اما و اگرهای صلح با امیر راکت پران
اگر گلبدین حکمتیار بخواهد از مخفیگاه خود برای صلح به پایتخت بیاید، باید شاهد تغییرات گسترده در حکومت و سیاست باشیم زیرا سنبل کشتار و جنگ، تنها با وعده بهشت دیار امن خود را ترک می کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۳۹۵/۶/۲۴ کد خبر: 121095 منبع: پرینت

حکمتیار اعلام کرده است که به دلیل اختلاف درون گروهی در دولت از امضای تفاهمنامه خودداری نموده این موضوع را به وقت دیگری موکول می کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دولت افغانستان با برداشتن موانع بر سر راه توافقنامه صلح با نمایندگان حزب اسلامی به توافق های نهایی دست یافتند، پیش نویس این توافقنامه ای در 29 ثور سال جاری برای سپردن به این حزب تکمیل شده بود.

تعهدات این پیش نویس با این فهرست اعلام شد: تلاش برای خروج نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل و دیگر کشورها به ویژه امریکا، عفو زندانیان حزب اسلامی در چارچوب قانون، جابه جایی مهاجرین این حزب در افغانستان، مصونیت قضایی (به استثنای حق عبدی در قضایا)، جذب واجدین شرایط اعضای آن به دولت افغانستان و مشورت با حکمتیار در مسایل ملی.

گفتنی است که نماینده حزب اسلامی در مذاکرات صلح از نهایی شدن متن توافقنامه خبر داد در حالی که سخنگویی دولت عنوان کرده است که این توافقنامه در حال نهایی شده است.

صلح در افغانستان هر چند که تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده است اما گام های برای رسیدن به آن مانند به توافق رسیدن با حزب اسلامی افغانستان در ظاهر خبری امیدبخش برای کشور است اما امیر راکت پران روزهای وحشت و آتش که از ابتدای ناآرامی های کشور که چهار دهه از آن می گذرد تا کنون با هیچ رییس جمهور، گروه و دولتی به توافق نرسیده است و همواره در جنگ به سر برده، با چه شرایطی راضی به پذیرفتن صلح با دولت وحدت ملی شده است؟

حزب اسلامی افغانستان بارها برای رسیدن به توافقنامه صلح با دولت های کرزی و غنی توسط نمایندگان خود به گفتگو پرداخته اما هیچ گاه به نتیجه ای دست نیافتند و به عنوان حزب مخالف دولت و خواهان پیوست به طالبان در مخفیگاه های خود به سر برده اند.

از سوی دیگر، زمزمه های رسیدن به توافق با گلبدین حکمتیار، خاطرات تلخ و وحشتناک کابل در جنگ های تنظیمی را به یاد می آورد، کسی که برای سرنگونی حکومت ربانی و ترور روشنفکران و مخالفان سیاسی از هیچ قساوتی دریغ نکرد و همواره از پاکسازی قومی در افغانستان حرف می زند.

و حال که دولت اعلام کرده است، با این حزب برای رسیدن به صلح تا پای امضا و نهایی شدن پیش رفته، برای گلبدین حکمتار چه امتیازی بالاتر از پست نخست وزیری که در گذشته رد کرد را به وی پیشنهاد دادند که راضی به صلح شود؟

حکمتیار، سنبل اختلاف و انشعاب و رهبر یکی از قدرتمندترین حزب های نظامی، هیچ گاه برای صلح افغانستان قدمی برنداشته است و اکنون نیز جز با هدف به سرانجام رساندن افکار رادیکالی خود وارد دولت نمی شود و حکومت نیز فقط در نمایشی برای نشان دادن حسن نیت خود از گفتگوهای صلح و فقط در حد گفتگو خبر می دهد.

در یک دهه اخیر شاهد حضور جنایتکاران جنگی در فضای سیاسی بوده ایم که هر چند در گذشته مرتکب جنایت علیه مردم شده اند اما اکنون با انکار آن به درجه حمایت و مشروعیت اجتماعی رسیده اند و جنگ های گذشته را تنها تحمیلی بر خود می دانند و در سکوت نهادها و سازمان ها، در جامعه به محبوبیت اجتماعی رسیده اند.

