چند نکته در رابطه به ساخت و نتیجه کمیسیون ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۸    ۱۳۹۵/۵/۵ کد خبر: 118668 منبع: پرینت

کمیسیون های حقیقت یاب چه کرده اند؟
آیا حادثه و واقعه اول است که کمیسیون تعیین می گردد؟
کمیسیون ها بخاطر آگاهی دولتمردان ساخته می شود یا بخاطر آگاهی مردم؟
آیا فقط بخاطر آگاه شدن و خاموش نشستن است یا عاملین درجه یک، درجه دو، درجه سه و... حادثات شناسایی و مجازات می شوند؟

در طول 14 سال بجز عاملین سه حادثه ربانی، دومی هم از عبدالله لغمانی و سومی از حمله بر خارجی ها که فقط تکسی ران ها و.... را شناسایی صورت گرفته و اعدام شدند، آیا هیچ مقام دولتی در حوادث دخیل نبودند؟
آیا دولت آنقدر ضعیف است که چند نفر ولگرد و تکسی ران هم برنامه های به همچو بزرگی را بر علیه مردم و بخصوص اشخاص کلیدی و مقامات و از آن گذشته در مقابل خارجی ها حملات انتحاری را انجام می دهند؟
چرا افراد کلیدی که حد اقل در همین سه قضیه به نحو دخیل بودند و هستند به ملت معرفی نگردید؟
یا اینکه وظیفه ملت همه روزه قربانی و فقط خاموشی و در نهایت خبر شدن از اعدام افراد است؟
اینکه چقدر قانون منصفانه و عادلانه تطبیق شده به همه معلوم است که قوماندان ها، والی ها، وکلا، بزرگان دولتی و سرمایه داران و جاسوسان بیگانه از هرنوع پیگرد قانون معافیت دارند!

در مورد خاص حادثه دهمزنگ یک کمیسیون حقیقت یاب با پشتوانه خاص و امکانات فوق العاده تشکیل شده، بیایید حد اقل برای اولین بار هم که شده یک کمیسیون بیطرف که در این کمیسیون از برادران هزاره یک نفر هم نباشد از طرف فعالین مدنی و قلم بدستان، یا فیسبوکی های فعال تشکیل شود!
مطمئن هستم سیاه و سفید به همه معلوم می شود، البته خیلی خیلی صریح و از لحظه به لحظه کار کمیسیون مردم از طریق رسانه ها اطلاع میابند، دولت فقط مسوولیت امنیت این تیم را تضمین کنند!
حد اقل اگر یک حادثه هم تا عمق ریشه یابی و عاملین درجه یک، درجه دو، درجه سه و... معلوم و به پنجه قانون سپرده و در حضور ملت قانون تطبیق شود، بخدا سوگند بر کسی می سوزد که امنیت مردم را به مخاطره بیاندازند! چی رسد که باز شاهد همچو حوادث دلخراش باشیم!

بد بختانه موارد مهم بنیادی و اساسی ریشه یابی نمی شود ورنه شاهد افتضاح و نام بدی دولت و ملت نمی باشیم!
همچو حرکت وحدت ملی واقعی را که هر کدام از هر گوشه و کنار اگر مربوط هر قوم بود به شفاخانه ها شتافتند و خون به مجروحین حادثه اهدا کردند، بدون در نظر داشت مسایل قومی و مذهبی فقط وجیبه ملی و انسانی خود را در قبال هموطن خود انجام دادند!

ایمل معانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فاید نبود کمیسیون چیست؟
منفی گرایی نکنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است