عبدالله به تفاهنامه با حکمتیار اعتراض دارد
تفاهمنامه ای که با حکمتیار صورت گرفته زیر نظر پاکستانی ها انجام شده است و آمریکایی ها و انگلیسی ها به شدت در آن دخیل هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۵/۷/۳ کد خبر: 121512 منبع: پرینت

سوالات و ابهامات زیادی در رابطه با تفاهمنامه صلح با حکمتیار در اذهان مردم و نخبگان افغانستان مطرح است. حکومت به هیچکدام از این ابهامات تا کنون پاسخی نداده است. گفته می شود امتیازات زیادی به حکمتیار داده است بطوریکه رییس اجرایی معترض به آن شده است. آیا این تفاهنامنامه باعث ایجاد صلح و ثبات در افغانستان می شود و می توانیم با آمدن حکمتیار به ایجاد آرامش امیدوار باشیم؟

نظری پریانی روزنامه نگار، در برنامه «فراخبر» گفت: این تفاهمنامه در بیست و پنج بند تدوین شده است و دلیل پنهان کاری در این تفاهمنامه این است که در آن، امتیازات زیادی به حکمتیار داده شده است و در آن فقط دولت افغانستان است که به حزب اسلامی تعهد می سپارد. حکومت جدا از اینکه حضور حکمتیار را در نهادهای انتخاباتی وسایر نهادها متعهد شده است. حقوق و امتیازات این حزب را درعرصه های انتخاباتی و حتی در تعدیل قانون انتخابات متعهد گردیده است. البته این بخش حزبی شدن ممکن است به نفع دموکراسی باشد اما در کل تعهدات کلانی از جانب حکومت وحدت ملی به حکمتیار داده است. از طرفی دیگر گفته شده است که پس از امضای تفاهمنامه و لقب اعزازی که به حکمتیار داده می شود، حکمتیار باید قانون اساسی را بپذیرد و سلاح خود را بر زمین بگذارد و با تروریست ها رابطه نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به هشتاد درصد از اعضای ارشد حزب اسلامی افغانستان و یا حتی نود درصد از اعضای ارشد حزب و معروفترین چهره ها و کادرهایی که دارند در تشکیل حکومت وحدت ملی هستند و اعضای خانواده حکمتیار در یکی از کمیسیون های معتبر افغانستان عضویت دارند. دامادهای وی به عنوان مشاوران رییس جمهور عرض اندام می کنند و فرزند وی از موقف یک وزیر در حال حاضر در افغانستان برخوردار است و از امتیازها و مصونیت خاصی بهره مند است. تنها شخص حکمتیار به عنوان یک فرد در بیرون از دولت است که برای آمدن فقط این یک نفر امتیازات خیلی زیادی از جانب حکومت به وی داده شده است طوریکه رییس اجرایی هم بر متن این توافقنامه معترض بوده است.

این روزنامه نگار معتقد است که آمدن حکمتیار تاثیری برای ثبات در افغانستان نخواهد داشت و افزود: اگر آوردن حکمتیار پس از این همه سال و با توجه به سنی که در حال حاضر دارد، موجب آوردن صلح و ثبات در افغانستان شود این تفاهمنامه هم کم است. حتی برای آوردن صلح می شود امتیازات بیشتری داد تا صلح در کشور برقرار شود اما باور دارم که با آمدن حکمتیار گرچه این تفاهمنامه امضا شود هیچ نوع صلح و ثباتی در افغانستان شکل نمی گیرد. چرا که اگر نقش وی در ایجاد صلح و ثبات در کشور بیشتر می بود، هم اکنون که حدود هشتاد درصد از اعضای این حزب در افغانستان هستند تاثیرگزار می بودند و می توانستندثباتی نسبی را به افغانستان بیاورند. در تفاهم هایی که قبل از این با حزب اسلامی حکمتیار صورت گرفته بود آمدن آنها سبب فروپاشی دولت ها شد اما هیچگاه منجر به ایجاد ثبات نگردید.