اگر دولت با مشروعیت بخشیدن به جنایتکاران جنگی سعی در پاک کردن گذشته خون آلود آنان دارد و نتیجه بخش بوده، حضور گلبدین حکمتیار و همپیمانان وی در بالاترین رتبه های دولتی دور از انتظار نیست، هر چند که گمان نمی رود وی به کمتر از ریاست کشور قانع شود.

تعدیل در خواست های این حزب برای رسیدن به توافقنامه صلح از دلایل نهایی شدن این توافقنامه عنوان شده اما هر بندِ این توافقنامه ترس را بر جان هر افغانستانی می اندازد و تنها مصونیت قضایی افراد این حزب، رعب آور است.

اگر گلبدین حکمتیار بخواهد از مخفیگاه خود برای صلح به پایتخت بیاید باید شاهد تغییرات گسترده در حکومت و سیاست باشیم زیرا ناسازگارترین مخالف مسلح کشور تنها با وعده بهشت، دیار امن خود را ترک می کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معلوم میشود آش هایی برای مردم بیچاره افغانستان درعقب درهای بسته پخته شده است. سعودی های وپاکستانی ها سخت درتلاش اند تا شکست سیاست های شان را درافغانستان جبران کنند. اما کورخوانده اند که گلبدین درمیان مردم افغانستان به خصوص مردم کابل جایی ندارد. او بود که شلیک راکت های کور بیش از 70 هزار شهروند کابلی را نابود ساخت وصدها هزار مردم کابل را آواره دیار غیرنمود.
توصیه من به گلبدین این است که بیشتر به فکر جبران گذشته اخلاقی وهمچنان جنایت هایش باشد نه به این که رهبری لشکرسعودی وپاکستان را به عهده گیرد.

>>>   حکومت باید حتما این را درنظر بگیرد که اگر صلحی صورت گرفت برای راکتیار صاحب جائی را درنظر بگیرد که اقلا پنجاه کیلو متـر از شهر دور باشد ودر ساحه تیر رس راکتش نباشد چون او از جور آمد نیست حتما یک ماه بعد دوباره دنبال بهانه جوئی وامتیاز طلبی می براید
صوپی گرنکار

>>>   گل بی آب دین اگر دلش می خواهد صلح کند نعوذ باالله اول باید با خدا و رسولش صلح کند وهمان وعده که با دیگر سران تنظیم های جهادی در خانه خدا داده عمل میکرد که نکرد بهتر است اول توبه نموده و از اعمال گذشته خود از خدا ومردم خط بینی بکشد بعدآ همراه دولت وحدت مولی و شلغم تفاهم نامه صلح امضاء کند به فکر من از ع و غ کرده بهتر خواهد بود همراه بانوی اول کشور بی بی گل غنی ملکه افغانستان قرارداد صلح امضا کند

>>>   از قاتل خونخوار و جنایتکار مکار و غلام بچه پاکستان جز شقاق پنفاق وقتلوغارت و براوردن اهداف دشمن کشور ما پاکستان چیزی دیگری را توقع نداشته باشید زیرا بار ها این جاسوس ای اس ای بخاطر کسب قدرت سیاسی کشور ما دست به ایتلاف های شرم اور زده اما سر انجام جز انجام تباهی مردم و خانه و کاشانه شان چیزی دیگری دیده نشده و ایتلاف شان شکستانده شده اینبار هم پلان مخفی ای اس ای است کهاین جاسوس شناخته شده کهنه کار خود را بنام مصالحه و امدن صلح در کشور پیش انداخته ودر روز اول هیت مذاکره کننده ان بیان داشتند که ما هیچ خواستی از دولت نداریم فقط هدف از پیوستن گلبیدین با دولت وحدت ملی تحکیم صلح و ارامش دایمی در کشور است اما وقتیکه مسوده پیش نویس تفاهمنامه را از شورای صلح که اکثریت ان شورا از اعضای سابق این حزب اند و با مراجعت دوباره شان مبنی بر امضای تفاهمنامه خواست هاینا معقول و غیر قبول به اکثریت مردم کشور ما تقاضا های شان را از طرف گلبیدین مطرح کردند و اکنون تقاضا های دیگری کلانتر امتیاز طلبی را از دولت وحدت ملی دارند و اهسته اهسته هدف شوم پاکستان را بدست اورند حزبی که تعداد نفرات جنگی ان نا معلوم و قوماندان جنگی ان یا بدولت رو اوردند ویا با گروه مزدور دیگری ساخته پاکستان بنام طالبان پیوسته اند ودر جگ با دولت اند این جاسوسک فعلا نه کدام قدرت نظامی دارد ونه امدن ونا امدن ان در پهلوی دولت تاثیری در فرو کش جنگ دارد ناز و کرشمه انرا ببینید ان ناز های را که به صوفی کرنکار داشتی حالا دیگر انزمان نیست برو گمشو باش در همان چتلستان تا بیشتر از گرمی گرگت بزند .

