غربی ها، دلیل افزایش جنگ و تلفات غیر نظامی
رهبران ما دست نشانده هایی بوده اند که زیر دست کشورهای غربی کار می کردند که نه تنها استقلال عمل ندارند بلکه از جان مردم خود هم گذشته اند و روزانه آنها را به کشتن می دهند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۵/۵/۷ کد خبر: 118751 منبع: پرینت

جنگ در افغانستان به سال های طول و درازی رسیده است. اما در حکومت وحدت ملی امیدها بر این بود که جنگ خاتمه پیدا می کند و راه صلح و امنیت برای مردم افغانستان باز می شود. چراکه با آغاز این حکومت، آمریکا متعهد آوردن صلح شد و پاکستان نیز اعلام آمادگی کرد. اما با کمال تاسف در این اواخر دیده شد که جنگ و ناامنی و انتحار و انفجار میزان بالایی به خود گرفته، بخصوص تلفات غیر نظامیان افزایش یافته است و بالاترین ارقام را نسبت به سالهای قبل به حود گرفته است. برای همه این موارد چراهای بزرگی وجود دارد و چه کسانی باید پاسخگوی آن باشند؟

فیض فرهمند، استاد دانشگاه در برنامه «استودیو4» گفت: در طول تاریخ و در چهاردهه ای که پشت سر گذراندیم، افغانستان بنابر موقعیت ژیوپولتیکی که دارد، به معبر جنگی برای کشورهای بزرگ و قدرت طلب مبدل شده است.

وی افزود: مردم افغانستان هم به عنوان هیزم و چوب سوخت رقابت ها و جنگ های آنان قرار گرفته اند. با تاسف، رهبران ما هم دست نشانده هایی بوده اند که زیر دست این کشورها کار می کردند که نه تنها استقلال عمل ندارند بلکه از جان مردم خود هم گذشته اند و روزانه آنها را به کشتن می دهند. کشورهای غربی بخصوص آمریکا این افراد را برای تامین منافع خود در افغانستان گماشته اند. آنها هم مکلف هستند برای برآورده ساختن اهداف این کشورهای حامی شان، مردم را به کشتن دهند.

فرهمند، در خصوص اهداف کشورهای غربی در افغانستان بیان داشت: برای آمریکا فرقی ندارد که چقدر از مردم افغانستان و یا نیروهای امنیتی در اینجا از بین می رود، همچنان حتی فرقی نمی کند که چقدر از سربازان خودشان هلاک می شوند بلکه رهبران این کشورها به اهداف و استراتژی های صدساله خود فکر می کنند که باید انجام شود.اهداف آنها دسترسی به منابع اقتصادی افغانستان و کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

استاد دانشگاه، در خصوص ایجاد زمینه برای اهداف این کشورها بیان داشت: بعد از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، مسیر جنگ تغییر می کند و از جنوب کشور به شمال انتقال می یابد. این خود کشاندن پای غربی ها را به طرف شمال و شمال شرق و رسیدن آنها به آسیای میانه تسهیل می کند. به همین دلیل جنگ ها بسیار زیاد شده و تلفات غیر نظامی و نظامی ما هم به این ترتیب هر روز بیشتر می شود. در واقع دلیل ازیاد جنگ و افزایش تلفات غیر نظامی در افغانستان همین خود غربی ها هستند.

وی، با بیان اینکه تلفات ما به دلیل بی کفایتی رهبران مان هم هر روز افزایش می یابد، افزود: در حادثه اخیر کشتار مردم در دهمزنگ، در حالیکه حکومت از این حادثه پیشاپیش با خبر بود و از راهپیمایی در آن روز نیز آگاه بود، هیچگونه تدابیر جدی امنیتی برای مردم نچید. این نشان می دهد که حکومت هیچگونه احساس مسوولیت در برابر مردم ندارد و برای جان ملت افغانستان بهایی قایل نیست.

فرهمند در پایان گفت: در این وضعیت بحرانی در افغانستان رهبران ما باید به بسیج مردم افغانستان فکر کنند، به منافع ملی فکر کنند و به حاشیه های بی مورد نپردازند. لازم است که آنها به تغییر مثبت در نظام و کشور فکر کنند. در این وضعیتی که در کشور، دشمن به شدت کار می کند و کشورهای غربی هم به شدت برنامه های خود را به پیش می برند باید فکری و اساسی کرد وگرنه کشور به قهقرا می رود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این انفجار ها در پایگاه های این کشور در افغانستان طرح و اجرا میشود ولی آنرا به دروغ بنام انتحاری اعلان میکنند تا مردم افغانستان را فریب دهند. هیچکدام از این حملات انتحاری نیستند ولی از طرف حکومت که قدرتمندان آنرا اتباع خودشان تشکیل میدهند انتحاری اعلان میشود تا مجرم اصلی را کتمان کنند.وگر نه طالبان چرا در قبل از ۲۰۰۱ چنین حملات وحشیانه را انجام نمی‌دادند.
قلندر شاه از کابل

>>>   این لوده هم کارشناس شده است.
علمیت و شخصیت فرهمند را از بانک مرکزی بپرسید باز از تحلیل و .. وی مستفید شوید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است