وی، با بیان اینکه مردم از این تفاهمنامه ای که با حزب اسلامی امضا شده است به شدت نگرانی دارند افزود: هنوز هم به این نگرانی ها پاسخ داده نشده است. از جانب دیگر شایعاتی وجوددارد که حکمتیار اصلاً در قید حیات نیست و یا اینکه بسیار بیمار است. اگر چنین باشد و وی بیمار باشد می خواهد روزهای پایانی عمرش را به افغانستان بیاید و با این تفاهنامه به راحتی بگذراند. حتی اگر چنین باش حکمتیار حق دارد که به افغانستان بازگردد اما گفته می شود از آنجایی که حکمتیار همیشه در حلقه پاکستانی ها بوده است آنها از بودن حکمتیار در افغانستان نفع زیادی می برند و از این صلح به نفع خود استفاده خواهند کرد. بنابراین تا جایی که ذهن کار می کند جنبه های منفی این تفاهمنامه بیشتر رخ نمایی می کند.

پریانی معتقد است، صلح با حکمتیار حتی می تواند به ویرانی افغانستان منجر شد و گفت: اگر این تفاهمنامه به امضا برسد و حکمتیار وارد میدان شود عملکرد وی بسیار مهم است. اگر بیاید و میدان را از باقی حریفان خود خالی ببیند و به عقده کشی های شخصی خود بپردازد یا ابزار دست حلقات بازیگران خارجی قرار بگیرند می تواند افغانستان را بار دیگر به سیاهی و سقوط ببرد. همین اکنون تفاهمنامه ای که صورت گرفته زیر نظر پاکستانی ها انجام شده است و آمریکایی ها و انگلیسی ها هم به شدت در این پروسه دخیل هستند.

وی، ادامه داذد: بسیاری از امتیازات که به حکمتیار در این تفاهنامه داده شده است نه تنها باعث کاهش چالش ها و مشکلات نمی شود بلکه باعث افزایش آن می گردد. در حال حاضر بسیاری از اعضای حزب اسلامی که جنایت کرده اند در زندان ها به سر می برند با آزاد کردن آنها، آنها امتیاز می گیرند و به عنوان جنرال به اردوی ملی افغانستان وارد می شوند. در این صورت و با این افراد دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد. همچنین مصونیت مسکنی که برای اعضای این حزب در نظر گرفته شده است خطر آفرین است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیارکارنیک شده که محترم حکمتیار موافقه صلح را امضاء مینماید خوب حالا اگرپسرحکمتیار به جایگاه یک وزیرقرار داشته باشد بسیارکارخوب شده زیرا ما شاهد جندین وزرا حتی معاونیت ریاست جمهوری دریک ولسوالی بودیم اگرآنها حق دارند پسرجناب حکمتیارنیز حق دارد
دوم اگرزندانی های خود را جنرال بسازد ما شاهد صدها وحتی هزارها جنرالان غیرمکتبی تافعلا هم هستیم که یکی شان مسلکی نبوده خود شان برای خود رتبه داده اند

>>>   یادتان است
یک بار همراه یک دکاندار بازار کویته قرارداد صلح را بسته بودیم.
این بار هم تا جایی که معلوم میشود با سایه ی گلبدین حکمتیار قرار داد صلح می بندیم.
افسوس بر آن است که هزینه ی این بی تدبیری هارا ملت با خون خود می پردازد.

