در پی سفر رییس جمهور:
حکومت نظامی و بازداشت در بامیان
این دستگیری ها و اقدامات امنیتی نشان از آن دارد که رییس جمهور تحمل اعتراض مسالمت آمیز را ندارد و برای سفر به ولایتی زندگی را بر مردم تنگ می کند و ... 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۰    ۱۳۹۵/۶/۸ کد خبر: 120344 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رییس جمهور پس از آنکه 30 تن از فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران ولایت بامیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و حکومت نظامی برقرار شد به این ولایت سفر و میدان هوایی شهید مزاری و یک سرک را افتتاح کرد.

هدف از سفر رییس جمهور و مقامات کشور به ولایتی، بررسی و حل مشکلات فراروی مردم و توسعه ولایت است، حال با تدابیر شدید امنیتی و بازداشت ها در بامیان، نه تنها مشکلی حل نشده است بلکه بیم از آن می رود که گردهمایی های مسالمت آمیز، درگیر خشونت شود.

دیدبان رسانه های آزاد افغانستان عنوان کرده است که این دستگیری ها در رابطه با جنبش روشنایی و برای جلوگیری از اعتراض در جریان حضور رییس جمهور در این ولایت صورت گرفته است و مقام های محلی بامیان تاکید کرده اند تا زمان حضور غنی این افراد در بازداشت خواهند بود.

این در حالی است که تعدادی از فعالان مدنی و مردم با حرکت به سمت بامیان، اعلام کرده اند که علیه سیاست های تبعیض آمیز حکومت، بازداشت خبرنگاران و فعالان مدنی اعتراض می کنند.

اعضا و مردم حامی جنبش روشنایی از آغاز اعتراض های خود همواره گردهمایی های مسالمت آمیز و به دور از خشونت داشته اند و اعضای جنبش روشنایی گفته است که تا تطبیق پروژه برق کشور و انتقال خطوط برق ترکمنستان از مسیر بامیان – مدان وردک به اعتراض های خود در داخل و خارج کشور ادامه می دهند.

اعتراض و گردهمایی مسالمت آمیز مردم در برابر رهبران حکومت حق مردم می باشد و دستگیری و برقراری حکومت نظامی دلیل بر نقض دموکراسی و قانون اساسی افغانستان است.

این دستگیری ها و اقدامات امنیتی نشان از آن دارد که رییس جمهور تحمل اعتراض مسالمت آمیز را ندارد و برای سفر به ولایتی هم زندگی را بر مردم تنگ می کند و هم با استفاده از قدرت به سرکوب فعالان مدنی و خبرنگارن می پردازد در حالی که نه خشونتی اتفاق افتاده است و نه قانون شکنی.

این اقدامات فقط ناامیدی را دل مردمی می نشاند که همواره به دنبال توجه رییس جمهور به دغدغه ها و مشکلات آنان است و می خواهند در فضایی مسالمت آمیز به خواسته های خود برسند در حالی که در گذشته شاهد اعتراضات خشونت بار در برخی ولسوالی ها و ولایت های افغانستان بوده ایم که مردم و اموال عمومی دچار آسیب شدند.

دهه های گذشته نشان داده است که افغانستان با خشونت و دیکتاتوری نتوانسته است گامی به سوی پیشرفت بردارد بلکه اعتراضات مسالمت آمیز گامی بلند به آینده و آگاهی مردم است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غنی کسی است که به دیکتاتوری قومی ایمان دارد و به نوکری در راه تأمین منافع باداران خارجی خود سوگند یاد کرده است. وی با عوامفریبی و استفاده از تنی چند خودفروختهٔ افغان، منجمله محقق و دانش، مدعیان رهبری مردم نجیب هزاره، صدای اعتراض مردم را خفه کرده و هرگز علاقه ای به بهبود وضع حیاتی مردم ندارد. بازداضت معترضان در بامیان و عدم اتحاف دعا به روح شهدای جنبش روشنائی، نشان می دهد که این شخص خاین و وطنفروش و همکاران ذلیلش به چه اندازه از خشم مردم در هراس اند. اگر غنی انسان مردمی، دیموکرات و شجاع می بود باید با معترضین به صحبت می نشست و به خواسته های آنها مردانه گوش میداد.
مردم افغانستان، خاصتاً مردم مظلوم هزاره که سالها توسط غنی و هم قماشانس پیمال شده اند، نباید گول این روباه حیله گر و بیخدا را بخورند.
گلداد کابلی

>>>   نیروی های امنیتی مردم را بازداشت نکرده اند انها بی ناموسهای مدنی را بازداشت کرده اند......ه همین لحاظ انها را بازداشت نمودند.