>>>   گلو خودم رشخند کرده ودگر سیاستمدار کشوررا هم نه قول دارد نه لفظ. مسافرجبری

>>>   از یک سوء آمدن حکمتیار یار وفادار پاکستان وامریکا و فاشیزم
واز طرف دیگر توضیح اسلحه در آستانه های شمال به افراد وابسته به حکمتیار و حزبش
یعنی یک حکومت فاشیزم قبیله ساختار اش از یک قوم مشخص و جنازه دیگر اقوام از قبیل شکمبو های تاجیک خوانده میشود آن طرف مسلح مذدوران جمع برده گان بیگانه گان ومذدوران فاشیزم حتی هزاره واوزبک هم که طالب است مذدور بیش نیستن

>>>   دليل اينكه ما بجاى نمى رسيم همين بى عدالتى است . اين تعصب نه حق طلبى است. براى رسيدن بجاى ثبات سياسى و اجتماعى مواد مورد ضرورت است كه ما نداريم

>>>   حقوق انباع کشور شان عادلانه بوده که بجای رسیده اند حکومت های شان خاندانی قومی زبانی نبوده در ان سطح رسیده اند

>>>   من نمى دانم از نظر واژه نگارى اين واژه هاى چون افغان ، افغانى اوغان، اوغو، همه يك إفهام را ميدهد يعنى پشتون.
پس ما پول هستيم، تابع اين خاك بنام افغانى هستم ، ما كشورهستيم، مليت هستيم ، اين واژه كثيف افغان بايد در كجا و براى چه استفاده شود ؟

>>>   به اميد پيوستن حكمتيار با دولت اسلامي افغانستان،

>>>   گلبیدین هلال در توافقنامه از همه بیشتر تاکیدش براین بوده تاحکومت ماهـوار بیست ملیــون دالر برای خـرچ وبـرچ یا جیــب خــرچی اش بدهــــند، چون فعلا همیـن پول را آی اس آی میدهد تنها تفاوت اینکه فعلا به کلدار اخذ میکند ، این گـرگ پیــرهم دریانوش است ، بیست ملیون دالر برای او مانند دوکیلو دال یا بیست کلدار معلوم میشود ؛ او از زندگی مردم ما اطلاع ندارد که پول نان خشک را ندارند، معاش نظامیان را خارجی ها میدهند برای گلوی راکت چی ما سیب بکار است خواه از بید باشد خواه از چوب های چارتراش کنر

>>>   جناب ( ر، مامون راببینید چی میگوید:
گلبدین حکمتیار وارد کابل شده است
اقبال صافی و ستار خواصی قصد دارند هزاران تن از افراد مسلح حزب اسلامی را وارد پایتخت کنند.
منابع اطلاعاتی به گونه غیر رسمی گزارش داده اند که گلبدین حکمتیار اوایل هفته وارد کابل شده و از قرار برخی یافته ها درخانه یکی از مقامات سابق به گمان اغلب ( عمر داوود زی) به سر می برد. در همین حال ستار خواصی و اقبال صافی پیشاپیش فعال شده و سرگرم انتقال نفرات مسلح و غیر مسلح حکمتیار به داخل شهر کابل اند. قوماندان الماس زاهد نیز بخشی از همین پروژه است. این درحالی است که اختلاف بین عبدالله و غنی در باره سطح و میزان اختیارات و امتیازات به حکمتیار نهایی نشده است.
دکترعبدالله یک هفته قبل به ارگ هشدار داده بود که اگر در غیاب آن ها کدام فیصله یی صورت بگیرد و یا شورای صلح نادیده گرفته شود، آن ها برای نجات نظام و کشور دست به اقدام نظامی خواهند زد. گزارش می افزاید که حامد کرزی ازین تحولات ناراضی است و این طور نتیجه گرفته است که با پیوستن حکمتیار به دولت، چانس پیوستن و لابی گری به طالبان تضعیف شده و طالبان تمایلی به اشتراک در دولت نشان نخواهند داد.
درگزارش قید شده است که قرار است تخمیناً چهل هزار نفر وابسته به حکمتیار، مسلح و غیرمسلح وارد پایتخت شده و در مراکزی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، جا به جا می شوند. عطا محمد نور از مفاهمه سیاسی با حکمتیار استقبال کرده اما در تماس های سری، با هرنوع لشکر کشی نظامی حکمتیار مخالفت کرده است.
گیلگمش

