جای خالی رییس جمهور در سازمان ملل
اشرف غنی با شرکت در این نشست می توانست نگاه جهانیان را معطوف سیاست تروریست پروری پاکستان در قبال افغانستان کند اما این فرصت نیز مانند هزاران فرصت دیگر از میان رفت 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۹    ۱۳۹۵/۷/۱ کد خبر: 121473 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از حمایت پاکستان از تروریستان به شدت انتقاد کرد و گفت: پناهگاه های امن گروه های هراس افکن در پاکستان است و حملات اخیر در کشور از آن طرف خط دیورند، در پاکستان طرح ریزی و سازمان دهی شده بود.

دانش در حالی با انتقاد تند از سیاست پاکستان در قبال افغانستان در بزرگترین گردهمایی سران کشورهای جهان سخن می گفت که پس از برکناری دولت طالبان هیچ یک از دولتمردان با دانستن این حقیقت که تمامی نارامی ها از سوی این کشور سازماندهی می شود، اقدام عملی صورت نداده اند و تنها دست به انتقاد زده اند.

دانش در این مجمع تنها دوباره به بازگویی سخنانی پرداخت که هم جامعه جهانی و هم مردم افغانستان پی برده اند که فقط در حد شعار است و هنوز هم رهبران حکومت وحدت ملی نتوانستند بعد از دو سال، مشکلات خود را حل کند چه برسد به معضلات امنیتی و اجتماعی کشور.

اگر معاون دوم رییس جمهور با افتخار از رسیدن به شفافیت در انتخابات افغانستان سخن می گوید، باید بیان می داشت که پس از کشمکش های دوساله، تنها مفاد از عهدنامه سیاسی حکومت وحدت ملی است که آن هم ناقص به امضا رییس جمهو رسید و هنوز هم از شفافیت برخورد نمی باشد.

مبارزه با مواد مخدر که جز اولین تعهدات رییس جمهور پس از پیروزی در انتخابات بوده است همین که هنوز افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است و تصاویر هرروز زیر پل های پایتخت خود نشان از مبارزه خیالی غنی و مسوولان مربوطه دارد.

هر چند دانش از دستاوردهای مثبت حکومت برای نشست بروکسل سخن گفت اما دولت با کدام عملکرد مثبت در جهت امنیت و خودکافیی داخلی به این نشست شرکت می کند.

معاون دوم رییس جمهور با تمام تلاش خود در مجمع سازمان ملل در پی جلب توجه جهان به اقدامات حکومت وحدت ملی صورت داد اما سیاست داخلی و خارجی رییس جمهور چنان با شکست مواجه شده است که نه تنها جامعه بین المللی بلکه مردم افغانستان نیز از حمایت چنین دولتی ناامید شده اند.

رییس جمهور طی دو سال فرصت داشت به مفاد توافقنامه صلح عمل کند و حداقل امنیت نسیی کشور را حفظ نماید نه اینکه حتی در داخل حکومت نیز با چالش و بی اعتمادی روبرو شود و نتواند برای چند روز پایتخت را برای شرکت در مهم ترین نشست بین المللی ترک کند.

معاون دوم رییس جمهور که از سازماندهی پاکستان در حملات دهمزنگ و دانشگاه کابل دست به انتقاد می زند و از جامعه جهانی می خواست به افغانستان در این زمینه کمک کند باید جواب دهد اگر انتحاری، یک گردهمایی مسالمت آمیز را به خاک و خو می کشد و مرکز آموزشی را به رگبار می بندد، دولت در کجایی این ناامنی ها نقش دارد؟ نیروهای امنیتی چه مسوولیتی در قبال مردم دارند؟ سازمان اطلاعاتی افغانستان مشغول چه کاری است؟

وقتی خود رییس جمهور ناقض حقوق خبرنگاران و رسانه ها است و دست به حکومت نظامی در امن ترین ولایت افغانستان می زند، چگونه دم از آزادی اطلاعات و رسانه ها به میان می آورد.

اشرف غنی با شرکت در این نشست می توانست نگاه جهانیان را معطوف سیاست تروریست پروری پاکستان در قبال افغانستان کند اما این فرصت نیز مانند هزاران فرصت دیگر از میان رفت و سفر نمایشی معاون دوم نیز بدون دستاورد به پایان رسید.

رییس جمهور برای دومین بار درحالی حاضر به شرکت در نشست سازمان ملل نشد که کرزی در مدت 14 سال حاکمیت خود هر ساله در این مجمع شرکت و با رهبران جهان ملاقات می کرد و سیاست خارجی موفق تری نسبت به غنی داشت.

