حکومت پاسخ خون صدها انسان را بدهد
سلب مسوولیت کردن حکومت از حادثه 2 اسد، به این بهانه که داعش و تروریست داخل این موضوع است، پاسخ این مساله نیست. حکومت مکلف است پاسخ خون صدها انسان را بدهد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۵/۵/۳ کد خبر: 118549 منبع: پرینت

در حالیکه مردم در شهر کابل مشغول تظاهرات جنبش روشنایی بودند، وقوع انفجار جان حدود هشتاد تن را گرفت و بیش از دوصد نفر را زخمی ساخت. مسوولیت این انفجار را داعش برعهده گرفت اما مسوولیت تامین امنیت و حفظ جان مردم و تظاهر کنندگان را چه کسی بر عهده می گیرد؟

عزیز رویش، تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: به نظر من پاسخگوی این حادثه فقط دولت است. هیچ کسی دیگر مسوول این حادثه نیست. چرا که دولت بر اساس تعهدات خود وظیفه تامین امنیت شهروندان را به عهده دارد.

وی افزود: وقتی شهروندان یک خواسته مسالمت آمیز دارند و به شکل مسالمت آمیز خواهان آن هستند، حکومت مسوول است به آنان گوش دهد، امنیت آنها را تامین کند و به آنها اعتنا کند.

رویش، در خصوص گفته فرمانده گارنیزون کابل که ادعای بی اطلاعی از تظاهرات کرده بود بیان داشت: ما از سه روز قبل تمامی مسوولان امنیتی را در جریان این تظاهرات قرار داده بودیم و فرمانده گارنیزون کابل، شب تظاهرات در محل مصلی شهید مزاری آمد و در آنجا حضور داشت و در جریان مسایل بود. عکس ها و اسناد آن هم موجود است. سلب مسوولیت کردن وی، به این بهانه که داعش و تروریست داخل این موضوع است، پاسخ این مساله نیست. حکومت مکلف است پاسخ خون صدها انسان را بدهد.

این آگاه سیاسی، با انتقاد از خودکامه بودن حکومت در مقابل خواست های مدنی مردم ابراز داشت: متاسفانه حکومت ما، از روش توتالیته برای اداره کشور استفاده می کند و هنوز از استبداد و خودکامگی بیرون نشده است. احساس می کند حکومت مرجعی چماق به دست است و شهروندان خود را تهدید می کند که هیچ حرفی نزنند تا حکومت بتواند بدون بازخواست به زمامداری خود دوام دهد. ما در برابر همین مفکوره غیر دموکراتیک در حکومت به اعتراض برخواسته ایم. حکومت چطور می تواند غیر مسوولانه شهروندان مدنی خود را وقتی که در حال مطالبه های مدنی به شکل مدنی هستند، مورد اتهامات بسیار سنگین قرار دهد.

وی، با بیان اینکه رخ دادن این حادثه جزو بی مبالاتی و بی پروایی است که حکومت در برابر تعهدات خود دارد، افزود: دولت را به بی کفایتی، ناکارآمدی و عدم مسوولیت پذیری متهم می کنم. این حکومت خون انسان سرزمین ما را از اچین ننگرهار تا در وردوج، از کندز، تا هلمند، از غزنی تا کابل بی بها ساخته است. این حکومت به مطالبه های مردم خود بی اعتنا است. این حکومت یک دسته مافیایی فاسد و ظالم و زورگو و قلدر را در ازطراف خود جمع کرده است و غیر از فساد کاری ندارد. امروز انسان در افغانستان در برابر نگاه های ما به زمین می افتد و دولت به جای اینکه امنیت جان آنها را تامین کند، آنها را سرزنش و متهم می کندکه چرا به خیابان ها ریخته اند!