>>>   آیا این دزدی زیر مدیریت و ادارۀ غنی و کرزی صورت گرفته و می گیرد یا خیر؟
2- آیا یگانه دلیل تداوم جنگ دزدی شدن اعاشه و لوژستیک اردوست؟ این چه منطقی است؟
3- کیست که صلح نخواهد. آما آیا با آمدن حکمتیار صلح می آید؟ مگر هرگز گاهی در زندگی اش حکمتیار مرد صلح و مسالمت بوده است؟ او همین حالا با دولت در ظاهر صلح می کند اما در اصل تیغ و تبر برای جنگ با حریفان سابقه اش تیز کرده روان است. حکمتیار نه منبع صلح است و نه هم خواهان آن.
4- گیرم که حکمتیار صلح بخواهد. خوب است. خانه اش آباد که از آدمکشی دست می کشد. حالا چرا اینهمه امتیاز برای او؟ چرا این امتیازها از سوی مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار نگیرد؟ چرا در خفا و پشت پرده و بدون حضور و شرکت مردم؟
حساب این که در گذشته کدام تنظیم و حزب چه کرد و چه نکرد، جداست. حالا سخن بر سر حکمتیار، کرزی و غنی است. چرا خلط موضوع باید کرد. چرا هر چیز را به جایش حل نکرد؟

>>>   کرزی وغنی باید در دادگاه مردم مجازات شوند!
کرزی وغنی هردو جاسوس و دو روی یک سکه اند ، مزدور یک بادار و برای تطبیق یک برنامه استعماری موظف شده اند.
چهارده سال تمام کرزی با مردم بازی دوگانه کرد ، او که از سال 2001 توسط امریکا ها تحت حمایت نیروهایی امریکایی به قدرت تکیه زد از همان آغاز با مردم ما بازی دوگانه داشت ، همه بازی هایش تحت نظر امریکایی و به حمایت امریکایی ها تا پایان کارش ادامه داشت و برای تداوم همان بازی این کرزی بود راه را هموار کرد و با حمایت امریکایی ها ، انگلیس ها و پاکستانی تا غنی به قدرت برسد و همان برنامه را ادامه دهد.

>>>   اینها یک مشکل دارند و ان اینکه مردم باید خاموش باشد واز وطن فروشی و مزدوری کرزی وغنی وخیانت به این کشور چیزی ننویسید.

>>>   مافیای مواد مخدر و تریاک، -خاندان کرزی .
چور و چپاول کابل بانک - توسط برادران کرزی
مکاتب ساختگی و معلمان ساختگی - توسط فاروق وردک،
دزدی و چور و چپاول وزارت مالیه- توسط زاخیل وال،
مافیای تیل و پرزه جات وزارت دفاع- توسط ،خاندان رحیم وردک،
چور و چپاول بودجه ملی - ،توسط وزارت اقوام و قبایل،

>>>   صلح یک فرهنگ ونیازجدی مردم افغانستان است. شور بختانه صلح را که اقای غنی در پیش گرفته صلح نیست. بلکه بنابر انگیزه وگرایشات شوونیستی وقبلیوی یک معامله است. تجارب نشان داده که صلح را نمیتوان خرید ویا بان معامله نمود.

