اختلافات رهبران به درازا کشیده است
مشکل افغانستان در طول تاریخ این بوده که اکثر اوقات سیاستمدارها به جای اینکه روی منافع ملی فکر کنند روی منافع شخصی، زبانی و تنظیمی خود فکر کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۵/۵/۳۱ کد خبر: 119873 منبع: پرینت

نزدیک به دو هفته می شود که اختلافان شدید میان دو رهبر حکومت وحدت ملی به اوج خود رسیده است و هر روز وعده نشست حل اختلافات داده می شود اما به مرحله اجرا نمی رسد و هنوز اختلافات میان این دو حل نشده است. با این اوضاع افغانستان به چه سمتی روان است؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: مشکل افغانستان در طول تاریخ این بوده است که اکثر اوقات سیاست مدارها به جای اینکه روی منافع ملی فکر کنند روی منافع شخصی، زبانی و تنظیمی خود فکر کردند. تمرکزشان هم روی منافع شخصی است. اختلافات رهبران به درازا کشیده است و این اختلافات درون حکومت وحدت ملی نه تنها ضربه ای بر پیکر حاکمیت و نظام است بلکه ضربه ای بر روحیه سربازانی است که در بدل خون خود از استقلال و آزادی و ننگ و ناموس افغانستان دفاع می کنند.

وی، در خصوص مضراتی که اختلافات رهبران به جا می گذارد بیان داشت: این کار شانس و خشنودی برای دشمنان مردم افغانستان است. در طول تاریخ نظام های افغانستان همیشه از بیرون کمتر سقوط کرده اند. بلکه نظام ها از داخل سقوط کرده اند. هر نظامی که از داخل به اختلافات خود مواجه شده برباد و ویران شده است.

سعیدی، در ارتباط با علت اختلافات رهبران اظهار کرد: ایجاد حکومت وحدت ملی بر اختلافات درون کشور دامن زد. این حکومت حکومتی فراقانونی بود. اگر مردم افغانستان می خواهند روی آرامش و ثبات را در کشور ببینند باید تلاش کنند که حکومت خود را قانونمند بسازند و آن را در چوکات قانون اساسی عیار بسازند. رهبران حکومت هم هر جدالی که دارند باید در همین لحظه پایان دهند. مردم دیگر توان جدال را ندارند. متاسفانه این سیاستمداران از نگاه سیاسی دیدگاه واحدی ندارند و مشکل اصلی همین است و همه اختلافات بر آمده از همین است.

این آگاه سیاسی، در خصوص اختلافات اخیر این دو رهبر حکومت وحدت ملی گفت: این دو رهبر زمانی می توانند مخالفت های خود را حل کنند که روی منافع ملی فکر کنند. یعنی منافع ملی بر منافع شخصی شان ارجحیت داشته باشد. هر کسی که منافع شخصی را قربانی منافع ملی کرد انسان بزرگی است و می تواند بزرگ بیندیشد و بزرگ حرکت کند. تا وقتی که ما فقط به قوم خود، به تیم خود، به باورهای قبیله ای خود بیندیشیم مشکلات مان نه تنها حل نمی شود بلکه روزبروز بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه این اختلافات باعث سقوط نظام می شود و ما هم طرفدار سقوط نظام نیستیم، افزود: این نظام متعلق به اشرف غنی و عبدالله نیست و متعلق به مردم است. ما در جهت تحکیم نظام کوشش می کنیم. این را می دانیم که بحران فزایی مشکل زا است. هر قدر که بحران دوام می کند بر باورهای ملی مردم افغانستان و بر باورهای نیروهای امنتیی افغانستان ضربه وارد می شود و حیثیت و اعتبار این کشور صفر می شود. بنابراین مردم نباید اجازه دهند اختلافات رهبران نظام این ضربه ها را به افغانستان وارد کنند.

سعیدی از خطرات اختلافات رهبران و کم کاری های آنان گفت: این نظام باکارهایی که می کند کشور را به طرف داعش و طالبان می برد. در این اواخر ولسوالی خان آباد قندوز سقوط کرد. ننگرهار و بغلان مرکزی محاصره است.متاسفانه رهبران ما با اختلافات خود به ضعف رسیده اند و دیگر تواناییبر قراری امنیت، برگزاری انتخابات و انجام اصلاحات در آن و دایر کردن لوی جرگه را ندارند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گرچه آقای اشرف غنی در طول دوسال گذشته واقعاً از انحصار قدرت کار گرفته و آقای عبدالله را توهین نموده است ولی عبدالله هم منافع تنظیمی را بر منافع ملی ترجیح داده و جز جمعیتی شخص دیگر را در پست های حساس تعیین نکرده است و همین تنگ نظری سبب شده که عبدالله را از یک رهبر ملی به یک رهبر تنظیمی تبدیل کرده که اگر بار دیگر انتخاباتی صورت گیرد شاید داکتر عبدالله یکهزار را نگیرد که این بزرگترین شکست یک رهبر میباشد.
وقتی میبینیم که آقای عطا محمد نور تنها 540 قباله بنام خودش و فامیلش در مزار شریف دارد خود میرساند که مفسد است و وقتی بی بی سی گزارش میدهد که پسر قانونی در لندن دو ملیون پوند را در موتر فروشی خود هزینه کرده است خود یک فساد است پس چرا چنین مفسدین را داکتر غنی جزا ندهد ؟و چرا داکتر عبدالله از آنها حمایت میکند؟ گرچه من سخت مخالف عملکرد های آقای غنی در امور انحصار قدرت هستم ولی درین بخش (مبارزه علیه فساد) طرفدار نظر رئیس جمهور میباشم.
تمنا از کابل