رویش، از بی امنی در روز تظاهرات انتقاد کرده و گفت: مردم یک تقاضای مسالمت آمیز داشتند و آن را به شکل مسالمت آمیز نیز بیان کردند. دولت چرا امنیت آنها را تامین نکرد؟ در حالیکه مردم نه به خشونت متوسل شدند و نه از سلاح استفاده کردند بلکه به سربازان امنیتی گل دادند. در واقع مردم با این کار مشروعیت حکومت را تایید کردند و با این تظاهرات نشان دادند که آن را قبول دارند و از آن انتظار دارند. اما حکومت به جای اینکه این امر را برای خود عزت و افتخار احساس کند، آن را به مساله ای حیثیتی برای خود تبدیل می کند و با ملت خود جنگ حیثیتی می کند.

این تحلیلگر سیاسی، در خصوص تظاهرات جنبش روشنایی بیان داشت: این میلیون ها مردم هزاره حامی دولت هستند و همیشه آبرو و عزت دولت بوده اند، حکومت طوری رفتار می کند که آنها را نادیده بگیرد و آنها را هم به انسان های مخالف خود تبدیل کند. آیا این انسان ها برای دولت هیچ ارزشی ندارند؟ در حالیکه نه مطالبه پول، نه مطالبه چوکی و نه مطالبه موقعیت کرده اند. بلکه فقط برق خواسته اند چرا که حق آنها است. گرچه خواسته های مردم و تظاهرات آنها فقط به خاطر برق نیست. مردم بامیان و هزاره جات سالها بی برق زندگی کر ده اند و حالاهم می توانند زندگی کنند. آنها در مقابل نگاه تبعیض آمیز حکومت نسبت به خودشان اعتراض کرده اند.
دولت ما با برخوردهای تبعیض آمیز خود مردم را به ستوه آورده است که این روند باید اصلاح شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید همین سازماندهندگان تظاهرات که هیچ ضرورت نبود به مردم غرامت بپردازند

>>>   امروز ماتم ملي است و صدها هموطنم به خاك و خون غلتيده و هنوز خون شهدا در جاده هاي كابل نه خشكيده، اما طرفداران حزب جنبش در بلخ، متملقانه در حمايت از اردوغان، رييس جمهور تركيه، به خيابان ها ريخته اند. درين سرزمين وجدان بسياري ها مرده است و در بد ترين روز، خم به ابرو نمي آورند و درد هموطنان خويش را حس نمي كنند. واي از انسان نماهاي كه چيزي به نام شرف و وجدان در وجودشان مرده باشد.
اين همه انرژي كه در وصت بيگانه گان به مصرف مي رسد، اگر در حمايت از هموطنان مان به مصرف مي رسيد، امروز دشمن نمي توانست از بي گناهان مان جوي خون جاري كند.

>>>   در حاليكه ديروز صد ها تن در كابل شهيد و زخمي شدند و امروز ماتم ملي است يعني همه ملت غم ديده اند، اين ها بخاطر حمايت از رئيس جمهور تركيه به خيابان هاي بلخ آمدند و ميگويند از اردوغان حمايت ميكنيم.

>>>   يك روز بعد از كشته شدن ٨٠ نفر و صدها زخمي، شماري بيرق تركيه بر شانه كرده اند و نگران آينده ي اردوغان اند.
هيچ فرقي ميان بيرق ايران، پاكستان، تركيه و يا امريكا وجود ندارد. همه بيرق هاي بيگانه اند و مسايل داخلي آنها مشكل خودشان است.
چرا به اين خراب شده ي خودمان فكر نكنيم؟؟؟