>>>   آقای نویسنده
این یک حقیقت اشکار و انکار ناپذیر است که افغانسنان از تقریبآ چهل سال بدینسو در آتش جنگ میسوزد و این هم یک حقیقت اجتناب ناپذیر است کی ها وکدام گروه ها وطن را بخاک وخون کشاند
عامل اصلی تباهی، بدبختی ، دربدری ، قنل وقتال، ازبین رفتن ارزشهای مادی دمعنوی این وطن حزب دیموکراتیک خلق با رهبران مزدورش چون تره کی، امین، کارمل، نجیب است و احدی نمیتواند انکار کند
عامل جنگ های کابل همچنان به مردمان صاحب عقل وخرد معلوم است واینکه کابل را کی خراب کرد ؟ کدام تنظیم در کجا موقعیت داشت، کدام مناطق خراب شده حزب وحدت در کجا بود وکجا را خراب کرد، سیاف کجا را تباه کرد، حزب اسلامی در کجا موقعیت داشت ، از کوه تلویزیون روزانه به هزاران راکت کدام جای ها ویران کرد ، دوستمی ها در جاده و مکروریان ها چه کردند و امثال هم
سوال اینجاست که شصت فیصد کابل را شورای نظار به ویرانه تبدیل کرد مسعود قهرمان ملی و فهیم ماشال ملی میشود
کارته سه و جهار و غرب کابل را که وحدت در اختیار داشت استاد مزاری شهید وحدت ملی میشود
جنایات اتحاد اسلامی در افشار و سیلو به سنگ وچوب معلوم است سیاف رهبر معظم جهادی و حتی مفتی قوای ناتو میشود.
حال شما به اصطلاح الاه و بلا را بالای حکمتیار انداخته و میگوید مردم از جنگ های کابل و راکت و امثالهم .....
آفتاب بدو انگشت پنهان نمیشود مردم کابل و کابلی ها میدانند که کابل از کجا ها ویران شد وکی ها ویران کردند.
سیدعبدالغفور

>>>   بیشتر از دوصد سال مملکت دست شما ها با تمام گندگی تان مملکت را به دوره حجر برده آید .
و ملت بد بخت را به گروگان گرفته آید

>>>   اینهادرمعامله گری ووطن فروشی میراث دارند وبه صاحبان خود برادرمیگویند وهراستعمارگری که این تازی هاره به میدان آورد اینها هم طالب اند،هم مجاهد،هم شید،هم غازی،هم دیموکرات، هم تکنوکرات اما سرانجام دیده میشودکه غیرازوطن پلرونکی چیزی دیگی بیش نیستند

>>>   اين موافقت نامه نيست بلكه تشكيل دولتي است درون دولت وبه بهانه ،گل محمد مهمند واراراضي مردم را به يكعده پاكستاني بخشيدن

>>>   ما با حکمتیار جنایتکار صلح نداریم!

>>>   بجفید بجفید دشمنان صلح و افغانستان واحد

>>>   بحيث يك شهروند ( البطه به اجازه شهزاده حبيب الرحمن حكمتيار) ميخواستم بفهمم كه چند حزب إسلامي موجود است. سابق دو حزب إسلامي بود. يكي از خالص و دومي از حكمتيار. حزب إسلامي خالص چون در حقيقت حزب فاميل إرسلايي بود، در حكومت بعد از طالبان مدغم شد. در پهلوي هر كانديد رياست جمهوري، نام خدا يك عضو اين فاميل موجود است مثل برادران كرزي كه بخاطر مصونيت آينده شان با كانديد هاي مختلف هستند. يك حزب إسلامي راجستر شده تحت رياست آقاي ارغنديوال است كه از سالها در حكومت است. يكي هم شوراهاي حزب إسلامي تحت رهبري آقاي وقاد است كه در انتخابات با آقاي هلال و بعداً با اشرف غني بود، فعلاً هم عضو شوراي صلح است. يك چيزي هم از آقاي هلال است. آيا سخن از يك حزب إسلامي است و يا احزاب مختلف؟ اگر همه شان يكي است ، پس مشكل مردم را رفع كنند و يك رهبر تعين كنند. مگر امير حزب اسلامي، موقفش بلند تَر از ريس حزب اسلامي است؟ اگر حكومت همراي حزب اسلامي صلح ميكند، حزب اسلامي خو از اول حكومت بعد از طالبان همه كاره دولت است. وزرا و والي ها وغيره وغيره شامل حكومت بودند و هستند. اگر حكومت با شخص آقاي حكمتيار صلح ميكند، اين قال مقال چيست؟ او هم مانند ديگر رهبران جهادي مثل آقاي سياف، حضرت صاحب ، پير صاحب وغيره بيايد و در افغانستان زندگي كند. اين امتياز گيري ها براي اقامه وغيره و غيره براي أعضاي حزب اسلامي ديگر چيست؟ مگر جهاد تنها أعضاي حزب اسلامي كردند و يا تنها آنها مهاجر بودند؟