>>>   صلح کاذب و چهره هایی کاذب !
صلح نیاز جامعه بشری است ، ضرورت اولیه برای زندگی بشربه روال عادی درجهان
صلح است .
اما این صلح صادقانه وانسانی که عدالت را قربانی نکند و با چهره های کاذب و برنامه های توطئه آمیز و پس لرزه هایی که آغاز یک جنگ دیگر پنهانی را درپی نداشته باشد .
موافقتنامه که توسط چهره هایی کاذب و برای آغاز یک جنگ دیگر زیر نام صلح کاذب و به حمایت چهره هایی متعصب قومی به امضا رسیده است ، مردم ما به صلح و آرامش نه، به یک جنگ تمام عیار دیگر روبرو می شوند.
این درحالیست که امضای این موافقتنامه ای کاذب با گلبدین ، بازتاب خوبی در سطح جهانی نداشته است، دیده‌ بان حقوق بشر امضای توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را بی‌حرمتی به قربانیان جنایات جنگی و نقض حقوق بشر خواند. این سازمان گفت بازگشت حکمیتار به افغانستان فرهنگ معافیت از مجازات را تقویت می‌کند.
روز نامه هایی معتبر بینن المللی چنین نگاشته اند:
'افغانستان با یک جنگ‌سالار بدنام و تروریست جهانی موافقتنامه صلح امضا کرد'
روز نامه گاردين، لندن
22 September 3016
واشینگتن پست:
"تروریست بین المللی"
گاردین و الجزیره:
"قصاب کابل"
وال ستریت ژورنال:
"زشت و بدنام"
دیدبان حقوق بشر:
"جنایتکار
روز نامه ای دیپلومات نوشته معامله غنی با شیطان"

غنی وهمه گروه و کانون توطئه در ارگ و خارج از آن در تلاش پیگیر برای خارج نمودن نام سیاه گلبدین از لیست سیاه و تروریزم ببنن المللی اند ولی آیا جنایات انجام شده توسط گلبدین و گروه جنایتکارش را از ذهن و مغز وقلب زخم خورده مردم توسط این جنایتکاران را کی می تواند خارج کند و آن نفرتی را که مردم نسبت این چهره های کاذب در سینه دارند؟
به نگر من که این موافقتنامه بین چهره های کاذب زیر عنوان صلح برای صلح واقعی نه بلکه برای باز کردن عقده هایی یک گروه جنایات کار علیه مردم ما خواهد بود .
این موافقتنامه یک اتحاد مقدس ، توسط غنی به حمایت چهره هایی معتصب قومگرای فاشیستی تشکیل شده است .
مردم ما باید آمادگی برای دفاع از ارزش هایی انسانی در برابر این جنایتکاران حرفوی را داشته باشند .
محمداسلم سلیم

>>>   معمای که جوابش را نیافتم
دادن مصونیت قضایی برای همه کسانی که ادم میکشندوگورستان ها میسازند شهر هاراویزان میکنند سرمایه های معنوی کشور رانابود میکنند درکشور ما مود شده است ایا این مصونیت های سبب کاهش جرایم وکشتار مردم بیگناه ماه میشود این پرسشی است که نماینده گان ملت دولتمردانی که هم دیگر خود را عفوودر قدرت شریک میسازند میباشد
که ایا درین کشور مردمی هم وجود دارد ویا اینکه همه خیر شر مردم بی دست وپای کشور بدست همی چند نفر که هم قاضی اند هم وکیل دعوای هم دیگر وهم عفو کننده هم دیگراند
وپرسش بزرگ این که جنایتی که اخرش بخشس باشد ایا پایانی دارد یاخیر؟

>>>   بگذار غنی و اتمر که آله دست امریکا ، انگلیس و پاکستان میباشند ، به راکت یار و حزب منفور و جنایت کارش مصوونیت قضایی بدهند ، ولی مردم کشور بخصوص کابلیانی که توسط گلو ، این مزدور معلوم الحال استخبارات پاکستان ، زرداد ، لشکرایثار ودیگر جنایتکاران حزب اسلامی راکت باران ، چور و چپاول شدند ، هیچگاهی این وطن فروشان و خاینین را نخواهند بخشید ، ولو هر حکومت داری معامله گر و مزدوری چون غنی و اتمر با او معامله کنند و امتیاز بدهند .
تیغ حق از تیغ آهن تیز تر
بل زصد لشکرظفر انگیز تر

>>>   ای کاش در میان همینقدر مرد های ترسو که خودشانرا سران جمعتی و نماینده های تاجیک میگیرند یک زن با جرات مانند سیلی غفاری وجود میداشت تا همینطور در مقابل گلبیدین جنایتکار و افراد جنایتکارش استادگی میکرد
سیلی غفاری:
دولت ....گرفته وحشت ملی با دادن باج از بودجه ملت گلبیدین راکتیار پست پلید چهره گندیده و قاتل مردم بیگناه را که دخترانش را به سفارتخانه ها پیش میکند باز میآورد و برایش شهرک میسازند که کمپ شمشتو و زندان برای نابودی روشنفکران و مردم بیگناه بسازد تا باز مردم بی گناه را کشته برود

>>>   اگر میخواهید گلبدین حکمتیار در واقیعت نوکر و خودفروخته پنجابی ها است بشناسید. ببینید همین ویدیو را. امید با لسان انگلیسی وارد باشد.

