بحران، گزینه ای برای رسیدن به اهداف آمریکا
آمریکا به عنوان کشوری که اهداف استراتژیک دنبال می کند، گزینه نهایی را برای رسیدن به اهدافش بحران در افغانستان انتخاب کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۶    ۱۳۹۵/۶/۷ کد خبر: 120258 منبع: پرینت

برقراری امنیت، ثبات و صلح در افغانستان نه تنها برای مردم نیازی اساسی تلقی می گردد، بلکه تاثیر مستقیمی بر شرایط کشورهای همسایه نیز داشته و دستاوردی جمعی محسوب می شود، اما به نظر می رسد این مهم نمی تواند از درون تعارضات جاری که میان طرفهای مختلف داخلی و کشور های خارجی وجود دارد، بدین آسانی و زود هنگام حاصل گردد. نه در حکومت اراده ای برای آن مشاهده می شود و نه در کشورهای عضو نشست های چهارجانبه اراده قوی ای مشاهده نمی گردد.

بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی در برنامه «چنبر» گفت: نشست های چهارجانبه چیزی جدای از تجارب تلخ گذشته در خصوص صلح نیست. این گونه لاف و گزاف هایی که برای صلح می زنند یا اغفال گری مردم است یا عدم آگاهی و یا عدم صداقت مسوولان حکومت وحدت ملی را می رساند. از همان ابتدا متوجه شدیم و درک کردیم که زمان در حال از دست رفتن است. از همان اوایل متوجه شدیم که سران حکومت وحدت ملی کوچکترین اهمیتی برای مردم قایل نیستند و پاکستان به شدت با تمام هنر و تجربه موفقی که داشت هنوز هم تلاش می کند که برای خود زمان بخرد.

وی، ادامه داد: حرفها بر این نیست که نباید مذاکرات صلح را انجام داد اما این مذاکرات باید با دیدی منطقی و عملکردی صادقانه انجام داده شود. در این نشست ها نه تضمینی از پاکستان گرفته می شود و نه تضمینی از چین گرفته می شود. چطور می توانیم با این اوضاع به سمت صلح برویم؟ آمریکا و چین در این نشست ها به جای اینکه نقش ناظر را ایفا می کردند باید پاکستان را ضمانت می کردند. بدون ضمانت کردن، این نشست ها جفا در حق این سرزمین است و ره به جایی نخواهد برد.

بیژن از کم کاریهای حکومت در خصوص صلح سخن زده و افزود: متاسفانه افغانستان خود نیز در این نشست ها کم کاری می کند و بسیار ضعیف وارد شده است. افغانستان دیپلمات هایی رابرای این نشست ها مقرر کرده است که در برابر دیپلمات هایی که پاکستان روان می کند قطره ای در برابر دریا هستند. دیپلمات پاکستان، مدبر، کارکشته و اهل فن و سیاست است اما دیپلمات افغانستان حتی تجربه کار سیاسی هم ندارد.معاون نهاد خدمتگزاران کابل، با بیان اینکه عده ای از مقام های آمریکا، با ایجاد تبلیغات منفی در افغانستان، در پی باز کردن راههایی برای ماندن خود هستند، گفت:عده زیادی از سران آمریکا سیاست را به مفهوم واقعی نمی دانند. بسیاری از ما وقتی با جنرال ها، سناتورها و برخی مقام های آنها دیدار داشته ایم تعجب کرده ایم که آمریکا چطور با این افراد به ابر قدرت جهان مبدل شده است. کل جهان تغییر کرده است اما سیاست های آمریکا همان سیاست های سنتی و کهنه ای است که هیچ تغییری در آن نیامده است. به همین دلیل شک و تردید وجود دارد که آمریکا به عنوان کشوری که اهداف استراتژیک دنبال می کند، گزینه نهایی را برای رسیدن به اهدافش بحران در افغانستان انتخاب کرده است.

وی، در پایان گفت: مردم افغانستان مردمی نجیب هستند اما غافل و خواب هستند و همیشه ابزار واقع شده اند. ما بالاخره مجبور می شویم برای نجات افغانستان خواهان سلب اعتماد اشرف غنی و عبدالله شویم. اقدام بعدی ما ممکن است بحث حکومت موقت و برکناری این حکومت باشد. مردم باید بیدار شوند. هیچ کدام از دیگر کشورها نه چین و آمریکا برای ما صلح نمی آورند، شورای عالی صلح و نشست های چند جانبه برای ما صلح نمی آورند، حکومت نیز برای ما صلح آور نیست. پس مردم باید خود اقدام کنند و فریاد بزنند که ما صلح می خواهیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان باید یداند که پاکستان به فکر مفاد ملی خود است و خواهد بود و نوش جان مملکتی که به مفاد ملت خود فکر میکنند حکومت وحدت ملی به این فکر نیست ما توقع از دیگران نداشته باشیم ما باید تمام اعمال که پاکستان در مقابل افغانستان میکند همان اعمال را به مقابل پاکستنا ن نمایم یعنی اگر بزرگان مارا کشته و میکشند باید ریس ای اس ای و ملا های افراطی را از بین ببریم و اعمال انتحاری با اعمال انتحاری جواب بدهیم تا مجبور شوند دست از سر ما بردارند
بصیر نظری

>>>   تا زمانی که در افغانستان یک رهبر ملی سر کار نیاید افغانستان امنیت یک رویاست افغانستان به شخصی نیاز دارد که دیده اسلامی نداشته باشد هرچه ملا است باید از افغانستان بیرون کنند؟
شخصی سکلاربه قدرت برسد دین ادم کش رادر حاشیه قرار دهد
وبا اراده قوی در مقابل این جاهلا ایستاد رهبر نیاز است مسل

مسطفی کمال اتاترک روحش شاد
یامسل رضا خان بررگ روحش شاد؟
نه رهبری مسل ع غ به درد جامعه افغانستان نمی خورد من کمونست نیستم ؟بزرگترین خیانت در تاریخ افغانستان مجا هدالدین کرد افغانستان 4 مرتبه فروخت لعنت به هرچه وطن فروش زنده باد ازادی زنده باد دیمو کراسی؟
وزنده باد ارینا کهن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است