آمدن حکمتیار تاثیر مثبتی در ثبات و امنیت دارد
نباید خوش بینی ما بیش از حد باشد و نباید گمان کنیم همینکه حزب اسلامی وارد افغانستان شد امنیت برقرار می شود. چرا که بخش بزرگی از ناامنی ها در کشور ما بخاطر فساد گسترده اداری است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۵/۵/۳۱ کد خبر: 119842 منبع: پرینت

گلبدین حکمتیار با هدف امضای توافقنامه صلح وارد کابل می شود. افراد نزدیک به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از اعزام زود هنگام توافقنامه صلح با دولت افغانستان خبر می دهد و توافقنامه صلح را با افغانستان به امضا خواهد رساند.

امین حیدری استاد دانشگاه، در گفتگو با «نگاه» گفت: جنگ در افغانستان به بن بست کشیده شده است. نه دولت می تواند مخالفان را سرکوب کند و نه مخالفان در این پانزده سال دستاوردی داشته اند. این وضع به این معنی است که هم حزب اسلامی در این قسمت هزینه داده است و هم دولت در این قسمت هزینه های ملی و انسانی داده است. بنابراین عاقلانه این است که هم دولت و هم حزب اسلامی به سمت بازی برد برد بروند و به مخالفت باهم پایان دهند.

وی، در خصوص تمایل دولت برای صلح با حزب اسلامی بیان داشت: یکی از خواست های اساسی مردم تامین امنیت است. در صورتیکه در افغانستان صلحی شکل نگیرد، امنیتی هم در افغانستان نخواهیم داشت. بنابراین فشارهای زیادی روی دولت است تا به سمتی رود که امنیت در افغانستان ایجاد شود. ایجاد امنیت ایجاب می کند که دولت به سمت صلح و مذاکره به سمت مخالفان خود برود. از آن طرف حکمتیار هم تحت فشار است. مدتی که در مقابل جامعه بین المللی و دولت افغانستان قرار گرفت، هم هزینه جانی و هم هزینه مالی داده است. از طرف دیگر دولت در شرایط فعلی هم از طرف جمعیت اسلامی هم از جانب تیم کرزی تحت فشار است. بنابراین دولت در این بخش تلاش می کند که در واقع کسی را وارد صلح کند که هم جمعیت اسلامی را مهار کند و هم تیم خود را در مقابل تیم کرزی تقویت کند.

به باور وی، دولت در این قسمت جدی عمل می کند. هنوز معلومات دقیقی از مذاکره بیرون داده نشده است. علی القاعده هم نباید معلومات خیلی دقیقی از مذاکره بیرون داده شود. چرا که اگر معلومات دقیق تر بیرون درز کند، با توجه به بدبینی ها و بی اعتمادی هایی که بین حزب اسلامی و جمعیت اسلامی و رقبای آنها وجود دارد مذاکره دچار مشکل می شود.

این استاد دانشگاه در ارتباط با مزایای صلح با حکمتیار اظهار کرد: اگر حزب اسلامی وارد پروسه صلح شود و تصمیم بگیرد که با دولت افغانستان یکجا شود، هم به لحاظ روانی جبهه طالبان را تضعیف خواهد کرد و هم دولت به نحوی موفق شده است که مخالفان خود را کاهش دهد. از طرفی دیگر هم می تواند مشروعیت دولت را افزایش دهد. چرا که به این ترتیب بخش بیشتر مردم را به سمت رضایتمندی از دولت می کشاند. بنابراین آمدن حکمتیار تاثیر مثبتی در ثبات و امنیت خواهد داشت.

حیدری، با بیان اینکه خواست های حکمتیار به صورت دقیق مشخص نشده است افزود: اما طبیعی است که دو طرف باید خواست های حداکثری خود را کاهش دهند. یعنی یک قدم دولت کوتاه بیاید و یک قدم حزب اسلامی. در غیر این صورت مذاکره با شکست مواجه می شود. فعلا که خوش بینی ها بر این است که دو طرف این تمایل را دارند.

