در کمیسیون حقیقت یاب اشتراک نمی کنم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۵/۵/۷ کد خبر: 118775 منبع: پرینت

به روح شهدای حادثه خونین دهمزنگ درود می فرستم. به خانواده های شهدا ابراز تسلیت نموده و از خداوند بزرگ برای زخمیان این حادثه شفای عاجل استدعا دارم.

در رابطه به عدم اشتراک در کمیسیون بررسی حادثه غمناک دوم اسد موارد زیر لازم به یاد آوری است:

1. کمیسیون باید به مشوره و مطابق نظر فامیل شهدا و زخمی ها و با درنظرداشت خواست های آنان تشکیل می گردید.

2. تجربه کمیسیون سازی های گذشته نشان می دهد که اینگونه کمیسیون ها نتوانسته است که به خواست قربانیان رسیدگی کند و حتی در اکثر موارد نتیجه را بصورت شفاف با مردم در میان گذاشته نتوانسته است. مانند کمیسیون های حقیقت یاب حادثه جلریز و قندوز و موارد متعدد دیگر.

3. حادثه دوم اسد متفاوت از حمله های دیگر انتحاری است هم به لحاظ گستردگی و عمق فاجعه و هم به سبب اینکه هدف اصلی این حمله؛ مردم بی دفاعی بودند که بصورت مسالمت آمیز و مدنی فقط عدالت می خواستند. اینگونه کشتارها تعریف حقوقی مشخص خود را دارد و تحت عنوان جنایت علیه بشریت مطرح شده می تواند که در اینصورت باید سازمان ها و ناظران بین المللی و دیده بان حقوق بشر با توجه به گستردگی این فاجعه، نوعیت آن را تعریف و تحقیق کنند.

4. ممکن است دولت افغانستان ابزارهای لازم را که بتواند در تشخیص و روشن ساختن عمق این فاجعه کمک کند، در اختیار نداشته باشد.

5. با توجه به لیست تعدادی از افراد شامل در این کمیسون به وضوح می بینیم که ترکیب این کمیسیون کاملا تخصصی نیست تا بتواند مطابق ضرورت یک فاجعه به این بزرگی؛ تحقیقات همه جانبه و تخصصی را انجام دهد.

6. در فرمان تشکیل کمیسیون به وضاحت بیان نشده است که اهداف عمده تشکیل این کمیسیون کدام موارد را شامل می شود و تعهد دولت بعنوان پیش زمینه های اعتماد در رابطه به تامین عدالت برای قربانیان چیست.

بنابراین در کمیسیونی که در آن اطمینان لازم نداشته باشم که به خواست های قربانیان رسیدگی می شود و عدالت در مفهوم واقعی کلمه تامین می گردد، اشتراک نمی کنم.

این موضوع را با دادستان کشور بعنوان شخصی که در راس این کمیسیون قرار دارد، اطلاع داده ام. این درحالی است که در رابطه به ترکیب و تشکیل ویا عضویت در این کمیسیون قبل از تشکیل واعلان آن هیچگونه مشوره ای با ما صورت نگرفته و خبر تشکیل کمیسیون حقیقت یاب را از زبان خبرنگار صدای امریکا که می خواست مصاحبه بگیرد، شنیده ام.

شاه گل رضايی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دیگران تان هم ایلا میکنه عضویت در کمیسیون را ! چون هسته های قدرت دولتی باعث انفجار بوده اند و نمیگذارند تحقیق پیش برود و هم اینکه این کار افراد متخصص و خصوصا امکانات تخصصی است که در افغانستان وجود ندارند

>>>   او شرکت نمیتواند او خود حامی تظاهرات بود ودرتفاهم با بهزاد ناجی و بعضی دیگر و جلسات متعدد درخانه داود نجفی این ها اجندا خاص خود شانرا داشتند .جنبش فقط دست اویز برای انهاست این ادعا او کاملا دقیق حساب شده است .

>>>   کار زینبی کردی . آ فرین بر تو ای شیر زن خانه ی ملت !
صفدر پور

>>>   شما کدام ... که اشتراک کنید یا نکنید. و کسانیکه در این کمیسون اشتراک میکند باید انعده اشخاص را به محکمه بیاورند که میخواستند برای دولت یک درد سر خلق کند. و به همه همشهریان کابل مزاحمت خلق کند این مهم نیست که چقدر کشته شده است انها بخاطر منافع شخصی خود کشته شده نه بخاطر منافع ملی. کسی که ملت را نادیده ګرفته و به اشاره دشمنان ملت و منافع شخصی خود کار میکند بلید همه کشته شود. چون مکروب جامعه استند.

>>>   کار خوبی میکنید۰ حکومت غنی کوچی خودش درین کشتار وحشیانه دست دارد۰

>>>   درین مورد ویدیوی شماره ۲۹۵ شفیع اعیار را در یوتوپ یا فیسبوک ببینید همه چیز روشن میشود۰

>>>   مهم نیست ! چندان مساله مهم هم نیست ومردم افغانستان علاقه هم ندارد که بدانند چه گپ است !!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است