانه تا حال هرکسی که معرفی شده اند، اصلأ از فرهنگ نکته هم نمیدانند.
رحیم الله خوستی.

>>>   خفه شدن عالم چون جهانی مهر به بی کفایتی دولت میګزارد

>>>   یک وزیر از کابینه فساد پیشه فرار کرده یا نکرده، کم مانده یک تعداد از شما ها ..... خود ره پاره کنید. یعنی چی؟؟؟ اگر وی پشتون بود چه نفع اش به پشتون ها رسید و اگر تاجک یا.... میبود نفع آن به مردم عادی چه میرسید. عجب مردمی در غم نان پیدا کردن برای خود و فامیل تان باشید. چرا اینقدر زود یکدیگر را تحقیر و توهین میکنید؟؟؟؟

>>>   دوستان ضرب المثل است اگرکسی شمارابگوید که گوشت راپشک برد شما نباید زود پشت پشک بدوید لازم است اول گوش خود راببینید که درجایش است ویاواقعا آنرا پشک برده است اینرا هم باید بدانیم که تهمت وآزادی بیان با هم فرق دارد

>>>   همين يک پرسش من را کدام پشتون شريف جواب مى دهد?
آيا در زبان شرين پشتو واژه "فرهنگ" وجود دارد و هم چم و قابل برگردان به پشتو.
فر هنگ = فر+ هنگ
فر = [ ف َ / ف َرر ] شأن و شوکت و رفعت و شکوه . (برهان قاطع)
فرهنگ = دانش و ادب (برهان قاطع)
فر، پیشوند + هنگ از ریشه ٔ ثنگ اوستایی به معنی کشیدن و فرهختن و پرورش و نمودن است.
چه خوب گفت ابو شکور بلخى
سری بی تن و پهن گشته به گرز
نه شان رنگ ماند و نه فر و نه برز.
در آموزش تا هنر و کشاورزى فر وهنگ وجوددارد.
معرب "فرهنج" که همان دانش و ادب باشد. (برهان ) :
فر هنگ قابلیت فوق‌العاده‌ای برای بازگو کردن احساسات جمعی و ملی و زبانى یک ملت دارد. به‌ طور مثال سرود ملى نماد بازگو کردن احساسات جمعی و ملی تاريخى , باستانى حماسه اى استوره اى و مسائل اجتماعی و جمعی در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی , اقتصادى هنرى ادبى خوراکى..... ملت در يک زبان واحد است . بيست ملت و زبان و تبار و يک سرود دولتى????
سرود و موسيقى, هنر, شعر و ادبيات (کليه دستاوردهاى فرهنگى ) ميتواند به شهروندان با زبان مشترک و تاريخ زبانى يک ملت روحيه فرهنگى مشترک تازه دم بخشد. ولى در کشور افغان ملت افغان مى کوشد تنها فرهنگ زبان يک ملت را عمده کند ودرهر عمده کردن يک فرهنگ و زبان زبان خودى قوم و قبيله خود را سمبه ( کوبيدن و پرکردن باروت در لوله ) نمودند. زيادتر آسيب به زبان خويش رساندن. رساندند که شوربختانه در لغت فرهنگ را به عنوان "وام واژه" از زبانهاى ديگر به قرض گرفتند:کلچر و کلتور ...

>>>   بـــه اجـــمــل !
کسی باشد که در طول این 15 سال بیشتر از بسم الله خان وایوب سالنگی دزدی کرده باشد؟؟؟؟؟

>>>   من هم چندی قبل از فرار صلاح الدین ربانی اطلاع فراراش را دارم ولی به اندازه کافی پول جمع کرده چرا در فرار نیست .میگویند .انها که داراتراند محتاجت تراند ... اورا ...اورا... مجاهدین