>>>   بـه افغان پیپر !
همان دیزاین قبلی خیلی مقبول بود گرچه فعلا هم بهترین است اما برای خواننده ونظر گذرا به عناوین آن دیزاین سهل تر بود وضرورت نداشت صفحه را پائین وبالا ببریم تا همه عناوین را از نظر بگذرانیم اماحالا باید این کارا کنیم تا همه را دیده بتوانیم
ر

>>>   من با سید عبدالغفور موافقم کسانیکه جنایت کردند مردم هر کس قوم خودرا محکم گرفته جنایاتش را نمی گوید ویا نمیبیند ویا بسیار فراموش کارند ودر دولتی ها هم همه به همدیگر احترام قرض میدهند غنی از رهبران جنایت کار هزاره وتاجک تعریف میکند وبرعکس اینها از رهبران خاین ومزدور پشتون تعریف وتمجید میکنند چون بهم نیاز دارند در حالیکه امروز بکسانی نام بزرگ وشهید را میدهند که وطن را هم فروختند وهم خراب کردند
یک عده از خدا بی خبر نا نجیب وطن فروش را شهید خطاب میکند در داخل نظام کمونیست ها بهترین چوکی ها را گرفته ودر آخر این حکمت یار تا چند سال قبل صلح را فقط بخروج آمریکا بسته کرده بود چرا حاضر شده صلح کند چون متوجه شده که نه قدرت دارد ونه نیرو واز کشته شدن ملا عمر درس گرفت که هر کس وقتش تمام شود پاکستان میکشد وحکمت یار هم عمر مفیدش برای پاکستان تمام شده وعنقریب شاید با توطعه این بدبخت را به ملا عمر برساند ورنه بخدا هر گز این مزدور صلح نمی کرد وغنی هم بسیار تلاش میکند که این بدبخت را سریع بیاورد تا قدرت پشتون ها زیاد شود
بینام از وردک

>>>   کسانیکه باکلمه افغان وافغانستان موافق نیستند، میتواند به کدام قوم که منسوب است ویا از جاییکه آمده به همانجا برود .ممالکی چون تاجکستان،ایران،ازبکستان،ترکمنستان،مغولستان موجود است میتواندتابعیت آنرابگیرد.درهر یکی ازاین ممالک اقوام مختل زنده گی میکند،مگر مملکتش به نام قومی یادمیشودکه درآن مملکت اکتریت باشد.مثلأدرتاجکستان درحدود۵۰٪تاجک وبقیه اقوام ازبک،تتار،ترکمن،ویغوروروسها استند،درازبکستان هم به همینطور.
کلمه افغان به همه اقوام افغانستآن که درین جغرافیه وطن ما زنده گی میکند اطلاق میشود،ما افغانها تاریخ پرافتخار گذشته داشتیم. فعلأنام افغان راچندنفروطنفروش وجنایتکارکه جاسوس ووابسته به پاکستان،ایران،روسیه وشیخ های عرب استند،نمیتواند بدنام بسازد. مردم این سرزمین از برکت همین خاک، افغان بودن وافغانیت است که الحمدالله افتخاراتی چون افغانیت یعنی (آزادی،غیرت،همت،شجاعت،ابرو،عزت،ننگ،ناموس) را دارا میباشیم وهمیشه درطول تاریخ جان ومال خودرا فدای آن نمودیم. همین ویژه گی افغانیت است نظر به دیگرها...

>>>   ای مردم اگر زنده بودیم شاهد رئیس جمهور شدن ویا هم با با ملت شدنش خواهد بودیم.