>>>   حرکت روشنای 83 نفر مردم بیچاره را کشتید می خواهید که دیگر مردم خوش باور راهم بکشید شما ایران پرستان بیخرد
بصیر نظری

>>>   پشتونها فرهنگ و تمدن آنرا ندارند که حاضر به تطبیق واقعی مردم سالاری واقعی شوند۰ فقط زور گوئی میکنند و اگر زور گوئی نشد به خیانت و تقلب روی می آورند۰

>>>   به نظرمن رییس جمهور خوب کارکرده گرچه اول باید نمیرفت. یک معاون ویا مشاورین که دارد به آنها این وظیفه را میداد.برای مردم افغانستان درمجموع حکومت نظامی باید باشد زیرا مردم افغانستان هرگاه حکومت ها ازخود نرمش نشان بدهند به اصطلاح بالای شانه های حکومت بالا میشوند.وخوب کارکرده است.

>>>   افرین غنی

>>>   دستګیری بدیع الخشونت ګران کار خیلی خوب کرده وادارات امنیتی نګذارد که اشوب ګران اشوب را بدیع کند .
ححح

>>>   اصلا ازادی بیان نظر به تجارب دموکراسی در دنیا متناسب به سطح اگاهی جمعی و رسوم و عنعنات هر کشور فرق میکند . ما یک کشور قبایلی هستیم که هشتاد فیصد از نفوس جامعه ما را بی سواد تشکیل میدهد و 40 فیصد مردم ما زیر خط فقر زندگی میکنند .پس برای این چنین کشور ها مدل دموکراسی غربی زهر قاتل است زیرا برای این کشور ها دموکراسی غربی در حقیقت یک نوع هجوم فرهنگی است که باعث بی نظمی و از هم پاشیدگی نظم و قانون میشود بهتر است مثل امیر عبدالرحمن خان یا داوود خان تا یک مرحله رشد و سواد اموزی و درک مفهوم دموکراسی کار کرد و برای تطبیق یکسان قانون بر عقاید و نظریات که خلاف فرهنگ و سطح رشد اگاهی جامعه ماست قیودات وضع کرد در غیر ان درین گونه جوامع همیشه تجربه نشان داده که حکومت ها بی ثبات بوده و قانون تطبیق نمی شود زور مندان و مقامات از ان استفاده سو میکند . حال با اینقدر امتیازات که برادران هزاره ما در دولت دارند باید قانع باشند و شکر بگذارند هزاران تحصیل کرده ولایات شان امن و کلان های شان در دولت اگر باز هم دست به بی نظمی میزنند حماقت میکنند .

>>>   واقعآ که شما شورش را دراورید. نمیدانم تنها شما انسان هستید یا همه؟

>>>   دوستان میدانند که محمد اشرف غنی دانشمند است و هرکسی که به دانشمند بد ببیند او را خدا بد می بیند و برایش جزا مبدهید.
سپاس

>>>   دوستان این را فراموش کرده اند که غنی پشتون کوچی الاضل میباشد ازمدنیت و ازادی بیان چیزی نمیداند واز پیروان عبدارحمن خان است و
دوراندیش

>>>   _ متأسفانه مردم ما در رتبه بالای از منفی نگری قرار دارد.
_ تقاض دارم بیایید برای مصالح کشور و حیثیت خود یک مدتی اندیشه منفی نگری را به مثبت نگری تبدل کنیم و بعد نتیجه را نگاه کنیم.
_ بیاییم منفعت نگری فردی به منفعت نگری کشوری و جمعی تبدل کنیم.
_ بیایید اعتباریات نادرست را به واقعیت که زندگی ساز باشد تبدل کنیم.
_ بیایید حرف های فراوان تهمت و دروغ را بکلام های محبت آمیز تبدل کنیم.
_ بیایید هویت نژاد و قوم پرستی کور و جهل را به هویت ملی و میهنی افغانستانی تبدل کنیم.
_ در کل بیاییم

