معامله شپش ها وارد بازارهای کشور شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۵/۶/۹ کد خبر: 120402 منبع: پرینت

سرای شهزاده جای خوبی برای تبادله اسعار خارجی و ارز در شهر کابل است. در این اواخر بازارهای جهانی هم معامله شپش را وارد سیستم اقتصادی جهان کرده اند، یعنی هر شپش برابر است با 4 دالر امریکایی.

احتمال دارد اگر در افغانستان بحران بوجود بیاید نرخ شپش نسبت به دالر بالا برود. یعنی یک شپش برابر شود با 4 دالر و 68 سنت و هر شپش به پول افغانی حدود ششصد و 70 افغانی می گردد درحالیکه این نرخ با توجه به انتقال جنگ به شمال افغانستان در نوسان است.

در گذشته های دور نیز شپش در قیمت های خوبی فروخته می شد اما در آن زمان این درک بزرگ اقتصادی وجود نداشت و مردم از سرمایه بزرگی که در کشور وجود داشت آگاهی نداشتند و این علمیت بیشتر نزد قوماندان عزیز و گرامی وجود داشت. طالبان نیز در کنار تجارت مواد مخدر و باجگیری های سیاسی روی تجارت شپش متمرکز شده اند و تلاش دارند نیروهای خود را مجهز با شپش های ویژه با استانداردهای جهانی ایزو 9000 کنند و به بازار جنگ علیه حکومت ارسال کنند.

احتمال دارد طرح ممنوعیت کشتار بی رویه شپش ها در افغانستان آغاز گردد و کمپاین سرتاسری منع خشونت علیه شپش ها آن هم بصورت پُچق کردن میان دو ناخن آنهم بصورت بیرحمانه از سوی نهادهای مدافع شپش ها عملی شود.

حکومت نیز بخاطر حمایت از طرح اهمیت شپش ها در فرق سر، تعلیمات ویژه ای را از بودجه انکشافی ریاست جمهوری روی دست گرفتند و از اعضای شورای عالی صلح نیز خواسته اند که با طالبان روی تبادله شپش های مخالفان مسلح حکومت وارد مذاکره شوند و روی چگونگی شپش ها در ساختار حکومت به تفاهم چند جانبه با حمایت کشورهای منطقه و جهان برسند.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است