مردم ما بیشتر از همه قربانی مواد مخدر شده اند
امروز آغاز هفته بسیج ملی مبارزه علیه مواد مخدر و فرصت بسیار مناسبی است برای اینکه هر یک از ما مسوولیت ها و وظایف خود را درست درک کنیم و در این امر مهم ملی سهم بگیریم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۵/۴/۲۷ کد خبر: 118292 منبع: پرینت

مواد مخدر بودجه جنگ تحمیلی افغانستان را تامین می کند و تروریست را تمویل می نماید. امروز بخش عمده اقتصاد نامشروع و منابع مالی مخالفان مسلح و تروریست ها از قاچاق مواد مخدر تامین می گردد.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، امروز یکشنبه 27سرطان 95 ، در مراسم روز گرامیداشت همبستگی جهانی مبارزه علیه مواد مخدر گفت: امروز مواد مخدر به چالش بزرگ منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. اما بدون شک افغانستان بیش از هر کشور دیگری از این پدیده شوم آسیب دیده است و مردم ما بیشتر از هر جای دیگر قربانی این پدیده شوم شده است.

وی افزود: مواد مخدر پدیده خانمان سوزی است که اعتیاد افراد در جامعه را به دنبال دارد اما از همه مهمتر در حقیقت مواد مخدر بودجه جنگ تحمیلی افغانستان را تامین می کند و تروریست را تمویل می نماید. امروز بخش عمده اقتصاد نامشروع و منابع مالی مخالفان مسلح و تروریست ها از قاچاق مواد مخدر تامین می گردد و در حقیقت مخالفان مسلح دولت بزرگترین قاچاقچیان و تولید کنندگان مواد مخدر هستند. به همین جهت امنیت افغانستان و حتی جهان به مواد مخدر گره خورده است.

دانش، در خصوص اثرات بد مواد مخدر بر جامعه بیان داشت: همچنین مواد مخدر باعث بلند رفتن گراف جرایم، مخصوصا جرایم سازمان یافته و سنگین می گردد. تاثیرات عایدات غیر قانونی مواد مخدر باعث افزایش فساد اداری، بی اعتمادی مردم نسبت به نهادهای دولتی، تضعیف اقتصاد مشروع و قانونی افغانستان و باعث تضعیف حکومت داری خوب می شود.

وی، در خصوص تلاش حکومت در این عرصه اظهار کرد: حکومت افغانستان تا به حال با این پدیده مبارزه کرده است و تلاش نموده است از تولید آن جلوگیری نماید. همچنین در سالهای اخیر وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز به وجود آمد. این وزارت در عرصه مبارزه با تولید مواد مخدر، کشت جایگزین، آگاهی دهی به مردم ، کاهش تقاضای مواد مخدر و همکاری های بین المللی دستاوردهای مهمی را داشته است که با این وجود کافی نیست و هنوز به نتیجه مطلو نرسیده ایم.

معاون رییس جمهور، با بیان اینکه حکومت افغانستان در حد امکانات خود گام های مهمی را در مبارزه با مواد مخدر برداشته است، از این گام ها چنین نام برد:
1-جلوگیری از زرع خشخاش و نباتات تولید کننده مواد مخدر و تخریب و محو آنها و منع هر نوع تولید و خرید و فروش، توزیع، صادرات و واردات مواد مخدر.

2-جرم انگاری همه اعمال و تصرفات مربوط به مواد مخدر و تعقیب عدلی مرتکبین و مجازات آن که در این رابطه ایجاد و تاسیس مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر گامی مهم بوده و موفقیت های چشم گیری داشته است.

3-وضع و تصویب بهترین قانون به نام قانون مبارزه علیه مسکرات ، موادمخدر و کنترل آن که امسال تعدیل مجدد آن پیشنهادشده، مراحل اجرایی آن طی گردیده و فعلا جهت تصویب به شورای ملی افغانستان ارایه شده است. این قانون در جای خود نسبت به خیلی از کشورهای منطقه جامع ترین و سخت گیرترین قانون در ارتباط به مبارزه علیه مواد مخدر است.

4-ایجاد هماهنگی های داخلی بین نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی از طریق تاسیس کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر که تحت رهبری وزارت مبارزه علیه مواد مخدر فعالیت می کند.

5-برنامه آگاهی عامه و تبلیغات عمومی و ارایه معلومات برای عامه مردم که اجتناب از زرع و تولید و هر نوع استفاده غیر قانونی از مواد مخدر نمایند.

6-جستجوی معیشت بدیل و تشویق دهقانان برای کشت نباتات مفید دیگر که در این عرصه گام های واقعا چشم گیری برداشته شده است اما در حد کافی و قناعت بخش نمی باشد.