>>>   چند شک وتردید ها از معامله های پنهانی ارگ با گلبدین حکمتیار !
هنگام امضای توافقنامه صلح روز پنجشنبه در تالار شورای عالی صلح دو سند امضا وتبادله شد یکی میان شورای عالی صلح که به امضای حنیف اتمر مشاور غنی ونماینده گلبدین امین کریم وسند محرم دیگری هم امضا شد که هنگام تبادله شک وتردید های نگران کننده را میان حنیف اتمر وامین کریم ایجاد نمود وهردو در تبادله آن شک وتردید داشتند ویدویی محفل تبادله اسناد را یکبار با حوصله مندی با دقت دیده شود وعلت تردید های در تبادله دوسیه ها یا (بسته بندی ) های اسناد امضا شده قویآ مشاهده گردید .
احتمال دارد که یک سند محرم بین گلبدین وارگ امضا شده باشد دماغ .عقل وبصریتم این را بمن اخبار کرد دیده شود این راز های مستور چیست ؟ بی تردید نظر به شناختی که مردم ما از گلبدین واشرف غنی دارند ودر امضای اسناد شک وتردید های که ایجاد شده بدون شک سند محرم دیگری که روابط بین ارگ وگلبدین را تداعی میکند نظر به دودسته گی . وارخطای دروگذاری بسته بندی های اسناداین احتمال را منعکس میسازد که گپک های مرموزی میان ارگ وگلبدین است که منعقد وامضا گردیده است

>>>   در كشوريكه رهبري اش به دست خيل گرگان ديو صفت باشد ديگر چي بيمي از گرگ ديگر داريم !
بگذاريد همه ملت را جناب غني با گلبدين معامله كند .
اصلاً در اين وطن زندگي ديگر مهفومي ندارد !

>>>   گلو و ناز سیاسی !
پس از امضای تفاهمنامه گلو قهر کرده و میگوید: تا وقت کابل نمی آیم که نامم از فهرست سیاه ملل متحد و روزنامه های بزرگ و مشهور جهانی برداشته نشود. یک روز پس از امضاء وقت عنوان روزنامه های جهانی و واکنش مردم کابل را دید، پشیمان گردید.

>>>   معامله غنی با شیطان"
فقط همین لقب برای حکمتیار صاحب پس مانده بود! با این عناوین کی مرد است که نام انجنیر صاحب را از لیست های سیاه پاک کند؟

>>>   جنایکاران رقیب حکمتیار چه شدند که حکمتیار نشود. کابل را چه کسانی ویران کردن باید همه شان یکسان مجازات شوند.
گلکار

>>>   امتیازاتی که به حزب اسلامی داده شد چندبرابر نسبت به حجم تازه امده به دولت ویاپیوسته به پروسه صلح اند میباشد چون ۵ درصد ان دربیرون ازبدنه نظام یعنی تنها اهل بیت باقی مانده بودند وبقیه ۹۵درصد در حزب هاوشورا های مختلف دردسترخوان دولت شریک بودند
واین پیوستن اغای حکمت یار هم چیزی کمکی به صلح نمیکند بل ترس ان است که وقایع سال ۱۹۹۶ تکرارنشود یعنی دولت راجناب شان ازداخل ازبین نبرند
گفته باشم بیاد داشته باشید این صلح برای اوردن امنیت نه برای استحکام پایه های استبداد وقدرت قومی است
مردم خاموش نباشند امروزصدا بلند کنید ورنه فردا دیر است
دادن مصونیت قضای هم سبب ازدیاد جنایت میگردد

