برای شناخت ملیت ها و تعداد آنها در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۵    ۱۳۹۵/۶/۶ کد خبر: 120203 منبع: پرینت

آیا امکان دارد که در افغانستان بیش از 4 میلیون بلوچ داشته باشد؟

شیرآغا بلوچ، رییس شورای سراسر بلوچ های افغانستان می گوید: بر اساس تخمین آنها، شمار بلوچ ها در افغانستان به حدود 4 میلیون نفر می رسد اما در دولت به آنان سهمی داده نشده است.

در حال حاضر بلوچ ها در سه کشور پاکستان، ایران و افغانستان زیست دایمی دارند که بزرگترین محل اسکان آنها در داخل نقشه پاکستان بیش از 6.5 میلیون، در قلمرو ایران 1.5 میلیون و چند صدهزار نفر در کشور فاقد احصاییه جمعیت (افغانستان) و نیز بطور پراکنده در سایر نقاط جهان زندگی می کنند.

گزارش های متفاوتی در مورد جمعیت بلوچ ها به نشر رسیده است که مشکل است بتواند آمار دقیق آنرا بدست آورد ولی از جاییکه آمار مشخصی در مورد اتباع افغانستان موجود نیست، امار شهروندان افغانستان سلیقه ای تخمین زده می شود. درهمینباره اسحاق زی رییس شورای کوچی های ولایت هرات شمار کوچی ها را در افغانستان به 7.50 میلیون عنوان می کند که باور آن مشکل است و همچنین نمی میتوان باور کرد که جمعیت بلوچ ها در افغانستان حدود 4 میلیون باشد.

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در شروع تجاوز امریکا بر افغانستان امریکا به ریاست احصایه پول گزاف در اختیار گذاتش تا یک نفوس شماری دقیق مردم و اقوام را آغاز کنند اما این نفوس شماری توسط ارگ کرزی توقف شد چون تعداد ارقام قوم پشتون واضع میشد . از ترس این موضوع کرزی و تمام ریس جمهور های پشتون در گذشته مانع چنین پروژها شده اند چنانچه فعلآ مانع توزیع تذکره های برقی هستند . اینها تا به کی پنهان و جعل کاری میکنند ؟ یک روز حقیقت برهمه آشکار شده روی خاینین سیاه خواهد شد . در افغانستان لسان رسمی و لسان بزرگ کشور فارسی است اما اینها لسان خودرا که پشتو است و تنها پشتونها به آن لسان صحبت میکنند را میخواهد بزرگ جلوه داده بالای مردم مانند نام افغانستان و کلمه افغان تحمیل کنند.

>>>   واقعیت همین است ، فارسی زبانان کم هستند اما چون مطبوعات در دست شان است نفوس خویش را خوب انعکاس میدهند

>>>   احصاییه داده شده نفوس کوچی ها و بلوچ ها حقیقی و درست نیست خیلی اضعافه گویی شده است .

>>>   چرا کشور هایی که یک زبان دارند به کشور های مختلف تجزیه میشوند، مانند کوریای شمالی و جنوبی، آلمان و اتریش، سودان شمالی و جنوبی، تمام کشور های امریکای مرکزی و جنوبی که تمام آنها بغیر از برازیل که پرتگالی صحبت میکنند، بقیه شان هسپانیوی صحبت میکنند.
اما ملیت هایی که زبان مشترک دارند، حق تشکیل مملکت خویش را ندارند ، مثل کرد ها،بلوچ ها پشتون ها و غیره اقوامی که زبان مشترک دارند.
آیا بخاطر تشکیل یک مملکت کدام نورم مشخصی نزد ملل متحد وجود دارد و یا این که زور را قالب نیست و هرکس که زور بود میتواند مملکت خویش را تشکیل کند؟

>>>   اگر این احصائیه هارا جمع کنند نفوس افغانستان پنجاه ملیون میشود یا زیاد تر ، مشکل همه چوکی است حالا اگر بگویند به کمترین ها چوکی بیشتر داده شود آنوقت هرکس تعدد خودرا نا چیز احصائیه میدهد
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است