من چطور تعصب کنم؟!
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۳    ۱۳۹۵/۶/۸ کد خبر: 120341 منبع: پرینت

من چطور تعصب کنم خودم پنجشیری، دوستهایی که از جانم زیاد دوست شان دارم از قوم پشتون ازبک و هزاره هستند.

غذایی را که زیاد دوست دارم قابلی ازبکی و شوله غوربندی است. قالین که من بالایش پنج وقت نمازم را می خوانم هزارگی است. لهجه ای که دوست دارم لهجه هراتی و پشتوی قندهاری است. ورزش که دوست دارم بزکشی است. لباس که دوست دارم یخن قاسمی "هلمندی" و گوپیچه مزاری است.

با وجود این همه آیا باید متعصب بود...؟ که همه در جغرافیایی به نام افغانستان به یک دین و به یک قبله سر به سجده می گذاریم و از این کلمه متعفن "تعصب" که بدور از اخلاق محمدی است را بالای خود بگماریم؟

پس از این همه تحقیق با خیال راحت گفتم نه من متعصب نه بلکه مسلمانم و هم از برادران تاجیک شما هستم. پس تعصب شما با من در چیست؟ چرا نمی خواهید مثل برادر با هم باشیم؟ چرا به سمت و به زبان خود را از هم می پاشید؟

خلاصه گپ که من متعصب نیستم و اگر خدا نخواسته متعصب شوم پس این همه را باید از دست بدهم. نمی شود همزمان متعصب باشی و هم دوست داشته باشی با داشتنی هایت!

فرهاد عالمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر بیکران. افرین بر شما هم وطن دوست داشتنی و گرامی .
یوسفزی

>>>   زنده باد انسانیت و انسان های بدون تعصب، کم یګ پشتون هستم ولی پشتون که خاین باشد او را صدق سر هزاره و بلوچ و تاجک و سایر قوم ها میکنم در نزد من این مهم است که کی جنایت کار و ضدر پیشرفت کشورم است او هر که باشد مخالفش هستم و کسی که طرفدراد ترقی و انکشاف کشور است نوردیده من است.
افغان

>>>   تشکر نباید متعصب بود بدترین کلمه(تعصب)
شفق

>>>   تشکر برادر عزیز از مطالب جالب شما یک جهان تشکر.....
((داکتر گلاب))

>>>   تشکر از اخساسات انسانی ات!
من پشتونم! اشکهای احساساتم را با اخساست شریک کردم!
زنده باد انسانیت

>>>   اقای فرهاد در اسلام تعصب وجود ندارد وقتی همه ما یک قبله داریم یک الله داریم یک کتاب بنام قران پاک داریم همه یک کلمه میگویم پس تعصب در کجا است هر کس که تعصب دارد او مسلمان نیست در اسلام فرق بین مه و تو وجود ندارد ااین رهبران ما استند که قوم خود را به گرو گرفته ااست و از قوم خود منحیث ابزار بخاطری منفعت شخصی خود استفاده میکند پس رسالت ما است که بنام قوم یک دیگر را نشناسیم به نام مسلمان واحد همدیگر پذیز باشیم
شغنانی
کابل

>>>   تو خودت که پنجشیری هستی چرا دروقت تعینات وتقسیم چوکی ها میگوئی تنها پنجشیری ها تاجک هست نه دیگران چرا یک اداره هفتاد فیصد پرسونل آن از یک ولایت است؟؟

>>>   برای این جمله مفکوره ندارم این جمله نه زیبا بلکه معقول است اما فعلا بزرگتیرن فعالیت فزیکی را در بین مردم افغانستان به عهده دارد که با کمال میل انجام میدهد خدا کند که این گپ به کرسی بنشیند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است