فشار آمریکا بر پاکستان دوام دار نخواهد بود
با جاه طلبی هایی که آمریکا نسبت به کشورهای شرق میانه دارد، همواره از پاکستان حمایت خواهد کرد تا به این جاه طلبی ها برسد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۵/۴/۲۵ کد خبر: 118208 منبع: پرینت

همزمان با هشدار زلمی خلیلزاد، از تلاش های پاکستان برای سرنگون سازی حکومت وحدت ملی سناتوران آمریکایی هشدار می دهند که اگر پاکستان از پشتیبانی از هراس افکنان دست برندارد باید در فهرست سیاه کشورهای حامی هراس افکنان درج گردد و به عنوان دشمن شناخته شود. در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته شد که جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان به هراس افکنان کمک کرده و نیروهای دولتی افغانستان و خارجی را با تهدیدهای جدی دچار ساخته است. در این نشست برخی از سناتوران و زلمی خلیلزاد سفیر پیشین واشنگتن در کابل تاکید کردند که برای شکست هراس افکنی در جهان باید با این سیاست پاکستان مبارزه شود و کمک های آمریکا به این کشور قطع شود. اما آیا واقعا برخورد آمریکا با پاکستان تغییر کرده است؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «تحول» گفت: این اولین بار نیست که پاکستان در چالشی قرار می گیرد. پاکستان در مدت هفتاد سالی که از عمرش می گذرد، این توانایی را داشته است که با این چالش ها مقابله کرده و خود را نجات دهد. زمانیکه ضیاءالحق، ذولفقار علی بوتو را اعدام می کرد، فشار بین المللی تا قطع روابط رسید اما پاکستان کار خود را کرد و روابط همچنان پابرجاماند. همچنان وقتی که سلاح هسته ای را استعمال می کرد هم کار به جایی رسید که روابط قطع شود اما پاکستان هر بار خود را از منجلاب نجات داده و روابط را دوباره برقرار کرده است.

وی افزود: افغانستان در این دو دهه اخیر فریاد می زد که پاکستان حامی تروریست است ولی حامیان پاکستان که آمریکا و کشورهای غربی بودند نمی خواستند این موضوع را بپذیرند و در این راستا کاری انجام دهند. علاوه بر این با خدمت هایی که پاکستان در طول این هفتاد سال برای آمریکا کرده است، نمی شود باور کرد که قطع کمک های مطرح شده در کنگرس آمریکا و تعدیلات ذکر شده عملی شود.

سعیدی، با بیان اینکه پاکستان اجازه نمی دهد آمریکا فشارهای خود را بر این کشور عملی کند گفت: پاکستان به زودی امروز یا فردا ماموریت راحیل شریف را تمدید می کند، جنرال نواز شریف سفری به آمریکا خواهد داشت و لابی گری هایی خواهد کرد و در ضمن این لابی گری ها مهره ای از تروریست ها را که باعث خوشحالی آمریکا شود به عنوان تحفه به آمریکا می دهد. همچنین کوشش خواهد که دگر بار به هر نحوی که شده اعتماد و رضایت آنها را جلب کند.

این آگاه سیاسی، بابیان اینکه با این حرکت هایی که آمریکا در کنگرس فیصله می کند جنگ در افغانستان شدید خواهد شد، افزود: چرا که بعد از آن، پاکستان فشارها را طوری به افغانستان واردخواهد کرد که یکبار دیگر آمریکا مجبور شود به پاکستان سری بزند و بگوید که چه می کنی و چه می خواهی! در این صورت کاری که آمریکا برای پاکستان می کند این است که پاکستان را می بخشد. در این میان یک تعداد از گروه های طالبان به صفوف داعش می پیوندند و داعش به طرف آسیای میانه سفر می کند. آنها تقویت می شوند و به تاجیکستان، ازبکستان و روسیه می روند. آمریکا هم از این سفر ناراضی نیست. این تحفه ای خواهد بود که برنامه اش باهمکاری پاکستان ریخته و اجرا می شود. یعنی بازی به زودی در این منطقه تغییر می کند و بعد از مدتی در افغانستان جنگ ها شدید تر خواهد شد و بالاخره این جنگ به آسیای میانه انتقال داده خواهد شد.

وی در خصوص هدف آمریکا از این برنامه ها بیان داشت: آمریکا می خواهد که روسیه در کشورهای آسیای میانه مصروف شود و از شرق اروپا دست بردارد و بدون شک روسیه هم آمادگی و تشویش دارد.