7-ارایه خدمات صحی و معالجه و تداوی معتادان و بازتوانی آنان که در این ارتباط وزارت صحت عامه افغانستان اقداماتی داشته که یک گام بزرگ حداقل در سطح شهر کابل برداشته شد و قابل تقدیر است.

به گفته دانش، دولت افغانستان با وجود همه چالش ها و مشکلاتی که دارد تلاش های فروانی در امر مبارزه با مواد مخدر داشته است. با این حال هنوز به نتیجه مطلوب مورد نظر نرسیده است.

وی، در خصوص موانع این موفقیت گفت: یک، وجود تقاضای بازار جهانی برای مواد مخدر در منطقه و دیگر نقاط جهان و حضور مافیای بین المللی مواد مخدر و عدم هماهنگی های لازم منطقه ای و بین المللی در سطح دولت ها و کشورها.

دو، ادامه بحران جنگ و ناامنی در افغانستان و استفاده هراس افکنان از مواد مخدر به عنوان منبع اصلی تمویل ماشین جنگی آنان.

سه، فقر عمومی زارعان و دهقانان کشور.

چهار، کمبود امکانات و بودجه کافی دولت برای تطبیق برنامه ها.

وی، تاکید کرده که تا وقتی این چالش ها و این چهار مشکل اساسی وجود داشته باشد افغانستان همچنان با مشکل مواد مخدر مواجه خواهد بود. باید کاستی ها و ضعف های خود را در این عرصه شناسایی کرده و آنها را رفع نماییم. دولت افغانستان برای موفقیت در مبارزه با مواد مخدر باید به این موارد توجه، رسیدگی و آنها را رعایت کند:

1-دولت افغانستان و همه ما از کشورهای دور و نزدیک و همچنان از نهادها و سازمان های بین المللی می خواهیم که با بازنگری برنامه های خود زمینه همکاری و هماهنگی بیشتر را فراهم سازند.
کمک های مالی و تکنیکی که در گذشته از سوی جامعه بین المللی صورت گرفته همانطور که همه ما و شما می دانیم بیشترین آنها توسط نهادهای غیر دولتی تطبیق شده و معمولاً نهادهای دولتی ما کمتر صلاحیت مصرف این بودجه ها را داشته اند. این روش نتایج ملموسی به همراه نداشته است که بایداصلاح شود.
دولت افغانستان انتظار دارد که کمک های جامعه جهانی در این عرصه افزایش یابد و از طریق نهادهای حکومت افغانستان تطبیق یابد.

2-انتظار مردم از وزارت مواد مخدر، بیشتر از آن چیزی است که تاکنون انجام شده است. این وزارت علاوه بر ساخت پالیسی باید نظارت بر تطبیق نیز داشته باشد و همه توان و ظرفیت خود را نیز به کار بیندازد.

3-در کنار وزارت مبارزه با مواد مخدر، وزارت ها و اداره های دیگری هستند که در این رابطه وظایفی بردوش دارند، وزارت امورداخله، دادستانی کل و محاکم افغانستان تا بحال به خوبی در تعقیب مجرمین در این عرصه و به مجازات رساندن آنها نپرداخته اند که باید دقت نظر برای آن انجام شود. همچنین وزارت امورخارجه برای همکاری های بین المللی برای این امر باید کار کند. وزارت زراعت و مالداری برای کشت بدیل و بازاریابی برای محصولات آنها تلاش نماید.
وزارت فرهنگ نیز برای آگاهی عامه کار کند و وزارت صحت برای توان بخشی معتادان کار نماید.

4-در کنار نهادهای دولتی و حکومتی، نهادهای غیر دولتی اعم از مدنی، گروه های فرهنگی، رسانه ها، انجوها، سازمان های اجتماعی، روحانیون و علمای دینی ما همگی مکلفیت دارند که به عنوان یک مسوولیت انسانی و ملی و بسیج ملی از همه امکانات خود کار بگیرند و در جهت محو این پدیده شوم همکاری نمایند.

دانش، در پایان گفت: امروز آغاز هفته بسیج ملی مبارزه علیه مواد مخدر و فرصت بسیار مناسبی است برای اینکه هر یک از ما مسوولیت ها و وظایف خود را درست درک کنیم و در این امر مهم ملی سهم بگیریم. به امید جامعه ای سالم و عاری از مواد مخدر در افغانستان.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا کرزی جلوی حریق مزارع کوکنار را می گرفت ؟
چرا امریما با طیاره های B52 بالای مزارع کوکنار بم نینداخت و همه را کلگی حریق نکرد ؟
چرا پس از ورود امریکا و انگلیس به افغانستان در 2001 (وفق آمار سازمان ملل) کشت کوکنار در افغانستان هزاران برابر شد؟
مسئول معتاد کردن جوانان افغانستان و کشورهای همسایه 2 رژیم کثیف و ضد اسلامی امریکا و انگلیس استند.
تف به BBC


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است