صدور فرمان تقنینی یک حقه است
یک صنف مشخص از بازیگران سیاست و یک جناح سیاسی، از تلاوت روندهای دموکراتیک می ترسند و این بن بست در گفتمان وحدت ملی است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۵/۴/۲۶ کد خبر: 118230 منبع: پرینت

پس از دوبار رای گیری در جلسه اخیر پارلمان، اعضای مجلس نمایندگان نتوانستند ده تن را به کمیسیون مختلط معرفی کنند و بر فرمان تقنینی رییس جمهور به خاطر اصلاح نظام انتخاباتی کار خود را آغاز کنند. به چه دلیل بازهم مجلس نمایندگان در این مورد به توافق نرسیدند؟ چرا هر بار موضوع اصلاحات انتخاباتی در پارلمان نتیجه ای نمی گیرد؟

آصف آشنا، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «نگرش» گفت: کمیسیون مستقل انتخابات، با تجربه ای که در انتخابات 93 به اجرا گذاشت، نتوانست از پس امانت داری لازم که قانون انتخابات و قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های لازم که انتخابات به آنها داده بود بربیاید و در واقع رای مردم را به عنوان امانت ملی حفظ کند و به آن ارج نهد و آن را به مسیر درست جهت دهد. یعنی در آن خیانت صورت گرفت و دستبرد زده شد و در نتیجه، انتخابات مردم افغانستان با کودتای تقلب مواجه شد و بحران انتخاباتی شکل گرفت.

وی، اراده اصلاحات انتخاباتی را درون حکومت ضعیف ارزیابی کرده و بیان داشت: کسانی که درون ارگ ریاست جمهوری هستند تعهدی برای اصلاحات انتخاباتی ندارند. صدور فرمان یک حقه است و آنها می خواهند زمان کشی کنند و بحث اصلاحات انتخاباتی را بی اعتبار کنند و در نهایت به دنبال این هستند که سه سال باقی مانده را به این شکل بگذرانند. همچنین آنها می خواهند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی را مهندسی کنند و در پی این مهندسی جرگه قانون اساسی که ایجاد و راه اندازی می شود، می تواند از بحث تغییر نظام جلوگیری کند و در گام دوم هم می تواندانتخابات ریاست جمهوری آینده را مهندسی کند و مسیر آن را تعیین کند.

به باور آشنا، مشکل سوم هم به نمایندگان پارلمان برمی گردد. بالای هشتاد درصد از نمایندگان مجلس کسانی هستند که با توجه به تجربه ای که از خود به اجرا گذاشتند و تغییراتی که درون جامعه آمده، این تغییرات رادرک می کنند و به این باور رسیده اند که ممکن است دیگر از مردم افغانستان رای نگیرند و یا ممکن است به سختی رای آورند. به همین دلیل اراده پارلمان برای رای نگرفتن اصلاحات است و انجام ندادن آن برای نمایندگان یک هدف است.

این آگاه سیاسی در پایان گفت: فرمان اصلاحات انتخاباتی بسیار خوب است و اصلاحات بنیادی را می طلبد اما اینکه چرا اجرا نمی شود به این دلیل است که یک صنف مشخص از بازیگران سیاست و یک جناح سیاسی، از تلاوت روندهای دموکراتیک می ترسند و این بن بست در گفتمان وحدت ملی است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آشنا یک صنف مشخص کیست لطفا واضح بگوئید که کی است وچرا

>>>   حكومت دست نشانده فعلى در افغانستان خلاف ارزش هاى مردم سالار از سوى امريكاى ها و انگليس با تهديد قوت نظامى بر مردم تحميل شد و مهره هاى مزدور خود را در راس و قاعده ء حكومت جابجا كردند، اين حكومت يك ساختار كودتاى عليه خواست هاى مردم است و بايد با قدرت مردم سرنگون شود تا درسى باشد به استكبارى جهانى و دلقك هاى مزدور آن. مردم افغانستان اگر خواهان قدرت خود اند بايد اين حاكميت را ساقط كنند و تاريخ را به نفع مردم رقم زنند و درس وعبرت تاريخى براى آنهاى كه در فكر كودتاه هاى نرم و خشن عليه مردم اند دهند. تاريخ فرصت ها را براى ما مهيا مى كند و اگر ما از اين امتياز بهره نگريم هميش سرخورده خواهيم بود. حكومت ها بايد مشروعيت خود را از مردم گيرند نه از كشور هاى خارجى و نه از قوت هاى نظامى و كودتاچى.

>>>   این حکومت خودش برآمده از انتخابات تقلبی و غیر مشروع است مگر یادتان رفته که اینهارا جان کری و اوباما به کرسی هایشان جا انداختن رای ملت هیچ ارزشی نداشت مردم که مردم صد سال پیش نیست که از سیاست چیزی نداند اینها اگر نزد مردم مشروعیت میداشت در حکومت داری هم موفق میبودن ببینین چه وضع است اقتصاد در حال ورشکستگی روزافزون، امنیت درحال وخیم شدن تبعیض از هر نگاه در حال افزایش، فرهنگ و ادب در حال بد شدن تعینات پست های دولتی بر اساس روابط فامیلی وقومی اجرایی نشدن بودیجه ولایتی توسط بعضی از والی ها و در اخر با فرمان تقنینی ریاست جمهوری و پیاده نمودن سیاست دو دستی زدن به مجلس و مردم و ادامه حکومت نامشروع وحیف ومیل نمودن دارایی مملکت در طول زمامداری حکومت دیکه هیچ کاری اینها برای ملت و مملکت نمیکنند مطمئن باشید
مردم هم که ماشالا عجب صبری دارن در برابر این همه بی عدالتی
نجیب بوستانی هستم مهاجر در ايران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است