آمریکا با تروریست ها مبارزه نمی کند
حلقه های تروریستی که به منافع آمریکا کمک می کنند، تروریست های خوب محسوب می شوند ولی آن گروه های تروریستی که در راستای تقابل علیه منافع آمریکا عمل می کنند جزو گروه های تروریستی محسوب می شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۵/۶/۷ کد خبر: 120259 منبع: پرینت

یک ماه از آغاز سال 95 می گذرد، جنگ های شمال شدت گرفته و اوضاع ولایت های کشور روز به روز، بدتر می شوند. انتحاری اخیر کابل هم درنزدیکی ارگ نشان داد که طالبان به طور جدی حمله های خود را آغاز کرده اند. چرا افغانستان با وجود تلاش های حکومت برای صلح در سال جدید ناامن تر شده است؟

داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه، در برنامه «باخبر» گفت: پیش بینی ها بر این بود که در سال جاری حکومت افغانستان با چالش های بیشتری مواجه خواهد بود. علاوه بر طالبان هم اکنون گروه های جدیدی مانند گروه های تروریستی داعش و القاعده هم در افغانستان ظهور کرده اند. بنابراین، این قدمی نخست برای ایجاد چالش در راستای تامین امنیت در افغانستان خواهد بود.

وی، ادامه داد: گروه هایی که در افغانستان قرار ندارند و از خارج کشور تمویل و حمایت می شوند هم امسال می توانند چالش های جدید را برای افغانستان ایجاد کنند و این تداوم جنگ را در افغانستان نشان می دهند اما متاسفانه حکومت این پیش بینی ها را جدی نگرفت و حالا این اتفاق ها در کابل رخ می دهد.

نظری، در خصوص برنامه غیرعملی حکومت برای صلح و جنگ بیان داشت: قبل از این حکومت برنامه ریزی کرده بود که جنگ تهاجمی علیه دشمنان صورت بگیرد و عملیات آنها در نطفه خنثی شود اما عملیات اخیر کابل نشان داد این حرفها همه شعار بوده و در عمل چیزی وجود ندارد.

داکتر نظری عوامل داخلی و خارجی را عامل ناامنی ها می داند و می گوید: این مشکلات برخاسته از کمبودهای ساختاری است. در حال حاضر هم تحت تاثیر متغیرهای داخلی قرار دارد و هم عوامل خارجی می تواند در گسترش ناامنی نقش داشته باشد. اختلافات داخلی میان دو رهبر حکومت وجود دارد که باعث کشمکش ها و ناامنی ها می گردد. هم اکنون کسانی در پست های امنیتی گماشته شده اند که هیچگونه تخصص لازم و کافی و برآورد دقیق از وضعیت دقیق افغانستان ندارند. هنوز بعد از پانزده سال نیروهای امنیتی افغانستان از آموزش های کیفی و امکانات تسلیحاتی پیشرفته محروم هستند. بنابراین وقتی که هم عوامل خارجی باعث ضعف شوند و هم متغیرهای داخلی،این اوضاع قابل پیش بینی است.

وی، با بیان اینکه تا زمانی رویکرد حکومت و رویکرد قدرت های بزرگی که در افغانستان حضور دارند بخصوص امریکا، نسبت به تحولات سیاسی افغانستان و منطقه و حتی مبارزه با تروریزم تغییر نکند، ما نمی توانیم به ثبات پایدار در افغانستان و منطقه امیدوار باشیم، افزود: مشکل آمریکایی ها این است که آمریکایی ها تروریزم راتقسیم بندی به خوب و بد می کنند. آن حلقه های تروریستی که به منافع آمریکا کمک می کنند، تروریست های خوب محسوب می شوند و به عبارتی دیگر از فهرست گروه های تروریستی خارج می شوند ولی آن گروه های تروریستی که در راستای تقابل علیه منافع آمریکا عمل می کنند جزو گروه های تروریستی محسوب می شوند و تا زماینکه این دیدگاه وجود داشته باشد نه افغانستان و نه پیرامون افغانستان امن نمی شود. این دیدگاه هم نشان می دهد که آمریکا هیچ برنامه ای برای مبارزه با طالبان ندارد.

داکتر نظری، از عوامل نامنی را بی باوری مردم به حکومت دانسته و عنوان کرد: مردم هم اکنون چنان به حکومت بی باور شده اند که در بسیاری از موارد کارهای خود به طالبان مراجعه می کنند. این موضوع تا جایی رسیده است که بسیاری از قریه ها در تصرف دولت قرار دارد.

