افغان در برگیرنده تمام اقوام افغانستان نیست
تنوع اقوام و تنوع ملیت ها در یک کشور در حالت کلی امری مثبت است. ملتی که تنوع داشته باشد غنای فرهنگی، غنای اقتصادی، غنای عاطفی، غنای سیاسی و غنای دفاعی بیشتری خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۳    ۱۳۹۵/۶/۳۰ کد خبر: 121339 منبع: پرینت

تنوع اقوام در افغانستان، سال هاست که به چالشی اساسی تبدیل شده است. بطوریکه در این تنوع اقوام بحث عدم رعایت اجتماعی برای برخی اقوام مشهود است. در این خصوص این سوال ها مطرح می شود که آیا ما اقوامی پراکنده با سرزمینی مشترک برو یا اقوامی مختلف با سرنوشتی مشترک هستیم؟ برخی ها معتقد هستند که ما یک ملت واحد نیستیم چرا که اقوام زیادی در کشورمان وجود دارد و کلمه افغان هم در برگیرنده تمام اقوام افغانستان نیست و هویت دوم قوم پشتون است اما عده ای دیگر بر این باور هستند که هویت افغان می تواند در برگیرنده همه اقوام ساکن این کشور باشد و مهمترین استدلال شان هم این است که ما یک ملت هستیم چرا که در غیر این صورت در چندین دهه جنگ تابحال به چند پارچه تقسیم می شدیم.

سید عسکر موسوی، نویسنده و پژوهشگر در برنامه «سیاه و سفید» گفت: این بحث بحثی، اعتباری و بحثی نسبی است. ملت ما به نحوی با جبر جور شده است و در واقع ما راهی جز اینکه ملت باشیم نداریم. چرا که ما مجموعه ای از انسان ها هستیم که در واقع در یک جغرافیا زندانی هستیم و اینکه متلاشی نشده ایم به این دلیل است که راهی جز این نداریم. ملت به مفهوم اینکه احساسات ما را، عواطف ما را، روحیات ما را، معنویات ما را و خیلی از مسایل دیگر را بطور واحد بیان کند وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر ما دموکراسی رسوایی در افغانستان داریم. وزارت ها را تقسیم می کنند حتما بایدهم ازبک، هم تاجیک، هم هزاره و هم پشتون در یک وزارت حضور داشته باشد. حتی بارها شنیده ام که اگر وزراتی وزیرش پشتون باشد معاونانش باید از اقوام دیگر باشد. آیا این تفکر تفکری ملی است؟ با این تفکر در واقع ما خود را و دموکراسی را به تمسخر گرفته ایم.

موسوی، ادامه داد: از آن طرف در جایی دیگر تک قومیتی به پیش رفته ایم و یک قوم را معیار قومیت این مملکت قرار داده ایم. پول افغانی را دیده ایم. پول یکی از سمبل های ملت است. این پول به کدام زبان است؟ به زبان پشتو. در حالیکه می توانست مانند پول هندی با چندین زبان باشد. همانطور که در قانون اساسی هم آمده است. چه ایرادی داشت؟ همچنین انتخابی که در بن برای رییس جمهور شد. انتخاب کرزی در بن دلیل داشت. در حالیکه ستار سیرت رای بیشتری داشت. ستار سیرت یک عیب داشت و عیب وی این بود که از قوم ازبک بود. این قوم گرایی آشکار در افغانستان وجود دارد. نمونه آن هم بطور روزانه به وفور وضوح دیده می شود. اما بحث پشتونیزم بحث پشتون ها نیست. پشتون ها به تعبیری بسیار بیشتر از دیگر اقوام در این مملکت خسارت دیده اند. پشتونیزم را کسانی دیگر در افغانستان رهبری کرده و می کنند.

این نویسنده و پژوهشگر معتقد است، اگر عدالت در کشوری وجود داشته باشد، تنوع اقوام و تنوع ملیت ها در یک کشور در حالت کلی امری مثبت است. ملتی که تنوع داشته باشد غنای فرهنگی، غنای اقتصادی، غنای عاطفی، غنای سیاسی و غنای دفاعی بیشتری خواهد داشت. همانطور که می دانیم آمریکایی ها در هر سال هفتادو پنج هزار انسان را از کشورها و ملیت های مختلف رسما از طریق لاتاری به آمریکا می برند چرا که عقیده دارند تنوع اقوام امری بسیار مثبت است. اگر در کشوری تنوع اقوام نباشد ما به طرف فاشیزم می رویم. در حالیکه در هیچ کشوری که دموکراسی در آن حاکم باشد این اصطلاح جایگاهی ندارد و حتی در این کشورها اصطلاح rase جرم است.