>>>   جنرال دوستم از حتاكي دست بردار...!
اينجا جوان ما سر ندارد. كودك ما تكه و پارچه شده. دختران و خواهران ما پارچه هاي تن شان در جدول ها و جوي ها افتاده است.
امروز ميليون ها انسان اين ماتم كده خاك عزادار و در سوگ نشسته اند. مادري در سوگ فرزند دلبندش. پدري كه هنوز از دختر جوانش خبر نيست كه تكه تكه شده است و دهمزنگ هنوز بوي خون صد ها انساني را ميدهد كه حكومت كه دوستم نيز شريكش هست، نتوانست تامين امنيت كند.
آقاي دوستم ازين هم بگذريم كه شما به عنوان معاون اول به اصطلاح رياست جمهوري، تا چه حد و اندازه مسوول و شريك كوتاهي حكومت هستيد، لطفن دست از حتاكي و بي حرمتي به مردمي برداريد كه نيمه تمام آنچه را داريد مديون همين قوم هستيد.
باري گفته بودي كه بوي مزاري ميدهي. امروز كه مردم مزاري صد ها شهيد را بر دوش ميكشند تو در عيش و عشرت اردوغاني قرار داري و اين سخت و درد آور است. نه از براي اينكه ما كسي نداريم و به امثال تو تكيه كنيم، بلكه خواستيم بفهمانيم كه رسم عياري و مردانگي اين نيست. و روزش كه رسيد در مراسم تدفين ات لبخند خواهيم زد.
ميثم احساني

>>>   مقصرين اصلى حادثه دهمزنگ:
١. اشرف غنى بخاطر لجاجت با خواست مردم
٢. چند ... بنامهاى بهزاد، ناجى، رحمانى و.. بخاطر تحريك مردم و تجمع در حاليكه احتمال خطر انفجار بسيار بالا بود.
٣. حنيف اتمر بخاطر همكارى با عوامل حمله انتحارى

>>>   ننگ دیگری بر پرونده کثیف حاکمان پشتون افزوده شد که در تاریخ ثبت شده و از ذهن مردم بیرون نخواهد رفت.

>>>   رهبران کودتا گونه جواب بدهند

>>>   مردم هزاره دیگر سکوت نخواهند کرد .هرکس ساکت بنشیند خائن است.

>>>   ما از این انتحار وانفجار نمی ترسیم تا اخرین قطره خون دنباله روی شهیدان 2اسد هستیم.

>>>   کدام کودتا چرا اینطوری بدنام میکنی جنبشی را که حقش را میخواهد تا کی تعبیض اما همه بدانند ما برنده شدیم و انهاییکه غصب نمودن حق مارا و خودیهاییکه در دقیقه 90 معامله نمودن و کنار کشیدن بازنده این عدالت خواهیست خلیلی، محقق،دانش، مدبر شما دیگه پشیزی برای مردم ما ارزش ندارین و آن روز هم دور نیست که بدست اربابانتان نابود میشود ومردم هم به روی تان تف خواهد انداخت پس تا آن روز منتظر میمانیم

>>>   غنی و عبدالله غدار هر چی بچه قومندان چپاولگر، رهبر وطن فروش بود یا جنرال ساختن و یا همه مشاور .
در اطراف غنی و عبدالله غدار اکثر مشارین شان پسران کسانی اند که پدران جنایت گستر و خونریز و جنگ افروز شان بیشتر از سه دهه است که سرنوشت مردم افغانستان را با خاک و خون و خاکستر رقم زده اند.
غنی و عبدالله کوشش بیهوده نکنید که فرزندان جاسوسان تانرا هم بالای ملت مظلوم افغان تحمیل کنید.
وحشیگری‌ها، زورگیری و چپاول جنایتکاران در سراسر افغانستان مثل آفتاب روشن است، این پسران کسانی اند که نمیتواند قصۀ دیگری بجز خون و وحشت و غارت داشته باشد.

