این آمریکا است که نمی خواهد صلح بیاید
رییس جمهور غنی در نشست وارسا گفت که همه کشورها به جز پاکستان در مبارزه با تروریست ها هستند. آیا این موضوع اثرات مثبتی بر صلح افغانستان خواهد گذاشت و چرا پاکستان هنوز حامی تروریست در منطقه است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۵/۴/۲۲ کد خبر: 118103 منبع: پرینت

موسی فریور استاد دانشگاه در برنامه «خط کابل» گفت: اشرف غنی در این نشست، فقط یک جانب از فاجعه افغانستان را به رخ جهانیان کشید. ماجرای افغانستان دو نیم رخ دارد. یک رخ آن آمریکا است و رخ دیگر پاکستان است. ای کاش اشرف غنی این جرات را می داشت و می گفت که این آمریکا است که نمی خواهد در افغانستان صلح و ثبات بیاید. آمریکا سیاستی واحد را در حوزه جنوب غرب آسیا به پیش می برد.

وی، با بیان اینکه آمریکا، غرب و پاکستان در بحرانی به نام افغانستان موضع واحد دارند، افزود: اگر هرازگاهی مشکلات و تنش هایی هم میان پاکستان و آمریکا وجود دارد، ظاهری است و سناریویی بیش نیست. یعنی باید هرازگاهی روابط آمریکا و غرب با پاکستان باید تنش آلود شود. آمریکا کارهای خود را در افغانستان انجام می دهد و خود را از انظار پنهان می کند. این کار را توسط پاکستان انجام می دهد و همه چیز به نام پاکستان تمام می شود. مردم باید این موضوع را به خوبی بدانند.

به باور فریور، آمریکا، غرب و پاکستان هنوز به آن اهدافی که در افغانستان دارند، نرسیده اند. بنابراین آنها می خواهند برای مدت های مدید در اینجا باقی بمانند و جنگ افغانستان هم برای دهه های آینده دوام خواهد کرد.

استاد دانشگاه، افغانستان را جایی برای پیشبرد اهداف آمریکا می داند و می گوید: در این شکی نیست که آمریکا می خواهد از آدرس افغانستان با رقبای منطقه ای و جهانی خود تسویه حساب کند ولی این موضوع به ضرر منافع افغانستان است اما مگر برای آنها فرقی هم می کند؟ به همین دلیل هم همه چیز افغانستان را در دست گرفته اند و اجازه نمی دهند که خود برای کشور خود تصمیم بگیرند و منافع خود را در نظر بگیرند. هم اکنون در پشت تمام ماجراها و ناامنی های افغانستان دست آمریکا در کار است.

وی، در خصوص آینده صلح در افغانستان گفت: مقام های آمریکا در این اواخر همه گفته اند که جنگ در افغانستان دهه های بعدی در افغانستان ادامه پیدا می کند. پس دورنمای صلح از ما بسیار دور است. پس تا وقتی که مالکیت صلح در انحصار ملت افغانستان نیاید و پروژه به پروسه تبدیل نشود، ما هیچگونه انتظاری برای رسیدن به صلح نمی توانیم داشته باشیم. ما باید صلح را به مالکیت ملی تبدیل کنیم. خارجی ها هیچگاه صلح را به افغانستان نمی آورند.

وی، تاکید کرد که اگر صلح به نفع کشورهای خارجی چون آمریکا و چین و پاکسنان می بود آنها بدون اراده ما و بدون معطلی آن را برقرار می کردند. اما همگان می دانند که اینطور نیست و آنها قصد دوام جنگ را برای رسیدن به اهداف خود دارند. بنابراین ما باید صلح را از انحصار خارجی ها بیرون بکشانیم و افغانستان را از تعرض خارجی ها نجات دهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   راز آرام شدن اوضاع سیاسی امنیتی کشور الجزایر که گرفتار جنگ داخلی بود و هزاران نفر در آن کشته و زخمی شدند، سر انجام فاش شد .
این راز توسط "علی بن فلیس" نخست وزیر وقت الجزایر که از دوستان شخصی به نام دکتر "سعید" پزشک بسیاری از حکام و شخصیت های عرب است، فاش شد.
بن فلیس به دکتر سعید گفت که سفیر وقت آمریکا در زمان جنگ داخلی الجزایر همراه با سه عضو سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" نزد "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهور الجزایر آمدند و به وی پیشنهاد دادند اگر به خواسته های کاخ سفید عمل نماید، آمریکا کاری خواهد کرد که خشونت و قتل در الجزایر خاتمه یابد.
وی افزود: مهمترین خواسته های سفیر آمریکا که مورد موافقت بوتفلیقه واقع شد سپرده گذاری درآمد نفت الجزایر در آمریکا، سپرده گذاری درآمد گاز در فرانسه و حمایت نکردن از مقاومت فلسطین، ایران و حزب الله لبنان بود.
همچنین این سفیر گفت که باید طرف های ذی ربط توافق آمریکا الجزایر نیز آگاه شوند که شامل رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و فرانسه بود.
وی افزود، علت آن است که عربستان از اسراییل سلاح می خرد، اسراییل آن را به فرانسه می فرستد و فرانسه از طریق افسران رشوه خوار ارتش الجزایر آن را به گروه های افراطی می رساند.
ر آمریکا گفت: ما به فرانسه و اسراییل خبر می دهیم اما تفاهم با عبدالله پادشاه عربستان دشوار است که باید خودتان شخصی را نزد او بفرستید تا موافقتش را جلب نمایید، اینجا بود که بوتفلیقه از بن فلیس خواست به عربستان سعودی سفر کند.
چند روز پس از گفت و گوی بن فلیس با ملک عبدالله و وساطت آمریکا، حمایت تسلیحاتی آل سعود از تروریست های مسلح الجزایر قطع شد و آمریکا نیز گرای مواضع تروریست ها را در اختیار ارتش الجزایر قرار داد که به این شکل ظرف مدتی بسیار کوتاه تروریست ها نابود شده و جنگ داخلی الجزایر پایان یافت.
دکتر سعید گفت، این همان وضعی است که سوریه، افغانستان عراق، یمن و لیبی شاهد آن هستند و به واسطه این داستان واقعی می توان نقش آل سعود و حکام قطر در زمینه حمایت از تروریسم برای خدمت به اربابان آمریکایی خود و منهدم ساختن کشورهای عربی به خاطر حفظ تاج و تختشان را دریافت.

>>>   هر گپ را بالای امریکا و غیره بیاندازید. سر درگریبان خم کنید خود مردم افغانستان صلح نمیخواهد اله دست میشوند یخاطر پول و مقام وطن خودرا فروخته و افغانهای خودرا میکشد.
اول خان شلگری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است