سرگردانی 800 مهاجر خوردسال و نوجوان در صربستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۲    ۱۳۹۵/۵/۹ کد خبر: 118802 منبع: پرینت

حدود 800 مهاجر خردسال و نوجوان از بین سه هزار و پانصد تا چهار هزار مهاجر و پناهجو در صربستان که در خیابان ها، مراکز گردشگری این کشور و همچنین در نزدیکی مرز با مجارستان بسر می برند از جمله بحران آوارگان می باشد که صربستان با آن مواجه است.

رادوش جوروویچ مدیر مرکز حفاظت و کمک به پناهجویان در صربستان روز جمعه در یک همایش مطبوعاتی درجمع خبرنگاران با اشاره به خردسالان و نوجوانان بی سرپرست در بین مهاجرین غیر قانونی در صربستان، گفت: بیشتر این افراد نوجوانانی بین 15 تا 18 ساله هستند که سردرگم و ناامید هستند و به تامین حمایت مدام روانپزشک و خدمات اجتماعی مبرم نیاز دارند.

جوروویچ با اشاره به اینکه 70 نفر از این مهاجرین بی سرپرست و درحال حاضر از هیچ گونه حمایت روانپزشکی و خدمات اجتماعی بهره مند نیستند، افزود: حدود یک هزار و600 مهاجر در شهر سوبوتیتسا در شمال صربستان در نزدیکی مرز مجارستان بسر می برند که 30 درصد آنها را خوردسال و نوجوان و حدود 40درصد آنها را خانواده تشکیل می دهند و تعداد آنها به طور مداوم در حال گسترش است.

وی، وضعیت مهاجرین در مرز با مجارستان را که این کشور تدابیر شدید امنیتی را با مستقر کردن حدود ده هزار پلیس و سرباز به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجرین برقرار کرده است، بسیار دشوار توصیف کرد و گفت که مهاجرین در پشت مرزهای بسته مجارستان برای ادامه مسیر خود به کشورهای شمالی اروپا انتظار می کشند.

مسوول مرکز حفاظت و کمک به پناهجویان صربستان در این همایش خبری گفت : تقریبا روزانه حدود 20 نوجوان و خردسال در صربستان تا مشخص شدن ادامه مسیر خود درخواست پناهندگی می دهند و در نقاط مختلف از جمله؛ مراکز پذیرش در مناطق توتین و یا سینیتسا در جنوب صربستان مستقر می شوند.

وی افزود که این افراد و همچنین آنهایی که در نزدیکی شهر سوبوتیتسا در شمال صربستان در نزدیک مرز مجارستان و افرادی که در خیابان های و مراکز گردشگری در بلگراد هستند، درمعرض قاچاق و شکل های مختلف استثمار می باشند.

بنا به اظهارات وی، حل و فصل مسایل مربوط به مهاجرین نوجوان و خوردسال در اولویت نهادهای ذیربط در صربستان است تا اینکه روند پناهندگی آنها هر چه زودتر انجام شود زیرا که به این صورت می توانند از امکانات پزشکی و آموزشی برخوردار شوند.

در 6 ماه اول سال جاری میلادی از طریق صربستان بیش از 150 هزار مهاجر و پناهجو عبور کرده اند و تا اول ماه ژوئیه امسال نیز 4 هزار و 551 نفر درخواست پناهندگی داده اند که در بین این افراد یک هزار و 714 خوردسال و نوجوان وجود دارد و 98 نفر از خوردسالان و نوجوانان مهاجر بدون سرپرست هستند.

در حال حاضر حدود 2 هزار مهاجر در مراکز پناهنگی بسر می برند و حدود 2 هزار نفر دیگر در مراکز گردشگری، در نزدیکی شهرها و مرز با مجارستان هستند.
همچنین گفته شده که از مجموع مهاجرین و پناهجویان در صربستان بین 300 تا 500 نفر در مرکز گردشگری در نزدیک ایستگاه اتوبوس در بلگراد پایتخت صربستان می خوابند و روزهای خود را می گذرانند.

صربستان که در مسیرهای مهاجران غیر قانونی در رسیدن به اتحادیه اروپا قرار دارد پس از افزایش ورود مهاجرین از راه های غیر قانونی و کنترل شدید مرزهای مجارستان به روی مهاجرین، تصمیم گرفت که با تشکیل نیروی های پولیس و ارتش کنترل بر مرزهای خود با مقدونیه و بلغارستان را برای جلوگیری از مهاجرین افزایش بدهد.

'نبویشا ستفانوویچ' وزیر کشور صربستان نیز اخیرا با اشاره به موفقیت تشکیل نیروهای پولیس و ارتش در مرزهای این کشور با مقدونیه و بلغارستان گفت که چنین اقدامی نیز در امتداد خطوط مرزی صربستان با کوزوو و همچنین با مرز مونته نگرو نیز به اجرا در خواهد آمد.

اتحادیه اروپا با بدترین بحران آوارگان پس از جنگ جهانی دوم روبرو شده است.
این بحران موجب ایجاد تنش در روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است و پایبندی این کشورها به پیمان شینگن را به شدت زیر سوال برده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است