وی، با بیان اینکه ما به راحتی می توانیم ملتی واحد شویم، افزود: اگر مطابق دین خود عمل کرده و از نظر اسلامی عدالت اجتماعی را رعایت کنیم. این کار بسیار ساده است. به طور مثال باید قانونی سراسری را بیاوریم که همه در آن اشتراک عاطفی داشته باشند و تفاوت زبان و اقوام باعث نشود که فردی در محدودیت و یا محرومیت باشد. من با زبان پشتون هیچ مخالفتی ندارم و احترام بسیاری برای آن قایل هستم بلکه بسیار خرسند هستم که در کشور ما از هیچ، زبانی قوی ساخته شده است، زبانی که حالا می تواند رشد کند، بنویسد، فیلم بسازد و همه ابزار زبان را به کار ببرد. در حالیکه چندی قبل چنین توانایی هایی را نداشت. مشکل ما زبان پشتون نیست. مشکل این است که زبان پشتون اگر خوب است زبان های دیگر نیز مظلوم واقع نشوند و پویایی خود را داشته باشند. پس نباید برای زبان و اقوام دیگر تبعیض بوجود آوریم. تازمانیکه در این مملکت تبعیض باشد ملت نمی شود و اگر تبعیض برداشته شد ملت سازی انجام می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همه گل های رنگارنگ یک باغ هستند اما کاش همه اینطور فکر کنند از یک دست صدا نی خیزد
ر

>>>   افغان دربرگیرنده تمام اقوام افغانستان است زیرا ماوشما قبلا دردروس مکتب خوانده بودیم هرکسی که از افغانستان است افغان است ما همه افغان هستیم آن معلم این درس را بما وشما یاد داده بود وتمام اقوام هم آنرا پذیرفته بودند وخاموش بودند نمیدانم این معلم نوازکجا شد که برخلاف درسهای معلم سابق برای ما وشما درس جدید تدریس مینماید

>>>   اگر پشتون های کشور ما از خود خواهی و زورگویی و قوم ستیزی دست بردارند و اقوام دیگر را شهروند این کشور بشمارند و انها را مهاجرین کشور های دیگر ندانند ونگویند مانندی بعضی شان که در تلویزیون ها بجز قوم خودشان را که مالک این ملک گفتند و دیگران را مهاجرین کشور های خارجی قلمداد کردند وحتی به الفاظ غیر اخلاقی وغیر انسانی هم یاد کردند در حالیکه همه این ادعا ها و حرف های شان بخود شان برمیگردداما اقوام دیگری هرگز چنین حرفی را به برادران پشتون اشنگفته است ملت واحد به این نمیشود که دیگر تمام شهروندان این کشور هویت قومی و تاریخی خود را فراموش کنند و بقوم دلخواه انها خود را منسوب کنند و در انصورت گفته شود که ملت واحد ملت واحد وقتی گفته میشود که شهروند درجه یک و دو وسه شهروندان درجه بندی نگردد همه شهروندان را برادر و دارای حقوق مساوی بدون تعبیض درجه بندی شمرده شوند واین حرف درجه بندی از زبان کسی در رسانه ها بیان شد که هم اکنون ریس دانشگاه کابل است و حرف زشت حرامی گفتن را یک جنرال امینست بیان کرد اگر همه شهروندان متحد ویکپارچه بدون تعبیض بدون تفکیک درجه بندی های خاینانه همدیگر را بپذیریم در انصورت یک ولت واحد میگردیم نه اینکهگذشت از قومیت تاریخی اش وقبولی یک قوم خاص اجباری و زور گویی را .

>>>   جناب موسوی خیلی مو جز و جامع نظرداده
اند مشکل ما ذبان پشتو نیست بلکه تحمیل
این زبان است .در سویس سه زبان رسمی
وجود دارد اما هیچگاهی امتیاز یکی بر
دیگری از طرف دولت ومردم ان بکار برده
نشده است .
اصف

>>>   اعغان شدن به زور نمیشود من اوغان نیستم

>>>   مقالۀ خوبی است، تفرقه نمی اندازد.
به نظر من اطفال هر قوم در دورۀ ابتدائی مکتب پهلوی زبان دری، زبان مادری خود را نیز به حیث یک مضمون درسی فراگیرند.
دوم، در تمام دوایر دولتی تقرری ها به لهاظ فهم و تخصص فرد در رشتۀ همان وزارت یا ریاست باشد، نه به لهاظ قومی یا استحقاق وزرا.
وزیران که سهم قومی می خواهند، تا حال به قوم خود هیچ کمک یا کار نکرده اند، بلکه فقط برای جیب خود.
اگر هر وزیر برای قوم خود کار می کرد، درین 15 سال هیچ قوم افغانستان به این اندازه محروم و فقیر نمی بود.

>>>   كسي كه افغان نيست، برود به جائي كه خود را منصوب بدان ميداند. افغانستان وطن و گهواره و مادر افغانها است، اين يك تفكر احمقانه است، كه افغان همه أفغانستاني ها را شامل نميشود. ما در امريكا زنده گي ميكنيم، و در اين وطن شايد از هر نژاد موجود روي زمين زنده گي نموده و هم تابعيت و جنسيت امريكائي دارند، پس مردم ساكن امريكا غوغا بر پا نمايند، كه امريكا اسم شامل همه نژاد هاي ساكن نيست بايد يا نام امريكا تغير نمايد، و يا در كارت هويت يا تابعيت نژاد ما و أولاده ما هم درج شود، حالانكه تنها جاي تولد اتباع درج ميشود، اگر جاي تولد كس كابل باشد، كابل نوشته ميشود، نه افغانستان ، اما كساني كه و لو از پدر هزاره و مادر بلوچ در امريكا تولد شده باشد، تنها نام شهري كه در آن تولد شده، در تابعيت نامه و پاسپورتش درج ميگردد.
شرم است بر ما ها كه روز ها اجيران خارجي فيلسوف نامه مطبوعات را از تفرقه اندازي پر ساخته، و در رأي اتحاد و همبستگي جامعه، و مصالح علياي ان، حرفي به زبان نمي آرند.
به اميد بيداري ملت افغان

