حکومت باید موانع را از سر راه بخش خصوصی بردارد
خوشبختانه افغانستان ظرفیت بسیار بالایی دارد و در تولید انرژی ظرفیت بسیار بالا است که نه تنها برای آینده و رشد اقتصادی آن کافی است بلکه می توانیم برای رشد اقتصادی منطقه نیز سهم بگیریم 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۰    ۱۳۹۵/۷/۱ کد خبر: 121470 منبع: پرینت

از حکومت انتظار می رود که دردسری برای این سرمایه های گذاری ها که بخش خصوصی انجام داده است ایجاد نکند چرا که کار بخش خصوصی قابل اعتماد است. حکومت باید در خدمت این باشد که موانع اضافی را از سر راه آنان بردارد.

تفاهمنامه همکاری شرکت برشنا با افغانستان و وزارت های ذی ربط با غنضنفر گروپ مبنی بر احداث اولین توربین های گازی، خصوصی، پنجاه مگاوات برق مزار شریف به امضا رسید. این پروژه با سرمایه گذاری تقریبا هفتاد و پنج میلیون دالر و در مدت کمتر از دوسال آینده شروع به فعالیت خواهد کرد.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، امروز پنجشنبه 1 میزان در نشستی که در این خصوص برگزار شد، گفت: خوشحال هستم که امروز در برنامه ای شرکت می کنم که در قسمت انرژی های افغانستان برگزار شده و ما شاهد افتتاح و امضای موافقنامه ها در این زمینه هستیم.

وی افزود: از همینجا به مردم افغانستان اطمینان می دهم که قرار است قدم های بزرگی در خودکفایی و بالا بردن سطح تولید داخلی برداشته شود. اگر واقعا خواسته باشیم که به توسعه پایدار برسیم و کشور به رفاه اقتصادی برسد و وضعیت تغییر کند بدون سرمایه گذاری های اساسی در بخش انرژی ممکن نخواهد بود. خوشبختانه افغانستان ظرفیت بسیار بالایی دارد و در تولید انرژی ظرفیت بسیار بالا است که نه تنها برای آینده و رشد اقتصادی آن کافی است بلکه می توانیم برای رشد اقتصادی منطقه نیز سهم بگیریم.

داکتر عبدالله، با بیان اینکه فاصله میان ضرورت مردم افغانستان و آنچه را ما از برق وارداتی و از تولید داخلی داریم بسیار زیاد است، افزود: یعنی فاصله میان برقی که ما داریم و نیازی که مردم به آن دارند بسیار زیاد است. برای کم شدن این فاصله ها نیاز به کار جدی داریم. از سرمایه گذارانی که سرمایه های خود رابه افغاستان آورند و در اینجا به کار گرفتند تشکر می کنم آنها مکان هایی بهتر از افغانستان برای سرمایه گذاری داشتند اما لطف نمودند به افغانستان کمک کردند و سرمایه های خود را در اینجا آوردند.

رییس اجرایی، با ابراز خرسندی ازامضای این قرار داد بیان داشت: قابل یادآوری است که در هفته ها و ماه های آینده ابتدا 50 و سپس 150 مگاوات برق به اینجا می رسد و بخش خصوصی در این قسمت علاقمندی نشان داده است. بنابراین کار بر پروژه های دیگر به کابینه فرستاده شده است تا مورد تایید قرار بگیرند. این موضوع خبری خوش برای هر گوشه ای از افغانستان به شمار می رود و تغییری برای زندگی مردم افغانستان است. این نوع سرمایه گذاری و شیوه سرمایه گذاری پایدار و مطمین است و آینده ای خوب دارد. از حکومت انتظار می رود که دردسری برای این سرمایه های گذاری ها که بخش خصوصی انجام داده است ایجاد نکند چرا که کار بخش خصوصی قابل اعتماد است. حکومت باید در خدمت این باشد که موانع اضافی را از سر راه آنان بردارد.

وی، با بیان اینکه افغانستان در قسمت انرژی یک ظرفیت خداداد دارد اما سالهای سال ما در باره ظرفیت ها چه در بخش معادن ومنابع زیرزمینی و یا ظرفیت های دیگر یاد کردیم و همیشه به آن افتخار کردیم اما قدم های عملی در این راستا کم برداشته شده است و افزود: برق شرکت برشنا نمونه بسیار خوبی است که بتواند راه را برای قدم های بعدی باز کند. همچنین پروژه های دیگری که هم اکنون در افغانستان بر روی آن کار می شود از چنین پروژه هایی هستند.