>>>   پروبلم تاجيكها قبل از اين كه رهبران قبيله باشد، تيكه داران جفا كار اين قوم است ، اين قوم بد بخت ، خود اين سرنوشت را بر خود تحميل كرده است. كسانى از آدرس و امتياز اين قوم در پست هاى حكومتى سهم گرفته اند ، بى انديشه ترين و لومپن ترين شخصيت ها بوده است. اقتدار گرايان قبيله از اين وضع ناهنجار اين تبار خيلى خورسند اند و در پرورش لومپن هاى اين قوم هميش كوشيده اند و از اين مهره ها براى «....» اين قوم استفاده برده اند. شما يك آدم با انديشه و متعهد را در اين دستگاه نشان دهيد كه بتواند از تاجيكان نماينده گى كند. رييس ستاد ارتش ظاهرن از بدخشان است اما يك كم سواد شكمبو و تمام تلاشش اين است كه سلسله يفتلى اش را به درانى ها بچسپاند و خود را فرزند احمد شاه درانى بخواند. من به صراحت مى گويم كه رهبران بدخشى و پنجشيرى به خصوص از حزب جمعيت اسلامى و شوراى نظار عامل اصلى معامله ها و افت تاجيكان بعد از شهادت مسعود شهيد اند و در به قدرت رسانيدن قبيله گرايان مسوؤلان اصلى اند. نه تاجيك هراتى و نه هم مزارى و نه تاجيك ارگونى و لغمانى ........عامل بوده اند. تاجيكان اين مهره هاى ناكام و جفا كار را بايد كنار بزنند ورنه همين گونه بد بخت و سر خورده باقى خواهند ماند و نسل جديد را هم در گنداب جفا و خيانت هاى خود غرق خواهند كرد.

>>>   آقای سعیدی سلام
گفته میتوانیم که این اختلافات دوامدارعواقبی بدی درنظام کنونی دارد حتی درداخل شهر وولایات واگر ادامه پیدا کتد کشور به بهران خواهدرفت پس هیچکدامشان نمیگویند که مقصر من استم درهرحالت باید چند بزرگهای جهادی یکجاشده واین اختلافات را حل کنند درغیر آن شاید صبغتالله مجددی استخاره کرده ونفرسوم را خواهد آورد درآنوقت نفرسوم ازایندو یکیشرا هم درکابینه نخواهد جای داد.

>>>   کشـــور ایران همســـــایه ایــــــران مصــــروف آزمـــایش نوع پیشرفته ترین موشک های عصر ی است ، همسایه جنوبی ما اسرائیل با یک دست پل الچین را ویران میکند از طرف دیگر میگوید کاسا یک هزار وهیچ لین ترانزیت دیگری نباید از طریق افغانستان بگذرد وحالا مصروف این هستند که از کــــدام طریق این ترانزیت صورت گیرد اما رهبران ما بر تقسیم دزدی جور آمـــد نمیکنند که بیشتر تیم غنیمت گیر رئیس اجرائیه ثتبن ساخته که هیچگاهی سیری پذیر نیستند هرچه بیشتر دزدی میکنند حـرص آنها اضافه تر میشود مـــردم ووطــن گـــــــــروگـــان این گرگ ها شده اند
@

>>>   درتمام جهان ممالک یک رهبر دارد متاسفانه چرا ما رهبران بگوئیم نقص کارما درهمینجاست

>>>   اين نبشته سراسر نفرت است و عقده گشايي. بر خورد بخشي اعظم از دولت مردان و رسانه هاي آمريكايي با اقوام غير پشتون در افغانستان، هميشه غير واقع بينانه و دور از واقعيت هاي تاريخي است. عملكرد آمريكايي ها در زمان جهاد با فرمانده هان اقوام ديگر، بر خورد آمريكايي ها با دولت استاد رباني و ... دال بر اين مسئله است.
شكي نيست كه حبيب الله كلكاني خلا هاي فراواني داشت. ولي كدام زمام دار اين شورستان را مي شود يافت كه داراي خلا نباشد؟ اين سرزمين پس از "فغانستان" شدنش شاهان مستبدي را تجربه كرده است كه هيچ كدامش به هيچ عنوان كمتر از حبيب الله كلكاني "بد" نبوده اند. اما در اين نبشته چشم جانب دارانه ي واشنگتن پوست اصلن اين مسايل را نخواسته بيبيند و مانند دولت مردان بر تريخواه افغانستان به يك "بد" تاخته و "بد تَر هاي" ديگر را وارث همه چيز عنوان كرده اند.

>>>   اینها "رهبران"؟؟؟ نیستند بلکه "رهبوران" اند!!! آقای سعیدی!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است