>>>   قابل توجه سيد عبدالغفور شماهم عضو اسلامى شايد باشيد راكت هارا از طرف شب در كابل كى ميزد دركابل در يكروز ١٢٠٠راكت كى زد وچرازد اينها خو چوكى نميخواستن فقط ميخواستن اورس ها از وطن خارج شود جنگ بعدي يعنى چى درراه سربى چمن وقلم كى بود واز مردم جزيه مگيرفتن اياگل بى دين ان وقت كور بود وخبر نميشد وحالا در صورت كه گل بى دين جاسوس امريكا وپاكستان نباشد چطور ميتواند در پاكستان با فاميل خود زندگى كند وحالا خرچ ومصرف اورا كى ميدهد اينها كساني هستند كه درخانه خدا قسم خوردن وخيانت كردن وميكنند تاروز كه مردار نشوند هرروزكه تماماين رهبران از بين برود باز ارامى ميشود واگر نه هرروز گدى بازى است وباز مثل اطفال واره ديگر همه را بالكت ميزنند در پاكسان خدا را هفت قسمت تقسيم نكردن قران را هفت قسمت تقسيم نكردن درايران همچنان شش قسم خدا وشش قسم قران جور نكردن دزدهارجنرال وقاتل هار جنرال وبيسواد هاى شمالى را مارشال نساختند همه شان از يك جاى نان ميخور واكمال ميشوند ولى نظر بوقت پالان شان را تبديل ميكنند مجاهد 'اشرار،تسليمى ، گروه هاى دفاع خودى ، مليشه ها ، طلبان ، داعشيان ،همه گل يك باغ است نه كل باند نه كدو خاك بسر همه شان همه درفكر جيب خود هستند ٠مسافرجبرى

>>>   اگر تمام انچه درمورد اقای حکمتیار وحزبش وکارکرد هایش نوشته اند درست باشد باز هم جای تشویش وبریشانی زیاد نیست انچه بسیار قابل تحسر ورنج اورست این میباشد که ایشان اله دست ای اس ای واین سازمان هم یک بروژه ای خارجی وعملکردهایش کاملا به نفع اجانب ودرخدمت بیگانه ها بوده واست وخواهد بود باکشتن صدهزار مسلمان اسلام چندان ضربه ای کاری نمی بیند وبا کشته شدن سیصد هزار افغان نفوس افغانستان کم نمیشود ولی به قبول کردن یک مهره ای بیگانه وعنصر غیر حهادی ومزدور به حیث یک رهبر جهادی وبه اسم مجاهد واجرا کردن برنامه های خطرناک واکمال برنامه های استعماری بسیار وبی اندازه مشکل افرین وغیر قابل جبران خواهد بود ودشمن ازین نوع خدمت گذاران تشنه وکشته ای قدرت در هر جای دنیا فراوان دارد وسالها وده هاسال ازانها به نفع منافع ومقاصد خود کار میگیرد وما مسلمانهای ساده دل وخوش باور هم به قیافه وشکل ظاهری وبعضا با شعار های ظاهری فریب خورده غیر مستقیم در اجرای بلان های دشمنان دین وکشور همکاری ویاری مینمایم وبیگانه ها برنامه های خودرا سی سال قبل طرح ریزی مینمایند وما بعد از اجرای ان سی سال بعد به خود می ایم وانگاه ندامت وحسرت میخوریم که شرایط وزمان به نفع مانیست
انا لله وانا الیه راجعون
شیخ علی بلخابی سربلی

>>>   بینام از وردک درخمورد راکت انداز درست میگه

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیست۰

>>>   آریانای کبیر کشور باستانی و مسکن اصلی آریایان بوده از فرات پامیر تا به بهر هند دجله وفرات، ساحه خاک و مکان زندگی اولین و تاریخی ترین اقوام منطقهو جهان به حساب می آیند که بخارا و سمرقند و تاشکند و فرغانه و دیگر جا ها مربوط آن بوده است. فعلاً نام آن بعد از خراسان به افغانستان تغییر یافته است. و کسانی که می گویند مردم از مرز و بوم بروند به کجا، همین قدر گفته شود خوب است که این ملک را ... نه زائیده است که مردم را رخصت می کنی!
گل بشره
از کابل