گفتی است که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا برای آخرین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و بان کی مون که در پایان سال 2016 پس از 10 سال سمتش را به عنوان دبیر کل سازمان ملل ترک می کند، مجمع عمومی به طور منظم دوره های اجلاس سالیانه خود را در سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه تشکیل می دهد و هر 193 عضو سازمان ملل در جلسه شرکت دارند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانیکه فکر برتری جوًی قومی و تمامیت خواهی بر ذهن و روان زمامداران گماشته شده از خارج، مسلط باشدافغانستان هرگز نمیتواند به مرحله رشد و انکشاف برسد. بعبارت دیگر تا زمانیکه مردم افغانستان زمامدار ان خود را به رای آزاد و دموکراتیک خود انتخاب کرده نتوانند، بهبودی در امور افغانستان دور از تصور مینماید.

>>>   اگر رئيس جمهور در اجلاس اشتراك ميكرد باز بهانه ديگري را بخاطر ملامت كردن اش ميتراشيديد.
هراتي

>>>   مگر اشرف غنی در این چند سال چکار کرد که در این جلسه جایش خالی بود در این کشور فقط انتقاد زیاد دیگر هیچ کس به حال این مردم فکر نمی کند.

>>>   كرزي يك آدم بي ريشه و طالب بود و هست. همين مجاهدين بودند كه در برابر خواست سي آي آي مصلحت كردند و استاد رباني شهيد قدرت مشروع خويش را به يك آدم نا مشروع و فاسد خيرات دادند.
كرزي كجا مبارزه كرده بود و چه كاره محاسبات سياسي بوده؟؟؟

>>>   هیچ چیزی نمانده که بالای ملت بی حافظه تجربه نشده باشد، فکر می کردم وقیح ترین رسوایی ما رییس جمهور شدن یک دیوانه بود ولی حالا معلوم می شود هنوز در این آزمایشگاه چیزهایی برای تجربه شدن باقی مانده است. امروز حکمتیار تجربه می شود، فردا یک ساز دیگر برای سرودن پیدا خواهند کرد و معلوم نیست پس فردا چه خواهیم شد. یک مشت بی اراده که از حماقت ما به تجارت سیاسی رسیده اند پانزده سال می شود که به ساز اتن ملی چپ و راست رقص دارند.

>>>   تا موقع که ما فریب کلمه وحدت ملی را میخوریم وضع ما و کشور ما همین طوری ادامه پیدا میکند .

>>>   اين روز ها بحث فدراليزم يا خود مختارى داخلى محلى داغ شده است. به عقيده شما فدراليزم ميتواند راه حل مشكلات كشور باشد ؟

>>>   در افغانستان ، هر چیزی که حتا تصورش را هم نمی توانیم کنیم ، می تواند اتفاق بیفتد. در کشوری که حافظه و عاطفه نیست ، بد ترین و پلید ترین جنایتکارش می تواند بر پیکر بهترین قهرمان لگد کوبان ، با شوکت و شان ، قدم زند.
در کشور نفرین شده و فاشیزم زده و خارج تاریخ مانده ای افغانستان ، هر کاری که بخواهند ، می کنند. به ویژه این که همه جلوه های اصلی مقاومت را در این پانزده سال بیخی ازمیان بردند و میدان کاملن شغالی است و خالی .
درویش "دریادلی"

>>>   یک سوال تاریخی ، که میتواند در شرایط امروز افغانستان و پیوستن حکمتیار به پروسیه صلح باشد این است ، چرا حبیب الله خان کلکانی ، که پیمان صلح با نادر را جهت عدم خونریزی پذیرفت و به کابل امد ، توسط نادر غدار به دار آویخته شد ، او که مانند حکمتیار قاتل مردم افغانستان نبود جواب احتمالا این باشد ، چون شهید شاه حبیب الله خان کلکانی از تبار نادر و اشرف غنی نبود .

>>>   در ساده ترين كلام
سرزمين هاي ما پارسيان توسط افغانه يا پشتانه از زمان هوتكي به بعد اشغال شده و همه ما پارسيان تاجيكان مجبور و مكلف هستيم كه در برابر اين قوم بدوي مبارزه كنيم براي آزادي خود و مردمان خود.
افغانه در سرزمين پارسيان حق حكومت ندارد

>>>   چرا حضور نیافت بخاطریکه مهمان مهمان را خوش نداشت صاحب خانه هردویش را.

>>>   سازمان ملل متحد،
به پاس خدمات شاىسته رىيس جمهور اشرف غني در راستاي شيطنت ايجاد زمينه سازي براي آمدن منفور ترين جلاد مردم افغانستان آقاي راكتيار تنديس ديپلوم لوح تقدير را تفويض نمود.
و براي وي بقيه ادامه زنده اش را مملو از أرج و مرج بيشتر تمنا نمودند.

