تظاهرات هواداران جنبش روشنایی در کابل (عکس)
تظاهرات امروز از ساعت هشت صبح آغاز شده و قرار است معترضان در پایان راهپیمایی در میدان پشتونستان در نزدیک کاخ ریاست جمهوری تجمع کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۵/۵/۲ کد خبر: 118508 منبع: پرینت

تظاهرات هواداران جنبش روشنایی در کابل آغاز شده است.

جنبش روشنایی جمع مردمی که به پشتوانه رهبران قومی هزاره ایجاد شد و در نیمه راه رهبران یکی پس از دیگری از این جنبش کناره گیری کردند و تعدادی از مردم با تعداد انکشت شماری از نمایندگان مجلس بر تعهد خود پایبند مانده و بر تداوم این روند تاکید ورزیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، جنبش روشنایی در اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ، برای چندمین بار به خیابانها آمدند و فریاد حق طلبی سردادند.

تظاهرات امروز از ساعت هشت صبح آغاز شده و قرار است معترضان در پایان راهپیمایی در میدان پشتونستان در نزدیک کاخ ریاست جمهوری تجمع کنند.

اما نیروهای امنیتی برخی از مسیرها را با گذاشتن موانع کانتینری به روی معترضان مسدود کرده‌اند،

این تظاهرات در حالی آغاز شده است که محمد کریم خلیلی رهبر حزب اسلامی و صادق مدبر رهبر حزب انسجام ملی که تا همین اواخر از اعضای جنبش روشنایی بودند، با صدور اعلامیه‌ ای خواستار تعویق تظاهرات و ادامه مذاکره با حکومت شده‌اند.

کد (4)

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607230729344455.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607230729341149.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607230729341982.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607230729342107.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607230729343072.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201607/201607230729344898.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حكومت بي ..... ، بايد جلوي چند اوباش خود فروخته اجنبي را بگيرد، و تحريك كنندگان اين تظاهرات را أشد مجازات نمايد، و اين خائنين بايد بدانند كه مردم از اين تظاهرات خسته شده اند، درد سر براي همه گشته است، با عث تكليف مريضان، مسافران خارج ، كسبه كاران و همه مردم شدند، خداوند همه اين خائنان را هلاك نمايد.
خواهشمندم نظر بنده را نشر نمائيد، تا اينها بدانند كه ما كابل نشينان خسته شده ايم

>>>   چهار نفر احمق ومزدور

>>>   حرکت جنبش روشنای یک حرکت کاملا مدنی مسالمت امیزاست وخواسته به حق ومشروع خودش راازحکومت که تبعیض اشکاردرمیان اقوام ایجاد کرده است مطالبه می کنند امااینکه این شبکه شماباغرض وتعصب کور کورانه گذارش این جنبش رانشر می کند جای تاسف است.

>>>   هدف از ایجاد جنبش روشنایی در کابل اینست اشخاص های که در راس ان قرا دادرند ازکشور های مشخص پول اخذ نمودند تا ازین طریق بتواند به منافع انها کار کار کند

>>>   مردم هزاره برق راصرفا برای رفاه نمیخواهند بلکه در کنار ان برای ابادی کشور میخواهند نه انفجار وانتحار. ...

>>>   کـــــــــــــــــــــــــه چی بشه ! این تظاهرات جای را نه می گیرد صرف ضیاع وقت و این مردم را فول کردن است بیچاره ها بیدار شوید قرن 21 است .

>>>   وطن درچی خالت است شما برق می خواهید دشمن ازفرصت استفاده کرده جنک بین اقوام رامی خواهند
سعید عنبر لغمانی بریدمل

>>>   خلیلی شـــاید از وقوع حادثه میدانسته که در تظاهرات نبوده!