>>>   اصولى بنام (افغانيت و اسلاميت ) نه ريشه در دين دارد و نه اعتبار در مدنيت امروز !
الف
افغانيت يك جعل تاريخى است كه ريشه در سنت قبايل بدوى حاشيه كوه سليمان دارد ، نه اعتبار قانونى دارد ، نه اعتبار مدنى دارد، نه اعتبار تاريخى دارد، زيرا يك جعل تاريخى و يك انحراف فكرى است .
آنچه ايكه بنام رسوم افغانيت ياد مى شود آميخته اى از سنت ها و روش هاى يهودى با سنت هاى عيارى خراسانيست و بس.
اين تركيب را در مقابل تمدن اسلامى خراسان ساخته اند، اما اين كجا و آن كجا ؟
ب
چسپانيدن اسلاميت به افغانيت بر اساس همان تئورى صهيونيست ها و با تقليد از آنها تركيب يافته است كه يهوديت و صهيونيزم را لازم و ملزوم هم مى دانند.
اين چماق ( افغانيت و اسلاميت ) كند تر و فرسوده تر از آن است كه بتواند راه استبداد قبيله و فاشيزم قرن نزدهم را فراهم آورد .
ج
شما و تمام دوستانتان بايد بدانند كه هيچ كس اين حق را ندارد تا گفتمان هويت يى را كه در كشور مطرح است به تيغ جهل و جعل و تزوير متوقف سازد .
اينكه عناصر فاسد و فاشيستى مانند فاروق وردك و امر خيل هنوز حضور حضرتعالى رويت نشده شاخ و شانه كشيده اند ، در واقع از نيت شوم و شرم آور اطاق فاشيزم حكايت مى كند .
د
توافق با حكومت وحدت ملى سند ورود شما به بهشت نيست ، حق شهروندان مظلوم و خانواده شهدا را هيچكس نمى تواند ببخشد.
گفتمان هويت طلبى خراسان در تمام ابعاد آن همچنان مطرح است و هر شهروند اين مملكت حق دارد در تمام مسائل سياسى و هويتى اظهار نظر نمايد.
سياستمداران تاجيك هم به شمول جمعيت اسلامى افغانستان حق وتو آراء و نظر شهروندان را ندارند و مردم حركت عناصر مشكوك و فاسد را زير نظر دارند و جوانان ما آگاه تر از آن هستند كه هر تجارت پيشه اى فاسدى آنها را به طويله اى فاشيزم هدايت نمايد.

>>>   زبان من زبان خداوندگار بلخ ، زبان حكيم ابوالقاسم فردوسى و زبان مادرى امام اعظم امام ابوحنيفه است .
زبان فارسى مرز ندارد ، مرز زبان فارسى از سمرقند تا لاهور و از هريوا تا تبريز است .
براى اينكه بدانيد واژه سفره از كلمات اصيل خراسانى است و ربطى به لهجه ى ايرانى ندارد، دو مثال از مثنوى و شاهنامه را خدمت تان مى گذارم تا مطالعه بفرماييد و فرهنگ و هويت اصيل خود را به ديگران تقديم نكنيد .
یکی سفره پیش پرستندگان
بگسترد و برخاست چون بندگان
ز صندوق بگشاد و بند و کلید
برآورد و برداشت جام نبید
حكيم ابوالقاسم فردوسى طوسى

>>>   من ازافغانيت واسلاميت مقدم تر انسانيت را ترجيح وبرتر ميشمارم زيرا تازمانيكه انسانيت را ندانيم هيچگاه ادعاي دين وفرهنگ كرده نمي توانيم بسياربجا فرموده ايد

>>>   انسانيت يك مفهوم عام است و بيشتر براى زدودن هويت و فرهنگ و دين بكار مى رود و زمانيكه اين انسانيت را در فرم و قالب حقوقى و مفاد قانونى پياده نماييد ناگزير هستيد از دهليز هويت ، فرهنگ ، تاريخ ، دين و سياست عبور نماييد .
اما تكريم انسانيت و تعريف اخلاق انسانى در هويت و فرهنگ خراسانى بخوبى تعريف شده است .

>>>   برف کوچ یک سال پیش در پنجشیر و رانش زمین در بدخشان جان صد ها انسان را گرفت به این دلیل که محل زندگی مناسب نداشتند. پروان و شمالی و شمال هر قدر جای خالی داشته باشد برای باشندگان اصلی این سرزمین کافی نیست. مردم مارا یک سو بی سر پناهی و آفت طبعی قتل عام می کند از سوی دیگر همین کوچی ها زاده(طالب)ترور می کنند و به گلوله می زنند.
مناسب ترین مکان برای کوچی ها اطراف مرز دیورند است، جایی که می توانند بسیار راحت و آرام فرهنگ و رسوم شان را در دو سوی مرز حفظ کنند و بار ور شوند.