>>>   این تمکین های حکمتیار صرف بخاطر آن بود که ابتدأ باید مسعود و ربانی از بین برده شوند و بعد او بیاید، پلان همین بود و حالا که حریف های ضد قومی وی از میان برداشته شده اند، با گلاب منگل و غاروق وردگ و سایرین و کرزی و ... وارد صحنه سیاست در چوکات دولت خواهد شد. مردم افغانستان خصوصاً کابلیان به کسی حق نمی دهند که این قابل مردم را ببخشند و یا به کابل بیاورند، واضح است که این کار را امریکا و انگلیس باید انجام بدهد که این حرکت دور از اخلاق سیاسی و آداب انساندوستی بوده بد ترین پاسخ به آن کودکی که از پستان مادر بخون خفته خودکه از اثر راکت پراگنی های گلبدین به خون خفتهبود، شیر می مکید، می باشد.
شما ملل متحد حق ندارید برای زد و بند های مغرضانه تان حق آن کودک را نادیده گرفته این قاتل را عفو نماید. اسناد کار دارید، وجدان شما شاید بهترین اسناد باشد.
احترام
خالدار از مکرویانها

>>>   گل بشره جان!آریانای کبیر وبعد خراسان کبیرت بقطعات وممالک کوچک دیگرنظر به اقوامش به تاجکستان،ازبکستان، ایران، پاکستان ،هندوستان وافغانستان تقسیم شده ،اگر افغانستان راخوش نداری،میتوانی به هر یکی ازین ممالک حتی افریقای کبیر بروی

>>>   تو ما را از کشور آبائی خود ما بیرون کرده نمیتوانی۰
افغان نام قومی پشتونها است و ما همه پشتون نیستیم۰
اگر خوش نیسی خودت میتوانی به همان پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان تشریف ببری۰ در کشور ما هیچ قومی اکثریت هم نیست۰
ملت سازی در یک کشور چند قومی زیر نام تنها یک قوم آنهم بصورت جبری امکان ندارد۰ این شکل ملی باید با جدید بحث و مورد اصلاحات قرار بگیرد۰
ما به تنوع، برادری، برابری، و احترام متقابل بین اقوام مختلف کشور باور داریم ولی نمیخواهیم خود فروشی ویا هویت خود فروشی کنیم۰
اینکه دیگران در کشور خود چه بدی کرده اند آن مشکل ما نیست۰ ما در کشور خود عدالت میخواهیم۰

>>>   افغان نام قومی پشتونها است و ما همه پشتون نیستیم۰
اگر خوش نیسی خودت میتوانی به همان پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان تشریف ببری۰ در کشور ما هیچ قومی اکثریت هم نیست۰
ملت سازی در یک کشور چند قومی زیر نام تنها یک قوم آنهم بصورت جبری امکان ندارد۰ این مشکل ملی باید با جدیت بحث و مورد اصلاحات قرار بگیرد۰
ما به تنوع، برادری، برابری، و احترام متقابل بین اقوام مختلف کشور باور داریم ولی نمیخواهیم خود فروشی ویا هویت خود فروشی کنیم۰
اینکه دیگران در کشور خود چه بدی کرده اند آن مشکل ما نیست۰ ما در کشور خود عدالت میخواهیم۰

>>>   پاه مندم روی اوغانیتت که در تمام دنیا بنام وحشی مشهور است. من را تیر از این اوغانیت تو و من انسانیت را بر آن ترجیع داده ام.

>>>   به ادامه نوشته سید عبدالغفور
اگر گل بی دین آدم خراب بود این رهبران فروخته شده کدام شان آدم صحیح بود وکدام شان فروخته ناشده است. این ها هوشیار اند به یک تعداد افراد نفع دنیایی رسیده که ازین ها صفت میکنند و اینهارا انسان خطاب میکنند وقتی جنایت کاران را خوب میگویند درروزیکه خداوند متعال ذره ذره حساب بگیرد این مزدوران فروخته شده گان بازجواب بدهند.

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی اوغان ها یکی به دیگری است زیر نام پشتونولی. با آمدن راکتیار کدام جبهات جنگ رفع خواهد شد و کدام ولسوالی یا ولایت به دولت خواهی پیوست؟ هیچکدام. تمام افراد راکتیار قبلن در داخل نظام و حکومت شامل اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است