>>>   آیا شما اصطلاح good cop bad cop را شنیده اید؟ در امریکا پلیس را به گونۀ اختصاری cop می گویند. اصطلاح پلیس خوب و پلیس بد در پیوند به شیوه یی که در تحقیق و استنطاق متهمین معمول است به کار می رود و آن به گونه ییست که یک پلیس می اید متهم را تهدید می کند، لت و کوب می کند و زیرفشار می گیرد تا از او حرف بکشد. دقایقی بعد پلیس دیگر می آید و با او به خوبی و نرمی و دوستی برخورد می کند و به او می فهماند که بهتر است اقرار کند ورنه باز پلیس بد خواهد آمد و باز شکنجه از سرگرفته خواهد شد. هدف و مقصد هردو پلیس یکیست. یعنی اقرار و حرف کشیدن از متهم.
شاید اصطلاح معادل آن در زبان ما همان به مرگ گرفتن و به تب راضی کردن باشد.
و اما وقتی من شدت عمل، بیحوصله گی، یکدنگی، تعصب، و ضدیت اشرف غنی با مردم را می نگرم و از سویی به یاد نرمشهای صیادگونۀ کرزی می افتم، همین اصطلاح پلیس بد و پلیس خوب به ذهنم خطور می کند. هدف غنی و کرزی هردو یکیست. دست هردو در یک کاسه است. غنی می آید و بازوی تان را قطع می کند و کرزی بر می گردد و برای تان دست مصنوعی می سازد...
و اما فاجعه زمانیست که برخی از چیزفهمان این وطن گاه دل به غنی می بندند و گاه به کرزی و میان این دو انتخاب سرگردان اند. یعنی در این جهان و در این کشور غیر از همین دو تا هیچ کس دیگری و هیچ روش دیگری و هیچ راه دیگری برای ساختن این کشور و تامین عدالت و انصاف وجود ندارد؛ ها؟

>>>   ازبسکه دولت نمی تواند دیگر پول هنگفت بخاطر تداوی سرطان وی بپردازد باید هم وظیفه را ترک می کرد . هنوز پول شفاخانه های هندوستان رانیز نپرداخته است . وزارت هم دیگر پول ندارد که برای وی به مصرف برساند. داکترها جواب داده است که برای مریضان سرطان چون ایشان خرچ کردن پول بیجا است. اگر به همین منوال تداوی ایشان دوام کند وزارت برای سال آینده هم بودجه کافی نخواهد یافت .
یکی از مامورین وزارت فرهنگ

>>>   هرکسیکه به قوم دامن میزند خاین وازما نیست تمام افغانها یکی هستند هیچکس آنها راجدا کرده نمیتواند

>>>   متاسفانه ما پوك ترين آدم ها را درحوزه هاي ادبي هنري اين كشور داريم، سياست مدارها كه اسمان راشاخ ميزنند ازان ها گله اي نيست
از ان شاخ پرميوه سعدي خبري نيست

>>>   شمادزدی های آقای احدی وزاخلوال رافراموش کرده اید؟
اجمل پنجشیری

>>>   او برادر این وحشی ها کجا فرهنگ دارند۰ بجز آدم کشی بد دادن زن فروشی انتقام قتل و وحشت و حالا انتحار و انفجار فرهنگ اینها چه است؟

>>>   بخاطر بافرهنگ بودن وزیر نشده بود بخاطریکه از قوم غنی کوچی بود وزیر چیزی شده بود که از آن نمیدانست۰