>>>   زمانیکه مسئله تداوم اجحاف تاریخی بر هزاره ها در مخاطره قرار گیرد در آن صورت خلقی+ پرچمی+ تکنوکرات+ طالب+ داعش + روشنفکر + آزاد اندیش + تاریک اندیش + ملی+ مذهبی همگی در یک خط قرار میگیرند. و داعش میتواند از تمام کمربند های امنیتی گذشته خود را در قلب تظاهر کنندگان انفجار دهد. ولی در صورتیکه چنین خطری وجود نداشته باشد به قول فرهاد دریا همگی پگ براریم. این واقعیت تلخی است که هزارگان باید آن را با پوست و گوشت و تمام وجود حس کنند.

>>>   بارک الله خوب سازماندهی شده است و مرگ بر دشمنان شان

>>>   بالاخره باز هم بی تدبیری این قوم دشمن ساز و روان در مسیرهای تاریک، برای خود وآینده خود حادثه آفرید،تصمیم های عاجلانه،رفتارهای واکنشی ،نگرشهای روز مره گی وفاقد آینده نگیری،ازاین قوم کشته ها گرفت،شاریده گی درونی،نبود آینده نگیری،رفتارهای احساسی ودشمن نشاسی باز هم این قوم را در رأس تلکس خبرهای رسانه های جهان قرار داد و حادثه یکشنبه مورخۀ 2/5/1395 بر این قوم نشان داد که تا چه حد این قوم شکننده اند،تاچه حد بی تدبیر و فاقد مدیریت لازم دربرخورد باحوادث و تحولات است و من جز اظهار تأسف بر این قوم وعلی الخصوص عالمان و به اصطلاح نخبگان آنان، چیزی نخواهیم گفت. تکاب برگی .

>>>   کور کورانه حرف نزنید؛
کشتار دهمزنگ تکرار یک فرهنگ خونخوارانه ای است که در مقاطع مختلف تاریخ علیه ی عدالت خواهی تکرار شده است. ولی با اسم و رسم متفاوت.
نگاه کنید به قتل هایی دسته جمعی حفیظ الله امین و ترکی. نگاه کنید به قتل و غارت عبدالرحمانی و نادر خوانی، نگاه کنید به تاکستان سوزی طالبانی و نگاه کنید به گروگان‌گیری های پی درپی همین چند ماه پیش و نگاه کنید به تخلیه ی ریاست دهم امنیت ملی از وجود تاجیکها و نگاه کنید به مقرری های وزارت ها. نگاه کنید به سرهایی شکسته جوانان تاجیک همین چند روز پیش در تظاهرات برای رهایی اسیران شاهراه کابل-بدخشان.
اگر نمی دانید بدانید. اسماعیل یون یک تظاهرات چند صد نفری راه اندازی کرد تا امروز یک پروسه ملی (شناس نامه های برقی)ساقط شد و توزیع نشد. اما، هزاران انسان ماه هاست برای ساده ترین حق در خیابان هستند و داد می زنند کسی گوش فرا نمی دهد.
متهم کردن جنبش روشنایی در واقع کمک کردن به یک فرهنگ خونخوارانه ای است که گاهی بنام نادر و عبدالرحمان و حفیظ و ترکی تکرار شده است و حالا بنام طالب و داعش.

>>>   عبدالخالق یک نفر بود تاریخ فراموشش نکرد، آیا خون صدها انسان که در جاده های کابل رنگین ریخته است فراموش خواهد شد؟ این پیروزی است، پیروزی حق و عدالت در برابر انحصار و تعصب قومی. امروز با خط زرین در حافظه عدالت باقی می ماند و شرمسارانی که پشت کرده اند به مردم تا زنده هستند با عذاب وجدان نفس خواهند کشید. امروز روز پیروزی است

>>>   تسلیت عرض می کنم حادث بزرک کابل برملت عیوروهمشه درصحنه افغانستان

>>>   هر کس اجازه دهد خون شهدای 2اسد پای مال شود خائن است.