>>>   نویسندۀ این مقاله یک پشتون پاکستانی است. در این مقاله نشان داده است که«افغان» چنان یک پیراهن تنگی است که حتا بر قامت کل پشتون ها برابرنیست چه رسد به دیگر اقوامی که صاحب فرهنگ و تمدن بسیار درخشان می باشند:
"پشتون یا افغان
نویسنده: آدم خان يوسـفزي - پـشاور، پاكسـتان

>>>   چندگپ در باب هویت:
- از پدر و بابا چیزی که برای من مانده است همین هویتم است؛ تاجیک، فارسی زبان و مسلمان. یک تعدادی از قومندان ها، قلدرها، رهبرها، نماینده های مجلس و فر زندان شان از آدرس هویت و معامله با دستگاه قومی قدرت، نان، نام، پول و خانه بدست آورده اند. اگر از هویت خویش حرف بزنند این نعمت های مادی را از دست می دهند. من و هزاران آدم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم مکلف به حفظ همین داشته ای خویش (هویت) هستیم. هرکسی به نمایندگی از من بر سر هویتم معامله کند دشمن من است. اگر یک روز دستم برسد از وی حساب می گیرم
- بحث چگونگی توزیع شناس نامه های برقی یکی از کار های حکومت وحدت ملی است. واژه ی 《افغان 》و تعمیم آن محل منازعه است. من شکی ندارم که شماری حتمن درپی امتیازگیری و معامله گری هستند. اما، به هیچ صورت یکسان سازی قابل پذیرش نیست.
- دوکتور اسپنتا، امرالله صالح، سمیع حامد، لینا روز به و شمار دیگری در جهت تعمیم افغانیت بسیار نوشتند و تلاش کردند ولی خوش بتخانه به کمک ابزارهای اطلاع رسانی امروزی و اشتیاق باز شناسی خویش این تلاش ها هیچ تاثیری نداشته است. شاید هنوز شماری بکوشند که همه افغان شویم ولی نمی شویم. اگر به زور هم افغان سازی کنند نسل های بعدی باز هویت خود را باز خواهند یافت.
- من مردمانی را از سوریه، مصر و سودان می شناسم که می گویند ما عرب زبان شده ایم عرب نیستیم. هر چند که این کشورها را بنام کشورهای عربی یاد می کنند ولی مردمانی هنوز هستند که خود را چیز دیگری تعریف می کنند. افغان ها در سر زمین مشترک ما بودند ولی افغانستان صد سال پیش آمد. هیچ دلیل منطقی برای افغان بودن ساکنان خراسان وجود ندارد.
-حرف آخر: ما به عنوان مردمان همین سر زمین جز حرمت و ارج گزاری به هویت همدیگر راهی نداریم. کار احسن و عقلانی آن است قانون مصوب مجلس در مورد شناس نامه ها عملی گردد. هرنوع تلاش برای یکسان سازی جفا علیه انسانیت است.

>>>   افغانيت يك جعل تاريخى است كه ريشه در سنت قبايل بدوى حاشيه كوه سليمان دارد ، نه اعتبار قانونى دارد ، نه اعتبار مدنى دارد، نه اعتبار تاريخى دارد، زيرا يك جعل تاريخى و يك انحراف فكرى است .
آنچه ايكه بنام رسوم افغانيت ياد مى شود آميخته اى از سنت ها و روش هاى يهودى با سنت هاى عيارى خراسانيست و بس.

>>>   بیشتر از هرکسی سنگ اسلامیت را همین فاشیست ها بر سینه می زنند. و هویت دیگران را انکار می کنند این در حالی است که اسلام صهیب را رومی، بلال را حبشی و سلمان را فارسی می خواند؛ یعنی هویت شان را انکار نمی کند. متاسفانه اسلام در دست فاشیسم تباری ما حثیت تیغ دو دم را دارد.

>>>   امروز اگر کاخ شکوهمند هویت خود را بفروشیم دیگر مرگ بهتر است. به نقل از قهرمان ملی:" دست داریم ، پا داریم ،زنده هستیم همه چیز را بگذاریم فرار کنیم. بخدا قسم مرگ بهتر است از این حالت."

>>>   ایوبی گرامی، حق داده نمیشود، بلکه حق به زور گرفته میشود، وقتی از کلتور، فرهنگ و تاریخ خود استفاده کرده نتوانی، برده ی بیش نیستی، در برابر زورگویان باید مقاومت کرد و مردانه وار حق خود بدست آر، اینست شیوه مردانگی.

>>>   افغان نبودن ما هیچ دلیل نمی خواهد. به آن دلایل احمقانه ای که شمارا در بیرون افغان می گویند من افغان نمی شوم. در بیرون اکنون مارا بهتر از افغان با هویت انتحاری و طالبانی می شناسند؛ من نه طالب هستم و نه انتحاری. اگر کل جهان خر را سر چپه سوار شوند نمی تواند دلیلی باشد که حتمن طریق خرسواری روی به سوی دم خر نهادن است!

