بیاید با رفع تبعیض، ملت سازی کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۶    ۱۳۹۵/۷/۲ کد خبر: 121498 منبع: پرینت

تنوع اقوام در افغانستان، سال هاست که به چالشی اساسی تبدیل شده است. بطوریکه در این تنوع اقوام بحث عدم رعایت اجتماعی برای برخی اقوام مشهود است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید عسکر موسوی، نویسنده و پژوهشگر معتقد است: اگر عدالت در کشوری وجود داشته باشد، تنوع اقوام و تنوع ملیت ها در یک کشور در حالت کلی امری مثبت است. ملتی که تنوع داشته باشد غنای فرهنگی، غنای اقتصادی، غنای عاطفی، غنای سیاسی و غنای دفاعی بیشتری خواهد داشت.

وی، با بیان اینکه ما به راحتی می توانیم ملتی واحد شویم، افزود: اگر مطابق دین خود عمل کرده و از نظر اسلامی عدالت اجتماعی را رعایت کنیم. این کار بسیار ساده است. به طور مثال باید قانونی سراسری را بیاوریم که همه در آن اشتراک عاطفی داشته باشند و تفاوت زبان و اقوام باعث نشود که فردی در محدودیت و یا محرومیت باشد.

موسوی گفت: پس نباید برای زبان و اقوام دیگر تبعیض بوجود آوریم. تازمانیکه در این مملکت تبعیض باشد ملت نمی شود و اگر تبعیض برداشته شد ملت سازی انجام می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گپ خوب ونظر نیک است باید نخبگان سیاسی و رهبران جهادی وکلان های قوم جدا در مورد ملت سازی و قبول تنوعی قومی کار وپیکار نمایند نظ اقای موسوس خواست اکثریت مردم است بشرطی که بعضی کسان نفاق افگن بخاطر تحکیم قدرت شان از تفرقه اندازی بین اقوام برادر در کشور دست نزنند وترس از خدا وشرم از مردم کنند به فرموده الله متعال که در قران پاک فرموده من شما را به اقوام مختلف و رنگ های مختلف وزبان هایمختلف پیدایش کردم تا همدیگر خدرا بخوبی شناخت کنید ودر جای دیگری از قران پاک میفرماید چنگبزنید به ریسمان الله و متفرق و پارچه نشوید منظور از ریسن خدا همان کلام پاک ربانی است .

>>>   بهترین راه برای ملت سازی و پیشرفت سرمایه گذاری برای ساخت مدارس و بالا بردن سطح سواد مردم است . در یک کلام ساختن مدرسه
و سلام

>>>   مگر تاجیک ها تبعیض را میفهمند انها تا کمی فشار بالایشان وارد شود داد از برابری ومساوات میزنند واگر کمی قدرت بیافند بد مستی خود را شروع میکنند وخدا رابنده نیستند.

>>>   ترسم از آن است که روزی برسد در عین عبور از شاهراه کابل شمال مانند شاهراه کابل قندهار با ده ها ماین کنار جاده یی روبه رو شوم و صدها پل های انفجار داده شده.
ترسم از آن است که به جاده کابل شمال راه گیری و آدم ربایی ها آغاز گردد و به جرم اوزبیک،هزاره،و تاجک بودن از موتر پایین کرده شویم یا سر ما بریده شود یا به دست تربیه شده های پاکستان گروگان شویم آنها با فرهنگ انتحار،انفجار،قتل،گروگان گیری،تمدن سوزی،وحشت،ودهشت بزرگ شده اند اکثر آنها همان طالبانی هستن که علیه مردم شمال وشمالی اعلان جهاد کرده بودند خانه وباغ ودرخت شمالی را آتش زدند و بعد شکست دولت طالبان به پاکستان پناه بردند حالا با دسیسه های گوناگون پاکستان وپاکستانی زاده گان دوباره میایند افغانستان ولایت های بزرگی که چند برابر پروان مساحت دارند دارد و اکثر این مهاجرین از همان ولایت ها اند اگر ولایت خود را نا امن ساخته اند بارها گفته ایم نکنید پس خود کرده را نه درد است و نه درمان امیدوارم حرف های بنده را از روی تعصب نه بلکه بادرک کامل انسانیت بخوانید ودرک کنید.
#یما_سیاووش

>>>   در آینده ها بنا به مجبوریتهای اقتصادی و اجتماعی بلاخره به ملت شدن نزدیک میشویم ولی چه خوب است زودتر و قبل از مشکلات بیشتر، همنوعان، هم کیشان و هموطنان خود را دریابیم
روزی چهار طفل پنج شش ساله را دیدم که یک طفل دیگر دو ساله را در بین کلوخها به پشت خوابانده بودند طوریکه توان بلند شدن نداشت، و خودشان میخواستند فرار کنند. پرسیدم چرا چنین میکنید؟ گفتند او از قشلاق دیگر است و پدرش بیگانه را هم ما دوست نداریم! گفتم اوبال داره خوردتر از شماست! رفتند و آزادش کردند و مورد نوازش قرار دادند.
ببینید که تضاد تا کجا میرود و صدمه را چه کسی میبیند؟

>>>   در کشور ما تعداد کمتر ملیت ها باهم کنار نمی آیند در حالیکه برخلاف درکشور های چون هند ویا چین با تعداد ملیت های زیاد تر بازهم بایکدیگر کنار می آیند، و با صلح در فضائی دموکراسی و احترام متقابل باهم زندگی میکنند۰ همه اینها یک علت واضح دارد، آن اینکه در کشورما عدالت اجتماعی وجود ندارد، و از طرف یک گروه خاص و قوم خاص پایمال شده است۰ در کشور ما یک گروه خاص با جاه طلبی و خود خواهی خود حق تمام شهروندان دیگر را پایمال میکند، و با جعل و تقلب در تاریخ و حتی نام این کشور همه چیز را میخواهند برای خودش انحصار کند۰ تسلیم شدن به چنین حالتی بیغیرتی است، و مردمان این دیار که از تاریخ و فرهنگ واقعی خود باخبر هستند هیچگاهی به آن تسلیم نمیشوند، و هیچگاهی مانند گوسفندان چشم و گوش بسته عقب این تمامیت خواهانی قبیله سالار روان نخواهند شد۰ و تا زمانیکه این مشکل حل نشود یک مت واحد هم شدنی نیستیم۰

>>>   از این قوم متقلب، خائن، و شرور شما چه توقع دارید؟ تمام این خیانت ها را بنام قوم، سمت، زبان، و امثال آن انجام میدهند۰ فقط انتخابات آخر را بیاد بیاورید و قضاوت کنید۰ این طائفه سالها منافع عالی کشور را قربانی منافع تنگ نظرانه و فاشستی خود کرده اند و میکنند

>>>   یک گروه شناخته شده وحشی ها هیچگاهی دست از تمامیت خواهی خود نمیکشند۰ خلقی گلبدینی طالب تکنوکرات اوغان ملیتی همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰ بر تمام غیر پشتون ها لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها متحد شوند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است