عوامل اوضاع به هم ریخته افغانستان چیست؟
در مقرری ها و در تعیینات به هیچ عنوان شایستگی ها درنظر گرفته نشده است. افراد غیر مسلکی و با سمت و سوی سیاسی دو تیم بر کرسی ها تکیه زده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۵/۶/۹ کد خبر: 120389 منبع: پرینت

بحران های افغانستان بسیارپیچیده گشته است و این بحران ها جنگ و ناامنی را در تمام کشور به ارمغان آورده است. اختلافات میان رهبران نیز بر این بحران ها افزون گشته و بر تمام اوضاع تاثیر گذاشته است. ناامنی، اقتصاد بد، فقر و مهاجرت های بی شمار مردم را چنان نگران ساخته اند که عدم اعتماد خود را به رهبران ابراز داشته اند. عامل این اوضاع به هم ریخته افغانستان چه چیز هایی می تواند باشد؟

ملالی اسحاق زی، عضو شورای لوی قندهار گفت: ثبات در هیچ ولایتی از افغانستان در حال حاضر وجود ندارد. هلمند هم اکنون زیر تهدید است و اگر خدای ناخواسته رو به سقوط برود قندهار و زابل و ارزگان هم در عین زمان سقوط می کنند. اگر قندهار سقوط کند افغانستان رو به رکود می رود. در سمت شمال افغانستان هم که وضعیت امنیتی روز بروز خراب می شود. این ناامنی ها مشهود است اما اساس آن مشخص نیست که این جنگ ها از کجا نشات می گیرد و چه کسانی آن را رهبری می کنند.

وی، با بیان اینکه ما تابحال تعریف مشخصی از طالبان نداشتیم و متاسفانه حالا هم تعریف واضحی از داعش نداریم، افزود: در ضمن این مشکلات کشمکش های سیاسی رهبران راهم بر سر قدرت داشتیم. دشمنان ما از این فرصت استفاده می کنند و نفوذ خود را در بین ولایت های افغانستان بیشتر می کنند. در این میان ملت افغانستان است که متضرر می شود و متضر همان نیروهای امنیتی هستند که بدون معاش خوب در خط اول جنگ در مقابل دشمنی که شاملی از منطقه بخصوص پاکستان می باشند دلاورانه می جنگند و زمانی که شهید می شوند حتی جسدشان به موقع به خانواده هایشان سپرده نمی شود.

اسحاق زی، مسبب برخی آشفتگی ها درکشور را رییس جمهور دانسته و افزود: انتقادها از رییس جمهور وجود دارد که قوماندان اعلی این کشور است اما این موضوعات را رهبری نمی کند و این آشفتگی ها به جایی می رسد که همه گمان بر این می برند که رییس جمهور قصد دارد افغانستان را به دست داعش و طالبان بسپرد.

عضو شورای لوی قندهار، اختلافات میان رهبران را هم باعث درهم و برهم ساختن جامعه افغانستان می داند و می گوید:این اختلافات تا تا جایی است که مردم افغانستان نمی دانند دقیقا این رهبران بر سر چه چیز هایی اختلاف دارند. حرف ها بر این است که رهبران با هم گفتگو کرده اند و قرار است اختلافات حل شود. باید پس از گفتگو مشخص شود که این رهبران بر سر چه چیزهایی اختلاف داشته و حالا چگونه حل می شود و بر سر چه چیزهایی توافق می کنند.

وی، ادامه داد: از علل دیگر آشفتگی ها و ناامنی ها در افغانستان، این است که در مقرری ها و در تعیینات به هیچ عنوان شایستگی ها در نظر گرفته نشده است. افراد غیر مسلکی و با سمت و سوی سیاسی دو تیم بر کرسی ها تکیه زده اند. همین افراد هر کدام به نفع خود و به نفع تیم خود کار می کنند و در این راه به هیچ وجه منافع مردم را درنظر نمی گیرند.

اسحاق زی در پایان گفت: توقع مردم این است که به هر صورتی که می شود همانطور که این دو رهبر از ابتدا باهم توافق کردند و همانطور که توانستند حکومت وحدت ملی را برای مردم افغانستان تمثیل کنند، به گفتگو بنشینند و اختلافات خود را حل کنند و برای مردم کار کنند، به فکر مردم باشند و اوضاع را سرو سامان دهند و به طرف لویه جرگه و به طرف انتخابات پارلمانی و به طرف بهبود اوضاع اقتصادی بروند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از همه مهمتر اینست که عطا والی باشد

>>>   مقرری های افراد نا اهل و بی تعهد فاسد ومعامله گر حاکمیت را به سقوط مواجه ساخته


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است