مردم باید حکومت را وادار به پاسخگویی کنند
این مردم هستند که باید حکومت را وادار به پاسخگویی کنند. اگر حکومت این پاسخگویی را نداشت مردم باید به مبارزات مدنی مسالمت آمیز روی بیاورند و از رهبران حکومت تحقق وعده هایشان را بخواهند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۵/۵/۱ کد خبر: 118471 منبع: پرینت

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری تا چند روز آینده به کار آغاز خواهد کرد. دادستانی کل می گوید که یکصد و ده تن از کارمندان شهرداری ممنوع الخروج شدند. سخنگوی دادستانی کل تاکید می ورزد که تمامی پرونده های مقام های پیشین و کنونی دولتی در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری به گونه جدی بررسی خواهند شد. اما رییس اداره عالی مبارزه با فساد اداری می گوید تا هنگامی که این مرکز به گونه مستقل و به دور از دخالت های سیاسی کارش را آغاز نکند امیدی به کارایی این مرکز وجود نخواهد داشت.

سید جواد سجادی، استاد دانشگاه در برنامه «نیمه روز» گفت: تاسیس مرکز عدلی و قضایی برگرفته از ماده 74 و 75 قانون اساسی صورت گرفته است و بر اساس قانون این صلاحیت ها به رییس جمهور داده شده است اما باید ما منتطر کارکرد این مرکز بمانیم. درست است که این اقدامات انجام شده است اما باید دید که آیا نتیجه ای می رسد؟

وی افزود: مبارزه با فساد یک شبه حاصل نمی شود و یک فرآیند طولانی است اما باید قدم به قدم این فرآیند را طی کرد. برنامه هایی طولانی مدت و اصولی برای آن طرح کرد و با اراده ای جدی آن را پیگیری نمود.

سجادی، معتقد است، فقط ایجاد نهادهای عدلی و قضایی و دیگر نهادها برای مبارزه با فساد کافی نیست و گفت: بر اساس تحقیقی که موسسه نظر سنجی گالوب انجام داده است هفتاد و پنج درصد مردم افغانستان به نهادهای عدلی و قضایی ایمان و باور ندارند. پس حکومت در ابتدا باید این باورمندی را در میان مردم ایجاد کند. ایجاد این باورمندی هم مبارزه با فساد را به طور عملی می طلبد.

استاد دانشگاه، در خصوص سختی کار مبارزه با فساد اظهار کرد: متاسفانه در سالهای متوالی به خاطر فقدان قانون، فرهنگ فساد، رابطه بازی و خویش خوری شکل گرفته است و زدودن این فرهنگ غلط زمان بر است.

به باور سجادی، مردم باید در مبارزه با فساد و به نتیجه رسیدن ایجاد این نهادها خود را سهیم بدانند و تلاش کنند. این مردم هستند که باید حکومت را وادار به پاسخگویی کنند. اگر حکومت این پاسخگویی را نداشت مردم باید به مبارزات مدنی مسالمت آمیز روی بیاورند و از رهبران حکومت تحقق وعده هایشان را بخواهند. چرا که در قراردادهای اجتماعی مردم صاحب حکومت هستند. مردم همه کاره هستند و قدرت به دست مردم است. چه این حکومت بپذیرد و چه نپذیرد این موضوع وجود دارد. مردم باید جایگاه خود را بدانند و نسبت به سرنوشت خود حساس باشند. مردم اگر منفعل باشند و نتونند حق خود را بگیرند و از آن استفاده کنند و حکومت را وادار به پاسخگویی کنند، نمی توانند از بین رفتن فساد وایجاد امنیت را در جامعه خود ببینند. پس باید ضعف حکومت را در نظارت مردم هم ببینیم. ما باید طرفدار بیداری مردم باشیم.

وی، در پایان گفت: اگر مردم نقش خود را جدی نگیرند، حکومت هم کارایی لازم را ندارد و گمان می کند کسی از وی پاسخگویی نمی خواهد. بنابراین این مردم هستند که باید نقش آفرینی کنند و مطالبات خود را از این طریق به دست آورند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من به صفت یک انسان محاسن سفید! همین لحظه میروم در جشن جنبش روشنائی، امروز روز تاریخی است، ما میرویم تا به استبداد پایان دهیم، بیک سفرم را گرفتم اگر خدا خواست شهید شدم پیامم به نسل جوان این خواهد بود که؛ برخیزید تا رها شوید، ظلم و استبداد مغز استخوانم را میسوزاند؛ چهارده سال رنج کشیدم، با چشمانم تمام مظالم آشکار و پنهان را دیدم. چون جریان حق طلبی وجود نداشت، دندان میفشردم از خودم انتقام میگرفتم، با تشکیل شورای جنبش روشنائی و رفتن افراد فاسد یقین پیدا کردم که حالا میتوانیم با تکیه به خداوند متعال و ایستادگی ملت به تبعیض های آشکار و پنهان نقطه پایان بگذاریم، اگر زنده ماندم زندگی باعزت داشته باشم، اگر شهید شدیم جزءِ لشکر آزادگان به آرزویم خواهم رسید.
بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است
که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است
نه ظلم کن به کسی نه زیر بار ظلم برو
که این مرام حسین است و منطق دین است
بدرود عزیزان

>>>   شرف باختگان معامله گر که همه چیز را از عینک منافع شخصی و خانوادگی می بینند نه عدالت اجتماعی مردمی جهات میراثی نیست که زمانی شخی مجاهد بوده باشد وبگیوید که کسی جایش را گرفته نمی تواند چونکه گل آغا جان زمانی به اصطلاح رهبر زعیم یا قوماندان یوده است تا زمانیکه زنده است هر شیطنت معامله وخود فروشی که که کرد مردم مانند گوسفند دنباله رو شان باشند وبلی گویان باشند دیگر مردم تحمل این تابو ها را ندارند مردم از خواسته های بر حق ومشروع شان به پا خواسته اند به پیش میروند رهبری آیده این ملک مردم خواهند واست یک شخص دو شخص نمی تواند که همه ئی مردم که گویا قوم اش است رهبری کند وبا فریب و دروغ بگوئید که من خدمتگار مردمم هستم اما در عمل عروسک و دست لوط حاکم جابر ستمگر خارجی ها ودشمنان مردم شان هستند .

>>>   دموکراسی به معنی وادار کردن نیست مردم در حکومت نمایندګان شان وجود دارد و اراده ان ها را تمصیل می کند در دموکراسی کلمه ای به نام وادار کردن داخل شده نمی تواند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است