افراد فاسد با کشورهای خارجی رابطه دارند
جامعه جهانی باید در زمینه مبارزه با فساد کمک کند اما بسیار دیده شده که از این افراد حمایت می شود و میدان بیشتری برای این افراد داده می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۵/۶/۴ کد خبر: 120111 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی با گذشت دو سال از آغاز کارش، کاری در خور توجه در خصوص زدودن ریشه های فساد از افغانستان انجام نداده است. هرچند رییس جمهور غنی پیوسته وعده و تعهد می سپارد که تمامی پرونده های فساد مقام های بلند پایه دولتی را مورد پیگرد قرار می دهد اما به باور مردم این وعده ها تا کنون به طور کامل عملی نشده اند. هرچند رییس جمهور غنی، سال جاری را سال مبارزه با فساد اداری نام گذاشته است اما آیا اشرف غنی کار امید بخشی در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان انجام داده است؟

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان، در برنامه «فراخبر» گفت: در قسمت مبارزه با فساد تا به حال شعارهای زیادی داده شده است. وعده های بسیار مهمی هم داده شده اما کار عملی برای از بین بردن فساد و معافیت در این مورد انجام نشده است. افراد فاسد در کشور هر روز چاق تر و بزرگ تر می شوند و هیچ کسی هم وجود ندارد که از آنها بازخواست کند.

وی، در خصوص افراد فاسد در افغانستان اظهار کرد: پرونده های بیشماری از فساد وجود دارد که در نهادهای مختلف انجام شده است. این افراد فاسد با زورمندان رابطه دارند. بنابراین به راحتی کار خود را انجام می دهند. فساد این افراد مانند روز روشن است اما از آنجایی که قدرت در دستان آنها است هیچ کسی نمی تواند از آنها بازخواست کند. اکثر آنها با حکومت و با خارجی ها رابطه های نزدیکی دارند و کارهایی راانجام می دهند که آنها می خواهند بنابراین به راحتی به کار خود ادامه می دهند.

افضلی، در خصوص مشکلات مبارزه با فساد در افغانستان بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی افغانستان درامر مبارزه با فساد، فرسودگی نظام عدلی و قضایی قبلی افغاستان است که باور به مبارزه با فساد نداشتند، بلکه با آنها رابطه هم داشتند. حالا هم مداخله های مستقیم و پی در پی حکومت باعث ممانعت از مبارزه این نهاد با فساد می شود.

وی، ادامه داد: در افغانستان مشکل فساد وجود دارد، دوسیه های فساد هم موجود است توقع مردم هم این است که کسی که فساد کرده است جزای خود را ببیند اما می بینیم که این موضوع ها جدی پیگیری نمی شود و ماه ها و سال ها به طول می انجامد به طوریکه یک پرونده به فراموشی سپرده می شود.

رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان، در ارتباط با راه حل برچیده شدن فساد ابراز داشت: مداخلات سیاسی که در کار نهادهای قضایی که با فساد مبارزه می کنند، صورت می گیرد باید کاهش یابد و افراد فاسدی که اطراف رییس جمهور قرار دارند برکنار شوند. این افراد از نفوذ سیاسی خود استفاده می کنند و اجازه نمی دهند که این پرونده ها بررسی شوند.

اتهامات زیادی بر رییس دادستانی کل، قبلی وجود دارد که خود برای فساد زمینه سازی می کرد، از آنها برای افشا نکردن فسادشان پول می گرفت و این افراد را دور خود جمع می کرد. اینگونه افراد باید برکنار و مجازات شوند وگرنه اوضاع فساد این هم بدتر می شود.

وی، در ادامه گفت: مبارزه با فساد اداری، باید از نهادهایی که با فساد مبارزه می کنند شروع شود، پولیس، نهادهای قضایی و دادستانی کل از این جمله هستند. اگر بستر فساد از این نهادها برچیده نشود ما نمی توانیم امیدی برای مبارزه با فساد داشته باشیم. از همه مهم تر برای مبارزه با فساد، وجود اراده سیاسی است. اگر رییس جمهور و رییس اجرایی فقط به شعار اکتفا کنند و در نهادهای قضایی مداخله کنند و اجازه ندهند که رییس دادستانی، کار خود را به صورت درست به پیش ببرد و از افراد غیر فاسد حمایت نکنند، زمینه های فساد برچیده نمی شود. مردم هم دیگر از شعار دادن به تنگ آمده اند. جامعه جهانی هم باید در این زمینه کمک کننده باشد اما بسیار دیده شده و دیده می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم از این افراد حمایت می شود و میدان بیشتری برای این افراد داده می شود تا زمانیکه جامعه جهانی این شرایط را برای فساد پیشگان مهیا کند اوضاع همینگونه خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا درست است ولی افسوس. ........

>>>   تا وقتی ما مردم از افراد فاسد حمایت کنیم حق ماست که دچار همچنین مصیبت هایی شویم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است