وی، ادامه داد: البته ناگفته نماند که نباید خوش بینی ما بیش از حد باشد و نباید گمان کنیم همینکه حزب اسلامی وارد افغانستان شد امنیت برقرار می شود. چرا که بخش بزرگی از ناامنی ها در کشور ما بخاطر فساد گسترده اداری است. تا زمانیکه این فساد ریشه کن نشود ناامنی ها هم وجود دارد و حکمتیار فقط بخشی از ناامنی افغانستان محسوب می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای حکمتیار هیچ تأثیری در مسئله صلح افغانستان ندارد به دلیل اینکه حزب او همین الان هم در بدنه دولت حضور دارد. حکمتیار زمانی که قدرت داشت کشور را به آتش کشید حالا که ناتوان شده و در کنار طالبان عددی نیست دم از صلح می زند. این احتمال هم وجود دارد که حکمتیار در پوشش صلح به دنبال به دست آوری قدرت مجدد باشد تا دولت را از داخل بپاشاند. سیاستهای حمکتیار چیزی نیست که او را قابل اعتماد گرداند. بنا براین قرار گرفتن در کنار کسی که از سوی جامعه ما منفورترین است به سود دولت و ملت نیست و تنها این حمکتیار است که از آن سود برده و سنگرش را به دلیل اینکه ضعیف شده است عوض کرده و از تکتیک فرار به جلو استفاده می کند.

>>>   بلی مطلبی راکه استاد گرامی به رشته تحریر درآورده است صد فیصد آنراتائید میکنم

>>>   من در این همه مدت یک مطلب کاملآ درست ودور از تعصب ودشمنی دیدم که حرف این استاد کاملا درست است
وحیدازتهران

>>>   سلام، ملت آگاهی دارند که جنگ در افغانستان روی دلایل مختلف ادامه داشته است، همسایه ها برای برآورده شدن مقاصد شان جنگ را در افغانستان ادامه میدهند. ایران برای اینکه آب افغانستان مهار نگردد به یک تعداد محدود افراد داخل نظام پول میدهند، پاکستان بخاطر اینکه افغانستان را تحت کنترول خود داشته باشد برای طالبان و مخالفین نظام کمکهای ماهوار می دهند، به همین شکل حکمتیار را هم پاکستان برای برآورده شدن مقاصد خود نگهداشته است و برای پرسونل شان و افراد شان در پاکستان ماهوار مصارف میپردازند.، همینکه حزب اسلامی اراده دارد که صلح کند این هم بدون اجازه پاکستان هیچگاهی امکان ندارد، چون در این کار پاکستان از دو طریق مفاد میکند یک به دولت افغانستان نشان میدهد که اگر طالب نه می آید حزب اسلامی را آماده گفتگو کردم، دوم اینکه از آمریکا و چین که در پروسه صلح همکاری دارند ، امتیاز میگیرد. بناء حزب صلاحیت تصمیمگیری خود را ندارد، و آمدن شان هم از نگاه امنیتی مؤثر نخواهند بود، چون حکمتیار کدام گروپ جنگی که با نظام در جنگ باشد ندارد، چهره ها و مهره های اساسی شان فعلاَ در حکومت حضور دارند، تنها خودش با شورای که دارد نمیتواند تاثیر گذار بر اوضاع فعلی کشور باشد. امدنش برای خودش بینی خمیری میشود چون اگر از موقع استفاده نکند، زمانیکه کمپ شمشتو مهاجرینش به کشور بر گردند دیگر حکمتیار هیچ چیز برای از دست دادن ندارد، بناء قبل از تخلیه کمپ شمشتو بهترین چانس است تا با حکومت یکجا شود،
اگر حکمتیار میخواهد در آینده یک چهره مطرح باشد باید نه تنها بحیث رهبر حزب اسلامی داخل افغانستان شود، بل باید بحیث یک چهره ملی وارد افغانستان شود و در جستجوی متحد شدن ملت باشد. اما طوریکه دیده شده و گفته شده شخص حکمتیار یک شخص خود خواه بوده و تنها خودش را میخواهد و بس. که جنگ های سالهای 1371 و بعد آن به خوبی نشان میدهد اوصاف شخص حکمتیار را
وسلام. ا.