>>>   من هچ افغان نیستم من افتخار ميكنم که يک تاجک خراسانی فارسي زبان استم. افغان اوغان پشتون طالب تیروریست انتهاری فاشيزم قبیله گمشده یهود اسرائل است. نام افغانستان جعلی است سرود ملی فمیلی جعلی است. قانون أساس جعلی قبائلی است تاريخ افغانستان جعلی است بيراق =پرچم افغانستان جعلی قبائلی طالبا نی پشتونوالی است ريئس جمهور تقلوبی جعلی یک دیوانی راوانی است. انتخابات هميشه به نفه قوم پشتون مشخس تقلب جعلی است.پس من بدونه شک هچ افغان نیستم. افغان = اوغان =افاغنه = پشتون = پتان = ۱۰۰%طالب = تیروریست انتهاری فاشيزم قبیله گمشده یهود اسرائل است. بدون شک طالبان پشتون است پشتونا طالب است.

>>>   واقعا در بيرون ما را بهتر از افغان با هويت انتحارى و طالب ميشناسند

>>>   الحمد لله ما مسلمانیم و بر اساس اسلام هیچ امر تقلبی و دور از واقیعت قابل تائید نبوده هویت های تقلبی جز درد سر کدام نتیجه مثبتی به همراه ندارد. باید مطابق دستور اسلام عدالت مراعت شود و مردم بنام قوم و تبار شان خوانده شوند. از نظر اسلام همه اقوام عزیز و محترم اند و بخاطر معرفت و شناسایی در آفرینش خداوندی هر کدام جای خود را دارند. خواندن فرزندان به غیر پدران واقعی شان از نظر اسلام قابل قبول نمی باشد. زید پسر خوانده نبی کریم(ص) که همه او را زید بن محمد میخواندند به دستور قرآن از این امر ممانعت صورت گرفت و خداوند دستور داد که بنام پدر اصلی اش خوانده شود. این امر میرساند که هر نفر بهتر است به نام قوم و تبار خودش خوانده شود و احترام گردد.

>>>   دخت هندوکش
همینکه افغان بگویی یعنی وحشت و دهشت و عقب مانده.

>>>   من هچ افغان نیستم من افتخار ميكنم که يک تاجک خراسانی فارسي زبان استم. افغان اوغان پشتون طالب تیروریست انتهاری فاشيزم قبیله گمشده یهود اسرائل است. نام افغانستان جعلی است سرود ملی فمیلی جعلی است. قانون أساس جعلی قبائلی است تاريخ افغانستان جعلی است بيراق =پرچم افغانستان جعلی قبائلی طالبا نی پشتونوالی است ريئس جمهور تقلوبی جعلی یک دیوانی راوانی است. انتخابات هميشه به نفه قوم پشتون مشخس تقلب جعلی است.پس من بدونه شک هچ افغان نیستم. افغان = اوغان =افاغنه = پشتون = پتان = ۱۰۰%طالب = تیروریست انتهاری فاشيزم قبیله گمشده یهود اسرائل است. بدون شک طالبان پشتون است پشتونا طالب است.

>>>   یازهم یک تروریست پشتون ازجنوبی، به نام احمد خان رحیمی با انفجار بم در نیوجرسی امریکا تاج افتخاربرهویت جنایتکارانه تبارخود گذاشت. نه تنها جنایت بخشی از فرهنگ این مردم است، بلکه عامل ژنتیک و مناسبات قبیله یی و وابستگی و دلبستگی تباری آنها به پاکستان از این قوم جنایتکاران حرفوی ساخته است که نه تنها افغانستان را به جهنم مبدل کرده اند، بلکه جنایات این تبار جهان را نیز تهدید می کند.

>>>   اعلامیه جنبش ((من افغان نیستم ))!
هموطنان گرامی ، دارنده گان هویت های غیر افغانی !
همانگونه که شما آگاهی دارید این روز ها باز میگویند که واژه (( افغان )) را به مثابه (( هویت ملی)) همه باشنده گان کشور در شناسنامه برقی می گنجانند. این کاری است که ما بار ها و بارها رد کرده ایم و هرگز حاضر نخواهیم شد که آن را بپذیریم.
دو سال پیش مردم ما با یک خیزش تاریخی در روز شانزده قوس این تفکر تبعیض آمیز و فاشیستی را به خاک سپردند و گلیمش در مجلس نماینده گان و دیگر مراجع قانونگذاری جمع شد. اما تلاش و تقلای سوپرفاشیست های افغان، باعث شده است که این مساله دو باره داغ شود و در اثر معامله گری شماری از مفتخوران ، واژه ((افغان)) بار دیگر امکان دارد که در شناسنامه درج گردد. ما باید در برابر این دسیسه هوشیار باشیم و نگذاریم برنامه حذف هویت های غیر پشتون عملی شود.
خوشبختانه ، در داخل و خارج کشور رزمنده گانی حضور دارند که متوجه این رویداد ها هستند و برای درهمشکستن آن مبارزه می کنند. شماری ازین عزیزان ما میخواهند که جنبش (( من افغان نیستیم )) را با محتوای ژرف تر ، با برنامه گسترده تر و با نظم و تشکیلات بهتر ، دو باره راه اندازی کنند و در برابر توطئه دشمنان هویت و فرهنگ ما استوارانه قامت بیفرازند.
از همه کسانی که خواهان دفاع از هویت خویش اند و درج شدن واژه (( افغان )) را در شناسنامه قبول ندارند، صمیمانه دعوت می کنیم که به جنبش (( من افغان نیستم )) بپیوندند و از آن پشتیبانی کنند.
جزئیات بیشتر در آینده نزدیک به دسترس شما خواهران و برادران گرامی و عدالتخواه قرار خواهد گرفت.
به امید پیروزی
جنبش (( من افغان نیستم )) !
کابل - خراسان