>>>   جامعه ما امروز به یک خانه تکانی فکری نیازمند می باشد.
و آیه 11 سوره رعد نیز این تغییر فکری نوید برای وضعیت موجود می دهد. و می فرماید «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»، (خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند. و تحلیل اینکه برای اصلاح و تغییر وضعیت تفکر باید تغییر کند.

>>>   نمیدانم یک تعداد چطور حاضر میشوند بخاطر قدرت وثروت حلقه ننگین غلامی را به گردن خود می اندازند و خوب میدانند که این حلقه حلقه داریست که همه عزت حیثیت و ابرویش را بدستان خود اعدام میکند
انسان ها را خداوند ج ازاد خلق نموده است و هر انسان به اندازه همت و غیرت اش وخواست اش خوشی های دنیا را نصیب میشود اگر همت شهامت وغیرت بلند داشتی خداوند ج هم با تو است چون خداوند ج انسان های غیرتی و با همت را دوست دارد و اگر پست شدی رفتی مزدور وغلامی را قبول کردی خود را به قدرت وثروت فروختی خداوند ج زلیل و رسوا ات میسازد و ان عزتی که با مزدوری و غلامی بدست میاید باید بدانیم که چند روز چند ماه یا بلاخره چند ساله خواهد بود
خداوند عزت دارین نصیب ما بگرداند و همه انسان ها را همت غیرت وشهامت بدهد تا با عزت سربلند زنده گی کنند که این عزت ابدی خواهد بود

>>>   اعتصاب غذایی شهرواندان تاجیک بامیان
رییس جمهور صدای عدالت خواهی را بشنوید
جمعی از شهروندان تاجیک و پشتون اعتصاب غذایی شان را آغاز کرده اند، خواست جدی مردم عملی شدن فیصله های هییات حقیقت یاب و صدور حکم تفویض حقوق غصب شده شان و تاکید بر خواست های قبلی خویش که در تظاهرات های پیشتر نیز داشته اند می باشد.
مردم می خواهد رییس حمهور با مردم از نزدیک ملاقات نموده و به دادشان برسند، تا ظلم حکومت محلی علیه شهروندان تاجیک، پشتون، سادات و هزاره غیر وابسته حزب خلیلی متوقف گردد.
همه یک رسانه شویم

>>>   هزاره ها بااین کارکردهای شان اینده خود وفرزندانشان رابه خطر می اندازد باید دور اندیش بود فرصت بوجود امده از اثر اشغال زود گذر است برادران هزاره باید به اقوام دیگر وبالخصوص باپشتونهاکه پلوان شریک اند از راه برادری پیش ایند توهین ودشنام به ادرس قوم هیچ دردی را دوا نه میکنند پشتونها صبور اند واخلاقا اجازه توهین به اقوام دیگر درشان پشتونها نیست وباید هم نباشد
برادران من ازتوهین ودشنام پرهیز کنید مطمین نیستم که این ویب سایت این مطلب را به نشربرسانند
گیلانی

>>>   دوستان این را فراموش کرده اند که غنی پشتون کوچی الاضل میباشد ازمدنیت و ازادی بیان چیزی نمیداند واز پیروان عبدارحمن خان است و
دوراندیش رابه کوه تیرکرده از انسانیدچیزی نمیداند باگوسف بزرگ شده

>>>   شرم به محقق وسرور بای است قوم خود راتحقر میکوند کدام هزاره انتحار کرده کی یک ولایت امن رایک ولایت نظامی میسازد کوچی درکوه ترکده شما چی

>>>   دوستان عربی نگویید همین عرب بازی واسلام بازی مارا همه چی مارا ازمان کرفته اقای غنی اندیشه والا دارد مردم بامیان از نضر فرهنگی ضعیف است