این استاد دانشگاه، در خصوص دلیل ناامنی ها بیان داشت: افغانستان در حال حاضر در محور رقابتهای بین المللی و منطقه ای قرار دارد. بدون یک تدبیر هوشمندانه بخصوص در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی، افغانستان نمی تواند این جنگ را مهار کند. چرا که گروه تروریستی داعش فلسفه ظهور و تقویت شان دربخش هایی از افغانستان معطوف به بر هم زدن نظم در آسیای میانه و قفقاز طراحی شده است. بنابراین افغانستان در واقع یک، مسیر است. همینطور شبکه تروریستی القاعده در حال حاضر وقتی یک نوع پیوند ارگانیک را با طالبان انجام می دهد بیشتر به منظور بر هم زدن امنیت پایدار در افغانستان طراحی می شود.

وی، در پایان گفت: اگر اصلاحاتی در ساختار سیاسی و امنیتی افغانستان به وجودبیاید ما می توانیم گروه های تروریستی را با چالش روبرو بسازیم اما اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند وضعیت امنیتی افغانستان خراب تر خواهد شد. استراتژی امنیتی افغانستان باید به دوراز سلیقه های قومی، تباری، سیاسی و جناحی، با نگاه و راهبرد علمی تدوین شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا؟ کانون های مقاومت ملی مسکوت اند !
روزی از 30 تا 40 نفر شهید با همین کمیت معلول .معیوب وزخمی ان هم از جغرافیا ی مقاومت ملی دیروز بادریغ ودرد 30 نفر جوانان کشور که منسوبین پولیس ملی بودند در جانی خیل پکیتا شهید شدند وتعدای همه زخمی .معلول .معیوب واسیر وقتی حرف وحدیث مشارکت در میان می آید اشرف غنی وتیم تداوم می گوید ما قوم اکثریت هستیم حق ماست نخست این آمار دروغین است سازمان ملل متحد ونهادهای مستقل سروی کننده بشمول آقای وطنیار رئیس اسبق اداره مرکزی احصائیه ابطال این ادعای جعلین را به آقای کرزی در محضر مارشال فهیم گزارش داده بود .وبهمین جرم برکنار شد حال آنکه آقای وطنیار شهروند اصلی کندهاری بود یعنی زادگاه وطنیارگندهارا است .
آقای اشرف غنی حال که از80تا 90 فیصد چوکی های کلیدی را از آن خود وقومت میدانی از آدرس قوم اکثریت بروید دفاع کنید قربانی بدهید قوم اکثریت وزیر .وکیل .جنرال .فرمانده قول اردو ها . معینیت های وزارت خانه های کلیدی روسای مستقل .شهردایر کابل .اداره مستقل ارگانهای محلی سره میاشت . کمیسیون های مسستقل خدمات ملکی ودیگر کمیسیونهای مستقل کلیه نهاد های اثر گذار دیگر دولتی همه مال قومت وخودت خانواده ات اما در دفاع از وطن نقش اقلیتی دارید 20 فیصد درتول تاریخ این وطن را یک قوم خاص معامله کردند (دیورند . لاهور .گندمک . کابل . خال ...) همه معاهدات وطن فروشانه از آدرس یک قوم معین انجام شد عسکری نکردید نه خود نه پدران تان سند خدمت سربازی جدم در زماتن امیر شیر علی خان در ارشیو خانه ماست خودم دو دور خدمت سربازی ویک دور دفاع مستقلانه انجام دادم
روزی 30 تا 40 نفر فرزندان مان شهید .زخمی .معلول ومعیوب میشود اما چوکی های اکثریت دولتی مال قوم اشرف غنی است این بی عدالتی باید نقطه پایان داده شود هرکس بیشترین سهم را در دفاع از وطن داشت سهم همان باید در توزیع قدرت بیشتر باشد واین عدالت را نمیخواهیم تلف وپایمال گردد ...

>>>   در دوران جنگ سرد امریکا و سایر کشورهای امپریالیستی را دارای حکومتهای تروریستی مینامیدند. و امروز ثابت میشود که راست میگفتند!!!!

>>>   اگر در شمار شهید شده گان ارگانهای نظامی دیده شود در ردیف اول بدخشان پنجشیر پروان است دایما من در نوشته هایم تذکر داده ام این همه دسیسه بالای نیرو متحرک قوت های مسلح ما است در عقب بزرگان ملیت های غیر پشتون دسیسه توطعه سازی و بالای جوانان همچنان ادامه دارد تا صفوف شانرا تعصیف نماید

>>>   امریکا اینجا برای تروریست پروری آمده نه مبارزه علیه تروریزم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است