>>>   هیهات ، در سرزمین ما( وادی گرگان) خاینان ملی سفیر کبیر می شوند!
اشرف غنی، سرپرست خاینان ملی، پس از آنکه ارباب، کشور بی در و دروازه را به نامش سجل کرد، جاده را هموار ومردم طلسم شده را خوابیده و بی تحرک یافت، فرصت را غنیمت شمرد تا مانیفیست دویمه سقوی را بدون کدام ممانعت شتابان به پیش ببرد، خیانت و تک تازی های این فاشیست لجام گسیخته در تمام نهادهای کشور مشهود است، بدون کدام واکنش از سوی مردمی که خوش به رضا یوغ اسارت بردوش دارند و زنحیرهای مغز و زنحیرهای دست و پای خود را پرستش می کنند، درچنین جادۀ هموار نه مردم مبارزی است، نه دادگاهی و نه قانونی که سد خیانت اشرف غنی، پیشوای خاینان شوند. اگر می خواهد میدان هوایی کابل را به نام جنایتکار دیگری کند، درنگ نمی کند، اگر دزدان کابل بانک را رها می کند، دادگاهی نیست، اگر دروازه علمی و فرهنکی یونسکو را به روی مردم کشور می بندد، دلش بایسکلش، اکر مولانای بلخ را به ایران و ترکیه می فروشد، به شما چه ؟ شماکه هنوز زنجیرهای بردگی تانرا گسسته نمی توانید، اگر طویله امرخیل در انتخابات به نفع اشرف غنی خیانت ملی می کنند، به پاس همان خیانت شان باید سفیر کبیر شوند. همه چیز حساب و کتاب دارد، مگر سیستانی هزاران هزار رأی ساختگی در همدستی و همدلی با قیوم کوچی و حمیدالله محب و شکریه بارکزی درصندوق های اشرف غنی نریخت؟ قیوم کوچی این پیره مرد خرفت۸۵ ساله سفیر کبیر ماسکو شد، مگر کاکای متقلب اشرف غنی نیست و تاهنوز سخنگو و مدافع سرسخت طالبان نمی باشد؟ اگر حمیدالله محب را سفیرکبیر واشنگتن مقرر کرده با آنکه دپلوماسی نخوانده و یک کلمه پارسی هم نمی داند، اما با امرخیل در سروبی صندوق های رأی تقلبی را به نفع غنی پر نکرد؟ وقتی برای این خاینان ملی سفارت ها بخشیده می شود، چرا به سیستانی خاین ترین خاین روزگار مان از سوی ریس جمهور قبیله سفارت اسپانیه پیش کش نشود؟ مگر غنی با خیانت تاریخی سیستانی به قدرت نرسید؟ حال زمان پاداش متقلبین است.

>>>   وزیر فرهنگ باید کسی باشد که از فرهنگ ومفاخر فرهنگی ما دفاع کند تاریخ ومفاخر ما را دیگر کشورها به نام خود ثبت میکنند دریغ از یک عکس العمل از وزیر فرهنگ. واقعا متاسفم.

>>>   باید یک غیر پشتون وزیر فرهنگ باشد تا دلش برای فرهنگ این کشور بسوزد متاسفانه بدلیل اینکه پشتونها فرهنگی جز انتحار وانفجار ندارند هیچ پای بندی به تاریخ وفرهنگ این کشور ندارند ونمونه اش منفجر نمودن بتهای بامیان بود که این وحشی ها نمیدانند چقدر درامد ومنافع برای فرهنگ واقتصاد این کشور داشت. حتی شخصی چون زلمی خلیل زاد که روشن فکر این قوم وحشی میباشد نیز این عمل جاهلانه طالبان را تایید کرد.چون اینها در اصل مخواهند تاریخ این کشور از زمان نهادن نام منفور وجعلی افغانستان بر این سرزمین اغاز شود واثار تاریخی و فرهنگی قبل از ان اززبین برود. وبرای دفاع از مفاخر علمی وادبی واثار انان ومیراث مادی ومعنوی گذشته این کشور هیچ تلاشی نمیکنند.

>>>   من در حیرتم زبان پشتو که دو جلد کتاب ،دو چکامه سرا (شاعر) دو دانشمند دو نویسنده نامور در ادوار تاریخ نداشته چگونه زبان دوم سرزمینم پنداشته می شود آه ؟

>>>   من از شما پشتونها میگویم 300سال وطن فروشی بس نیست .کمی شرم خوب است فکرش رو بکن اگر این روزگار هم بگذرد شما باچه رویی به دیگر اقوام این کشور نگاه میکنید واقعا نوکری پاکستان این قدر می ارزد.حلا که میبینید پاکستان با شما چه میکند.کمی شرم کنید بس است دیگر لااقل ان دسته از پشتونها که میفهمند به دیگر پشتونهای که نافهم هستند توضیح دهند که چه غلطی میکنند لااقل برای ابروی نمانده خودتان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است