>>>   با عرض تسلیت به تمامی ملت که همیش هزیم سوخت کشورهای بیگانه بوده... مرگ به چهار اوباش که ملت هزاره مسکین را بنام پایه برق نه برق به جاده ها سرا زیر میسازند اگر منظور برق باشد دولت بحتی 3 برابر برق بر ولایت بامیان پیش از تطبیق پروژه توتاپ برایشان میرساند پس اینها چی میخواهند صرف سویچ برق نزدشان باشد که هر وقت خواستند روشن و خاموش کنند این یک خیال است و محال و جنون
روشنفکر

>>>   این جنایت نابخشیده نی را برای تمام ملت آزاده افغانستان ازصمیم قلب تسلیت عرض میکنم واقعآ قلب هرانسانیکه بک زره از انسانیت در ضمیر و وجدانش باشد در این حادثه دل خراش تکان میخورد مګر بالای این رهبران بی خرد هیچ تاثیرندارد خدا ازنزد هریک تان پرسان خواهدکر وجوابده این جنایت ها هستید.
حق شناس

>>>   تظاهرات مردم بخاطرعدالت صورت گرفته کدام دستی پشت این جنبش نبوده است

>>>   نفرکه اول نظریه دادی ... هرکه هستی .... ترین اشخاصی هیچ دراجتماع انسانی نبودی بسیاریک مفکوره مغرضانه وکورخوانده داری این مردم باحرف و تظاهرت حرف خودرا نرساند چه کند راه را بگیرد مسافرین را بکشد مردم آزاری کند.

>>>   لعنت خدا بر سر قاتلان که مردم بیگناه را بخاک و خون میکشند و لعنت خدا بر سر بهزاد و امثال وی که مردم عادی را برای اهداف شخصی و سیاسی خود به مظاهرات وادار میسازند.

>>>   مردم غیور هزاره مطمین باشید کسانی که برضد این حرکت عدالت خواهانه شما پیام مینویسند فقط از قوم پرستان خود خواهی استند که برای همه مشخص است مردم تاجیک با شمایند.

>>>   ماشاءالله به اين مردم عدالت خواه

>>>   این ننگ هم برای حکام ظالم پشتون اضافه شد بر جنایات قبلی که در ذهن مردم باقی می ماند.

>>>   جناب بهزادمردم رابه کشتندداد.
ع

>>>   از نزده بنده این کاراینتهار یک جنگدربینی اقوام هزارهااست

>>>   امی تو روشن دل ل با خیرت چی کردی همه چه برای تان سرک برق شفاخانه پول ولایت تحصیل حکومت پول های خارجی چی ترورستی چی کمک کننده بمب و انتحاری یعنی تمام خواهی اگر چیز کوچک ما بخواهیم او وقت دنیا سر تان قیامت میشود ازبست که کور دل تنگ نظر استین عسکرم خوب مالیاتم خوب اما یک سیم ازو طرف تیر شد گویا خانه تان خراب شد میگه کار کاسبی ما تو کار کاسبی داری ما نداشته با شیم

>>>   عبدالخالق هم كدام كار نكرده، كه شما ها با آن افتخار كنيد، كشتن اگر افتخار باشد، قاتلين دهمزنگ هم افتخار آفريدند؟

>>>   راه پیمایی حق مردم است درجامعه دیموکراسی حق خواستن جرم نیست و مجزات کردن حق خواهان کاربس ظالمانه است بلکه اتلاف کننده گان حق باید مجازات وبه سزای اعمال شان برسد دوستان درثبت وارایه نظرات شان باید با انصاف باشد نظرات احساساتی وصلیقه ی را ابراز ننماید.{خداداد" محمدی" دایکندی }

>>>   براستی یاد شهدا تا ابد در ذهن مردم باقی میماند چونکه فقط وفقط بخاطر عدالت ومنافع ملی به جاده ها آمده بودند زنده باد جنبش روشنایی

>>>   تشکر ازکسانیکه دراین مورد نظریات خوب خود را ارایه کردند جنبش روشنایی باید به راه خود ادامه دهد تا بخواست خود برسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است