>>>   بنام خداوند آگاهي و عدالت.
حکومت ورییس جمهوری یگ کشورکه باملّت شان دوگانه عمل کند رییس جمهور نیست.
جناب اقای اشرف غنی دیروز دربامیان که امن ترین ومدنی ترین ولایت هست با تمام اوباشانش، که برای استقبال از رییس جمهور و جمع کثیری از اعضای ارشد حکومتش آماده می‌شد؛ بجای که صدای عدالت وحقوق شهروندی را بشنود با چکمه پوشان وقلدورانش مردم باميان وخبرنگاران را لد کوب وزخم جر کرده باز داشت کرد.
رییس جمهور دروغ گو اقای اشرف غنی پروژه افتحاح شده را دوباره افتحاح کرد.
شرمنده باد حکومت دیکتاتوری.
ق.ناصری

>>>   ما هزاره ها نباید فریب تاجیک ها را بخوریم تاجیکها تا وقتی قدرت داشتند هیچ شکایتی نداشتند ولی اکنون که کمی از قدرت آنها گرفته شده داد وبیداد میکنند وادعای برادری با ما مردم هزاره میکنند اینها انحصارطلب تر از پشتونها هستند واگر اوضاع به سابق برگردد هیچ حرفی نیست و هزاره وازبک را به حساب نمی اورند.

>>>   اقای بصیر نظری لطفا مقداری سنجیده تر صحبت کن ما وشما برادریم اینکه مردم هزاره را ایران پرست خطاب کردید توهین بزرگی است وبالاخره من وشما مرگ واخرت داریم .اگر افرادی در هر قوم برای خارجیها فعالیت میکنند نباید تمام ان قوم را متهم کرد مثلابه این حساب تمام پشتونها نوکر پاکستان هستند ؟نه واقعا این طور نیست یا مثلا برادران ازبک ما از اردوغان در داخل افغانستان حمایت وبرایش جشن گرفتند انها نوکر ترکیه هستند؟ شما به چه دلیل مردم هزاره را ایران پرست نامیدید در حالی که آنها حتی در ایران مظلوم تراز اقوام دیگر افغانستان هستند برای من سوال بسیار بزرگ است یا دلیلی اورید که قانع کننده باشد یا از حرف خود عذر خواهی کنید ما باید دنبال انسجام و اتحاد باشیم نه تفرقه که این خواست خارجیها از جمله پاکستان وایران و عربستان و.... است زیرا آنها قبل از اینکه به فکر من وتو باشند به فکر منافع خود هستند.
یک هزاره دوست دار همه هموطنان. حتی کسانی که اشتباه قضاوت میکنند.

>>>   من بعنوان یک هزاره از برادران بامیانی میخواهم کمی خویش تن دار باشید هر چند تبعیض در کشور وجود دارد ولی راهش این نیست .کشور من وشما اکنون بیشتر از همه به اتحاد واتفاق نیاز دارد به هر حال در عین تقاضای خواسته های مشروع خود باید منافع ملی را هم در نظر بگیریم

>>>   غیر پشتونها متحد شوید ورنه یکی یکی نابود میشوید۰ بیدار شوید از خواب غفلت، کنار بگذارید تفاوت هائی تانرا، و همدست شوید۰ هویت تان، تاریخ تان، و هستی تان در معرض نابودی است، اولاد اولاد تان غلام این وحشی ها خواهد بود اگر امروز بیدار نشوید۰

>>>   غیر پشتونها متحد شوید ورنه یکی یکی نابود میشوید۰ بیدار شوید از خواب غفلت، کنار بگذارید تفاوت هائی تانرا، و همدست شوید۰ هویت تان، تاریخ تان، و هستی تان در معرض نابودی است، اولاد اولاد تان غلام این وحشی ها خواهد بود اگر امروز بیدار نشوید۰

>>>   پاکستانی ها میگویند پروژه های کاسا وتاپی نباید از افغانستان عبور کند اما ماجراجویان که اصل غم شان از دست دادن چوکی است میگیویند از بامیان بگذرد !!!
ر

>>>   رییس جمهور با این سفر نابهنگام خود را در بامیان و در ملاء عام ترور سیاسی کرد، با این حال این ولایت همچنان می تواند یک سکوی پرتاب برای ارگ نشینان باشد یا در سراشیبی سقوط قرار بگیرد.
ع