>>>   منار و کشتار دهمزنگ
شنیده شد که حکومت چهارراهی دهمزنگ را چهارراهی شهدا نامگذاری کرده باشد. این یک رشوت سیاسی است. چهارراهی دهمزنگ داستان پر اشک و آه دیگری در پس زمینه دارد. حکومت حق ندارد تاریخ و هویت کابل را این گونه متاع سوداگریهای سیاسی خود بسازد.
مناری که در چهارراه دهمزنگ بنا شده است، به یاد سپه سالار عبدالوکیل خان نورستانی است که در جنگ علیه مردم شمالی کشته شده بود. عبدالوکیل خان در راس لشکری قرار داشت که توسط نادرخان برای سرکوب مردم شمالی پس از شهادت امیر حبیب الله کلکانی اعزام شده بود. در مورد کشته شدن سپه سالار عبدالوکیل خان دو روایت وجود دارد: یکی همان که منابع رسمی و دولتی گفته اند و کشته شدن او در جنگ را تایید می کند. روایت دیگر از سوی نزدیکان نورستانی شنیده شده است و گفته می شود که نورستانی این جنگ را ناروا می دانست و در پیاده کردن برنامۀ نادرخان برای سرکوب منطقه تعلل داشت و از این رو در هنگام ادای نماز با کارد به او حمله شده و کشته ترور شده است. حقیقت هرچه باشد، منار دهمزنگ را حکومت نادرخانی به یادبود از "قهرمانی" عبدالوکیل خان نورستانی در قتل عام و سرکوب مردم شمالی بنا کرد. اکنون که نه نادر به جا مانده است نه نادری، این منار را می شود یادگار کشتار و سرکوب مردم شمالی به دست نادرخان شناخت- سرکوبی که در آن هزاران نفر به قتل رسید، نفی بلد شد، خانه و زمین و ملکیتش به تاراج رفت. بنابران نامگذاری این چهارراه به مناسبت دیگری، خاک پاشیدن روی یک رویداد خونین دیگر تاریخ است مگر این که هردو مناسبت در یادبود آن مسجل گردد.
پاسداری از هویت تاریخی کابل وظیفۀ حکومت است نه این که این هویت را به میل خود استحاله دهد و مسخ کند.

>>>   بهبه عجبا رنگ لباس تو قشنگ است
این بار چی خوب پاچه ی شلوار تو تنگ است!
در شهر همه تعریف جوراب تو می کرد
کس گفت کمربند تو از پوست نهنگ است
گفتی که فلان عکس تو چند'' لایک'' گرفته
از لایک گذشت، آب شد آن قلبی که سنگ است
این قصه دروغ است که ''کندز'' شده ویران
کی گفته که غزنی و بدخشان کمی جنگ است؟!
در فکر خودت باش وطنت امن و امان است
از خوشی یگان تق تق و آواز تفنگ است
کی میری '' دوبی'' پیرهن تازه رسیده
با جنس ملایمی که از موی پلنگ است
اوضاع رقیب تو خراب است به والله
دستار کشال، پیرهنش مثل ملنگ است
ضرب المثل کوچه ی ما حرف بدی نیست
''دختر صفتی'' عادت مردان زرنگ است
جانا تو چی خوبی که غم و غصه نه داری!
خوشبختی دنیا همه در نشه ی بنگ است
پای و تن تو فضل خدا جور و تیار است
گور پدر پای وطن گر شل و لنگ است

م.حلاج

>>>   باید تحریک کننده گان تظاهرات و دولت در برابر خون مردم پاسخگو باشند

>>>   تقصیر از رهبران خود فروخته .....است

>>>   مقصر اصلی این حادثه بشمول دولت جنابان رویش، بهزاد ، ناجی ، رحمانی و امید هستند و باید به ملت هزاره جوابگوی باشند.
سلیم

>>>   عزیز رویش نیز یکی از کسانی است که در دوران جنگ داخلی با شپش فروشان و وندی ها بود و الان در هوای رهبری جامعه هزاره برآمده است. رویش آدمی با مفکوره انحرافی است.