>>>   وحت ملی، و من افغان نیستم

>>>   وحدت ملی، و من افغان نیستم۰
ما برادری و وحدت ملی واقعی میخواهیم نه یکسان سازی جبری همه اقوام کشور زیر نام یک قوم بنام افغان۰
تنها با همدیگر پذیری و احترام متقابل به ارزش های واقعی فرهنگی، هویتی، لسانی، و تاریخی یکدیگر به وحدت ملی میرسیم، نه با بزور قبولاندن نام یک قوم بر تمام باشندگان کشور، و انکار از تمام ارزش های دیگران۰

>>>   چرا نام اين كشور افغانستان شده كي اين نام را به اين كشور كذاشته در كدام بره تاريخ ؟؟؟

>>>   هویت حعلی افغان بر تو باد ...تاریخ آشکار و پنهان تاجیکم.

>>>   معلوم نیست که چرا ماملیت تاجیک دسته تبرشده ریشه خویش را قطع میکنیم واکثرا بیتفاوت هستیم ؟ وگوی هیچ چیزی صورت نگرفته وصورت نمیگیرد .....
چرا اکثر جوانان تاجیک ویا هم آگاهان ما....... علاقمندی بردفاع از هویت خویش ندارند ، بجزازسرایدن غزل شیروموسیقی چیزی بگفتن ندارند؟
باورکنید که همین لحظه بتپید وفردا ناوقت خواهد بود . نشودکه خدای ناخواسته نزد نسل آینده خویش شرمسارشویم.
مولانای بزرگ مراعفو بدارند..

>>>   صد نیستان تاجیکم

تاجیکم در بلخ باستان تاجیکم
در هرات و در بدخشان تاجیکم
شاهنامه است هویت آشکار من
تاج پارسی در خراسان تاجیکم

سینه هایم پر ز شعر مثنویست
در خراسان صد نیستان تاجیکم
زار نی خوان بر زبان مثنوی
جستجو کن راز انسان تاجیکم

بیدل و سعدی و مولنای بلخ
در دل هر کهکشان من تاجیکم
خواجه ای پیر هراتم را سپاس
جام ی ی آن جام عرفان تاجیکم

فخر پنجشیریان و پروان و تخار
تاج سر من! در خراسان تاجیکم
تاجیکان، من تاجیکم، من تاجیکم
رستمم من در سمنگان، تاجیکم

هویت جعلی افغان بر تو باد
تاریخ آشکار و پنهان تاجیکم
تویی افغان نام نیکت برتوباد
بر نتابم نام افغان! تاجیکم

تاجیک افغان نیست! افغان با خبر
تاجیک ار زان نیست افغان! تاجیکم
تاجیکم من تاجیکان! من تاجیکم
فخر فرهنگ خراسان تاجیکم
(شاهد خراسانی)

>>>   پشتون ها ی با فرهنگ ! که بر مرکب قدامت و فرهنگ وادبیات خویش سوارید !
بیبینم صورت نوشتاری اعداد شما چیست ؟
و اینم صورت نوشتاری زبان فارسی و این صورت اعداد ثابت میکند که ما فارسی زبانان قدامت فرهنگی چند هزار ساله داریم
که حتی در زبان عربی هم از صورت نوشتاری فارسی استفاده می شود متوجه باشین که نا سزا نمیخواهم استدلال میخواهم

>>>   ما همه افغان نیستیم. من به همدیگر پزیری و احترام ارزش های متقابل سخت احترام دارم، ولی نمیگذارم هویت من را ازبین ببرند و هویت کاذب را بر من تحمیل کنند. من اوغان یا افغان نیستم. اوغان نام قومی است نه نام ملی. کشور ما یک کشور چند قومی است و هیچ قومی در آن اکثریت را ندارد.
افغان یعنی پشتون، پشتون یعنی اوغان، و ما همه پشتون نیستیم.
شریک بسازید.