>>>   سالى كه خوش ايد زبهارش پيداست
شرم را خوردند و حيا را زير پا گذاشتند.
مشكل ما با تفكر و قرائت بيمار و تروريستى باند تبهكار حزب اسلامى است نه با افراد !
قتل عام مردم افغانستان ؛ تخريب مساجد و مدارس و مكاتب و بيمارستان ها و زير ساختار هاى توسعه از نظر اين باند ، جرم و جنايت نيست !
هنوز نيامده از ملت طلبكار شده اند ، انتحار و جنايت و قتل عام شان را فراموش كرده اند ...
منافقت و دوگانگى سخن و عمل در رفتار و نوشتارشان پيداست و معلوم است ادم نشده اند و درب تفكر حكمتيار هنوز بر پاشنه اى سابق مى چرخد.
اين همه خون فرزندان صديق وطن كه در نيروهاى امنيتى و نظامى در اين پانزده سال در جنگ با اين باند تروريست و جنايتكار بر زمين ريخته است ، گويا ارزشى ندارد !
مصاحبه اقاى كريم را با راديو آزادى بشنويد !
او معتقد است كه حزب اسلامى كارى نكرده است كه از مردم معذرت بخواهد !
در مكتب اين جنايتكاران قتل و انتحار و انفجار به نظر مى رسد سنت است !

>>>   امین کریم، که زیر نام پیوستن به «پروسه صلح» منحیث رییس تیم مذاکره‌کننده حزب منفور غولبدین راکتیار در کابل حضور دارد، مدتی قبل از حملات مرگبار انتحاری علنا در تلویزیون دفاع می‌کرد. آیا مذاکره با یکچنان حزب پلید و آدمکش، خیانت به ملت نیست؟

>>>   حزب نا اسلامى راكت يار از يك طرف براى نجات از قهر وغضب مردم خواهان مصونيت قضائى بودند واز طرف ديگر مى گويد ما كارى نكرده ايم كه معذرت بخواهيم!
اين گونه رفتار توهين به شعور مردم و توهين به خون هزاران كابلى است كه شهيد، معلول و تباه شدند.
مردم اگاه باشيد كه اينها براى صلح نيامدن اند اينها با همان تفكر زور گويى، تكبر، افرطيت دينى و نوكرى ميخواهند برگردند و مذاكرات براى اينها رسيدن به صلح و ندامت از گذشته نه بلكه به دليل ناتوانى نظامى از مذاكرات منحيث حربه براى رسيدن به قدرت استفاده ميكنند!

>>>   نه خیر هیچ وقت هم خطر افرین نیست این ها همه بهانه تراشی است خاینین اصلی به وطن و این مرزو بوم مدت ها قبل در بدنه نظام جاسازی شده اند حکمتیار هر ګز خاین نبوده است و با امدنش امید مردم افغانستان به زندګی در افغانستان بیشتر خواهد شد البته اګر این خاینین حسود بګذارند چون در سرشان کدام فکری ندارند جز غلامی هیچ مفکوره ای ندارند و ما همه شاهد بودیم که در انتخابات پیشین برای عبدالله که این همه داد از خدمت به مردم می زد فرصت داده شد ولی چی کرد ؟پس معلوم می شود که جز وعده ووعیده دادن به مردم کار دیګری یاد ندارد بهتر است این بار میدان را برای حکمتیار خالی کنیم ببینیم او چی می کند. مطمینم که هر چه که کند مثل بقیه مزدور دولت خارجی نیست و به خیر و صلاح کشور خواهد اندیشید

>>>   گلبیدین در دادگاه خدا و خلق خدا باید محاکمه علنی شود و بدار آویزان شود. این حکم خدا و مردم افغانستان است. غنی حق مردم و خدا را نمیتواند زیر پا کند.

>>>   غولبیدین راگتیار هم در نزد خدا وهم نزد خلق خدا شهروندان افغانستان بخصوص کابلیان جواب ده و قابل محکمه ومجازات است اشرف غنی نمیتواند که نعوذنا باالله بجای خدا وهم بجای خلق خدا وکالت کند و قاتل صد ها انسان را از مجازات عفو و مصونیت قضایی برایش دهد .

