خون ها که پایمال شد حداقل خونبها بپردازید
هرچند زخم ها با دالر التیام نمی یابد اما بر شما فرض است که حساب های بانکی خود را برای دلجویی و کمک به داغدیگان خالی کنید و حق کشته و مجروح شدگان را از خزانه ملی و جیب های آلوده ی خود بپردازید 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۵/۵/۹ کد خبر: 118813 منبع: پرینت

در دیگر حملات تروریستی اعم از اختطاف و انفجار و انتحاری که تعدادی از شهروندان و هموطنان مجروح و معلول و کشته می شوند ارگ نشینان و چهره های شاخص آن قوم یا آن منطقه ضمن ابراز همدردی و غم شریکی لفظی به کمک مالی برای بازماندگان و داغدیگان و به نوعی دیه و تقاص قصور خود را می پردازند.

البته این متمایز و منفک از رخدادهای طبیعی و بلایایی همچون سیل و زلزله است که حتی کمک های بین المللی را نیز به خود اختصاص می دهد؛ اما در مورد فاجعه ی دهمزنگ، نه تنها ریالی، دالری، افغانی ای یا کلداری به حادثه دیدگان کمک نشد بلکه حتی بسیاری سران هزاره هنوز به عیادت از مجروحان نیز نرفته اند.

متاسفانه تمام سروصدایی که این براه افتادن جوی خون در چوک دهمزنگ و در راهپیمایی مسالمت آمیز مردم مرکزی و هزاره جات برای انتقال لین برق و برخورداری از نعمت روشنایی عادلانه برپا شد حول محور چرا چنین شد و چرا چنان نشد و چه کسی مقصر است بود و بس!

در این میان، برخی مسوولان نیز برای عقب نماندن از قافله ی عکس های یادگاری و تیتر روزنامه ها، خود را به شفاخانه ها رساندند و اظهار تسلیتی به کشته و مجروحان داشتند که البته هنوز شامل سران هزاره و دیگر چهره های شاخص و صاحب منصبان این قوم نمی شود.

اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود و گذشته از تمام موارد مذکور و از قلم افتاده ای که اینک دستمایه ی بازار داغ نهادهای مدنی و مردم ملکی شده است؛ باید از خونی که پایمال شد دفاع جانانه کرد و خواهان اعاده ی حق و حقوق بازماندگان و داغدیدگان حادثه ی دهمزنگ از جیب ارگ نشینان شد.

چه نیروهای امنیتی مقصر و مسبب این فاجعه باشند یا نباشند، چه سران هزاره عدالت و حق مسلم را با دالر و چوکی معامله کرده باشند و مردم خود را تنها گذاشته باشند و یا حقیقت جز این باشد و چه تجمع اعتراضی دوباره ی مردم برای توتاپ موسوم به جنبش روشنایی از اساس اشتباه بوده باشد یا درست؛ بهرحال خون های ریخته شده باید خونبها داشته باشد.

لذا روی سخن با تمام مسوولان فوق الذکر و دیگر ارگ نشینانی است که خواسته و ناخواسته در این فاجعه ی خونین دخیل بودند و باید با صدای رسا به آن گفت: هرچند زخم ها با دالر التیام نمی یابد اما بر شما فرض است که حساب های بانکی خود را برای دلجویی و کمک به داغدیگان خالی کنید و حق کشته و مجروح شدگان را از خزانه ملی و جیب های آلوده ی خود بپردازید.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حادثه دهمزنگ در حقیقت یک اخطاری به رهبران گذشته و متقاعد دولتی و همچنان رهبران فعلی ملیت هزاره بود که به حوادث و واقعات جامعه وهمچنان پلان های انکشافی و اجتماعی و اقتصادی دولت، به چشم ملیت پرستی و یا مذهب پرستی و قوم پرستی ننگرند و در پروگرام های ملی دولت برای بازسازی کشور مذاهمت ایجاد نکنند.
هر چند در بعضی حوادث شاید کشور های همسایه دست داشته باشند و به افغانستان وانمود سازند که آنها تاثیرات بزرگ در نا امنی افغانستان دارند و دولت افغانستان بخاطر جلوگیری ازین حادثات، باید به خواستهای نظامی و سیاسی و اقتصادی آنها، سر تعظیم فرو آورد.

>>>   احسنت خونبهای مظلومان بر عهده حکومت است که بر آنها ظلم کرده است

>>>   دولت افغانستان باید در محکمه بین المللی بر علیه داعش اقامه دعوی کند،تا آنها خون بها مقتولین را به وارثان شهدا بپردازند.

>>>   خودکرده را نه درد است ونه درمان.
به اینها هوشدار داده شده بود که چنین خطر متصور وآمدنی است هوشیاران اش په شمول رهبران وسرکرده ها خود را کشیدن ومظاکره را ترجیع دادان،
پول جیب مردم نمیشه که به آساني و رایګان کشید وآن هم به کسی که دشنام های رکیک وغیر انسانی دبدور از اخلاق وادب نثارش میکنید به کدام چشم طلب کمک میکنید ...
آبوغلی نګارګر

>>>   برادر اولی توصیه میکنم به یک داکتر روانی مراجعه نمایید.

>>>   کامنت گذار اولی مرا رنج نادانیت کُشت. یک نفر عاقل از خود نپرسید چرا ماستر پلان برق از مسیر کارشناسی شده اش منحرف شد.
عارف

>>>   عارف جان، آیا جنبش روشنائی برای بامیان برق می خواهد، یا با این حکومت دست نشانده زورآزمائی می کند؟ اگر برق می خواهد، که 220 کیلوولت برق از مسیر دوشی به بامیان کشیده می شود. اما اگر زورآزمائی می کند، پس از عواقب آن هم نباید شکایت کند.
در ضمن باید یاد آور شوم، که تقاضای شما برای تغیر لین برق ازمسیر سالنگ، باعت محروم ساختن دیگران از برق می شود! این که عدالت نشد .

>>>   مردم ماه باید متحد شود تابه این بعدالتی خاتمه دهد وحکومت فاسد را منحل کند به شمادوستان میگم زیاد پاچه خوری این دولت فاسد را نکتید مردم ما بخاطر تنهابرق مظاهره نکردن مردم ماه بخاطر بعدالتی تبعیض وظلم فریاد کردن اکه نسبت سنجی کنیم نسبت به جمعیت مان هیچی ندادن نه یک سفرداریم نه یک وزیرهیچی بماندادن الخ رررررررر صالح مهدوی

>>>   مهدوی جان ازخاکسترنشین تاکاخ نشین دارید چرادادمیزنی به این حرفها دیگر مردم را بکشته وزخمی ندیم بس شماست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است