>>>   باید همین کسانیکه سازماندهندگان تظاهرات که اصلاًهیچ ضرورت به تظاهرات نبود به مردم غرامت بپردازند سوال اینجاست که چرا خودشان ویکی از اعضای فامیل شان در ا ین حادثه زخمی ویا شهید نشدند معلوم است که دست شان دراین حادثه است
وسلام
برادر هم وطن من هوشیار باشید
مردم سود جویی میکند

>>>   حکومت چرا جواب کثافات را بدهد کشی بدهد که به این عمل های خاینانه و هرج مرج انها را تنظیم کرده بود و از همان چشمه اب و نان میخورد. چون این ها حکومت را قبول ندارد و حکومت باید به این نوع جاسوسان هیچ اهمیت قایل نشود.

>>>   مسببین اصلی حادثه کسانی هستند که دیکتاتور مآبانه دست به تغییر مسیر پیشنهادی فیشنر زدند.

>>>   حكومت فاسد بايد رهبران اين تظاهرات را به دار بزند، و بعد از اين جلو تمام گردهمائي ها را تا تأمين امنيت تام منع قرار دهند، و حالت اضطراري اعلان گردد، چون حكومت فعلي قدرت سركوب كردن مخالفين را به هيچ نوع ندارد.

>>>   بلی، تامین امنیت کار حکوت است نه کار معترضان۰
ولی به هر حال آقای رویش، آیا حالا بلاخره عقل تان بر سر تان آمد ویا هنوز هم پاه های غنی کوچی را میبوسید و در رکاب او قمچین میزنید؟

>>>   حکومت در سایه همین انسان ها تشکیل یافت و رای های پاک همین مردم را در آعوش گرفته با کمی رای تقلب به ارگ رسید و در آینده نزدیک این مردم غیور با کمک سازمان بینن المللی رای های شان را برمیگرداند بعد شما رای گوسفندی تان را در صندوق ها ریخته در جایش نگهدارید
فاملین شهدا جنبش روشنایی

>>>   تحریک کننده گان مظاهرات که خود مسوول هستند باید محاکمه شوند چون در یک کشور که هر لحظه آن اضطراری است ایجاب چنین اجتماعات را نمی کرد

>>>   خودهمین شخص مسیحی آقای رویش بخاطرخواستهای که در دولت سهم ندارد وبایدوزیرمیشدکه نشد باعث شدکه مردم به خاک وخون کشانیده شوند.
صوفی

>>>   تامین امنیت کار حکوت است نه کار معترضان۰

>>>   نا گفته نباید گذاشت خیانت بزرگ دگر رویش نوشتن منشور غنی است جاهل که خود نتوانست منشور نویسی کند دست به دامن رویش زد و رویش هم با افتخار که منشور برای ريس جمهور مینویسد نا آکاهانه از آینده و پلان های شوم چنین ريس جمهور در قبال ملت قلم نویسا در دست گرفت و منشور را برای غنی نوشت او رابه ارگ و ملت را به مرگ کشاند .

>>>   باجنوب صوفی موافقم اویک لایک است .
ع

>>>   امید وار هستم که این معلم رویش حالا هوشیار شده باشد و غنی و غنی گک ها را شناخته باشد۰

>>>   پلان توتاپ جز ماستر پلان برق رسانی کشور بود۰ ماستر پلان یعنی مجموعه چندین پلان۰
حالا چرا تنها پلان توتاپ تغیر میخورد؟
دلیل واضع است۰ برای اینکه غنی کرزی و شرکای پشتونست آنها برق صنعتی بلند ولتاژ را بدون ضایع شدن قدرت آن راسن به جنوبی برای پشتون های خودشان میرسانند و مردم مناطق مرکزی را با رسانیدن یک لین برق ولتاژ عادی فریب میدهند۰
این خودش حق تلفی مردم مناطق مرکزی است۰ و آن در حالیکه بند برق های کشور چون ماهیپر، نغلو، سروبی، و اکثر امکانات موجود در کشور در خدمت مناطق جنوبی قبلن بوده اند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است