سرنوشت فرمان تقنینی چه خواهد شد؟
اعضای پارلمان در برابر اجرایی شدن اصلاحات کارت سرخ بلند کرد و در این مرحله مجلس سنا از خود همسویی نشان داد. دلیل این همسویی هم پرداختن به مطالبات و نگرانی های مردم بود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۴    ۱۳۹۵/۴/۳۱ کد خبر: 118466 منبع: پرینت

بالاخره فرمان تقنینی به مجلس موکول شد ولی اعضا فعلاً در رخصتی تابستانی هستند. پیش بینی هایی وجود دارد که هیچگاه فرمان تقنینی رییس جمهور برای اصلاحات انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان تایید نخواهد شد. فرمان همچنان رد خواهد شد و آینده انتخابات هم ناامید کننده و تاریک خواهد بود. هرچند اعضای مختلط هر دو مجلس تایید شدند اما آنهاهم به نتیجه نرسیده و بقیه اعضای مجلس آنها را رسمی نمی دانند.

محمدعبده، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: انتخابات پارلمانی و انتخابات شوراهای ولسوالی نباید بدون آمدن اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی و در قانون انتخابات در جایی که خالیگاه دارند و مشکل دارند برگزار شود. انتظار و توقع نمایندگان مردم در مجلس هم این بود که در فرصت های امتیازی در جلسات عمومی پارلمان در سال قبل، نمایندگان هر کدام صدای خود را بر دولتمردان افغانستان بلند کردند چرا که آنها تعهد کرده بودند که در توافقنامه سیاسی اصلاحات باید عملی شود. حکومت افغانستان برای پاسخ دادن به این خواست نمایندگان مردم و خواست مردم افغانستان و همچنان مطالبات جامعه جهانی از دولت افغانستان جهت آوردن اصلاحات در انتخابات و رفع نگرانی ها فرمان اول خود را صادر کرد.

وی، در خصوص سرنوشت فرمان اول بیان داشت: فرمان ابتدا به مجلس نمایندگان آمد. بدبختانه مجلس نمایندگان افغانستان فرمان را رد کرد. به تبعیت از پارلمان، مجلس سنای افغانستان فرمان را رد کرد و فرمان لغو شد. حکومت بعد از آن مجددا تحت فشار عامه و عملی نبودن توافقنامه سیاسی فرمان دوم را صادر کرد. انتظار همه از حکومت همین بود.

عبده، همچنان در خصوص سرنوشت فرمان دوم گفت: بازهم این فرمان به پارلمان آمد و مجددا زیر بحث قرار گرفت و انتظار مردم این بود که این بار این فرمان رد نشود. بازهم متاسفانه اعضای پارلمان کارت سرخ در برابر اجرایی شدن اصلاحات بلند کردند و باز هم از اصلاحات حمایت نکردند. خوشبختانه در این مرحله مجلس سنا از خود همسویی نشان نداد. دلیل این عدم همسویی هم پرداختن به مطالبات و نگرانی های مردم بود.

نماینده مجلس،با بیان اینکه حالا هم که اختلاف میان سنا و پارلمان به وجود آمده است، باید تعداد مساوی در کمیسیون مشترک روی این مورد اختلاف کار کنند، افزود: لیست اعضای مجلس سنا به سرعت معرفی شد اما لیست مجلس نمایندگان به آسانی ترتیب نشد. در انتها هم معاون رییس مجلس لیستی را بر اساس بینش های خود و بدون رعایت اصول و قاعده پذیرفته شده قانون ترتیب کرد و رای گرفت. اما بر سر این لیست اعتراض وجود دارد و باید پاسخ به آن داده شود.

وی، گفت: این ماجراها به دنبال خواسته های ناحق تعدادی از کمیشنرها به وجود آمده است. آنها می خواستند هم خودشان باقی بمانند و هم اینکه در نتیجه بگویند که اگر اصلاحات نیاید دنیا کمک نمی کند و اگر کمک نکرد شورا با همین حال و احوال خود باقی می ماند و بالاخره با موجودیت این کمیشنران انتخابات، اعضای مجلس هم باقی می مانند و به کار خود ادامه می دهند. بنابراین در نتیجه کمپاین آنها بود که این فرمان رد می شد. عده ای از اعضای مجلس هم خود نمی خواستند که این فرمان تایید شود و اصلاحات انجام شود.

عبده، در خصوص سرنوشت فرمان بیان داشت: در حال حاضر دیدگاه نسبت به سرنوشت و آینده فرمان دو گونه است. یک دیدگاه این است که وقتی توافق در کمیته مختلط به وجود نیامد فرمان به صورت اتومات لغو است. دیدگاه دوم این است که وقتی توافق صورت نگرفت، این فرمان برای رد قطعی دو ثلث آرای مجلس را نیاز دارد. این دو دیدگاه وجود دارد. این دو تفاوت دیدگاه را باید کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان و یا ستر محکمه حل کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعيت را ميگويد آقاى منصور در هـر ولايت كه تاجك استيم اتحاد يك پارچه ويك صدا باشيم اگرچنين اتحاد باشيم قدرت براى هميش از آن ماخواهد بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است