داکتر عبدالله چنین پروژه هایی را در افغانستان فرصت هایی مناسب برای رشد و خودکفایی می داند و می گوید: ما باید در حال حاضر از این فرصت هایی که در پروژه های مختلف در اختیار ما گذاشته شده است استفاده کنیم. چرا که گذشته است آن زمانی که همه خدمات را دولت ها ارایه می کردند. گرچه امروز هم دولت در عرصه های مختلف مسوولیت دارد اما شیوه مسوولیت حکومت در کشور ما با توجه به وضعیت خاص آن متفاوت است.

وی، تاکید کرد که در جریان تطبیق این پروژه باید همه همکار باشند تا این پروژه بتواند نه تنها برای جلب سرمایه گذاری داخلی از تجار ملی بلکه برای سرمایه گذاری خارجی موثر و نمونه بسیار خوب باشد و باعث علاقمندی بیشتر برای کمک به بخش خصوصی در این زمینه ها باشد. دیدگاه حکومت وحدت ملی نسبت به این پروژه بالا بردن سطح خودکفایی و پیشرفت اقتصادی است.

عبدالله در اخیر گفت: افغانستان موقعیتی خوب دارد اما در جاهایی از کشور، این موقعیت به یک تهدید برای ما تبدیل شده است. ما چالش هایی از این موضوع را پشت سرگذاشتیم اما هنوز هم چالش های امنیتی وجود دارد اما این موضوع به این معنا نیست که کار در این عرصه ها توقف شود بلکه ما باید با تمام قوت کار کنیم تا از فرصتی که وجود دارد استفاده خوب تر کنیم.


کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالله خان!
خودت از کدام بخش خصوصی گپ میزنی!!! در افغانستان هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی از جانب غاصبین همراهت چنان بیرحمانه چور و چپاول شد که بگفته یک وکیل حتی در کابل یک بلیست زمین برای سجده یک مسلمان باقی نماند!!!! انشاء الله شیرفهم شده باشید!!
زمینهای هموار را زنده ها چور کردند و تپه ها هم برای دزدهای مرده تاریخ تیر شده چپاول شد!!!!

>>>   ریس صاحب نان چرب خورده کدام انرژی وکدام اقتصاد بالا پاین رفته ومیرود تا خودت وغنیکک دراین چوکی های الفی دار نشسته باشید .
مسافرجبری

>>>   حکومت غنی حاضر نیست 200 هزار دالر برای شهرک صنعتی پروان هزینه کند، اما حاضر است در پروان برای رسیدن به اهداف شوونیستی اش برای تروریستان طالب تحت نام"کوچی ها" یک ملیارد دالر شهرک بسازد.

>>>   تا موقع که ما فریب کلمه وحدت ملی را میخوریم وضع ما و کشور ما همین طوری ادامه پیدا میکند .

>>>   نفروشید ملت را به قاتلان و جنایتکاران ورنه همگی در مقابل تان استاده میشویم
بعضی بزرگان تاجیک وقتی حمایت و پشتیبانی تاجیکان را با خودشان میبینند فکر میکنند که هر بدی و معامله گری پنهانی یا آشکار به خاطر حفظ ثروت و قدرت شان با دشمنان تاجیکان کنند تاجیکان خاموش می باشد...
نخیر برادر هنوز در این سرزمین انسان های باوجدانی وجود دارد که جان میدهند و خودشانرا نمیفرشند و در مقابل خیانت و جنایت تان استادگی میکنند نفروشید ملت را به قاتلان و جنایتکاران ورنه همگی در مقابل تان استاده میشویم.

>>>   نی که فکر کدام فابریکه لب سرین را دارید که این طرف دار شرکت های خصوصی هستید. این چور و چپاول که کرده اید این همه پرسان خواهد شد کوشش نکنید که که حالا خصوصی سازی تمام فابریکه ها را شروع نماید

>>>   غم خود ورفقایت رابخور همینقدربس است

>>>   حال دل ع است که مردم در دو سال فریب داد میخواهد سه سال دیگر هم بالای مردم ب چال فریب حکومت کند
جوادی

>>>   گپ زدن و قدرت عمل بسیار فرق دارد
م زمین بوس کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است