چه کسانی مخالف اصلاح نظام انتخاباتی هستند؟
متاسفانه عده ای از افراد در پارلمان هستند که همیشه سد واقع می شوند و تلاش می کنند که اصلاح نظام انتخاباتی به وجود نیاید 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۵/۴/۲۸ کد خبر: 118338 منبع: پرینت

فرمان تقنینی نظام انتخابات، بار دیگر در مجلس نمایندگان به چالش کشیده شد. نمایندگان مجلس برای سومین بار نتوانستند که ده عضو کمیته مشترک شورای ملی را برگزینند. با گیر ماندن فرمان اصلاح سیستم انتخابات در مجلس نمایندگان اکنون گفته هایی به گوش می رسد که برخی از نماینده های مجلس از بهر منافع شخصی شان در برابر فرمان تقنینی سد واقع می شوند. چرا نمایندگان مجلس اصلاح نظام انتخابات را به بن بست می کشند؟

فرهاد عظیمی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: نمایندگانی که فرمان تقنینی را رد کرده اند به سه دسته تقسیم می شوند. یکی کسانی هستند که حضور خود را در مجلس فعلی غنیمت می دانند و می خواهند این روند ادامه پیدا کند. دسته دوم کسانی هستند وابسته به احزاب و جریان های سیاسی که هر نوع دستاوردی که عاید حکومت وحدت ملی شود با آن مخالفت می کنند و دسته سوم افرادی هستند که از طرف برخی کمیسیون های انتخابات وعده داده شده اند که اگر این فرمان را رد کنید و برگزاری انتخابات توسط ما صورت بگیرد پست نمایندگی در مجلس بعدی برای شما تضمین می شود.

وی افزود: علاوه بر این سه دسته از اعضای مجلس نمایندگان، حکومت هم علاقمندی چندانی به تایید این فرمان ندارد. چرا که می بینیم کسانی که طرفدار پرو پاقرص حکومت هستند و کسانی که افراد خانواده شان در حکومت سهیم بوده اند، هم مخالفت می کنند.

عظیمی، در خصوص عدم رای گرفتن اعضای انتخاب شده برای کمیسیون متشرک بیان داشت: برای انتخاب اعضای کمیسیون مختلط از مجلس نمایندگان سه بار رای گیری شد و هر سه بار این اعضا رد شدند اما فضای مجلس اخیر پارلمان مثبت تر بود چرا که در این جلسه برخی نمایندگان که مخالف با فرمان تقنینی بودند می گفتند که باید اعضا هرچه زودتر رای بیاورد. دلیل اینکه اعضای انتخاب شده در طی سه مرحله رد شدند، این بود که اعضای انتخاب شده کسانی بودند که اگر به کمیسیون مختلط می رفتند، کمیسیون به هیچ نتیجه ای نمی رسید و فرمان تقنینی بار دیگر رد می شد. برای اینکه از این مساله جلوگیری شود بسیاری از نمایندگان به آنها رای ندادند. در آخر هم به نتیجه نرسیدیم و اعضای انتخابی رای نیاوردند. چرا که چهره هایی که انتخاب شده بودند از مخالفان سرسخت این فرمان بودند.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه، یکی از مسوولیت های مهم اصلاح انتخاباتی، اصلاح قوانین انتخاباتی است، با این کار، کسانی را که در انتخابات ریاست جمهوری توانایی نداشتند و بنابه هر دلیلی که هست به محکمه معرفی نشدند و به حضور خود همچنان تاکید دارند می توانیم از طریق قوانین زمینه را برای برکناری آنها مهیا کنیم. این کار باید از جانب اشخاص بی طرف، خبره و اشخاصی که نام خوب دارند انجام شود و این افراد باید مدیریت انتخابات را بر عهده داشته باشند.

وی، در مورد نوع افرادی که باید در هیات مختلط باشند بیان نمود: متاسفانه عده ای از افراد در پارلمان هستند که همیشه سد واقع می شوند و تلاش می کنند که اصلاح نظام انتخاباتی به وجود نیاید. وقتی این کار انجام می شود این سوال به وجود می آید که یا منفعت شخصی آنها مطرح است یا پول و یا مقامی برای آنها وعده داده شده است و یا اینکه مخالف دستاورد حکومت است. بنابراین در هیات مختلط هم این افراد نباید باشند چرا که در این صورت فرمان بار دیگر رد می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقاى انورالحق احدى خواهان لغو رياست اجرايه شده اند. اين خواسته هـيچ جايى تعجب ندارد. اين خواسته تنها احدى نيست بلكه غنى و كرزى و در مجموع تماميت خواهان همه از وضعيت جارى نه تنها راضى نيستند بلكه ادامه اين رياست را ولو با تمام ضعف و كاستى هاى كه در مقابل تماميت خواهان نشان داده است، در كوتاه مدت مزاحم و در دراز مدت زمينه ساز براى تغير سيستم، بوجود امدن تعريف جديد از سياست و قدرت، وجود محوريت براى مدريت جنبش تغير و دموكراسى و در نهايت عامل شكست سياست تماميت خواهى باند افغان ملت مى دانند.
اين يك ارزو براى احدى و همباوران سياسى او نيست بلكه از همان آغاز يك هدف بوده و تمام قرائن و شواهد حاكى از ان است كه توافق روى ايجاد رياست اجرايه از روى اجبار و دفع خطر بزرگ جنبش ضد تقلب در دوره حساس جنجال هاى انتخاباتى بود و اكنون كه خَر شان از گل گذشته اين هدف تا اكنون با تمام قوا با استفاده از شگرد هاى گوناگون و باكار بردن روش هاى خطرناك و ضد منافع ملى دنبال شده و ادامه خواهد يافت.
اقاى احدى بايد اين حقيقت تلخ را اگر زهر هم برايش ميتواند باشد بايد بالا بكشد و راهى فرار هم ندارد وان اينكه مبارزين كمنام اين سرزمين توانسته اند با موفقيت جنبش بزرگ از حق طلبى و زيادى خواهى را ذهنيت داده و در جامعه ايجاد كنند كه احدى ها و يون هم نمى توانند سد راه اين جنبش شوند و با گذشت هر ساعت و هر روز جامعه در سمت پويايى سياسى و بيدارى هدفمند به جهت ساخت جامعه بدون تبعيض و بى عدالتى در حركت است و بزرگ تَر ميشود و عنقريب اين طوفان بيد هاى خشك تبعيض را زير خواهند گرفت.

>>>   خلاصه که سه دسته مخالف اصلاحات انتخابی هستند۰
دسته اول مفت خورانیکه چانس انتخاب شدن در دوره بعدی را ندارند، دسته دوم گلبیدینی ها و طالبی ها و یکتعداد دیگر اوغان هایشان، و دسته سوم گوسفندی های اطراف غنی که امید دوباره آنها فقط همین اعضای گوسفندی کمیته های فعلی انتخابات میباشد۰

>>>   ....هایکه در نتیجه تقلب و خیانت در راس قدرت آمده باشند چگونه در جهت جلوگیری تقلب کوشش خواهند کرد؟ هرگز نه۰
غنی تقلب بابا زیر فشر های متعدد داخلی وخارجی فرمان صادر میکند و بعد توسط اعمال و .... هایش در مراجع مختلف مانع اجرای آن فرمان ها میشود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است