>>>   سرزمين ديوانه ها
سرزمين ديوانه ها جغرافيايى است كه
• نام اش از ناله و فغان گرفته شده
•معيار در آن وابسته گى به قبيله عقل كل است نه انسانيت و نه اسلاميت
• پست ترين وطن فروشان را بابا لقب ميدهند
• خائن ترين شخص بزرگترين فرودگاه را به نام خود قباله ميكند
• خون خوار ترين مزدور راكت پران دسولى اتل ميشود
•خلاصه در سرزمين ديوانه ها روزانه ده ها خبر درد و غم را ميشنويد
قوم درجه يك سرزمين ديوانه ها انسانيت و دين را فقط در صورت عدم تقابل با أصول حيوانى قبيله قبول دارند
كه بد بختانه اصول حيوانى قبيله كاملاً با انسانيت در تضاد است
• مردم اين سرزمين بالاى رهبران معامله گر اعتماد ميكنند
و اين رهبران بالاى اين ديوانه ها ميخندند
واى برحال ما

>>>   ایران وتاجکستان سرزمین پارسیان است. این سرزمین که شما افغانه میگویید، مربوط افغانها که شامل همه اقوام میباشد، میگردد. شمابه سرزمین پارسیان یعنی ایران بروید، جای تان قفسچه فلزی خواهد بود. بهتر است بالای کشور خود یعنی افغانستان افتخار کنی.

>>>   سخنان کوچه بازاری لوی غل و پشتیبان طالبان وحشی و بی فرهنگ در دانشگاه کاتب,
خوب گوش کنید که این هوتلی چی میگوید.
امریکای که از هوتل داری به ریاست جمهوری آوردش حالا از باداراش شکایت میکند و قسمی به مردم میخواهد بیفهماند که نافش در امریکا نه بلکه در افغانستان بریده شده,اما بیخبر از این است که مردم مزدور ها را خوب میشناسند.
دانشگاه کاتب با این دعوت اش از یک خاین,طالب,دزد میلیون ها دالر,قاتل سران جهادی لکه بزرگ بدنامی را به خود کسب کرد,مبارکش باد.
کرزی سارق فکر کرده بود با این سخنان کوچه بازاری و طفلانه اش خوب مورد استقبال حاضرین قرار میگیرد چک چک ها میشود اما برعکس مورد تمسخر جوانان آگاه قرار گرفت و ذلیلانه مجلس را ترک کرد.
یک خوبی دیگر این است که جناب خجالتمآب صاحب بعد از اعلان حمایت علنی از طالبان و قراردادن امیرالخاینین ملا عمرکور و بی کفن در ردیف شاه عیار امیر حبیب الله خان کلکانی از آمدن به مجلس های تاجکها محروم ابدی شد و خوب میداند که اگر اشتراک کند با سرنوشت دوست دوزخی اش بوش پدر روبرو میشود.

>>>   به جواب دوست ما که نگاشته اند سرزمین بارسیان توسط پشتانه اشغال شده میخواهم بگویم :
دوست عزیز :
اگر از شما سوال کنم که دلیل اشغال چه بوده اگر کتمان نکنی خواهی گفت که نبود همآهنگی میان پارسیان و اگر بگویم چراهماهنگی نیست شابد بگویی که یکتازی یک گروه این قوم بالای گروه دیگر و یا از یک قریه بالای قریه دیگر و به همین منوال .....
همچنان ظلم استبدادی که پارسیان بالای اقلیت های زبانی و مذهبی روا میدارند تبعیضی که در میان پارسیان وجود دارد، همۀ این ها سبب سست شدن ریشۀ های پارسیان و ضعف قدرت ایشان است . به گونه مثال در بدخشان اقلیت های مذهبی در چندین ولسوالی مرزی این ولایت وجود دارند که اکثریت شان مردم فرهنگی و باسواد و حتی کدر اند، در تمامی ولسوالی های بدخشان داکتران و استادان از همین ولسوالی های مرزی اند، اما یک فردی را از این مناطق نمی شناسم و سراغ ندارم که در یک پست ریاست یا مدیریت استخدام شده باشد، حتی بست های سه و چهار که در این ولسوالی ها اند از جانب برادران پارسی شان اشغال شده و به همین منوال چندین نا روایی های دیگر نیز در حق شان صورت میگیرد . پس تقاضا دارم اول باید مبارزه با خود کنیم وکمی در خود تغییرات رو نماسازیم تا مردمی که با ماست از ما گریز ان نشود بعدش مبتوانیم مبازه ملی کنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است