>>>   صلح و جنگ در افغانستان به لمریکا تعلق داردنه به حکمتیار و یا طالبان. آمدان حکمتیار به آوردن صلح کدام کمک نمیکند ولی شاید آمدن او به نفغ امریکا باشد تا اگر در کشاندن جنگ با آسیای میانه ممد واقع شود.

>>>   صـــــــــــوفی کـرنکار هم گفته است که تاثیـــــر مثبـــــــت دارد ، اما سیما سمر میگوید که حکومت باید قانون تصویب کند که دران بچه بازی جرم حساب شود

>>>   کسانی که طرفدار امدن گلبدین قاتل مردم و خاین ملی هستند در این خیانت شامل هستند و باید مجازات شوند
بصیر نظری

>>>   این چگونه استاد دانشگاه است که در تحلیل واقعیت موجود هیچگونه آگاهی ندارد یک چوپان افغانستانی هم می دانند که گلبدین یک مهره سوخته پاکستان است بود و نبود او در دولت کوچکترین تاثیر را نخواهد داشت
خوب است اینگونه تحلیل های سخیف را درج نفرماید چون ارزش سایت پائین می آید

>>>   حيدري صاحب، تبصره درست و بجا نموده است، حالا از همه بيشتر شوراي نظار بايد درك حقيقي از واقعيت هاي جامعه نمايد، و از دهن كجي دست بردارند، ملت بطور كافي رنجيده است، بگذارند تا صلح با مخالفين اين حكومت بر قرار شود.

>>>   واقعا جای تأسف است که ی استاد دانشگاه چنین ابراز نظری بکند که با واقعیت هیچ مناسبتی ندارد. گلبدین از نظر سیاسی دیگر مرده است او اگر در حوزه سیاست زنده بود هرگز حاضر به صلح نمی شد مگر اینکه اهداف خطرناک تری داشته باشد و آمریکا اورا برای اهداف خودش وارد بدنه دولت کند. عاقل را از یک سوراخ دوبار مار نمی گزد.

>>>   حکمتیار یگانه بدیلی است برای آمریکا که میتواند باچشم وگوش بسته فرمان های آنها را در افغانستان پیاده کند کافیست برابر به جای یک کلاه جای برایش داده شود و در هر گوشه وافغانستان که باشد مهم نیست آنچه که مهم است سرازیر شدن دالر پوند وسلاح است .ملیون ها جوان افغان بی کار وبی روز گار است ضرورتبه تبلیغات نیست دمدت یکماه کلان ترین اردو را با دالر خواهد ساخت وشمال را گل خن حمام خواهد ساخت استاذ محترم و تحلیل گران مدبر وباشعور حقیقت را عریان می رسا نند ‌ویگانه مهره برنده در دست آمریکاحکمتیار است خوشبختانه روسها نمی خواهند .
گلا لی از شمشتو پشاور پاکستان

>>>   اینجانب به همه اطمینان میدهم که اگر جناب گلبدین حکمتیار از یکه تازی و سختگیری گذشته و هر طوری شده حتما همراه محترم صوفی کرینکار و محترم یوسف سرخه یکجا به کابل تشریف بیاورد، بعد از چهل سال امن و آرامش و سعادت هم بروی مردم افغانستان لبخند خواهد زد. عجیب است که آقای امین حیدری چطور این عامل بنیادی را در تحلیل مافوق عالمانه اش در نظر نگرفته است.
فرحان آصف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است