به باور سعیدی، فشار بر پاکستان وجوددارد ولی این فشار تا آخر خط نخواهد بود. این فشار آمریکا بر پاکستان برای این است که پاکستان خودسری نکند و بدون مشورت با آمریکا کاری نکند. به طور مثال سفر ملا منصور به ایران و روسیه از خودسری های پاکستان محسوب می شود. به عبارتی هر کسی از خط آمریکا سرپیچی کند، کشته می شود و از بین می رود.

وی، در پایان گفت: با این تفاسیر پاکستان به انزوا نمی رود، پاکستان خود را به آمریکا نزدیک می کند و از این تنگنا به در خواهد آمد. با جاه طلبی هایی که آمریکا نسبت به کشورهای شرق میانه دارد، همواره از پاکستان حمایت خواهد کرد تا به این جاه طلبی ها برسد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا در زمانيكه قهرمان ملي كشور در برابر تهاجم و تجاوز مستقيم پاكستان به تنهايي مقاومت و ايستادگي ميكرد خليلزاد، غني، اتمر و ديگرانش با پاكستان سر برادري و دوستي عميق داشتند؟؟؟

چرا خليلزاد حالا از حكومت پاكستان به پيشگاه قدرت هاي غربي شكايت ميكند؟

اگر اندكي به گذشته برگرديم همه چيز روشن ميشود
هنگاميكه پاكستان گروه هاي جهل و قبيله گرا بنام طالبان را در افغانستان ايجاد و پشتيباني ميكرد، خليلزاد نتنها كه بر ضد پاكستان سخن بزبان نمي آورد بلكه از پشتيباني طالبان توسط پاكستان به وجد مي آمد

و همواره براي تخريب جبهه مقاومت و شكست قهرمان ملي، در محافل غربي لابي گري ميكردند

ولي اكنون از اينكه پاكستان ديگر هيچگاهي اجازه برگشت اين متعصبين و قبيله گرايان را به قدرت مطلقه زمان داود نخواهد داد، و پاكستان بايد براي هميشه از دوستان طالباني خليلزاد همانند كاغذ مصرفي تشناب استفاده كند، خليلزاد و خليلزادگان را خيلي زياد عصباني ساخته است در برابر پاكستان
پاكستان همان خواهد ماند كه شاهدش هستيم لي اين تنها خليلزاد ها هستند كه بايد در جايگاه مصرفي قرار بگيرند

>>>   خداوندغرق کنند پاکستان همرای خامیان آن

>>>   امريكا و غربى ها خدا و قبله ى معامله گران؛
من مدتى در سال هاى بعد از پيروزى مجاهدين در رياست تشريفات وزارت خارجه منحيث مسوؤل «ديسك ملاقات ها و پذيراى» ايفاى وظيفه كرده ام و پروتول تشريفات را هم بار ها مطالعه كرده ام ، اشتراك يك تبعه افغانستانى در محافل رسمى خارجى ها با هر مناسبتى بايد از طريق رياست تشريفات وزارت خارجه تائيد و سازمان دهى شود و سطح اشتراك هم مطابق پروتوكول معين است . اما وقتى مى بينى تمام كابينه و ماموران خانه نشين و صدر نشين همه اشتراك دارند و در پاى بيرق امريكا ايستاده مى شوند و رسم و تعظيم مى كنند ، آدم تعجب مى كند كه اين چه رسمى است و چرا چنين است ، تملق و خود فروختگى تا اين حد آزادى و استقلال يك كشور و مردم را به تمسخر گرفتن است.
از ديگران گله ندارم ، ولى از كسانى كه ادعاى جهاد داشتند و ادعاى هم يارى با مسعود شهيد را مى نمودند ، بايست پرسيد كه در مكتب مسعود ، تملق و پرستش قدرت هاى استعارى جا نداشت ! اين ها اين درس ها را از كجا آموخته اند !!!