>>>   باردیگر بی حرمتی پاکستانی ها به مرحوم داکتر نجیب الله ودرمجموع به تمام مردم افغانستان !
تصاویری درتعداد از سایت ها منتشر شده که تعدادی افراد جاهل که گردسر بی مغز هرکدامش ده من دستار سیاه که نشانه جهل وظلمت است پیچیده است با دست داشتن وسیله کمائی نان حرام برای شان کلاشینکوف مقبره داکتر نجیب الله احمد زی را نبش ویکی ازین گروه سیاه دل وسیاه اندیش جمجمه اورا به دستش درمقابل کمره قراداده !
چهره وچشم وبینی وگوش هایش که تمثال ونماد کامل جهل وظلمت است نشان میدهد که به اندازه یک نخود بنام مغز وعقل در سرش نیست تنها چیزی اگر موجود است تفاله های دال ونان فطیرپاکستانی شاید باشد که از طرف استخبارات آی اس آی بجای آذوقه بخورونمیر بخورد شان داده اند
از دانشمندی پرسیدند از کی میترسی؟ گفت از گاو که زور دارد اما عقل ندارد ؛ حالا دران تصویر عملا این عمل خبیثانه بری از عقل این مزدورانِ دشمنِ تاریخی خودرا می بینیم ،آن جاهل طوری درمقابل لنز ایتاده که گوئی کار ثوابی انجام داده وبه اسلام خدمت کرده آن تهی مغز نمیداند که چی مقدار کلدار آی اس آِ برای این بی حرمتی به وحشی های یک رده بالاتر او داده اند
اگر از من هم بپرسند از کی میترسی میگویم از همین دستار سیاه ها که کلاشینکوف دارد اما عقل وضمیر ندارد،
گیلگمش

>>>   به نظر هیچ ضرورت دارد
ححح

>>>   من به عنوان یک هزاره به مردم شریف هزاره بامیان :
اصل هدف خویش را فراموش نکنید هدف ما برای اوردن انرژی به مناطق مرکزی که در ان تمامی اقوام افغانستان از ان سود میبردن چه بود؟ مطمئنا هدف رفع تبعیض در مناطق مرکزی بود که در این را شهدایی نیز دادیم . انرژیی که برای پیشرفت وابادی مناطق مرکزی که گوشه ای از کشور افغانستان می باشد هر چند باید برای ان تلاش نمود ولی باید منافع ملی رانیز در نظرداشت نباید برای این هدف به شخص اول کشوربی احترامی کرد ما خواست خود را با حرکتهای مدنی ادامه میدهیم ولی اگر خود را انطور متمدن نشان دایم امروز نیز با احترام با رییس جمهور کشورمان برخورد کنیم بنده قصد حمایت از ایشان را ندارم ولی به هر حال ایشان به این ولایت امدن مدنیت خویش را باید با مهمان نوازی واحترام به جایگاه ریاست جمهوری نه فقط شخص ایشان که انهم جای بحث دارد نشان میدادیم . کشور ما بیشتر همه چیز نیاز به وحدت دارد و دشمنان از تفرقه خشنود هستند .ما به جای خود حرف خود را میزنیم وبه انسجام وهمه باهم حق خود را میگیریم ولیدر چهار چوب منافع ملی و احترام به قوانین وارگانهای ملی.

>>>   حماقت از رهبران مردم بامیان می باشد با تمام حماقت بخود اجازه میدهند که پروژه های که قبلا افتتاح دوبار افتتاح کند!

>>>   والی بامیان می گوید که در روزی که آقای غنی به بامیان می آمد شماری با چوب و سنگ بالای پولیس حمله کرده و پنچ پولیس را زخمی کردند.
به گفته زهیر شیشه های ۵ رنجر پولیس توسط شماری از معترضان شکستانده شده و یک موتر قسما تخریب شده است.
او می گوید که هيچ فعال مدنی باميان، در روز آمدن رییس جمهور در جمع معترضان وجود نداشت و تنها کسانی که قصد آشوب را داشتند، از آدرس کابل به باميان فرستاده شده بودند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است