>>>   میگویند گلبیدین طرفدار هم جنس بازی است وم میخواهد افغانستان وپاکستان یکی باشند این نظرش را درزمان حکومت کارتونی مجاهدین در پشاورابراز داشته است
صوپی کرنکار

>>>   گلبدین بی غیرت چرا از دختران اش برای میان جیگری استفاده کرد .... به این بی غیرت .تو اگر صد بار هم از لست سیاه خارج شوی ولی در لست دوزخ الله ثپت هستی.

>>>   معلوم نیست که با آمدن گلبدین مشکل کشور کمتر شود بلکه این احتمال زیاد است که مشکلاتی جدیدی را متوجه کشور کرده و وضعیت از گذشته بدتر شود.

>>>   با امدن راکتیار حچ نوع امید صلح را نداشته باشید کسی که سالهای کشور مار را تخریب و مردم مارا به ققل رسانده است حچ گا ه از ما نمیشود مه نمیدانم که راکتیار در برابر دوربین ژورنالیستان و مردم چه جواب خواهد داشت گر چه از ادم های منفرو بد فعل حچ شرم حیا نیست با انهم ..

>>>   هر که خوش نیست زور در کمرش!

>>>   از برای خدا افغانستان چی رقم کشور است که اشرف غنی معتاد پودری صلح باگلبدین دزد وآدمکش را دست آورد میداند پس باید قبر حبیب الله کلکانی
زیارتگاه درست شود چرا که از هر حیث از گلبدین و امثالش کرده آدم پاک بوده وساده بوده ..م ی

>>>   اعتراض عبدالله جندان مهم نیست

>>>   مشناسیمت بادار که از چوبکی های عبدالله و وعطا استی.

>>>   راکتیار صاحب صلح را چه میکنی، بگیر راکت را به شانه وچند فیر راکت به شهر کابل پرتاب کن که خمار مردم بکشند، تو را به صلح چه . کژدم را گفتند چرا نیشت همیشه در پشتت است گفت این خاصیت من است، راکت بارانی خاصیتت است . گلبدین دشمن دین، بزن راکت منطقه فارسی زبان نشین را که دشمن تو همین ها است.

>>>   درزمانیکه پاکستان تحت فشار جامعه جهانی وامریکا بخاطرحمایت اش ازتروریزم وبازی های دوگانه باکشور های غربی متهم گردیده وخطری که متوجه پاکستان برای قرارگرفتن درلیست سیاه کشورهای حمایت کننده تروریزم جدی شده میرود بازی صلح با حکمتیار دقت نگاه های جامعه جهانی راازپاکستان کم ساخته برعکس دوباره این نگاه ها به طرف افغانستان دوخته خواهد شد یکباردیگر(سی.آی.ای)بازی رادردست خواهد گرفت. بیچاره مردم افغانستان (تارگدی پران اشرف غنی)
ضمیربغلانی

>>>   عبدالله بر "... اعتراض دارد"
داشته باشد یا نی!!! او چه .. است؟؟؟؟

>>>   جامعه افغانستان گل می‌خواهد ولی گل بی دین نمی‌خواهد، گل بی دین مساوی خار مغیلان است که پای همه را خون آلود می‌کند. توافق با گل بی دین مساوی با جنک و نا امنی در افغانستان خواهد بود همانطوریکه گل بی دین، در گذشته امتحان داده، و خون هزاران انسان بیگناه را ریختن، خدا نکند کسی بی دین شود اگر بی دین شد دیگر از هیج ظلم دریغ نخواهد کرد. در نتیجه توافق اشرف غنی با گل بی دین برای مصلحت ملت افغانستان نه بوده و نه می‌باشد بلکه برای مصلحت قومی و ملیتی است، چون افغانستان به قرن حجر باقیمانده برای این است که یک عده کسانی که کفش پوشیدن را بلد نبود در این کشور حکومت کردند و نتیجه اش این شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است