>>>   هجوم مقامات و رهبران به سفارت خانه هاي خارجي در كابل !
افغانستان تنها كشوري در جهان است، كه در روز ملي كشور هاي خارجي اكثريت اعضاي كابينه، رهبران جهادي و معاونان وزارت خانه ها، نمايندگان مجلس، روئساي ارگان ها و أدارت مستقل دولتي، اعضاي جامعه مدني، در سفارتخانه هاي خارجي مقيم كابل حضور بهم مي رسانند !
اين در حالي ست در ديگر كشور ها معين وزارت امورخارجه و يا رييس مربوطه رياست سياسي در وزارت امور خارجه كشور ميزبان را به اين آساني و سبكي در تجليل از روز ملي كشور هاي حوزه كاري شان به سفارت هاي خارجي مقيم كشور ميزبان اشتراك نمي كنند !
بعضي اوقات ادم فكر مي كند كه قرار است نشست كابينه، جلسه شوراي وزيران و يا مجلس شوراي ملي در سفارت فلان كشور برگزار شده است، به دليل ازدياد مقامات و وزراي متقاعد و برحال و حضور گسترده اعضاي مجلس در سفارت خانه هاي خارجي مقيم كابل !
اما چرا و به كدام قيمت رهبران دولتي و بزرگان ما خود را اينقدر سبك مي كنند و كم مي زنند ؟

>>>   همانطوریکه شیطان انسان ها را فریب میدهد پاکستان امریکایی ها را می غولاند وفریب میدهد وازین دم بریده ها هر کاری ساخته است اما منافقتتا یک زمانی دوام پیدا کرده میتواند اما سرانجام رسوا وبد نام ودامن گیر خودشان میگردد اکنون منافقت پاکستان دامنگیر خود شان شده و بر بادی ونابودی خود شانرا درقبال دارد وزمینه کامل بر بادی وهم پاشی وتجزیه پاکستان مانند بادار انگلیس شان رسیده است زود یا دیر خواهید دید که پاکستان با منافقت شان و خود خواهی فرعون صفت شان چطور تجزیه وبر باد خواهد گردید که فکر اش را کسی هم نخواهد کرد .

>>>   اقای سعیدی !
برخلاف پاکستان گاهی به چالیش کشیده نشده این همه اظهارات ضد ونقیض خلط نمودن اوراق است وتخدیر اذهان عامه وفریبساده دلان وخوش باوران امروزه خود اعتراف مینمایند که جنگ عراق غیر قانونی بود وچندی بعد خواهند گفت که قذافی هم چندان باین مجازات نمی ارزید وبن علی هم این های که هستند بهتر بودو...یعنی این همه که همه مظالم شان با مبالغه وزیاده گوی ها به ده ها هزار نفر شاید نرسد ولی تروریست های افغانی وحامیان شان بیش از پنجصد هزارنفر را به قتل رسانیده اند وشاید هم تا یک ملیون انسان را به دیار عدم رهسپار کرده اند ولی فقط به نصیحت های پدرانه بسنده مینمایند درحا لیکه هیچ عراقی ولیبی وتونسی دران زمان درهیچ یک از کشور های غربی جنایت انجام نداده بودند وامروزه انجه درا نجاها اتفاق می افتذ سلسلتا ریشه واصل شان باین ها میرسداماکسی به اینها الفاظ درشت هم استعمال نمی نمایند مسایل را چنان لغرنج وپیچیده ساخته اندکه بهترین محللین سیاسی هم مانند اقای سعیدی راه را گم کرده انددرین اواخر اقای غنی فرموده اند که عملیات وسیعی را در شرق راه اندازی میکنند به طور غیر مستقیم به انها هدایت میدهند که باید به شما ل وشمال شرق بروند انها اصلا برای انجام وظیف درینجا عیار گردیده اند در جنوب وشرقحتما برنامه های اینها وکشور های همسابه به تبانی هم طرح وپی ریزی گزدیده استاگر چنین نیست چرا یک مرتبه همچو عملیات وسیع در کندز وفاریاب وسرپل انجام نمیشود وجناب معاون صاحب اول هم مانند ان شکاچی در جنگل تنها اثر پای تروریست ها را پرس وپال مینمایند نه خود تروریست هارا ورمه در فاریاب وجوزجانم وسرپل ادرس تروریست ها را از چوپانهای منطقه هم پرسان نمایند ابشان رتا رهنمای خواهند کرد وسپیدار نشینان خوب اند که در سیاست وامو.ر نظامی دلچسپی وعلاقه ندارند از جنگ ودرگیری راستش خسته شده اند چه جنگ وخونیزی با شیک پوشی وادایش منافات دارد
تبنگ چی

>>>   ترکیه به هرج ومرج می رود .
آشتی با روسیه و نگاه دیگر به سوریه در حیطه ی صلاحیت های دولت ترکیه نبود .
پاکستان نیز وضعیتی چون ترکیه را دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است