>>>   اینکه ما افغان نیستیم و نمی خواهیم افغان باشیم، باری نژاد پرستانه ندارد ولی اینکه یک تعداد بخواهند مارا افغان مهر بزنند ، عین نژادپرستی و تعصب است.
ما پشتون ، هزاره ، ازبک ، تاجیک .... هستیم و همه افغانستانی ....و نه افغان که نام تبار یک قوم است.
شناسنامه یعنی شناخت هویت پس نگذارید هویت تان زیر پای شده و هویت نامعلوم را برایتان برچسپ بزنند.
افغان =پشتون

>>>   ما انسان هستیم و باید به عقاید و فکر یک دیگر احترام قائل شویم. انسانها هیچ بر تری از یک دیگر ندارند بلکه همه مساوی هستند . هر انسانی حق دارد که به زبان مادری خود سخن گوید و کسی حق ندارد ازادی فرهنگ انسان دیگر را سلب کند . من هم وطنانم را از صمیم قلب دوست دارم این شیرمردان ستون های افغانستان هستند که ما بر این عزیزان تکه نمودیم .
حبیب الله یوسفزی

>>>   خاموشی در برابر اسکان اوغان های ناقل در جا های فارسی زبان به معنی قبر خود را به دست خود کندن است

>>>   زبان گرایی ملیت گرایی مذهب گرایی قوم گرایی اسلحه یک مشت افراد فروخته شده مزدور است که برای بقای خود مردم این جغرافیا رابجان بهم انداخته تا ریشه های کشت این طاغوتیان از خون مردم این سرزمین سیر آب گردد.
و وای بر حال من تو برادر هم سرنوشت که احمقانه به دهل این مزدوران شناخته شده مشتاقانه میرقسیم.

>>>   به اظهارات موسوی اینقدر مینوسیم که به فرمان الهی همه انسان ها از یک مر ویک زن افریده وبه خاطر شنا سایی انرا شعب وقبیله قبیله گردانده وبهتر کسه است که فرمان برادر احکام الهی است. اگر به تواریخ گذشته نگاه کنیم ّشتون ها هیچ وقت ظالم نبوده ومسایلی که ملی بوده به همکاری وهم اهنگی تمام اقوام ساکن این سر زمین تصمیم گرفته اند وتا حال جریان دارد. از نویسنده گان گرامی خواهش میکنیک که برای بی اتفاقی این ملت در خدمات بیگا نه گان نباشد اگر نه در ّپشتو یک ضرب المثل است( مری او که چوی دا وری به و رسوی به احترام

>>>   ولا شکل تان به دوس ها میماند.

>>>   برخی گرفتار مرض نژادگرایی شده و از انسان گرایی فراری هستند. در کشور ما مشکلات زیادی واز سوی خود ما به وجود آمده است به جایی اینکه به انسانیت و دین واحد خود بیاندیشیم پرچم نژاد و زبان بالا کرده و مشکلات کشور مضاعف می کنیم. تمام اقوام و زبانهای آنان قابل احترام است و هیچ کسی حق تعرض به یکدیگر را ندارد اما برخی با افراط در قوم گرایی و زبان گرایی و تمام خواهی می خواند کشور را به چلش بکشانند. به خدا هیچ قومی قوم دیگر ا نمی تواند از کشور حذف کند اما بااین تصمیمات جاهلانه و غیر عادلانه فقط می خواهند کشور را دچار بدبختی و چالش کنند. یکی از این مصادیق همین تذکره های الکترونی است که بعضی اصرار دارند کلمه افغان را در آن ثبت کنند. آیا درج این کلمه در تذکره چه سودی به مردم کشور دارد؟ در کدام کشور دنیا چنین چیزی مرسوم است که برخی از دولتیان ما بر این مطلب تأکید دارند؟ این برخورد هم با موازین دین اسلام منافات دارد و هم با مبانی دموکراسی حاکم بر دنیا در تضاد است و هم مایه چالش و هرج و مرج در کشور است چرا با این نقاط منفی که در این مسئله وجود دارد باز هم برخی از انی مسئله دست بردار نیستند؟ این کار در حقیقت دشمنی با کشور و ملت است.

>>>   تاجیکها اگر راضی نیستند میتوانند به سرزمین اصلی خود یعنی تاجیکستان بر گردند.

>>>   شما اقلیت تاجیک مهاجر نمی توانید برای دیگر اقوام اصلی واصیل افغانستان تصمیم بگیرید نمیخواهید برورید تاجیکستان.

>>>   شما اقلیت تاجیک مهاجر نمی توانید برای دیگر اقوام اصلی واصیل افغانستان تصمیم بگیرید نمیخواهید برورید تاجیکستان.

>>>   زبان فارسی زیر گروه زبان عربی است اصل زبان این سرزمین ترکی است .وترکها اصلی ترین باشندگان این کشورند نمیدانم با وجود اقوام اصیل این کشور یعنی ازبکها وهزاره ها وپشتون ها شما اقلیت تاجیک مهاجر چرا اینقدر اظهار وجود میکنید؟ ؟؟؟؟!!!!!!!

