تمام تلاش حکومت شرکت در نشست های جهانی
گویا تمام هم و غم این دستگاه و این حکومت مصروف این است که تمام فعالیت های خود را متمرکز برای ارایه به جامعه بین المللی کند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۰    ۱۳۹۵/۶/۸ کد خبر: 120348 منبع: پرینت

حکومت وحدت ملی از چگونگی کارش برای رشد اقتصادی و انکشاف افغانستان برای جامعه جهانی در نشست بروکسل گزارش خواهد داد. با آنکه حکومت افغانستان از کارهای انجام شده در مدت نزدیک به دو سال خوش بین است و از افزایش درآمدهای ملی اطمینان می دهد اما هنوز هم پرسش های زیادی در مورد کارکرد حکومت در این زمینه وجود دارد. پیش از این افغانستان در حضور جامعه جهانی در دو نشست بزرگ جهانی توکیو و لندن برای رشد اقتصادی و انکشاف افغانستان تعهد سپرده است. دستاورد حکومت وحدت ملی دربخش رشد اقتصادی و انکشاف افغانستان چیست؟

سیف الدین سیحون استاد دانشگاه در برنامه «گفتمان» گفت: یک اندیشه کارساز و یک تفکر در راستای شکل گیری فعالیت نظام سیاسی و اقتصادی مهم تر از داشتن عوامل و منابع که در اختیار یک کشور وجود دارد است.

وی افزود: نه تنها در دو سال اخیر بلکه در سال های طولانی چارچوبی از اندیشه اقتصادی که حکومت کارهای خود را در آن تنظیم کرده باشد وجود نداشته است. وقتی که اندیشه و تفکر در مسیر کار یک دستگاه حاکم نباشد و آن را سمت وسو ندهد برآیند چنین دیدگاه های مقطعی، کوچک و پراکنده همین اوضاع اقتصادی امروز است.

سیحون، با بیان اینکه متاسفانه افغانستان فقط از کنفرانسی به کنفرانس دیگر تقلا، فعالیت و جنب و جوش ها و تحرک هایی را به خود می گیرد، افزود: گویا تمام هم و غم این دستگاه و این حکومت مصروف این است که تمام فعالیت های خود را متمرکز برای ارایه به جامعه بین المللی کند. این موضوع حتی در مسایلی که هیچ ربطی هم به جامعه بین المللی ندارد صادق است. درواقع تلاش های حکومت بیشتر متمرکز به گزارش دهی به جامعه بین المللی بوده است نه تلاش های بنیادی برای ارتقا و رشد کشورمان.

استاد دانشگاه، ادامه داد: همیشه درآستانه کنفرانس ها یک تکاپو و فعالیت هم در زمینه سیاسی و هم در زمینه اقتصادی و مسایل انتخابات مشاهده می شود. این نگاه معطوف به همان دیدگاه است که افغانستان در کنفرانس های خارجی ساخته شده است. درست است که بخشی از مشروعیت این نظام بین المللی است اما رهبران افغانستان گمان می کنند که چون افغانستان مشروعیت حقوقی و قانونی خود را از کنفرانس بن گرفته است به همین دلیل فکر می کند که باید تا آخر عمر خود به کنفرانس ها گزارش ده باشد. در حالیکه اشتباهی بزرگ را مرتکب می شوند چرا که حاکمان افغانستان در ابتدا باید به مردم خود گزارش ده باشند.

سیحون، نظام اقتصادی افغانستان ضعیف و بدون پایه می داند و می گوید: نظامی که ساختار سیستماتیک و منظم در یک مسیر اندیشه اقتصادی نداشته باشد اقداماتی پراکنده، مقطعی، جدا جدا و بی برنامه دارد و این باعث اقتصاد ضعیف و سیاست هرج و مرج گونه شده است. رشد اقتصادی افغانستان به باور تمام اقتصاددان ها صفر است.

وی، در خصوص افزایش درآمد دولت اظهار کرد: افزایش درآمد دولت از عوایدی که از مردم جمع می کند، درآمد محسوب نمی شود بلکه دولت باید با ایجاد پروژه های بزرگ و کارآفرین تولید کند و کار ایجاد کند و درآمد کسب کند. دیکته های بانک جهانی پشیزی برای کشور ما ارزش ندارد. چرا که در کشور عقب مانده افغانستان سیاست های لیبرال و محافظه کارانه اقتصادی بانک جهانی به هیچ وجه کارآمد نیست.

سیحون، با پیاده کردن دیدگاه های بانک جهانی در اقتصاد افغانستان موافق نبوده و بیان داشت: پیاده کردن دیدگاه های جهانی در کشور ما همه وهمه مناسب نیست. ما نبایدباور داشته باشیم که هر حرف بانک جهانی و صندوق بین المللی پول وحی منزل است. با صراحت می گویم که بانک جهانی نهادهای زیادی را بر زمین زده است به طوریکه کاملاً از نقشه جغرافیایی آن کشور محو شده اند.

استاد دانشگاه، معتقد است جامعه جهانی در نشست بروکسل بدون فعالیت های حکومت افغانستان کمک مالی خواهد کرد و افزود: از تعهد اولی بن اول تا آخرین تعهدات ترجیع بند تکرارشدنی هستند که هیچ وقت هدفی در آن نه تحقق یافته اند و نه تحقق می یابند. اما رابطه افغانستان باجامعه جهانی با افغانستان دوطرفه است و جامعه جهانی از رابطه با افغانستان منفعت بسیار زیادی می برد. از این جهت افغانستان هنوز هم یک منبع بسیار عظیم برای تامین درآمدهای بادآورده نهادهای بین المللی است. از این بابت اگر افغانستان هیچ کاری هم نکند بازهم جامعه جهانی به اینجا توجه می کند و کمک مالی خواهد کرد. در حالیکه این کمک ها به نسبت سودی که می برند قطره ای در برابر دریا محسوب می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به این تحلیل هدفمندانه و عالمانه موافقم . ما همیشه گفته ایم رزیم های
غیر ملی و دماگوژی مخصوصآ در تقریب نشست های بین المللی عروسک
ها میسازند و یا مانند طفلان در ساحل دریای خیال خود خانه گک
های از ریگ می سازند و بعدآ . . .
ز صحبت دوستی به رنجم کاخلاق بدم حسن نماید
کو دشمن شوخ چشم راستگوی تا عیب مرا به من نماید
م.ش.ف کابل

>>>   از جناب دانشمند گرامی آقای سیحون اظهار قدر دانی می نمایم که دایم در بخش های اقتصادی کشور و زیر ساختار های ککشور واقعیت را روی دلایل علمی و مسلکی ابراز منیمایند و حقیقت گو بوده وبآ تآ سف ایشان را چرا به وزاتخانه های مالیه - اقتصاد و وزارت تجارت بالا نمی برند و من از کمیسیون تدارکات جلسه بروکسیل تقاضا بعمل می آید تا عضوی اشتراک کننده جلسه ی بروکسیل گردند . همه میدانیم که دولت های وابسته تکیه گاه اقتصادی شان دنیای خارجی است و دولت افغانستان هم چیزی برای خود ندارد که ادعای استقلالیت اقتصادی کند ناگزیر از اهداف دنیای خارج پیروی کند ودست به گدای باشد . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است