طرح تک کرسی، به نفع افراد زورمند است
کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی شاید برای نظارت بیشتر مناسب باشد اما از آن طرف یک زورمند به راحتی می تواند از فشار و قدرت خود استفاده کند و صندوق ها را به نفع خود پر کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۵/۶/۵ کد خبر: 120140 منبع: پرینت

طرح تک کرسی برای قانون انتخابات افغانستان از سوی کابینه مورد تایید قرار گرفته است. برخی نخبه های سیاسی معتقد هستند که این طرح زمینه را برای فساد انتخاباتی بیشتر، نفوذ افراد زورگو و آمدن افراد قدرتمند در عرصه های مختلف فراهم می کند.

داکتر ظهیر سعادت، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: هر سیستم یا هر روندی که به تجربه گرفته می شود خوبی ها و بدی های خود را دارد اما در دیگر کشورها نیازمندی یک روند و یا یک سیستم بر اساس ضرورت های جامعه است یعنی بررسی می شود که جامعه شان نیازمند چه نوع سیستمی باید باشد. همان راتبلیغ می کنند.

وی، با بیان اینکه متاسفانه سیاست و پالسی در افغانستان سیستم کپی کردن است، افزود: به این معنا که بدون اینکه ضرر و زیان یک روش را محاسبه کنند، می گویند که این سیستم بهترین سیستم است. کاری را که کابینه افغانستان کرد بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و بیشتر سر و صدا بلند کرده اند که انتخابات باید برگزار شود. حالا این سرو صدا تا چه حد عملی شود مشخص نیست.

سعادت، معتقد است حکومت بحث بر سر این سیستم انتخابات را فقط برای ارایه به کشورهای خارجی در نشست بروکسل دردست گرفته و افزود: هم اکنون حکومت برای اشتراک در نشست بروکسل، کوچکترین دستاوری ندارد. نه در حکومت داری خوب و نه در مبارزه با فساد، حکومت داری خوب اصلاً وجود ندارد. شایسته سالاری از بین رفته است و به طور کل وابسته سالاری شده است. یگانه چیزی که آنها می توانند برای فعلا ً با آن دنیا را فریب دهند، برگزاری انتخابات است. حکومتی که هنوز بخشی از معاونت های آن به عنوان سرپرست اداره می شود. ریاست ها و والی های آن به عنوان سرپرست اداره می شود و یک نفر را برای این پست ها نمی توانند انتخاب کنند، با چنین اوضاهی اینها می آیند و سیستم تک کرسی را مطرح می کنند. سیستمی که در این شرایط به هیچ عنوان جواب نمی دهد. سیستم تک کرسی حتی از نظر قانون اساسی یک نوع تبعیض آشکار میان اتباع این کشور است.

این نماینده مجلس، طرح تک کرسی را طرحی موفق در انتخابات افغانستان نمی داند و می گوید: هدف از برگزاری انتخابات این است که انتخابات پیش رو انتخاباتی شفاف، قابل قبول و عاری از هر گونه تقلب انجام شود. پس کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی شاید برای نظارت بیشتر مناسب باشد اما از آن طرف یک زورمند به راحتی می تواند از فشار و قدرت خود استفاده کند و صندوق ها را به نفع خود پر کند و غیرعادلانه به پارلمان راه پیدا کند. اگر حکومت واقعا می خواست انتخابات خوبی به راه اندازد، راه های دیگری را برای شفاف بودن آن انتخاب می کرد. اگر با این طرح انتخاباتی صورت بگیرد انتخاباتی فوق العاده پرچالش و مملو از تقلب خواهیم داشت.

وی، با بیان اینکه این سیستم اگر در کشوری قانونمند و آرام اجرا شود سیستم بسیاری خوبی برای انتخابات خواهد بود، افزود: اما برای شرایط فعلی افغانستان نمی تواند سیستم مناسبی باشد. از یک طرف اگر قرار باشد که انتخابات درسال 96 راه اندازی شود زمان کوتاه است و آن معیارهایی که برای انتخابات شفاف لازم است غیر ممکن است که انجام شود.

سعادت در پایان گفت: با این سیستم اگر انتخاباتی هم راه اندازی شود انتخاباتی شفاف نخواهد بود و طبعا تعداد کسانی که در این انتخابات به عنوان کاندید اشتراک می کنند تعدادشان فوق العاده زیاد خواهد بود. کمیسیون انتخاباتی که نتوانست در ظرف یک سال نتیجه انتخابات دو نفر را بیرون بکشد آیا می تواند نتایج انتخابات چندهزار نفر را درظرف سه ماه بیرون بکشد؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مگر شما از زورمندان نیستید؟ از تلخان تا موتر ضد گلوله و از چراغ تیلی تا جنریتر ها در قسر ملیون دالری.
مگر از اسمان ریخت ؟؟؟؟؟؟؟
وجدان ها را زنگ زده!!!!!!!!!

>>>   تشکر از نظردهنده اول. ... و وجدانهای زنگ زده صیقل نمی یابند!!!!!!!

>>>   اگر از زورمندان هم است بازهم واقعیت را گفته۰

>>>   حداقل اگر زورمند که از واحد خودش انتخاب گردد برای مردم شان خدمتی خواهد کرد . مثال جناب قلات وال نماینده مردم زابل است از کدام واحد نماینده گی میکند.ویا حاجی الماس وکیل صاحبان غزنی از کی نمایندگی میکنند ادم منطقه را مردم مشناسد خانه جایداد دارد مطعلق به مردم است میگویند مار در همه جا کج میرورد اما در خانه خود مستقیم . زور مندان شهر کابل استاد سیاف ،قانونی صاحب، منصور صاحب ،گذر صاحب و ده های دیگر . واگر باایشان مراجعه گردد میگوید من به ...... نماینده شدیم

>>>   سعادت صاحب خو آدم خوب است اما باید یگان کسی که قانون را بهترمیدانست نظراتش نشرمیشد.

>>>   اگر تو قانون را نسبت به سعادت بهتر میفهمی پس نظرت را روان کن۰ نشر خواهد شد۰ اینکه بنویسیم خودت را مقابل سعادت کاندید کن در آن که خودت میدانی که هیچ چانسی نداری۰

>>>   با عرض احترام من نظر دهنده اولی استم من از نظر دهنده سومی هیچ مفهومی را نتوانستم بگیرم جز اینکه
((بلی تک کرسی بنفع ماست)).

>>>   اهل قبیله میداند که اگر درین کشور جلو خیانت و تقلب گرفته شود حاکمیت قبیله هم ختم است۰ به همین اساس از کوچی و تیم قبیلوی او که خود به اساس تقلب و خیانت بر قدرت نسب شده اند توقع نکنید که چنان بنیاد انتخاباتی ایجاد کنند که در آن امکان تقلب و خیانت کم باشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است