>>>   جنبش ((من افغان نیستم ))!
من يار وفادار اين جنبش ام
من افغان نيستم !
من انسان ام
از سرزمين خورشيد
با درفش خورشيد
اى نور خورشيد
که ذره نور پروردگاهى
جنبش ((من افغان نیستم ))
را مدد رسان
تا نام انتسابى افغان حذف شود
تا نام انتخابى مردمان درج شود
حاکمان افغان ترسو بزدل اندک مغز نزديک بين اند
نام اقوام و مليت ها درج کن
که اقليت و اکثريت کى ايست
پس اکثريت تو ناقص است
انتخابات ات تقلب است
نام افغانستان قلابى
ساختن اش از طرف
کمپنى هند برتانيوى
اين پشتون انگليسى در تاج و تخت افغانى
آن پشتون روسى در کميته مرکزى
و اکنون پشتون امريکايى در بانک مرکزى
جنبش ((من افغان نیستم ))!گسترش است از دل وجان با پاکى

>>>   زبان فارسی زیر گروه زبان عربی است اصل زبان این سرزمین ترکی است .وترکها اصلی ترین باشندگان این کشورند نمیدانم با وجود اقوام اصیل این کشور یعنی ازبکها وهزاره ها وپشتون ها شما اقلیت تاجیک مهاجر چرا اینقدر اظهار وجود میکنید؟ ؟؟؟؟!!!!!!!
مگر جامى و فانى منظورامير على شير نوايى و ديگر شاعران دوران تيموريان به عربى نوشتند يا به فارسى!
داستان, آهنگ و شعر ملا ممد جان را مگر در زمان تيموران از طرف جامى و نوايى به تورکى فانى ساخته نشد.
پدر استاد سرآهنگ همين آهنگ را پيش از زيادتر از يک قرن با گفتن ملاممدجان وشعر فارسى ديگرى در هندوستان سرود .
مگر در دربار تورانى ها درغزنه تورانى ها شاعران بزرگ فارسى زبانان نيستند.
از تاريخ بخوان اي بى خبر از تورانيان پارسا

>>>   کسانیکه که می گویند من افغان نیستم به حق وهویت کسی تجاوز نه می کنند، بلکه بر ضد ظلم وبی عدالتی که زمامداران افعان می خواهند انجام دهند یعنی هویت شان را از شان بگیرند وهویت جعلی افغان را بالای شان تحمیل نمایند، صدایی خود را بلند می کنند. این صدا، صدایی عدالت خواهی است. متجاوز وزور گوی کسانی استند که با جعل وتزویر ونیرنگ می کوشند نام قوم خود را بر دیگران تحمیل نمایند، که این عمل شان در مخالفت با ارشادات دین مبین اسلام وقوانین حقوق بشری قرار دارد.

>>>   خراسان سرزمین اصلی تاجیکها و فارسی زبانان میباشید که پشتونهای مهاجر ان را غصب کردند و نام ان را تغییر دادند. به امید حکومت دوباره فارسی زبانان بر خراسان بزرگ و اتحاد با ایران

>>>   درود بر تاجیکان
تاجیک ها یکی از قدیمی ترین اقوام ایران هستند.
هیچوقت تاجیک ها جدای از ایران نبوده و نیستند.
به امید اتحاد دوباره

>>>   دفاع از هویت اصلی و رد هویت تحمیلی و دروغی نژادپرستی نیست. افغان نام دیگر قوم پشتون است که غیر پشتونها مخصوصن فارسی زبانها و عرب ها به آنها اطلاق میکنند. افغان یک نام قومی است نه یک نام ملی.

>>>   افغان یعنی جهل تروریسم انفجار مکاتب کشتار ویرانی ناله و غم فاشیسم یهود خیانت وطنفروشی ظلم و ستم

>>>   جالب و نهایتا مضحک فکر میکنم اجداد انهای که خود را افغان نمیدانند برابر یک نخود هم غیرت نداشتند در غیر ان مسله یی را که امروز شما چهار تا ابلهه داد میزنید ازین موعود وقت تر مطرح و فیصله میکردند و اگر پدران تان غیرت داشتند پس شما ها پست ترین ها هستید و هیچ نوع مطالعه از تاریخ ندارید بخصوص انهای که از خری اسان و اسپ مشکل حرف میزنیدچون زور بیاید مظلوم هستید و اگر زورتان رسید باز شیر های پلاستیکی و افسانه یی چه احمق مردمی که من دارم

>>>   اگه عادلانه و بدون تعصب قضاوت کنیم. آنچه در فرهنگ حقیقی این مردم رایج است این است. که اقوام پشتون یعنی آنانیکه در محلات زندگی میکنند و ذهن شان از هر گونه سیاست و تقلب خالی است. غیر پشتون را پارسی وان یا همان پارسی زبان میگویند. این موضوع دو چیز را ثابت میکند یکی اینکه افسانه دو زبانی و سه زبانی تاجیکی، فارسی و دری را و دیگر اینکه پشتون یا افغان غیر از پارسی وان است. زمانیکه یک پشتون کاملاً وطنی و دور از سیاست با غیر پشتون مقابل شود، میگه ما اوغان استیم تو اوغانی مبپامی. اگر فرهنگ ما همان فرهنگ پشتون اصیل وطنی است. که افغان همان پشتون است و فارسی و دری هم یکی است.

>>>   این مرغ کلک از کجا شد فکر کنم کدام تنبور چی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است